Voor mij, als vogelaar, is de belangrijkste eigenschap van een fototoestel de zoom/telelens. Meer dan 7 jaar heb ik een Panasonic FZ72, en ben op zoek naar een opvolger. Ik ga met de fiets en neem de FZ72, de kijker, de telescoop, de statief, een vogelboek en een lunchpakket mee. Het nieuwe toestel mag dus niet veel groter zijn dan het huidige. Ik heb ervoor max. €1000. Drie kandidaten, de FZ82, de Canon SX70 en de Nikon P900 heb ik al bekeken. Zij waren niet (overtuigend) beter. Er zijn compact camera’s met 1” censor, maar met veel minder zoom. De Sony RX10 IV (en III) heeft nog het grootste zoom (600mm). Misschien zijn de foto’s door de veel grotere sensor als je ze digital vergroot nog steeds beter, scherper dan die van de 1200mm van de FZ72, maar het kost €1800. Dat is voor me te veel.
Nu denk ik aan een Panasonic GX80 met een G Vario 100-300mm lens. Het is, via de cropfactor, ook 600mm, kost ong. €900, en zou nog net passen in mijn huidige fototas. Hij heeft dubbele image stabilisatie, dus ga ik er vanuit, dat met 2 keer digitale zoom de foto’s nog steeds in alle opzichten beter zullen zijn, dan die van de FZ72.
Heb ik gelijk?
Nu denk ik aan een Panasonic GX80 met een G Vario 100-300mm lens. Het is, via de cropfactor, ook 600mm, kost ong. €900, en zou nog net passen in mijn huidige fototas. Hij heeft dubbele image stabilisatie, dus ga ik er vanuit, dat met 2 keer digitale zoom de foto’s nog steeds in alle opzichten beter zullen zijn, dan die van de FZ72.
Heb ik gelijk?