Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Asus x99-e ws start uit zichzelf op en binnen een seconde ui

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• .Erik.
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 29-05 20:12
Beste Tweakers,

Ik heb 2 weken geleden een pc 2e hands gekocht, sinds gister heb ik een behoorlijk probleem: namelijk zodra ik de voeding in het stopcontact steek gaat de pc aan, zonder de aan knop in te drukken. Na ongeveer een seconde gaat hij ook weer uit. Is zie de error code 00 staan, maar ik weet niet tot hoever dat klopt aangezien het moederbord amper aan staat.
Dit is begonnen met een game die crashde, toen ik de game afsloot en mijn savegame laadde werd mijn scherm zwart, toen moest ik mijn pc geforceerd afsluiten. Daarna kwam dit probleem.

Specs:
I7 5820k
Asus x99-e ws usb 3.1
Corsair Hx100i
Corsair dominator platinum 2666mhz 4x8gb
Corsair h115i
Rx vega 56

Ik heb de pc al uit de behuizing gehaald en op een anti statisch zakje liggen, met alleen de ram, koeler en cpu geïnstalleerd. Ik heb ook een andere voeding geprobeerd die 100% werkt helaas ook geen succes.

Met vriendelijke groet,
Erik

Alle reacties

• .Erik.
Ik kan eventueel ook een youtube video ervan maken.

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Nu online
Welk merk en type voeding?
Welke Vega 56?

Bios reset van het moederbord gedaan?

Een anti-statisch zakje is aan de buitenkant niet anti-statisch. Het moederbord op hout of karton leggen.

• .Erik.
De corsair hx1000i voeding en de gigabyte rx vega 56,
Ik zal het zakje er meteen onderuit halen!

• .Erik.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ragdoll
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:00

Ragdoll

excommunicado

Al een remount van de CPU gedaan?

Probeer ook even zo kaal mogelijk dus maar met 1 dimm.

Verminder ook eens de druk op de duimschroeven van de CPU koeler.

[Voor 27% gewijzigd door Ragdoll op 13-05-2020 21:50]

• .Erik.
Bedankt voor de antwoorden!

Ik zal wel even thermal paste bestellen zodat ik een reseat kan doen, het gekste vind ik nog dat het moederbord zichzelf opstart. Dat heb ik verder nog nooit gezien

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

Om een boot te proberen kan ook wel even met de oude pasta, gewoon niet te lang aan laten staan. Maar dan weet je wel of die meer doet dan de huidige clicks.

Heeft losser draaien van de duimschroeven niet geholpen?

• .Erik.
Ze zaten erg vast inderdaad , maar helaas heeft het een beetje losser draaien niet geholpen, ik heb ook maar 1 stick ram laten zitten in kanaal A1 helaas nog steeds hetzelfde verhaal :/
Ik kan de reseat morgen even proberen, maar toch vreemd dat ie vanzelf opstart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

Je socket kan krom getrokken zijn als ze echt te vast hebben gezeten, dit gebeurde bij socket 1366 ook vaak in combinatie met waterkoeling. Meest vreemde problemen traden daardoor op zoals memory loss en instabiele CPU.

Moet dat overigens niet D1 zijn voor single dimm?
Zie handleiding pagina 23: https://dlcdnets.asus.com...309-2108378191.1589403309

• .Erik.
Oh mijn fout inderdaad channel D1 ik dacht A is de eerste letter, zou het kunnen dat het moederbord automatisch opstart door een slecht geseate cpu, of kromgetrokken socket?

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

Normaal niet maar kan wel boot problemen geven.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 18:43

Nemesizz

Untouchable

namelijk zodra ik de voeding in het stopcontact steek gaat de pc aan, zonder de aan knop in te drukken.
Power-on after AC loss heet die optie vaak. Niet alle borden/biosen hebben dat, maar ongebruikelijk is het niet dat een PC dat (soms) doet.
Na ongeveer een seconde gaat hij ook weer uit.
Dat hoort dan weer niet bij de boven genoemde optie :P
Ik heb de pc al uit de behuizing gehaald en op een anti statisch zakje liggen
Is al aangegeven maar, niet op een anti statische zak leggen. Afhankelijk van het soort zak, kan het zijn dat de buitenkant juist geleidend is (vaak de zakken met die zwarte strepen aan de buitenkant).

Controleer ook of de batterij nog goed is (knoopcel, meestal CR2032). Soms wil een bord ook totaal niet starten als de batterij leeg is (denk niet dat dat het probleem is, gezien de crash, maar controleren kan geen kwaad).

Gezien de crash denk ik eerder richting een probleem met de voeding.

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

Nemesizz schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 12:40:
[...]

Power-on after AC loss heet die optie vaak. Niet alle borden/biosen hebben dat, maar ongebruikelijk is het niet dat een PC dat (soms) doet.

[...]
Dat hoort dan weer niet bij de boven genoemde optie :P

[...]

