Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Mac mini late 2012 nog de moeite waard om te upgraden?

Pagina: 1
Acties:

• Ingrid1986
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 13:54
Ik heb een jaar of 4 geleden een Mac mini late 2012 tweedehands aangeschaft die voornamelijk functie doet als media centre. Hij hangt aan mijn televisie, er staat Kodi op, en mijn bestanden staan verder op een NAS.

Hij hoeft niet veel te kunnen of te doen, maar ik merk wel dat hij oud en traag wordt. Zeker bij bijvoorbeeld opstarten, of “even een ondertitel” erbij zoeken, moet ik een potje geduld opentrekken.

Dus ik zit te kijken naar mijn opties om zonder al te veel kosten te maken de boel wat sneller te krijgen en vraag ik me af of het nog de moeite waard is om hardware upgrades te doen.

Huidige specs
Mac mini, late 2012
2,5 ghz intel core i5
4GB RAM 1600 mhz DDR3
500gb SATA

Nu lees ik overal dat met name het vervangen van de harde schijf voor een SSD een enorm verschil kan maken. Maar de meeste hebben het dan ook over 16 GB geheugen. Nu gaat kwa kosten beide vervangen me eigenlijk een beetje te ver, zeker gezien de leeftijd van het ding.

Dus nu ben ik eigenlijk op zoek naar advies. Zou het zin hebben om de harde schijf te vervangen voor een SSD maar het geheugen op 4GB te laten?

Nu ben ik als developer met software best handig, maar aan hardware sleutelen is niet echt mijn ding en ik lees ook behoorlijk verschillende adviezen over wel of niet zelf doen. Is het iets dat makkelijk zelf te doen is?

Iemand ervaring met het vervangen van de HD en vervolgens het weer installeren van OSX? Moet ik daarin nog speciaal met iets rekening houden?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 13:38

nelizmastr

Goed wies kapot

Een SSD en 8GB RAM maken dit ding weer bruikbaar. 16GB is niet economisch en zinloos gezien de specificaties. Alleen de quad core i7 heeft daar nog wat aan omdat je daar veel meer mee kan.

Om te weten hoe je de harde schijf vervangt:

https://www.ifixit.com/Gu...d+Drive+Replacement/11716

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Khil
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 16:24
Voor vier tientjes heb je al een 240GB 2.5” SSD. Het inbouwen is niet veel moeilijker dan het verwisselen van een stofzuigerzak. Je hebt wel een T6 en T8 torx nodig.

Mocht je de harddisk willen behouden dan kun je de ssd ernaast inbouwen met dit kabeltje.

[Voor 39% gewijzigd door Khil op 14-05-2020 01:10]

zit je nou naar me te loeren?

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ingrid1986 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:29:

Iemand ervaring met het vervangen van de HD en vervolgens het weer installeren van OSX? Moet ik daarin nog speciaal met iets rekening houden?
Je kan een bootable USB maken, zodat je daarna met een frisse installatie kan beginnen.

Als je daar allemaal geen zin in hebt, kan je ook iets als Carbon Copy cloner gebruiken, die maakt een exacte kopie van je huidige HDD, die je dan later weer terug kan zetten.

Persoonlijk zou ik voor de 1ste optie gaan, uiteraard wel eerst een backup maken.

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:31

MsG

Forumzwerver

Een SSD er in doen is anno 2020 eigenlijk wel een no-brainer. Ook DDR3 geheugen is op bijv. V&A of Marktplaats maar luttele euro's, dat zijn de kosten niet en is een prima optie om te upgraden. Zou naar 2 * 4GB gaan ipv 2X 2GB. 16GB kan waarschijnlijk ook wel, maar is vaak wel weer een pak duurder.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Coffee
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 11-06 14:55

Coffee

Coffee

Ik heb een dual-core Mac Mini uit 2011 staan als simpele router / Time Machine server. Ik heb er een oude ramkaart in gestoken (zit nu 6gb ram in), en heb er een 64gb boot ssd'tje in zitten (naast 1TB HDD). Dat apparaatje is snel zat, voor wat ik er mee doe.

Coffee

• Bandicool
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-06 16:48
Hallo,

Ik heb ook een Mac mini late 2012.
Nu wil ik de RAM verhogen van 4GB naar 8GB.

Is Crucial CT8G3S1339MCEU 8GB hiervoor geschikt?

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17:31

MsG

Forumzwerver

Bandicool schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 15:37:
Hallo,

Ik heb ook een Mac mini late 2012.
Nu wil ik de RAM verhogen van 4GB naar 8GB.

Is Crucial CT8G3S1339MCEU 8GB hiervoor geschikt?
Je kan voortaan beter je eigen topic starten, ipv het onderwerp te kapen.

Als ik hier kijk https://apple-force.com/p...mini-2011-ct8g3s1339mceu/ lijkt dat prima compatibel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Bandicool
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 11-06 16:48
MsG schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 14:34:
[...]

Je kan voortaan beter je eigen topic starten, ipv het onderwerp te kapen.

Als ik hier kijk https://apple-force.com/p...mini-2011-ct8g3s1339mceu/ lijkt dat prima compatibel.
Ah sorry zal ik doen! Thanks voor het antwoord trouwens.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True