Blokkeer 1 access point voor bepaalde devices

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-09-2024
Ik heb beneden in de meterkast mijn hoofd router staan. Vanuit hier loopt een kabel naar de eerste verdieping waar een WiFi modem staat als access point geconfigureerd. Vanuit de meterkast loopt een tweede kabel naar zolder. Ook daar een WiFi modem Dat als access point geconfigureerd is. Op alle drie de WiFi punten is het SSID en wachtwoord gelijk, zodat je altijd in huis naar het sterkste signaal hopt.
De bedoeling is dus dat het WiFi verkeer wordt afgehandeld op het WiFi punt op de verdieping waar je je bevindt. Waar we nu achter komen nu iedereen thuis werkt is dat dit goed gaat tenzij je op de verdieping zo ver van het WiFi punt komt, dat het signaal van de verdieping boven of onder je sterker wordt. De telefoon/laptop springt dan over naar het WiFi punt op een andere verdieping. Op zich geen probleem, op 1 specifieke situatie na. De kabel naar zolder is niet al te best, dus om het verkeer op die kabel te beperken zou ik eigenlijk een aantal devices in huis willen blokkeren voor toegang via het WiFi punt op zolder.
Zonder daar bij aan het huidige gebruiksgemak in te boeten met 1 SSID door het hele huis.
Wat voor de hand lag was om dat met MAC address filtering te doen. Maar alleen de hoofdrouter is DHCP server en het MAC filtering werkt alleen daar, voor het hele netwerk.
Zijn er toch slimme mogelijkheden die wel voor elkaar kunnen krijgen wat ik wil bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08
Kan je op de acces prints een 2e WiFi SSID aanmaken alleen voor een specifieke verdieping? En dan voor specifieke apparaten alleen dat ssid configureren?

Er mist wat jnfo welke access points je precies hebt...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:38
Klinkt als een prutsoplossing, vervang gewoon de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
De access points zijn synology rt1900ac router.
Een apart SSID aanmaken zou kunnen, maar dan levert diegene gebruiksgemak in omdat je dan actief SSID moet wisselen als je naar een andere verdieping loopt (toch?). Dat zou ik liever voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Een accespoint heeft ongetwijfeld de mogelijkheid om een mac-address te whitelisten of te blacklisten en dat is wat je nodig hebt volgens mij. Kabel vervangen is uiteraard een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
ThinkPadd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:14:
Klinkt als een prutsoplossing, vervang gewoon de kabel.
Eens, maar als je eens wist wat voor ellende dat geeft. Helaas een bouw constructie fout in de buis naar zolder toe... :’(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23:08
Frank B268 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:15:
De access points zijn synology rt1900ac router.
Een apart SSID aanmaken zou kunnen, maar dan levert diegene gebruiksgemak in omdat je dan actief SSID moet wisselen als je naar een andere verdieping loopt (toch?). Dat zou ik liever voorkomen.
Als je meerdere ssids kan aanmaken op elk apparaat maak je er op de begane grond en eerste verdieping 2 aan, “thuis” en “thuis-zonder-zolder”, op zolder alleen “thuis” en dan zet je je apparaten op het goede Ssid...
Let op, sommige IOT apparaten vinden dit niet leuk en doen een ssid check ofoz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
synoniem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:17:
Een accespoint heeft ongetwijfeld de mogelijkheid om een mac-address te whitelisten of te blacklisten en dat is wat je nodig hebt volgens mij. Kabel vervangen is uiteraard een betere oplossing.
Dat is inderdaad wat ik zou willen. Maar dan dus met de synology rt1900ac als access point ingesteld.
Centrale modem met dhcp is overigens ook een synology, maar dan de rt2600ac variant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
brokenp schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:25:
[...]

Als je meerdere ssids kan aanmaken op elk apparaat maak je er op de begane grond en eerste verdieping 2 aan, “thuis” en “thuis-zonder-zolder”, op zolder alleen “thuis” en dan zet je je apparaten op het goede Ssid...
Let op, sommige IOT apparaten vinden dit niet leuk en doen een ssid check ofoz
Ah, dat is wel creatief gevonden! Daar ga ik mee aan de slag. Er zit in ieder geval nog een gast netwerk optie op de synology’s.

Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Frank B268 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:25:
[...]

Dat is inderdaad wat ik zou willen. Maar dan dus met de synology rt1900ac als access point ingesteld.
Centrale modem met dhcp is overigens ook een synology, maar dan de rt2600ac variant.
Wat ik zo zie kun je Network Center -> Wireless tabje MAC Filter per device aangeven of die geblokt of juist doorgelaten moet worden. En zo te zien werkt dat per router/accesspoint.

Ik zou overigens voor zolder een whitelist aanmaken want met blacklisting blijf je bezig.

[ Voor 8% gewijzigd door synoniem op 13-05-2020 20:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:59
Frank B268 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:08:
......
De kabel naar zolder is niet al te best, dus om het verkeer op die kabel te beperken
......
Wat is er dan aan de hand met die kabel? Netwerkverkeer leidt niet tot slijtage van de kabel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15

FreakNL

Well do ya punk?

