Laptop is verschrikkelijk traag

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 20:06
Ik heb een medion laptop met celeron processor en 4 GB geheugen. Ik heb hier alleen office en wat browsers en een paar andere programma's op geïnstalleerd aangezien ik deze laptop alleen gebruik voor internetten en office toepassingen.
De hardware bestaat uit een SSD opgesplitst in twee partities C(Boot) waarop Windows 10 staat en de software die zich automatisch op de C-schijf installeert en D(Recover). Als ik de keus heb zet ik alles op de harde schijf, Op de SSD heb ik op C nog 13.6 GB ruimte, op D nog 40.1 GB en op de harde schijf E nog 90% ruimte over. Maar zoals gezegd het systeem is om een of andere rede gruwelijk traag. Opstarten van een browser duurt al een minuut, wisselen van tabblad ook. Film kijken is bijkans onmogelijk, radio luisteren hapert steeds. Volgens spreedtest (als ik het al opgestart krijg) is mijn snelheid 241,95 Mbps, Als ik bij taakbeheer naar Processen kijk zie ik niets vreemds, en bij de prestaties zie ik dat van het geheugen 3.2 in gebruik is maar dat de E schijf permanent op 100% staat. Systeemschijf : Nee, Wisselbestand: Ja.Blijkbaar wordt er constant gecommuniceerd naar de E schijf wat alle bandbreedte in beslag neemt. Dit lijkt mij niet de bedoeling, dus hoe los ik dat op. Als dat wel de bedoeling is wat is dan de reden van de traagheid en wat doe ik daar dan aan.
Bij voorbaat dank voor een antwoord

Beste antwoord (via tedjejones op 13-05-2020 20:44)

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:27

Tazzios

..

tedjejones schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:44:
Loskoppelen, kan dat softwarematig of moet ik de laptop echt openschroeven.
Geen idee eigenlijk wat er gebeurd indien je in apparaatbeheer op uitgeschakeld zet. ik dacht dus meer aan het schroeven. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Is je SSD nou in 3 partities of is de E: een HDD ?
Plaats anders eens een wat afbeeldingen van diskmgmt.msc en taskmanager.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:13
Wat is de E schijf? Ik begrijp uit je verhaal dat je een C en D partitie hebt. Wat is E?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
SSD bestaat uit twee partities en de E schijf is een 1 TB harde schijf.
Wat wil je zien vanuit de taskmanager? Hieronder schijfbeheer.
De laptop is van vorig jaar juni, Dus nog geen jaar oud. Ik heb de oorspronkelijke cd rom vervangen door de harde schijf omdat de SSD te klein was

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KOGMRl1YjC44Gz5HCypZzYL630s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5koiAiQTuvFReKxnNPqcbgfI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
Taakbeheer, prestaties
Of is het misschien een geheugenprobleem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3JqFzBUp0ZfhBUTnmh_oVZXL02k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pM52h76WAOqPR8q5qnFjVYbY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodeltje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Wat staat er op die 1TB HDD? Een programma wat aan staat, of alleen data?

Edit: je geheugen zit ook aardig vol ja. Je hebt niet je pagefile naar E verplaatst toch? (Want waarom zou je)

[ Voor 43% gewijzigd door jodeltje op 13-05-2020 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

tedjejones schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:38:
Ik heb een medion laptop met celeron processor en 4 GB geheugen. Ik heb hier alleen office en wat browsers en een paar andere programma's op geïnstalleerd aangezien ik deze laptop alleen gebruik voor internetten en office toepassingen.
De hardware bestaat uit een SSD opgesplitst in twee partities C(Boot) waarop Windows 10 staat en de software die zich automatisch op de C-schijf installeert en D(Recover). Als ik de keus heb zet ik alles op de harde schijf, Op de SSD heb ik op C nog 13.6 GB ruimte, op D nog 40.1 GB en op de harde schijf E nog 90% ruimte over. Maar zoals gezegd het systeem is om een of andere rede gruwelijk traag. Opstarten van een browser duurt al een minuut, wisselen van tabblad ook. Film kijken is bijkans onmogelijk, radio luisteren hapert steeds. Volgens spreedtest (als ik het al opgestart krijg) is mijn snelheid 241,95 Mbps, Als ik bij taakbeheer naar Processen kijk zie ik niets vreemds, en bij de prestaties zie ik dat van het geheugen 3.2 in gebruik is maar dat de E schijf permanent op 100% staat. Systeemschijf : Nee, Wisselbestand: Ja.Blijkbaar wordt er constant gecommuniceerd naar de E schijf wat alle bandbreedte in beslag neemt. Dit lijkt mij niet de bedoeling, dus hoe los ik dat op. Als dat wel de bedoeling is wat is dan de reden van de traagheid en wat doe ik daar dan aan.
Bij voorbaat dank voor een antwoord
"laptop met celeron processor en 4 GB geheugen", kan al traag zijn

