Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Waarom backup zo belangrijk is.

Pagina: 1
Acties:

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-11 21:19

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Niet speciaal een vraag of advies gezocht, maar gewoon een klassiek voorbeeldje waarom backups belangrijk zijn.

Mijn vader heeft 5 jaar geleden een laptop van mij gekregen, die voor mij na 3 jaar niet meer voldeed voor wat ik er mee wil. Daarbij heb ik hem een externe harde schijf gegeven (80GB, IDE intern) uit het jaar kruik, met de boodschap: dan kun je in ieder geval een backup maken. Maar zorg even voor wat nieuws!

Wat gebeurt er? Hji gaat alles af en toe verplaatsen naar de externe schijf, maar houdt het niet op de harde schijf van de laptop. Dat is dus geen backup.

Na 5 jaar besluit hij een nieuwe laptop te kopen en gelijk een nieuwe externe schijf: SSD op USB3. Vrestandig, want de oude laptop is fysiek aan het aftakelen, uitvallen en zo, losse connectors enz.

Data overzetten naar de nieuwe externe schijf lukt hem niet, want "de nieuwe laptop kan de schijf niet openen".
Raad maar wie er helpdesk is.

Ik zijn oude en nieuwe externe schijf mee naar huis, met de mededeling: Geen garanties, die 35 GB aan foto's kunnen wel eens weg zijn. Thuis de IDE schijf direct aan de IDE poort van "ouwe meuk" aangesloten. Duidelijk probeert de motor wel iets te doen, maar de schijf gaat niet draaien. Stiction gok ik. De russische methode werkt vaak voor MFM schijven uit de tijd van de ridders die te lang uit staan, dus waarom niet bij deze?

Een subtiele tik maakt de schijf los en deze begint zijn spin-up. Even de computer uit en aan (cycle vóór de schijf stil staat!) en de BIOS detecteert hem zonder moeite. In Windows de nieuwe externe SSD ook aangesloten, en de data kan worden gekopieerd.

Eind goed, al goed? NEE!
Nu is er een betrouwbare SSD met alle data, en een onbetrouwbare backup (de vastgeslagen harde schijf).

Ik bel mijn vader, met de mededeling dat de oude schijf als verloren moet worden gezien, maar de data is gered.
"Gelukkig, ik was even bang dat alles kwijt was".
"En waarop ga je nu een backup maken? Op je nieuwe laptop of ergens anders?"
"ehm... dan moet ik zeker nog zo'n externe schijf gaan kopen?"
"ja, doe dat maar. Mijn server staat vol".

Intussen ken ik mijn hardleerse vader een beetje, en zet de data alsnog op mijn eigen fileserver er bij voor het geval dat... maar ik hoop dat hij binnenkort vraagt een harde schijf te klonen.

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:10

Rannasha

Does not compute.

Het beste in zo'n geval is om een automatisch backup systeem op te zetten. Gewoon iedere week de boel van de PC van je vader naar jouw fileserver kopieren. Met een beetje versiebeheer erbij en klaar. Of eventueel een commerciele cloud-backup gebruiken.

Want zelfs na een data-loss-scare is het toch heel moeilijk om bij mensen er een goede backup-discipline in te krijgen. Een automatische oplossing is dan een stuk handiger.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Automatiseren.
Voor mijn ouders ook gedaan. Daar draait elke avond (mits de PC aan staat) een cronjob die met rsync hun homedir richting de netwerkshare gooit. Is al eens van pas gekomen.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:50
Ultraman schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:56:
Automatiseren.
Voor mijn ouders ook gedaan. Daar draait elke avond (mits de PC aan staat) een cronjob die met rsync hun homedir richting de netwerkshare gooit. Is al eens van pas gekomen.
dan moet je niet van die ouders/moeder hebben zoals die van mij ..... he dat bestandje heb ik daar nooit eerder gezien .. gooi weg ( nee niet via uninstall maar naar de prullebak er mee .
en dag later weer een telefoon krijgen .... help mijn pc start niet meer op kan je EVEN komen kijken :D :+ :+
dat is de zelfde ma die na het installeren van een Hotmail account de dag er na belt van haal die Hotmail maar weg want ik wil geen vieze mailtjes van vieze vreemde mannen hebben ... :+

oke nu kan ze een windows zelf ook helemaal zelf installeren en formatteren ( ik ben er ten minste van af )

Systeem:AMD Ryzen 7 9800X3D ,RTX 5080 OC,FURY 64 GB DDR5-6000,ASUS TUF Gaming B850M-PLUS WIFI, SAMSUNG 990 EVO Plus 4 TB

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-11 21:19

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Topicstarter
Automatiseren is leuk voor de standaard mapjes (incl. het bureaublad en C:\mapjeX), maar zodra er onder de C:\Windows\nogwat directory een reeks foto's komt te staan is het eind zoek. Krijg ik hem dat ook niet afgeleerd. De laptop aan laten staan voor backups zie ik evenmin gebeuren. Bovendien ga ik mijn server niet openzetten naar de buitenwereld omdat ik er niet genoeg kaas van heb gegeten hoe ik dat dicht timmer... dus draait mijn server voornamelijk in een gesloten netwerk thuis, en ziet wekelijks internet voor updates en zo.