Is al aangegeven maar, niet op een anti statische zak leggen. Afhankelijk van het soort zak, kan het zijn dat de buitenkant juist geleidend is (vaak de zakken met die zwarte strepen aan de buitenkant).

Controleer ook of de batterij nog goed is (knoopcel, meestal CR2032). Soms wil een bord ook totaal niet starten als de batterij leeg is (denk niet dat dat het probleem is, gezien de crash, maar controleren kan geen kwaad).

Gezien de crash denk ik eerder richting een probleem met de voeding.
Voeding was al uitgesloten, maar ik lees op internet ook vaker dat dit bord op deze manier defect gaat.

• .Erik.
Die power on after ac loss is inderdaad een goeie, ik denk dat ik maar even het moederbor ga starten zonder cpu 8 pin erin misschien dat dat wat doet, als het inderdaad de power on after ac loss is kan wellicht een reseat helpen. ik heb ook contact met asus maar die zijn helaas niet zo behulpzaam, ik krijg alleen maar antwoorden zoals probeer bios flashback, terwijl ik aangeef dat het moederbord maar een seconde steeds aanstaat. Mocht ik flashback toch proberen dan ben ik vrij zeker dat ik hem brick.

• .Erik.
Ik heb toch wat progressie geboekt! Ik heb de cpu 8 pin kabel eruit gehaald en het moederbord blijft aan staan! Maar wel op error code 00. Zou het dan iets met de cpu zijn?

• Ragdoll

Ragdoll

excommunicado

Nee dat is normaal omdat de CPU nu geen power heeft. Reseat dus even de cpu en check opnieuw werkt dat nog niet dan ben ik toch bang voor een defect bord.

• .Erik.
Zonder cpu geïnstalleerd en met de 8 pin cpu kabel erin start ie op en gaat weer uit na 1 sec, zonder cpu en 8 pin cpu kabel blijft ie aan met code 00 , net als met de cpu geïnstalleerd.
Ik ben nu even de reseat aan het proberen.

• .Erik.
Reseat werkt ook niet _O- :'(

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Geen rare brandplekken/verkleuringen (of geur) te zien/ruiken?

Vooral in de buurt van de 8-pin power connector (soms is aan de achterkant van het bord beter te zien, omdat aan de voorkant vaak een heatsink op zit).

Over het algemeen kan een bord behoorlijk wat hebben qua doorbuigen, heb flink wat bordjes gezien die behoorlijk verbogen waren vanwege de stress van de CPU koeler, maar die werkten nog gewoon prima.

Dat het geheel niet wil werken met de 8-pin connector aangesloten doet me denken dat er ergens wat mis gaat bij de stroomtoevoer naar de CPU (VRM kapot, kortsluit beveiliging grijpt meteen in).
Ziet dat wel vaker bij moederborden en ook videokaarten (waar dan meestal het VRM gedeelte kapot is).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kaalus
  • Niet online
Best kans dat het gewoon einde van het bord is. Mijn X99-S is vorig jaar op vergelijkbare wijze van de ene op de andere dag defect geraakt. Ook van alles geprobeerd, andere CPU nog, ander geheugen, zonder geheugen, maar niets. Blijft hangen op code 00 en voor de rest niets meer aan te doen.
Dat zijn helaas bekende problemen met de Asus X99 lijn waar ik nog nooit een fix voor heb gezien.

Je kunt nog proberen om de BIOS te reflashen via de USB flashback, maar waarschijnlijk helpt dat ook niet.

[Voor 10% gewijzigd door Kaalus op 14-05-2020 20:54]

• .Erik.
Ik ben nu op zoek naar een vervangende cpu, het moederbord ziet er nog als nieuw uit ook bij de 8 pin dat maakt het al zo vreemd. Socket ziet er goed uit en de vrm voor zover zichtbaar ook :/. Ik heb ook een rampage 4 extreme waar ik erg over te spreken ben, jammer dat de kwaliteit zo snel achteruit is gegaan, ik hoor vooral ook slechte dingen over de x99-a

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Kwaliteit van een merk kan erg wisselen per generatie (socket/chipset/enz).

Heb wel vaker enorme bagger planken gehad van Asus, maar ook soms hele goeie. Zelfde zie je ook wel bij andere merken, ene keer hebben ze een rots van een plank (stabiel en betrouwbaar) en generatie daarna komen ze ineens met een rommelplank die erg onstabiel of onbetrouwbaar is.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• .Erik.
Ik heb contact gemaakt met Asus, ik moet het moederbord naar de advanced replacement service sturen in tsjechie. Daar hebben ze hem gerepareerd en het werkt weer helemaal prima! Dit onderdeel hebben ze vervangen: https://lcsc.com/product-...T8065ZQW-Z10_C130807.html
Is dat niet een mosfet?
Het kosste mij ongeveer 62 euro, en meteen de dag nadat de reparatie klaar was had ik m weer binnen. Ik hoefde niet eens extra voor de verzending te betalen.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True