Ja dat wilde ik net vragen. Misschien is het opnieuw knippen van connectoren al voldoende.

En op 4 aders kun je al 100mbit halen, dat is voor WiFi op zich prima.

Als de kabel dusdanig brak is dat hij met regelmaat uitvalt zou ik hem uitfaseren en eventueel vanaf het AP op de 1e verdieping een kabel doortrekken tot zolder. Dat scheelt al, hoef niet tenminste niet helemaal vanuit de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
Tja, jullie hebben helemaal gelijk. Die kabel aanpakken is wel de beste oplossing. Alleen de zin er in.... ik ga dat nog eens even heroverwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
synoniem schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:30:
[...]

Wat ik zo zie kun je Network Center -> Wireless tabje MAC Filter per device aangeven of die geblokt of juist doorgelaten moet worden. En zo te zien werkt dat per router/accesspoint.

Ik zou overigens voor zolder een whitelist aanmaken want met blacklisting blijf je bezig.
In de huidige versie zit dit niet meer bij elkaar, maar in de nieuwe wi-fi connect app. Daar had ik geen Mac filtering speciaal voor WiFi verwacht. Het lijkt inderdaad per access point instelbaar. Totaal niet gezien en gevonden. Ik ga daar dan als eerste eens mee spelen. Niet nu, dan krijg ik vast ruzie :) als het spul straks slaapt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
Nou ja, toch maar gewoon gedaan. Dan weet je meteen hoe of wat. Een van de kids is nu op de eerste verdieping aan het gamen op het WiFi punt op zolder. Daar de MAC block ingesteld en de laptop hopte over naar het WiFi punt in de meter kast. (Zitten beide aan de voorkant van het huis). Geen gescheld vanaf de slaapkamer! :-) :-) works like a charm!
Weten nu dus ook dat de plek van het WiFi punt op de eerste niet handig is ( achterkant huis). Tenzij we binnenkort weer in de tuin zitten....zo blijft er altijd wat.
Voor nu ben ik in ieder geval geholpen. En stof tot nadenken..

Hartelijk dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Kabel vervangen is trouwens heel simpel. Bestaande kabel afknippen, mantels van beiden er af en in elkaar, overlappend stuk van 20 cm ducttape er strak omheen en trekken maar.
Moet je alleen zelf connectors kunnen aanzetten maar das ook niet heel lastig.

Verder zou je ook kunnen overwegen of je naar een setup met Ubiquiti of vergelijkbaar te gaan. Dat kan namelijk gewoon integraal wat jij wilt. En oakt automatisch het beste AP, en doet het gewoon ipv gekloot. Met tig verschillende SSID's. Fwiw, ik heb zo een apart ssid draaien voor de devices die alleen 2,4 Ghz doen. Werkt door het hele huis.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
Er liggen 6 netwerkkabel hier in huis. 5 er van in een halve dag getrokken. Die ene waar we het nu over hebben, heeft 5 dagen geduurd voordat we er 1 heel doorheen hadden....
Met de Synology setup die ik nu heb is op zich niets mis. Werkt al heel lang heel goed en stabiel. Het is alleen in deze fase dat iedereen zit te videobellen dat die prutskabel dus een bottleneck is. Morgen eens even testen hoe het nu is als het WiFi punt op zolder wat ontzien wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier kon ik voor ik mn 2 APs in mesh gooide ook gewoon een MAC adress blocken 1 vd 2 APs..
kon je er nooit mee verbinden..

nu in de mesh stand heb ik ook dat bepaalde devices alleen op het eerste AP welkom zijn en niet op de 2de en omgekeerd :-)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank B268
SMSfreakie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:16:
hier kon ik voor ik mn 2 APs in mesh gooide ook gewoon een MAC adress blocken 1 vd 2 APs..
kon je er nooit mee verbinden..

nu in de mesh stand heb ik ook dat bepaalde devices alleen op het eerste AP welkom zijn en niet op de 2de en omgekeerd :-)
Heb je dat in een mesh setup van Synology routers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Nogmaals, een kabel is niet zo snel pruts..En 100mbit is ook al veel, als je geen dataoverdracht doet.

Wat zijn de symptomen? Heb je geen kabeltester?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:47

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Dat was ook mijn eerste gedachte ja, wat zegt de kabeltester.
Wel knap dat je er 5 dagen over gedaan hebt om een kabel heel door te trekken. Waar zaten de issues dan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Het mag duidelijk zijn dat als een kabel trekken niet goed lukt er of een te scherpe bocht of rotzooi in het mantelbuistraject zit. Aangezien TS het eerder al over een constructiefout heeft zal het wel een te scherpe bocht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

En @Frank B268 ben je al iets verder?

Ik kwam er trouwens hier toentertijd achter dat er dus ergens een lasdoos zat (tenminste, dat denk ik) in de loze leiding zat van meterkast naar woonkamer. Geen idee waarom. Zat ook verborgen achter het stucwerk. Mijn trekveer stroopte dus op 1 meter vd WCD. Hoorde hem gewoon tikken achter de muur. Opgelost met een stofzuiger, stukje touw en iets aan het touwtje geknoopt (weet niet meer wat)...
Pagina: 1