Atari 2600 aansluiten op nieuwere tv

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Ik zou graag mijn oude Atari 2600jr aansluiten op mn Sony 4k tv, ik ben niet handig genoeg om aan het moederbord te gaan solderen dus heb ik wat anders gevonden.

Op youtube gebruikt men vaak een oudere recorder waar de Atari dan mee verbonden wordt, de recorder sluit je dan natuurlijk aan op de tv zelf.

Nu heb ik een Sony recorder (rdrhx750) gekocht, ik heb het videosignaal van de atari verbonden met de Aerial poort op de recorder.
De recorder heb ik aangesloten op de tv via hdmi, ik selecteer het juiste kanaal op de recorder welke correspondeert met het kanaal van de Atari, beide op kanaal 2 of 3.
De Atari gaat wel aan maar geeft geen enkel beeld. Ook niet met een andere cartridge.

In de handleiding van de recorder staat dat je setupboxen moet verbinden via scart, mogelijk is het een optie, dan plug ik er een scart naar hdmi tussen.

direct op mn tv werkt het ook niet, op een oud tvtje is er alleen ruis te zien, maar in de ruis zie je wel iets wat lijkt op de game dus ik denk dat de atari wel goed is.

misschien heeft iemand dezelfde opstelling draaiend gehad en is er nog iemand met een tip. :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guido66
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:51
Uit de handleiding van je Sony: “ Componentvideo en RGB-signalen worden niet uitgevoerd bij gebruik van de HDMI-aansluiting”

Dit gaat dus niet werken, heeft je TV geen component in?

Polestar 2 (2020) - Fiat 500e (2022) - Zappi v2 - 7250Wp SMA (2013) - 5850Wp Enphase (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seal64
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Ik denk dat je een losse convertor nodig gaat hebben, hetzij van RF/coax gelijk naar HDMI, of naar een andere input die je TV ondersteunt. Dat zal ook gelijk de reden zijn waarom je recorder niet werkt - die moet ook signalen gaan converteren, en die mogelijkheid kost geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-07 12:33

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Component naar HDMI converter bestellen, werkt hier prima icm een LG 4K tv

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
KatirZan schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:31:
Component naar HDMI converter bestellen, werkt hier prima icm een LG 4K tv
ik heb een scart naar hdmi besteld omdat de tuner van de recorder alleen werk via scart en niet via component.

Ik ben benieuwd!

Had jij hem trouwens gemod of heb je hem ook zo aangesloten.

[ Voor 9% gewijzigd door Zeropaid op 14-05-2020 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:39

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Zeropaid schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:34:
[...]

ik heb een scart naar hdmi besteld omdat de tuner van de recorder alleen werk via scart en niet via component.

Ik ben benieuwd!

Had jij hem trouwens gemod of heb je hem ook zo aangesloten.
Dat gaat dus niet werken, want je tv accepteert geen component of RGB via HDMI. Je zult eerst het signaal moeten converteren. SCART is de vorm van de stekker (net als HDMI), maar zegt niks over het signaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Dat gaat dus niet werken, want je tv accepteert geen component of RGB via HDMI. Je zult eerst het signaal moeten converteren. SCART is de vorm van de stekker (net als HDMI), maar zegt niks over het signaal!
Ik heb een omvormer gekocht via bol.com, is dit niet juist?

https://www.bol.com/nl/p/...hd/9200000118079737/?s2a=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Zeropaid schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:56:
[...]

Ik heb een omvormer gekocht via bol.com, is dit niet juist?

Geen idee wat dat ding precies converteert... er staat 'van SCART naar HDMI' maar dat zegt dus niks over welk signaal hij converteert in welk ander signaal. En óf 'ie uberhaupt wel iets converteert...

Ik zou even verder zoeken naar een goede converter, niet dit 'Aliexpress'-ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Icephase schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Het is een actieve converter, maakt er dus een digitaal signaal van.