Iets met onedrive of dropbox zou ik nog wel kunnen gebruiken daarvoor gok ik :) vanaf zijn PC automatisch uploaden, bij mij wekelijks met de backups downloaden op een voor hem gereserveerde servermap en direct wissen van onedrive/dropbox. Dan maar geen backup van de wildgroei aan mappen waar ze niet thuishoren.

(en nog steeds vragen of ik Outlook Express niet kan installeren op zijn W10 laptop, want dat werkte zo fijn... Nee, dit is thunderbird.Veel beter, werkt bijna hetzelfde.)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:58

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

ravw schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:13:
dan moet je niet van die ouders/moeder hebben zoals die van mij ..... he dat bestandje heb ik daar nooit eerder gezien .. gooi weg ( nee niet via uninstall maar naar de prullebak er mee .
en dag later weer een telefoon krijgen .... help mijn pc start niet meer op kan je EVEN komen kijken :D :+ :+
Een fatsoenlijk OS laat een normale gebruiker geen systeembestanden wegdonderen ;)
Systeemupdates gaan volautomatisch en dat is dan ook eigenlijk het enige wat er mis kan gaan met het systeem. Hun user mag enkel bij hun data, dus ja die kunnen ze wegdonderden. Daarvoor is er nog de backup en daarmee kan ik tot maximaal een jaar terug (1 yearly, 3 monthly, 7 daily).
Ze draaien al een jaar of acht geen Windows meer, en dat scheelt mij (en hun) een hele hoop tijd. :)

Voor Windows zou ik een soort image maken. Zorgen dat hun user data in de backup zit, en als het even kan op een aparte partitie. Al lange tijd (iig Win7) laten de My Documents, My Pictures en dat soort directories zich heel makkelijk "mappen" op een andere locatie, bijvoorbeeld op een D:\Documents. Ook best prettig, want dan kun je de systeempartitie makkelijker nuken. :)
Waterbeesje schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:20:
Automatiseren is leuk voor de standaard mapjes (incl. het bureaublad en C:\mapjeX), maar zodra er onder de C:\Windows\nogwat directory een reeks foto's komt te staan is het eind zoek.
Daar horen ze natuurlijk ook niet te komen. Waarom heeft zijn gebruiker schrijfrechten op die plek? Zorg voor een user zonder enige adminrechten, dat scheelt al een hoop ellende denk ik want dat kan hij daar niks meer wegschrijven.
Krijg ik hem dat ook niet afgeleerd.
Tikkie hard, maar daar zou ik dan de grens trekken. Pa, zet de foto's en bestanden die je belangrijk vind in Mijn Documenten of Mijn Afbeeldingen, die plekken zijn veilig en heilig. Als het daar staat is het te waarborgen. Heb je een setje foto's op de computer gezet, controleer dan of het daar staat. Zo ja, hartstikke mooi. Zo nee, probeer ze daar te krijgen door ze te slepen of bel mij even (en dan kun jij RDPen of iets dergelijks).
De laptop aan laten staan voor backups zie ik evenmin gebeuren.
Hoeft ook niet. Kies een tijd waarop de kans groot is dat hij de laptop aan heeft staan. Zolang de backup maar eens in de zoveel tijd goed gaat heb je het meest al gered. De eerste backup duurt vaak lang. Daarna is een intelligente backup tool enkel nog bezig met delta's, zo klaar.
Bovendien ga ik mijn server niet openzetten naar de buitenwereld omdat ik er niet genoeg kaas van heb gegeten hoe ik dat dicht timmer... dus draait mijn server voornamelijk in een gesloten netwerk thuis, en ziet wekelijks internet voor updates en zo.
Hmm... Misschien een goedkoop NASje bij hem neerzetten. Een dual-disk dingetje oid? Is kant en klaar te kopen of zelf te maken, geeft een hoop peace of mind.
Iets met onedrive of dropbox zou ik nog wel kunnen gebruiken daarvoor gok ik :) vanaf zijn PC automatisch uploaden, bij mij wekelijks met de backups downloaden op een voor hem gereserveerde servermap en direct wissen van onedrive/dropbox. Dan maar geen backup van de wildgroei aan mappen waar ze niet thuishoren.
Een sync product naar online opslag is ook een hele goede en vaak niet eens schrikbarend duur. Ik zit totaal niet in die tools op Windowsvlak, maar die moeten er zijn. Backblaze misschien?
(en nog steeds vragen of ik Outlook Express niet kan installeren op zijn W10 laptop, want dat werkte zo fijn... Nee, dit is thunderbird.Veel beter, werkt bijna hetzelfde.)
Haha, herkenbaar. Dat is ie gewend en werkte, dus waarom moet het nu anders? Thunderbird zou ook mijn keuze zijn, ook een reuze stabiele factor en als er wat mis gaat iig nog te recoveren. Dat is met Outlook een tik moeilijker (vind ik).

[ Voor 52% gewijzigd door Ultraman op 13-05-2020 16:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
@Waterbeesje :
Je vader is al een slag slimmer dan de Windows-users die de harddisk de naam "BACKUP" toekennen en dan een backup van al hun data beweren te hebben ... :+
Pagina: 1