Groot geldbedrag incasseren met zo min mogelijk belasting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vaag

Door een tip van mij (ik ben een particulier) heeft een bedrijf een mega order gekregen. Dit bedrijf wil mij hiervoor belonen met een provisie wat neer komt op een bedrag tussen de €15.000 en €30.000. Hoe kan ik dit het beste en slimst incasseren zonder al te veel belasting te betalen?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:15
Al hier naar gekeken?

https://www.belastingdien...henken-en-schenkbelasting

Daarnaast wat heb je zelf al gedaan en gevonden als info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De goedkoopste legale manier is het bedrijf je elk jaar € 2.208 laten uitkeren als schenking. Dan betaal je uiteindelijk daar geen belasting over (maar heb je het totaal wel pas over enkele jaren binnen)

Het andere uiterste van de legale opties is (uitgaande van een schenking van 30k) de belasting aftikken. Dat is dan € 8.337.

Je kan bovenstaande natuurlijk gaan middelen (elk jaar bijvoorbeeld 5k laten uitkeren waarvan 2208 vrijgesteld is)

Veel goedkoper gaat het niet worden, tenzij je geen inkomen hebt en met hun een dienstverband of ZZP contract aangaat voor dat bedrag, maar dat is wel een twijfelachtige oplossing ;)

[ Voor 53% gewijzigd door pagani op 13-05-2020 11:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:45

SeatRider

Hips don't lie

Volgens mij is de geijkte manier ook gewoon om dit op te geven bij je inkomstenbelasting. Tips voor belastingontduiking zijn hier niet toegestaan AFAIK.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Vallen provisies niet gewoon onder de inkomstenbelastingen? (Anders moet ik maar ff in overleg vanmiddag :P)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:52
Ik denk dat het moet tellen als arbeidsinkomen, onder het kopje ROW.

Schenking is niet van toepassing: er staan namelijk twee prestaties tegenover elkaar.

Fiscale optimalisatie: je kunt de commissie in overleg met het bedrijf spreiden over meerdere jaren. Of je kunt je IB middelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Jouw huidige jaarlijks salaris aanvullen tot 68.500. Dat is nog in binnen het lage tarief. Als je nu minder dan 38.000 bruto verdient kant je ook de hele 30k opgeven, let er wel op dat je recht op toeslagen kan verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Het lijkt alsof TS niet in dienst is bij dat bedrijf. Dus ik denk dat het niet als loon geregeld kan worden. Klopt dat @Verwijderd ?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:37
Schenkbelasting is niet van toepassing als het geld van een bedrijf komt.

Ik denk niet dat er legale opties behalve dit gewoon opgeven als resultaat uit overige werkzaamheden en er belasting over te betalen.

Resultaat over meerdere jaren spreiden maakt waarschijnlijk weinig uit, kan wel een paar euro's schelen, maar is een ingewikkelde som en afhankelijk van toeslagen en het feit dat je sowieso kan middelen. Maar je moet je ook afvragen of je echt wilt om de betaling over meerdere jaren uit te smeren. Nu is het bedrijf je goed gezind en willen ze je graag wat geven, maar ze hebben geen enkele contractuele verplichting om dat te doen, en wie weet hoe de zaken ervoor staan over een jaar of een paar jaar. Pak het geld gewoon zo snel mogelijk IMO

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Artifax
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05-09 16:32
Ik weet hier te weinig van maar ik dacht aan het volgende:

Je schrijft je in bij de KvK en stuurt een factuur voor geleverde diensten. Je kan gebruik maken van de KOR regeling tot een omzet van 20k is het belastingvrij.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hielko
Kalentum schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:
Het lijkt alsof TS niet in dienst is bij dat bedrijf. Dus ik denk dat het niet als loon geregeld kan worden. Klopt dat @Verwijderd ?
Gewoon resultaat overige werkzaamheden, valt ook in box 1 en wordt hetzelfde belast als loon.
Artifax schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:

Je schrijft je in bij de KvK en stuurt een factuur voor geleverde diensten. Je kan gebruik maken van de KOR regeling tot een omzet van 20k is het belastingvrij.
KOR is alleen voor btw, en bij RoW heb je daar sowieso niks mee te maken.

