Hi Tweakers,
Binnekort heb ik dan eindelijk glasvezel beschikbaar in mijn woning.
Enige wat nu nog rest is dat een monteur de kabel naar binnen in mijn woning brengt en daar in de meterkast aansluit.
Zodra dit is gedaan, en ik ben overgestapt van Ziggo, naar een willekeurige Glasvezel leverancier wil ik het netwerk in mijn huis drastisch gaan veranderen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment maak ik nog gebruik van de kabelverbinding van Ziggo.
Mijn netwerk is als volgt opgesteld.
* Ziggo modem in bridge mode(DHCP is uitgeschakeld)
* 24 ports HP Switch.
* Pi-Hole (DCHP Ingeschakeld & Static IP)
* rPi voor alarm installatie
* D-Link router als AP op zolder
En dan de vaste apparaten zowel bekabeld als via WiFi aangesloten
Wat ik zou willen
Zodra de glasvezel verbinding gereed is wil ik graag naar de onderstaande situatie toe.
* Glasvezel verbinding aansluiten op router
* Dedicated VPN verbinding naar een willekeurige VPN provider voor het streaming via Kodi, IPTV, etc.(Dienen regels ingesteld te kunnen worden zodat ik kan bepalen welk apparaat zijn gegevens daaroverheen kan sturen)
* Access Point voor op de begane grond zodat ik ook 15m achter in me tuin goede verbinding heb, maar ook 10m verder in mijn voortuin/oprit zodat mijn EV ook zijn updates kan binnenhalen.
* Access Point op 1e verdieping (Smart TV's, en Telefoons & Laptops)
* Access Point op zolder voor de (Smart TV) en tevens eens switch voor mijn werkruimte
* Switch in de woonkamer dient te blijven voor (soundbar (HK met Google Assistant voor smarthome) PS4 voor online gaming en game streaming)
* Switch in meterkast blijft om de rest te verbinden met elkaar.
* Synology NAS komt in de meterkast.
*rPi met domoticz en verschillende plugins.
Mijn vraag:
Wat kan ik het beste gebruiken of hoe kan ik het beste mijn thuis netwerk opzetten?
Ik ben niet bang om te moeten knutselen of te moeten finetunen.
Binnekort heb ik dan eindelijk glasvezel beschikbaar in mijn woning.
Enige wat nu nog rest is dat een monteur de kabel naar binnen in mijn woning brengt en daar in de meterkast aansluit.
Zodra dit is gedaan, en ik ben overgestapt van Ziggo, naar een willekeurige Glasvezel leverancier wil ik het netwerk in mijn huis drastisch gaan veranderen.
Relevante software en hardware die ik gebruik
Op dit moment maak ik nog gebruik van de kabelverbinding van Ziggo.
Mijn netwerk is als volgt opgesteld.
* Ziggo modem in bridge mode(DHCP is uitgeschakeld)
* 24 ports HP Switch.
* Pi-Hole (DCHP Ingeschakeld & Static IP)
* rPi voor alarm installatie
* D-Link router als AP op zolder
En dan de vaste apparaten zowel bekabeld als via WiFi aangesloten
Wat ik zou willen
Zodra de glasvezel verbinding gereed is wil ik graag naar de onderstaande situatie toe.
* Glasvezel verbinding aansluiten op router
* Dedicated VPN verbinding naar een willekeurige VPN provider voor het streaming via Kodi, IPTV, etc.(Dienen regels ingesteld te kunnen worden zodat ik kan bepalen welk apparaat zijn gegevens daaroverheen kan sturen)
* Access Point voor op de begane grond zodat ik ook 15m achter in me tuin goede verbinding heb, maar ook 10m verder in mijn voortuin/oprit zodat mijn EV ook zijn updates kan binnenhalen.
* Access Point op 1e verdieping (Smart TV's, en Telefoons & Laptops)
* Access Point op zolder voor de (Smart TV) en tevens eens switch voor mijn werkruimte
* Switch in de woonkamer dient te blijven voor (soundbar (HK met Google Assistant voor smarthome) PS4 voor online gaming en game streaming)
* Switch in meterkast blijft om de rest te verbinden met elkaar.
* Synology NAS komt in de meterkast.
*rPi met domoticz en verschillende plugins.
Mijn vraag:
Wat kan ik het beste gebruiken of hoe kan ik het beste mijn thuis netwerk opzetten?
Ik ben niet bang om te moeten knutselen of te moeten finetunen.
[ Voor 39% gewijzigd door sgeradts op 13-05-2020 17:39 ]