Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Alternatieve router glasvezel en opzetten nieuw netwerk

Pagina: 1
Acties:

• sOid
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

sOid

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Na een flinke verbouwing ga ik binnenkort (eindelijk) verhuizen. Sinds vorige week heb ik 1000mbit glasvezelinternet van T-Mobile, met een Zyxel-router waar ik nu al niet zo happy mee ben. Zo is het WiFi bereik matig en vind ik 'm bijzonder onhandig om op te hangen. Hij blijft scheef hangen en flink uitsteken, wat ik bij mijn use case liever niet heb. Voor veel mensen geen punt, voor mij wel. Daarnaast heb ik door de losse media converter twee wandcontactdozen nodig.

Dankzij een post van @awenger kwam ik er achter dat er routers bestaan waar ik direct glasvezel op kan aansluiten. In het specifiek de MikroTik RB4011iGS.

Aangezien ik de apparatuur aansluit op een UPS (voornamelijk belangrijk voor m'n NAS) zijn wcd's 'schaars'. Router/switch/NUC wil ik ook graag op de UPS aansluiten. Zo krijg ik een pushbericht van NAS als hij op stroom van de UPS loopt. Als er geen internetverbinidng meer is, kan dat pushbericht niet verstuurd worden.

Om deze redenen ben ik dus op zoek naar een goede router waar ik de komende tig jaar mee vooruit kan. En ik hoop dat jullie mij van advies kunnen voorzien :)

Netwerkopstelling
  • Aangezien het hele zaakje bij de ingang van de kelder komt te hangen, vind ik het prettig als het netjes is. Met zo min mogelijk onnodige apparatuur zoals een aparte media converter. Dit is ook meteen prettig voor de wcd's op de UPS.
  • Bij de verbouwing heb ik naar alle ruimtes dubbele CAT6-kabels getrokken, die uitkomen in wall outlets. Via een patch panel worden ze aangesloten op de switch. Allemaal redelijk standaard dus.
  • Ik wil graag zo snel mogelijk dataverkeer vanaf de NAS (Synology DS418Play). Ik ben van plan om link aggregation te gebruiken.
  • Ik denk dat het voor gemak van upgraden in de toekomst verstandig is om de router en WiFi te scheiden (met dank aan Awenger voor de tip!).

Vragen
  • Is de RB4011iGS een goede keuze, of kan ik ook voor de goedkopere hEX S gaan? Of wellicht nog iets heel anders? Ik vrees dat de RB4011iGS overkill is. De UTP-poorten op dit model heb ik eigenlijk niet nodig; ik heb genoeg aan de 16 poorten op de switch. Al is laatstgenoemde 1gbit. (Niet dat ik nu al veel aan de 10gbit van de MikroTik heb overigens).
  • Wellicht kan ik dit beter in het T-Mobile topic vragen, maar toch: is het plug-and-play met een andere router of is het een hoop gedoe? Ik weet m'n weg binnen Linux-omgevingen inmiddels redelijk te vinden, maar van netwerken heb ik niet bijzonder veel kennis. Het moet na configuratie vooral stabiel zijn.
  • Ik heb een TP-Link Omada EAP245 Access Point. Is het verstandig om die te gebruiken of is het echt veel beter om voor Ubiquiti-apparatuur te gaan?
  • Ik heb nog een prima 'smart managed' switch van Netgear. Die wil ik graag gebruiken. Is het verstandig om verschillende merken door elkaar te gebruiken, of is dat vragen om ellende? Ik heb de laatste jaren een FritzBox gebruikt met de Netgear Switch en TP-Link Access Point (een oudere versie van bovengenoemde). Dit werkte bedraad prima. Draadloos ging de handover van de FritzBox naar het Access Point niet altijd even goed (vooral op mijn iPhone 8, for some reason). Dit wil ik in mijn nieuwe huis graag voorkomen.
Hoop dat het duidelijk is zo. En zo niet; let me know!

• awenger
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 19-06 07:57
Dank voor je credits naar mijn eerdere post(s).
Antwoorden op je vragen:
Is de RB4011iGS een goede keuze, of kan ik ook voor de goedkopere hEX S gaan? Of wellicht nog iets heel anders? Ik vrees dat de RB4011iGS overkill is. De UTP-poorten op dit model heb ik eigenlijk niet nodig; ik heb genoeg aan de 16 poorten op de switch. Al is laatstgenoemde 1gbit. (Niet dat ik nu al veel aan de 10gbit van de MikroTik heb overigens).
Ik kan je alleen echt adviseren over Mikrotik apparatuur. Dus ik zal me daartoe beperken. De RB4011 is voor de gemiddelde 1Gbit gebruiker overkill. Ik heb er specifiek voor gekozen aangezien ik ook diverse IPSec tunnels draai. De Hex S lijkt een prima alternatief. Op de site van de Mikrotik vind je ook een tabje test results waar je de throughput kan zien. Je wil in ieder geval routing snelheden zien die ruim boven de 1Gbit zitten. De performance zal ook afhangen van het aantal en soort regels in je firewall.
Wellicht kan ik dit beter in het T-Mobile topic vragen, maar toch: is het plug-and-play met een andere router of is het een hoop gedoe? Ik weet m'n weg binnen Linux-omgevingen inmiddels redelijk te vinden, maar van netwerken heb ik niet bijzonder veel kennis. Het moet na configuratie vooral stabiel zijn.
Mikrotik is geen plug en play zoals een TP-link routertje. Het is betaalbare en uiterste stabiele hardware, maar de configuratie kan best een steile learning curve kennen. De standaard configuratie is met een paar kleine aanpassingen overigens goed inzetbaar op je T-mobile verbinding. Er is veel documentatie en er is een grote user-base. Dus aan hulp geen gebrek, daarnaast zijn de mogelijkheden eindeloos.
Ik heb een TP-Link Omada EAP245 Access Point. Is het verstandig om die te gebruiken of is het echt veel beter om voor Ubiquiti-apparatuur te gaan?
Geen mening. Ik ben niet bekend met de TP-linkjes. Wel ben ik erg te spreken over mijn Unifi AP's.
Ik heb nog een prima 'smart managed' switch van Netgear. Die wil ik graag gebruiken. Is het verstandig om verschillende merken door elkaar te gebruiken, of is dat vragen om ellende? Ik heb de laatste jaren een FritzBox gebruikt met de Netgear Switch en TP-Link Access Point (een oudere versie van bovengenoemde). Dit werkte bedraad prima. Draadloos ging de handover van de FritzBox naar het Access Point niet altijd even goed (vooral op mijn iPhone 8, for some reason). Dit wil ik in mijn nieuwe huis graag voorkomen.
Bedraad zou inderdaad geen probleem moeten zijn. Hier in huis heb ik ook van alles in mijn netwerk hangen. Draadloos is vaak een ander verhaal. Zeker als je wil dat je apparaten goed roamen van het ene naar het andere accespoint met hetzelfde SSID gaat de voorkeur wat mij betreft uit naar hardware van dezelfde vendor.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True