[ Voor 37% gewijzigd door Hielko op 13-05-2020 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Welk inkomen heb je nu, resultaat overige inkomsten idd en misschien slimmer omhet over meer jaren uit te smeren.
Schenken werkt niet bij bedrijven.

Festina lente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:36
Hielko schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:05:
[...]

Gewoon resultaat overige werkzaamheden, valt ook in box 1 en wordt hetzelfde belast als loon.
Dit is de luie optie.

Ik zou een adviseur bellen, die weet binnen 10 minuten of er een betere optie is. Ik weet wel eentje.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hielko
DeKever schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Dit is de luie optie.

Ik zou een adviseur bellen, die weet binnen 10 minuten of er een betere optie is. Ik weet wel eentje.
Als het zo makkelijk is waarom deel je die optie dan niet even?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Hielko schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:09:
[...]

Als het zo makkelijk is waarom deel je die optie dan niet even?
Ik denk dat hij een adviseur bedoelt, niet een optie.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bel de belastingdienst die kunnen je het beste helpen denk ik

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Verwijderd

Voor TS maakt het eigenlijk helemaal niets uit, omdat dit zakelijk is. Er zijn alleen voordeelregelingen voor zakelijke giften uit vrijgevigheid, maar dan moet de TS gezien worden als een "goed doel" en om het helemaal aantrekkelijk te maken als een culturele ANBI.

Als ze TS nu in 1 klap dat geld geven, zijn dat gewoon inkomsten en moet TS die gewoon opgeven bij de aangifte IB 2020. Je zult dus inderdaad moeten kijken naar een ontwijk-constructie. Dan kom je al snel in een grijs gebied terecht en volgens mij wil Tweakers dat liever niet faciliteren.

Wat ik me wel afvraag, is waar de gedachte vandaan komt dat over dit inkomen geen of minder belasting betaald zou moeten worden. Die snap ik niet helemaal. Je levert een prestatie en wordt daarvoor beloond. Logisch gevolg is dat je belasting moet afdragen over de ontvangen beloning. Dat moeten we allemaal. Maar hou ons vooral op de hoogte van wat eruit gekomen is. Wellicht kan ik er nog mijn voordeel mee doen, door een vergelijkbare constructie te gaan gebruiken bij mijn werkgever. Dan kan hij mij in plaats van een salarisverhoging gewoon voortaan elk jaar een bedrag schenken uit 1 van zijn BV's. Sterker nog, dan kan iedereen daar zijn voordeel mee doen. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2020 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

DeKever schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:07:
[...]

Dit is de luie optie.

Nee dit is de correcte optie. De rest is -op z'n minst- belastingontwijking, het is de vraag of je dat hier moet willen stimuleren.

Het is geen schenking, gift of sponsoring; er staat immers een prestatie tegenover. Dat betekent dat het inkomsten uit overig werk zijn. https://www.belastingdien...inkomsten-uit-overig-werk

Ik ga er hierbij van uit dat die 15.000-30.000 meer is dan alleen een onkostenvergoeding. Je mag hier uiteraard wel iets rekenen voor je eigen tijd die je er in gestoken hebt, maar zo te lezen is het relatief gezien een erg riante vergoeding. Mooi voor jou, maar je moet er gewoon belasting over afdragen, net als over je inkomsten uit dienstverband.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12-09 16:17
Ik denk inderdaad dat er geen andere manier is als bij je inkomsten belasting optellen. Spreiden zou kunnen maar mag je niet gewoon middeling aanvragen bij de belastingdienst? Dat zou effectief hetzelfde betekenen als het bedrag spreiden over 3 jaar.

