Router als access point

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marf1995
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 19-05-2021
Mijn vraag

Misschien een rare vraag maar toch:
Ik heb een TP-link AC 1200 router gekocht om te gebruiken op zolder als een access point. Nou vroeg ik me af of dit de wi-fi kan benadelen in de rest van het huis.(dus voor degene die verbinding maken met het modem). Ik vraag dit omdat mijn moeder beweerd dat de verbinding de laatste tijd slecht lijkt met het thuiswerken. (en dan met name videobellen)

Relevante software en hardware die ik gebruik

TP-link AC 1200

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Router even ontkoppelt om te kijken of het nu verbeterd maar wil graag alsnog weten of het invloed op de wi-fi in de rest van het huis kan hebben.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whitedrag152
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-05 14:52
Dit kan op elkaar storen als je het zelfde kanaal gebruikt. Ook met je er op letten dat je DHCP uitzet op de TP-link als je de netwerkkabel in de gewone netwerk poort steekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Indien echt als AP ingesteld en dus zaken als DHCP uitgeschakeld zou dit geen effect moeten hebben.
Ook kun je met verschillende apps controleren op welke kanalen de wifi draait. Zorg dat dit verschillend is voor boven en beneden zodat het elkaar niet in de weg zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:33

Tazzios

..

Heb je de router ook als accesspoint ingesteld? (hier zijn tig topics over te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marf1995
whitedrag152 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:43:
Dit kan op elkaar storen als je het zelfde kanaal gebruikt. Ook met je er op letten dat je DHCP uitzet op de TP-link als je de netwerkkabel in de gewone netwerk poort steekt.
Ik heb inderdaad gewoon de netwerkkabel vanaf mijn modem naar mijn router toegelegd en niet DHCP uitgeschakeld. Ik heb de netwerkkabel in de internet poort gestoken (de blauwe poort). Kan dit dus het probleem zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 17:52

Frostbite

🤦🏻‍♂️

[HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Loop die even door dan weet je hoe je die in moet stellen.
Ik weet niet welke router je nu hebt maar anders zou je je huidige modem in bridge zetten en alleen je TP link instellen als router.

Je kan over het algemeen meer instellen op eigen routers dan diegene die je van je provider krijgt.
marf1995 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Ik heb inderdaad gewoon de netwerkkabel vanaf mijn modem naar mijn router toegelegd en niet DHCP uitgeschakeld. Ik heb de netwerkkabel in de internet poort gestoken (de blauwe poort). Kan dit dus het probleem zijn?
Je Router (TP link) deelt IP adressen uit en je modem ook dus dan gaan dingen mis.
Zorg ervoor dat je je router dus instelt als Accespoint of gebruik dit apparaat als routers en zet dus je modem in bridge modes.

[ Voor 42% gewijzigd door Frostbite op 13-05-2020 13:49 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marf1995
Hann1BaL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:44:
Indien echt als AP ingesteld en dus zaken als DHCP uitgeschakeld zou dit geen effect moeten hebben.
Ook kun je met verschillende apps controleren op welke kanalen de wifi draait. Zorg dat dit verschillend is voor boven en beneden zodat het elkaar niet in de weg zit.
Denk dus dat ik dit inderdaad niet gedaan heb het was meer plug 'n play internetkabel erin appje op telefoon installeren en er was weer goede wi-fi op zolder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:58
Zou in principe niks uit moeten maken.
Enige wat je nu doet is een extra netwerk maken.

Misschien dat je TP link nu eenzelfde IP reeks gebruikt als het andere netwerk?
Dat zou wel problemen op kunnen leveren.

PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

marf1995 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:47:
[...]

Als je de kabel in de WAN/internetpoort hebt gestopt dan kan dat problemen geven met je interne netwerk en kunnen apparaten die verbonden zijn met je AP op zolder hinder ondervinden ja!

Je hebt nu NAT achter NAT
marf1995 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:48:
[...]

Denk dus dat ik dit inderdaad niet gedaan heb het was meer plug 'n play internetkabel erin appje op telefoon installeren en er was weer goede wi-fi op zolder...
Je moet echt even actief de instellingen wijzigen tot AP. Dat heb je straks een degelijke oplossing.

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 13-05-2020 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marf1995
Hann1BaL schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Als je de kabel in de WAN/internetpoort hebt gestopt dan kan dat problemen geven met je interne netwerk en kunnen apparaten die verbonden zijn met je AP op zolder hinder ondervinden ja!

Je hebt nu NAT achter NAT

[...]

Je moet echt even actief de instellingen wijzigen tot AP. Dat heb je straks een degelijke oplossing.
moet ik dan de kabel in een van de andere vier poorten steken? Ik zal voor de rest even de stappen volgen op het hiervoor genoemde topic. Voor mij zijn dit soort dingen nieuw dus nog wat ingewikkeld..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:58
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/417/

Hier staat het stap voor stap uitgelegd :-)

edit; Correct linkje geplakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Rensjuh op 13-05-2020 14:01 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marf1995
Rensjuh schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:00:
https://www.tp-link.com/nl/support/faq/417/

Hier staat het stap voor stap uitgelegd :-)

edit; Correct linkje geplakt.
Super ik ga de stappen even doornemen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor computerjardwarevragen die niet in een van de andere subfora op GoT thuishoren.

Een router is geen computerhardware, en hoort thuis in Netwerken. Ik verplaats even:

Move OH -> NT

Verder inhoudelijk: allicht handig op te zoeken exact welke router je hebt. "AC1200" is een snelheidsaanduiding, geen typeaanduiding. Wat het is zal op een sticker onderop te zien zijn.

Ik sluit me ook aan bij de mensen die zeggen dat je de instellinge na moet lopen. TP-Link heeft de onhebbelijke neiging de 2.4GHz kanaalbreedte per default op 20/40MHz in te stellen. Dat is om verschillende redenen minder handig, onder andere omdat het met werkelijk alle andere netwerken in de buurt stoort, mogelijk ook die van beneden. Stel het in op 20MHz en als 'auto' kanaalkeuze niet werkt, kies alleen 1, 6 of 11. Zorg dat dat beneden ook gedaan wordt!

Om het plaatje compleet te maken: wat voor AP/router/modem staat beneden?

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1