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

De hardware bestaat uit een SSD opgesplitst in twee partities C(Boot) waarop Windows 10 staat en de software die zich automatisch op de C-schijf installeert en D(Recover). Als ik de keus heb zet ik alles op de harde schijf,
Om hem nog trager te maken? zo te zien zit je werk geheugen vol en is hij lekker aan swappen naar die trage hardeschijf.
  1. Zorg dat er zo min mogelijk aan processen draait om werkgeheugen vrij te maken en swap te verminderen
  2. Stel de swap is in op de SSD (D) ipv hardeschijf wordt het dan beter of slechter (wel reboot doen)
Verder: is Windows niet bezig met een upgrade in combinatie met wat @Hackus aangeeft.

Edit:
Idee, Koppel de hardeschijf los en start dan eens misschien is die aan het sneuvelen en daardoor zo traag.

[ Voor 7% gewijzigd door Tazzios op 13-05-2020 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3NnkGdY6ZGrkihxXErjHYFXtTwQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/wGP7z6y1Nvb49IJbxR0iC1NE.jpg?f=user_large
Deze programma's staan op de HDD
Ik wil de swap wel instellen op de SSD, maar of er een Windows upgrade bezig is???
Hoe zoek ik dat uit?
De configuratie is idd miniem, maar dat was tot voor kort geen probleem. Ik gebruik hem zoals gezegd alleen maar voor office, browsen en een filmpje of tv kijken.

[ Voor 18% gewijzigd door tedjejones op 13-05-2020 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

tedjejones schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:44:
Geen idee eigenlijk wat er gebeurd indien je in apparaatbeheer op uitgeschakeld zet. ik dacht dus meer aan het schroeven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tedjejones
Ik heb de schijf losgekoppeld en toen ging hij inderdaad een stuk sneller. Nog geen records, maar gewoon op een acceptabel tijd internetpagina's geopend ed. Ik heb nu de swap omgezet naar de D partitie en ik kan er nu weer mee werken. Terwijl ik hem open had zag ik dat er nog ruimte is voor een extra geheugenbankje, dus dat ga ik maar even aanschaffen zodat ik op 8MB uitkom en dat zou dan allemaal voldoende moeten wezen.
Dank jullie allemaal voor het meedenken.
Mvrgrt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios

Tazzios

..

Mooi, de hardeschijf is misschien wat vroeg overleden door dat hij de swap file had en in een warme cdrom lokatie zat.

Extra geheugen zal wel aardig helpen.
verder zou het mooi zijn om een schone windows installatie te doen zodat je van alle losse partities op de SSD er eentje kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@tedjejones Kijk even welke CPU je hebt, en welke W10 versie(32/64-bit) anders heeft het weinig nut om 8GB RAM te gaan gebruiken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:13
Hackus schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:06:
@tedjejones Kijk even welke CPU je hebt, en welke W10 versie(32/64-bit) anders heeft het weinig nut om 8GB RAM te gaan gebruiken.
90% zeker 64 bit, kijk maar naar mapindeling van die E schijf. (Program files)

Waarom zit je uberhaupt aan de locatie van je swap file te rommelen TS? Hou die HDD gewoon voor dingen die opslag vreten en weinig schijfinteractie nodig hebben zoals Foto's en games die je bijna nooit speelt. SSD is voor je windows.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Pagina: 1