Je zou er over kunnen denken om (een gedeelte van) het bedrag meteen aftrekbaar te investeren bijvoorbeeld door je pensioen aan te vullen (als je daar jaar of reserveringsruimte voor hebt).

[ Voor 34% gewijzigd door jmzeeman op 13-05-2020 12:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroentomas
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-06 08:16
Zonder al te veel belasting te betalen? In briefjes van €50 in een sporttas ;)

En anders zoals eerder is aangegeven een belastingadviseur om advies vragen. Ken je mensen die ondernemer / zpp-er zijn? Vraag aan hen wie hun adviseur is, mijn eigen ervaring leert dat adviseurs van ondernemers vaak heel creatief zijn (uiteraard binnen de grenzen van wat mag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:54
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:47:
Mijn vaag

Door een tip van mij (ik ben een particulier) heeft een bedrijf een mega order gekregen. Dit bedrijf wil mij hiervoor belonen met een provisie wat neer komt op een bedrag tussen de €15.000 en €30.000. Hoe kan ik dit het beste en slimst incasseren zonder al te veel belasting te betalen?
Even serieus heb je eigenlijk wel de zoekfunctie gebruikt? Als je een nieuw account aan maakt kan je op z'n minst aangeven welke bronnen je hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Heb je geen kosten gemaakt om dit te bewerkstelligen? Die kan je ook bij je aangifte IB als particulier opgeven als aftrekpost. Denk aan zakelijke ritjes met je privé-auto, apparatuur, software, etc.

Verder zijn alle tips nogal voorbarig als we niet weten wat je belastbaar inkomen in box 1 is.

Ze kunnen je eventueel ook een belang in het bedrijf toekennen? Als aandeelhouder? Daar heb ik verder geen verstand van, maar het is misschien een out-of-the-box optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:28

Reptile209

- gers -

Laat het uitkeren als een prijs uit een wedstrijd of loterij: 25% kansspelbelasting. :+

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Veel constructies met belastingontwijking hebben een schimmig component. Er zit vaak wel ergens een 'kleine' leugen in, iets wat niet makkelijk te controleren is of een verruiming van de begrippen.

Je kan wellicht vragen of je spullen kan krijgen ipv geld. Maar dan bedoel ik eigenlijk niet krijgen, maar dat het voor onbepaalde tijd bij jou thuis ligt en jij het mag gebruiken ;). Wellicht kunnen ze een leuke computer / telefoon / laptop / tv bestellen.

Je zou kunnen overwegen om als onderneming een factuur te sturen, dan kan je zelf spullen voor je bedrijf kopen waarmee je je inkomsten kan drukken. Met als bonus dat je er ook BTW over kan vangen (en die terug kan vragen). Maar omdat je het urencriterium niet haalt (ik neem aan dat je geen 1200 uur met die tip bezig bent geweest?) heb je maar weinig inkomstenbelastingvoordeel daaruit.

[ Voor 67% gewijzigd door SpiceWorm op 13-05-2020 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:41
Okee, interessant. Ik begrijp dat je verder geen relatie hebt met het bedrijf?

Zij kunnen eventueel het anoniementarief toepassen. Jij kan er ook voor kiezen het bedrag direct te incasseren, en dan aangeven als overige resultaten. Zonder btw-nummer kun je denk ik geen factuur insturen.

Natuurlijk zijn er methoden om zo'n bedrag te verduisteren voor de belastingdienst. Maar, dat wil ik je - maar vooral ook het bedrijf - vooral afraden...

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Secsytime
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16:25

Secsytime

Automagisch

Uit laten betalen in crypto :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Als je dat doet en het niet opgeeft dan is dat gewoon belastingfraude. Net als het laten storten op een buitenlandse bankrekening (offshore account oid) en het niet opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

SpiceWorm schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:26:
[...]

