Vraag

• Jackflash27
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-05 16:10
Hallo,
Mijn dochter zit op kamers en heeft het volgende ''probleem''. Op de beneden verdieping staat bij de hoofdaansluiting een Zyxell modem. Dat modem zendt een wifi signaal uit dat mijn dochter op haar kamer op de eerste verdieping kan oppikken. Dat signaal is echter niet sterk genoeg en ze wil dit dus versterken. Ik heb haar een Airport express meegegeven die we hier nog hadden liggen. Het idee was dus om draadloos op de eerste verdieping een nieuw wifi signaal aan te maken, waardoor ze op haar kamer een sterker wifi signaal heeft dan nu. Zij (en ik) zijn echter geen kenners op dit vlak.

Ze heeft het via een airport app op de laptop geprobeerd. Het Zyxell (oorspronkelijke) signaal wordt wel opgepikt, maar blijkbaar kan er geen nieuw signaal aangemaakt worden. Melding: ''het draadloze signaal kon niet worden uitgebreid''. Vraag: moet er hier gekozen worden voor ''uitbreiding netwerk'' of ''maak draadloos netwerk aan''? Moet er soms iets op het modem ingesteld worden? Elke hulp is welkom. Alvast dank.

Alle reacties

• evjatar
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:41
Het 'versterken' van het netwerk kan wel met een airport express, zie: https://support.apple.com/en-gb/HT202056, maar geeft niet altijd het gewenste effect. Afhankelijk van het model airport express kan het internet er ook tergend langzaam van worden, aangezien de airport steeds moet 'praten' met de modem, en daarnaast ook de data moet versturen.

Een bekabeld acces point op de 1e verdieping is dan een betere optie, en geeft vaak een stuk meer snelheid en stabiliteit. Dit kan overigens ook de airport express zijn, maar dan moet er wel een kabel liggen/gelegd worden.

• Jackflash27
thanks. Hebben het geprobeerd met netwerk uitbreiden, zoals beschreven. Hij herkent het netwerk wel en het zyxcell netwerk komt ook netjes in Beeld (airport configuratieprogramma), maar na bijwerken geeft hij aan dat het netwerk niet uitgebreid kan worden,

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:40
Volgens mij werkt het uitbreiden van het netwerk zoals jij dat wilt doen alleen als de andere router ook een Airport is. Tenminste ik heb het meerdere malen gemalen geprobeerd en het is mij nooit gelukt, maar zodra ik het probeer met een andere airport is het meteen in orde.

Ik heb in het verleden hetzelfde gedaan met een TP-link routertje van 30 euro en OpenWRT of DD-WRT erop (misschien niet eens nodig als de standaard firmware het kan maar ik had teveel tijd over toen ik dat deed)

Nog een andere optie kan zijn om een powerline adapter te gebruiken als het mogelijk is een netwerk kabel aan te sluiten op de Zyxel dan kan ze de Airport direct aansluiten en een netwerk laten maken voor haar eigen WiFi. Al zijn die power adapters een beetje hit or miss qua werking.

• Jackflash27
Nog een andere optie kan zijn om een powerline adapter te gebruiken als het mogelijk is een netwerk kabel aan te sluiten op de Zyxel dan kan ze de Airport direct aansluiten en een netwerk laten maken voor haar eigen WiFi. Al zijn die power adapters een beetje hit or miss qua werking.
Ik was hier toevallig net naar aan het kijken. Toevallig zo'n devolo starterskit gezien op marktplaats. Dat zijn dan 2 van die apparaatjes. Dan is de airport helemaal niet meer nodig toch?
Hoezo hit or miss, werkt het bij veel mensen helemaal niet?

En moet dat modem nog een bepaalde instelling hebben als ik die devolo inplug? of is het plug and play?

[Voor 8% gewijzigd door Jackflash27 op 13-05-2020 22:11]

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:40
Volgens mij gaat het vaak wel goed maar het kan soms storen ik heb ze zelf nooit echt gebruikt. Maar bij mijn ouders wel en daar was het van de een op de andere dag opeens over. Ook met een nieuwe set kregen we geen verbinding meer gemaakt.

En dat of gewoon problemen met een srorende verbinding hoorde ik wel vaker toen ik vij de Telfort klantenservice werkte dus ik ben zelf altijd wat terughoudend.

Ik weet het niet zeker of je nog een router nodig hebt (sommige kunnen volgens mij ook direct als WiFi accesspoint dienen.)
Maar anders kan je de ethernet kabel op de WAN poort van de Airport aansluiten en in de Airport instellingen kiezen om een nieuw netwerk aan te maken, ik weet even niet hoe de instelling precies heet.
De powerline adapters zelf zijn redelijk plug and play. Je moet ze even koppelen en je hoeft verder niets in te stellen.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 04-09-2022
Jackflash27 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:23:
thanks. Hebben het geprobeerd met netwerk uitbreiden, zoals beschreven. Hij herkent het netwerk wel en het zyxcell netwerk komt ook netjes in Beeld (airport configuratieprogramma), maar na bijwerken geeft hij aan dat het netwerk niet uitgebreid kan worden,
Een AirPort kan inderdaad alleen een WiFi netwerk uitbreiden als het vanaf een andere AirPort komt, Heb je een ander merk router/modem gaat het niet werken.

Is er geen mogelijkheid een kabel te trekken tot ergens op de 1e verdieping en zo een nieuw WiFi punt te maken met de AirPort?
Of inderdaad zo'n Powerline setje en het kabeltje wat daaruit komt weer op de AirPort aansluiten die weer zn eigen WiFi verspreid.

Let wel dat alle AirPort Expressen een 100Mbit poort hebben, voor Gigabit zal een een AirPort Extreme of Time Capsule moeten nemen.

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee