Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• ivanke
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 13-11-2020
Voor mij, als vogelaar, is de belangrijkste eigenschap van een fototoestel de zoom/telelens. Meer dan 7 jaar heb ik een Panasonic FZ72, en ben op zoek naar een opvolger. Ik ga met de fiets en neem de FZ72, de kijker, de telescoop, de statief, een vogelboek en een lunchpakket mee. Het nieuwe toestel mag dus niet veel groter zijn dan het huidige. Ik heb ervoor max. €1000. Drie kandidaten, de FZ82, de Canon SX70 en de Nikon P900 heb ik al bekeken. Zij waren niet (overtuigend) beter. Er zijn compact camera’s met 1” censor, maar met veel minder zoom. De Sony RX10 IV (en III) heeft nog het grootste zoom (600mm). Misschien zijn de foto’s door de veel grotere sensor als je ze digital vergroot nog steeds beter, scherper dan die van de 1200mm van de FZ72, maar het kost €1800. Dat is voor me te veel.
Nu denk ik aan een Panasonic GX80 met een G Vario 100-300mm lens. Het is, via de cropfactor, ook 600mm, kost ong. €900, en zou nog net passen in mijn huidige fototas. Hij heeft dubbele image stabilisatie, dus ga ik er vanuit, dat met 2 keer digitale zoom de foto’s nog steeds in alle opzichten beter zullen zijn, dan die van de FZ72.
Heb ik gelijk?

Alle reacties

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
Ook gekeken naar een Canon G3x?
De 100-300 van Panasonic is niet heel erg scherp. En het is best een flink ding.

[Voor 56% gewijzigd door Kwintessens op 14-05-2020 11:57]

• ivanke
Nee. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Wat me een beetje stoort bij de G3X, is het gemis van een zoeker. Ik ga het bestuderen. Bedankt voor de tip.
Bedoel je dat de G3X op 600mm sherper is dan de 100-300 van de Panasonic? Dat klinkt sterk aangezien de grotere sensor. Het is lastig te vergelijken, zonder beide te kopen. Maar als het verschil €100 (het prijsverschil) niet waard is, kan de keuze op de G3X vallen.

• Kwintessens
  • Registratie: augustus 2004
  • Laatst online: 30-04 12:02
ivanke schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 14:09:
Nee. Daar heb ik nog niet aan gedacht. Wat me een beetje stoort bij de G3X, is het gemis van een zoeker. Ik ga het bestuderen. Bedankt voor de tip.
Bedoel je dat de G3X op 600mm sherper is dan de 100-300 van de Panasonic? Dat klinkt sterk aangezien de grotere sensor. Het is lastig te vergelijken, zonder beide te kopen. Maar als het verschil €100 (het prijsverschil) niet waard is, kan de keuze op de G3X vallen.
Je kunt hem in een kit krijgen samen met de evf. Kost net geen 1.000.
Een grotere sensor betekent niet automatisch scherpere foto's. Het verstandigst is om van beide testen te bekijken en zelf te beoordelen of je de scherpte goed genoeg vindt.
Grotere fotozaken hebben ze vast beide op voorraad, zodat je kunt vergelijken. Voor zo'n aanschaf lijkt me dat wel verstandig.
Je kunt ook nog overwegen om de Sony RX10III als occasion te kopen, dan valt die binnen budget.

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik geloof ook niet dat de G3x qua scherpte beter gaat zijn dan de 100-300 van Panasonic.
Maar ik zou wel de RX10 III aanraden. Die verslaat alles in zijn klasse qua optiek.

[Voor 4% gewijzigd door Universal Creations op 14-05-2020 23:22]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Godox V860II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 21:23

Nomad

a.k.a. Martijn

Eens met @Universal Creations , zeker ook mijn advies. Erg goede camera voor vogelaars.

Zakelijke fotografie: portretten en marketing

• ivanke
Bedankt voor de reacties.
Mijn vraag of de combinatie GX80 – 100-300 lens beter is dan de FZ72 werd impliciet met JA beantwoord.
Maar de keuze werd niet makkelijker.
Het gaat niet meer om FZ72 vs GX80 +, omdat, hoe moeilijk dit voor mij te accepteren is, wordt de goedkopere en veel lichtere G3 X beter geacht dan de GX80+. En dan komt de nog betere RX10 iii, wat meer dan €400 duurder en groter en zwaarder is dan de G3 X en zwaarder dan de GX80+ is. Is die zo veel beter dat alle praktische nadelen daardoor gecompenseerd worden? Hoe kom ik er achter? Waar vind ki een fotowinkel waar ik alle 3 kan vergelijken? Zeker niet waar ik woon. En hiervoor ga ik, in de corona tijdperk, niet naar verdere steden reizen. Ik kan ze wel bij online winkels bestellen en en als ze tegenvallen terugsturen.
Ik ga verder nadenken. Nog mals bedankt.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True