Als je dat doet en het niet opgeeft dan is dat gewoon belastingfraude. Net als het laten storten op een buitenlandse bankrekening (offshore account oid) en het niet opgeven.
Is inderdaad fraude, alleen wel lastig te controleren :P

Misschien een tweedehands schilderij verkopen? Waarde van kunst is natuurlijk relatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Artifax schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:04:

Hier zitten meerdere gaten in:

1. een bedrijf inschrijven om omzet te boeken die reeds is gemaakt voor de start, en waarin geen verdere omzet wordt verwacht, dat is op zijn minst belanceren op de grens. En dan ben ik een optimist.
2. de nieuwe KOR geeft geen financieel voordeel. Wie onder deze regeling valt, draagt geen BTW af, maar mag ook geen BTW factureren. Er is dus geen saldo aan BTW wat je in eigen zak mag steken. Ook de opdrachtgever heeft geen voordeel, want BTW op factuur mogen zij verrekenen; geen BTW op factuur betekent niets te verrekenen.
3. BTW != inkomstenbelasting. Die twee staan los van elkaar en ook ondernemers moeten helaas inkomstenbelasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Secsytime schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Misschien een tweedehands schilderij verkopen? Waarde van kunst is natuurlijk relatief.
Best een goede! :o >:)

Dit gebeurd ook veel trouwens.

[ Voor 5% gewijzigd door SpiceWorm op 13-05-2020 13:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain

Naast mijn inhoudelijke replies reageer ik nu als mod. Ik zie teveel illegale tips langskomen. Valse facturen, frauduleuze waarderingen in handelstransacties, crypto als manier om anoniem en belastingvrij geld te ontvangen..

Niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
t_captain schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:34:
[...]

Hier zitten meerdere gaten in:

1. een bedrijf inschrijven om omzet te boeken die reeds is gemaakt voor de start, en waarin geen verdere omzet wordt verwacht, dat is op zijn minst belanceren op de grens. En dan ben ik een optimist.
Volgens mij is dit een prima geaccepteerde gang van zaken. Een bedrijf ad hoc oprichten nadat de deal is gesloten wordt gewoon geaccepteerd. En daarbij, of er wel of niet omzet meer wordt verwacht is niet relevant. Onmogelijk te controleren ook.
2. de nieuwe KOR geeft geen financieel voordeel. Wie onder deze regeling valt, draagt geen BTW af, maar mag ook geen BTW factureren. Er is dus geen saldo aan BTW wat je in eigen zak mag steken. Ook de opdrachtgever heeft geen voordeel, want BTW op factuur mogen zij verrekenen; geen BTW op factuur betekent niets te verrekenen.
Dat maar de regeling zit ook een max aan waar je met 15-30k inkomsten flink overheen gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
KOR 2020 loopt tot een omzet van 20k per jaar. Maar, niet lucratief omdat de ondernemer (in tegenstelling tot de oude regeling KOR <= 2019) nooit achterblijft met BTW die hij wel heeft gefactureerd maar niet afgedragen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:15

Theo

moederbord

Ik vraag mij af of dit valt onder inkomstenbelasting. Hiervoor is immers werk nodig, of op z'n minst een overeenkomst. Als TS belangeloos voor een grote order heeft gezorgd voor het bedrijf, en het bedrijf wil hem hiervoor nonconditioneel bedanken dan is er geen sprake van inkomen; er is immers geen werkrelatie en geen opdracht (werkgever-werknemer, of opdrachtgever-klant). De TS heeft dus ook geen (juridisch) recht op het geld; wat bij inkomen wel het geval is.

Wanneer de TS echt recht heeft op het geld (bijv omdat er op voorhand een afspraak is gemaakt dat TS 10% provisie ontvangt voor elke klant die hij aanlevert) dan is het wel inkomen.

Het geld opgeven bij de belasting zijnde inkomen lijkt mij daarom niet correct om te doen; immers is het geld een nonconditionele vrijwillige donatie aan TS, en dient het dus ook al donatie gezien te worden.

De gift kan worden verdeeld over meerdere jaren om de giftbelasting laag te houden. Indien TS een partner heeft kan het bedrijf ook een deel aan deze partner schenken; deze mag het dan op zijn/haar beurt weer aan TS schenken.

