Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 29-07-2020
Hallo,

Ik heb vandaag m'n 970Evo Plus aangesloten via een USB-C case, en ging m'n windows schijf clonen naar het nieuwe schijfje. Ik heb dit al op meerdere systemen gedaan, en steeds zonder problemen.

Deze keer echter, is het clonen op 48% afgebroken met een foutmelding (write-error).
Nadien is de schijf niet toegankelijk.

Er is wel een eerste partitie gecloned, maar de rest van de ruimte is niet toegewezen.
Ik kan wel in Diskmgmt een 'nieuw eenvoudig volume' aanmaken, maar ook dan blijft hij hangen en komt terug met de melding:"Apparaat is niet klaar"

Ook via cmd heb ik geprobeerd de schijf te wissen met Diskpart, maar ook daar na de commando "clean" na een tijdje de melding: apparaat is niet klaar.

Dus nu kom ik geen meter verder... ik kan de schijf niet formatteren, partities niet wissen en niet opnieuw clonen (ik dacht misschien gewoon opnieuw zodat hij ook opnieuw de partities zal maken) maar de nieuwe schijf kan in daar niet selecteren, omdat hij niet beschikbaar is.

Heeft iemand een idee voor een oplossing?

Dank alvast voor slimme ideeen...
Jan
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZtkMawRzWD1KSm8I4aPD304ZdEw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTN84uzcholCwaUGTw5L4pdO.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• be3a18
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-09 10:32
Helaas geen oplossing maar hardware fout (geen idee wat) misschien? Je zegt nieuwe schijf, zo nieuw dat er nog garantie op zit? Zo ja, daar dan een beroep op doen.

Wellicht kun je er nog een test tool op los laten (voor zover dat nog mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:45
Gewoon ff linux tool pakken en windows ff vergeten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
... dank alvast voor deze reacties...
Inderdaad, zo nieuw (net een weekje in huis) dat hij terug kan. Ik hoopte dat het opgelost zou kunnen worden door op de een of andere manier opnieuw te initialiseren en formatteren, maar was al bang dat het een hardwarefout zou kunnen zijn...Het enige wat ik ermee heb kunnen doen sinds ik het schijfje uit de verpakking had gehaald, was instellen en formatteren (toen deed' ie het nog prima) en nog maagdelijk leeg prikte ik hem in de case om m'n c-partitie te clonen... en dat was het dan.

Nou, dat wordt dus terugsturen en hopen dat ik snel een vervanging krijg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:42

InFamous

excommunicado

Heb je het ook al zonder usb case geprobeerd en direct in de PC? Mogelijk gooit de usb case roet in het eten.

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Maak een GParted CD-Rom aan, start dat op in je PC, verwijder alle bestaande partities op de 970 en reboot.
Daarna kan je het opnieuw proberen. Neem wel de "Smart" of "Automatische" kloon optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trihornomatic
hoi

een update is op z'n plaats.

De volgende dag, en nadat de schijf was afgekoeld, nogmaals alles in elkaar geprikt, en diskpart gedraaid, en warempel, de partities konden opeens wél worden gewist... schijf opnieuw geinitialiseerd en een volume aangemaakt en klaar voor gebruik.

Dus opnieuw de cloon geprobeerd te maken, en weer liep de schijf op exact dezelfde wijze vast, met een "write error".
Deze keer kon hij wel in eenkeer worden hersteld met Diskpart, maar ik zit nu wel met de vraag hoe de cloon erop te krijgen.

Ik denk nog aan de mogelijkheid, dat de schijf misschien na een tijd overhit raakt en daardoor weigert? Of is dat een suffe gedachte? De case (van aluminium) wordt wel keiheet na een tijdje... ik weet dat het de bedoeling is dat de case de hitte afvoert en daardoor zelf heet kan worden (zit er trouwens een beetje mee, dat als de schijf ingebouwd is in de laptop en de hitte niet makkelijk weg kan, of dat problemen zal geven???)

Wat ik nu ga proberen is om een cloon te maken van alleen de windows-partitie (dus zonder de backup partitie en zonder de 'efi-partitie'... misschien dat het dan wel lukt.
Stap drie zal zijn eenkeer te proberen zonder de case, met alleen de usb-draad in de schijf geprikt, zodat de hitte goed weg kan...

Mocht het opeens lukken, laat ik het hier weten. Maar dank alsnog voor alle reacties en het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

partitionwizard downloaden en daarmee de partities laten verwijderen? De tool is gratis en werkt vrijwel altijd. Geen Linux gedoe enzo.

Windows schijfbeheer is echt een **** optie en werkt vrijwel nooit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• trihornomatic
hoi allemaal,

De oplossing is gevonden... de schijf is gecloned en de laptop draait lekker snel...
Waar het hem in zat?

Met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, aan de usb-case van Ewent.
Omdat Ewent de sponsor is van HardwareInfo, dacht ik dat het wel oké zou zijn... maareuh... de eerste case herkende de schijf niet (de case zelf werd wel in windows herkend, maar gaf aan 'geen schijf aangesloten'). De tweede case, een model later, herkende de schijf wel, maar werd werkelijk kei(!) heet en halverwege dus ontoegankelijk.

Vandaag is mijn andere usb-enclosure gekomen, die ik oorspronkelijk had besteld maar door levertijd-problemen er heel lang over deed.
De USB case van DeLock voor Nvme M2 schijven werkt perfect!
De schijf blijft koeler en zelfs de schrijfsnelheid is veel hoger, zoals het hoort. Bij het clonen bereikte de schijf een snelheid van ong. 164MB/s. De case van Ewent was veel trager.

Binnen een kwartier stond de clone van m'n windows-schijf erop, zonder enige hapering.

De Case van DeLock was wel twee tientjes duurder, maar elke cent waard.

Dank allemaal voor jullie aandacht en advies...

En mijn advies aan de community... beter twee tientjes meer betalen, dan twee dagen balen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slijpschuiver
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12-09 16:56
Gebruik MiniTool Partition Wizard. Daarmee kun je in windows alles met de partities doen wat je wilt.

Ah. Je bent er al klaar mee. Niettemin is deze tool een aanrader.

[ Voor 26% gewijzigd door Slijpschuiver op 17-05-2020 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-09 21:17

WiXX

Kijk uit malloot een...

Ik heb precies hetzelfde. Alleen ik krijg het dus niet meer voor elkaar. Ssd wil helemaal niks meer. Als ik hem erin heb zitten duurt het ook super lang voordat mijn pc boot. Terwijl mijn c schijf toch echt als eerste boot prio staat.

Toevallig heb ik ook een ewent usb controller en hij werd ook super heet. Tijdens het clonen ook een error en daarna is het huilen met de pet op.
Pagina: 1