Werkt prima, heb er een Atari 2600, een Super Nintendo en een Sega Megadrive op aangesloten.

edit:
Linkje toegevoegd

deze

[ Voor 15% gewijzigd door KatirZan op 14-05-2020 14:31 ]

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
Icephase schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:01:
[...]

Geen idee wat dat ding precies converteert... er staat 'van SCART naar HDMI' maar dat zegt dus niks over welk signaal hij converteert in welk ander signaal. En óf 'ie uberhaupt wel iets converteert...

Ik zou even verder zoeken naar een goede converter, niet dit 'Aliexpress'-ding...
Ik heb de VCR verbonden via SCART naar HDMI en krijg wel beeld zie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdUuVrk9CMQ1ira9KZNqAsviRNw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A1CXm8XZVS7T7f05R03OyKkM.jpg?f=fotoalbum_large

Al zou ik dit geen beeld noemen, kan dit te maken hebben met de scart naar hdmi splitter? :-(

De VCR zelf geeft wel normaal beeld via scart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:36

MsG

Forumzwerver

Wat voor scart connector heb je in gebruik? Deze heeft toevallig niet ook nog een switchje (voor in/out)?

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:26:
Wat voor scart connector heb je in gebruik? Deze heeft toevallig niet ook nog een switchje (voor in/out)?
Er zit geen schakelaar op, input is scart en output hdmi.

heb deze:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:36

MsG

Forumzwerver

Zeropaid schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:44:
[...]

Er zit geen schakelaar op, input is scart en output hdmi.

heb deze:

Dat is de converter. Ik heb het over de scart kabel zelf. Een Atari heeft namelijk geen SCART voor zover ik weet, dus je hebt daar weer een blokje of bepaalde kabel tussen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 14:51:
[...]

Dat is de converter. Ik heb het over de scart kabel zelf. Een Atari heeft namelijk geen SCART voor zover ik weet, dus je hebt daar weer een blokje of bepaalde kabel tussen.
Ik heb een gewone scart naar scart kabel, deze kabel gaat naar de VCR daartussen de scart hdmi adapter met daartussen een hdmi kabel naar tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Zo krijg je sowieso teveel interferentie in je signaal. Daarnaast moet je VCR het signaal van je atari ook ondersteunen. Dan kan je beter een scart splitter er tussen zetten, dat moet wel werken....

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
KatirZan schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 15:42:
Zo krijg je sowieso teveel interferentie in je signaal. Daarnaast moet je VCR het signaal van je atari ook ondersteunen. Dan kan je beter een scart splitter er tussen zetten, dat moet wel werken....
Ik heb een component kabel besteld ik ga kijken of dat het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Helemaal goed! Vooral veel kabels en splitters en converters bestellen dan móet het ooit wel een keer gaan werken!

...of je luistert naar de adviezen hier maar wat weten wij er nou van nietwaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
Icephase schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 19:50:
Helemaal goed! Vooral veel kabels en splitters en converters bestellen dan móet het ooit wel een keer gaan werken!

...of je luistert naar de adviezen hier maar wat weten wij er nou van nietwaar...
je toon is een beetje jammerlijk ;w

het is de atari zelf, met een oud crt tvtje krijg ik dezelfde ruis. maargoed dan ga ik wel verder op het atari forum ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeropaid
  • Niet online
Het is gelukt, de atari doet het prima, bleek dat ik eerst nog moest scannen naar kanalen via de VCR. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase

Icephase

Zeropaid schreef op vrijdag 22 mei 2020 @ 13:39:
Het is gelukt, de atari doet het prima, bleek dat ik eerst nog moest scannen naar kanalen via de VCR. :)
Top dat je de oplossing nog even komt delen hier, daar kunnen sommigen nog veel van leren! En het blijkt dus dat een andere kabel niet de oplossing is, maar gewoon even goed de juiste stappen volgen. Een les voor de volgende keer?
Pagina: 1