Het kan ook raadzaam zijn dit probleem bij het bedrijf neer te leggen; wellicht zijn er zakelijke fiscale regels waarbij zij de gift als netto aan jou kunnen uitkeren, en de (door hen betaalde) schenkbelasting kunnen verrekenen/verminderen met een andere belasting.

En anders kun je ook kijken of je een aandeel van het bedrijf kunt krijgen. Wellicht dat dit fiscaal aantrekkelijker is.

De optie van een zwarte Samsonite koffer gevuld met ongemarkeerde biljetten van 50 euro is ook een optie; alleen kom je vrij lastig van dit geld af; plus wil je echt zo'n bedrag thuis (onverzekerd) hebben liggen? Plus, het bedrijf zal ook moeten verklaren waarom het 30k aan cash heeft, en waar dit is gebleven. Dan krijg je niet alleen de belastingdienst op je nek, maar ook de FIOD en justitie...

Mijn advies; vraag het bedrijf of zij optie zien om het bedrag als een netto gift te kunnen uitkeren. En anders zal het over twee jaren gespreid moeten worden. Maar het is iig een gift, en geen inkomen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• t_captain
Gift is niet mogelijk, want het is loon.

Centrale kenmerk van een gift: er staat geen tegenprestatie en geen verwachting van een tegenprestatie tegenover. Het werven van een nieuwe klant is een tegenprestatie. Ook als de beloning nog niet was afgesproken, is het nog steeds een beloning voor gedane arbeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Secsytime schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:30:
[...]

Is toch nog steeds gewoon inkomsten dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06:33
Neem anders contact op met een lokaal administratiekantoor dat ook belastingaangiftes doet. Die weten vast wat de legale mogelijkheden zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Theo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:24:
Ik vraag mij af of dit valt onder inkomstenbelasting. Hiervoor is immers werk nodig, of op z'n minst een overeenkomst. Als TS belangeloos voor een grote order heeft gezorgd voor het bedrijf, en het bedrijf wil hem hiervoor nonconditioneel bedanken dan is er geen sprake van inkomen; er is immers geen werkrelatie en geen opdracht (werkgever-werknemer, of opdrachtgever-klant). De TS heeft dus ook geen (juridisch) recht op het geld; wat bij inkomen wel het geval is.

Wanneer de TS echt recht heeft op het geld (bijv omdat er op voorhand een afspraak is gemaakt dat TS 10% provisie ontvangt voor elke klant die hij aanlevert) dan is het wel inkomen.
Oneens. De werkzaamheid is het geven van een tip (zie o.m. HR 23 december 1981, nr. 20 904, ECLI:NL:HR:1981:AW9316, BNB 1982/155 over een vergelijkbare situatie). De inkomsten zijn belast als row.
De gift kan worden verdeeld over meerdere jaren om de giftbelasting laag te houden.
Het is zoals gezegd geen schenking, maar hier wil ik toch wat over melden. 'Verdeeld' klinkt alsof er nu wordt afgesproken dat de totale schenking in stukjes wordt geknipt. In dat geval is het fiscaal beschouwd één schenking en krijg je maar één keer de vrijstelling. Het wordt pas anders als het bedrijf elk jaar opnieuw de beslissing neemt om te schenken.
Indien TS een partner heeft kan het bedrijf ook een deel aan deze partner schenken; deze mag het dan op zijn/haar beurt weer aan TS schenken.
Zo'n samenstel van rechtshandelingen wordt beschouwd als één schenking van het bedrijf aan TS.

[ Voor 12% gewijzigd door GlowMouse op 13-05-2020 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Secsytime

Secsytime

Automagisch

Montaner schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:55:
[...]

Is toch nog steeds gewoon inkomsten dan?
Als jij je gebruikte <enter object> verkoopt voor een hogere prijs dan dat je hem hebt gekocht, hoef je hier toch ook geen belasting over te betalen. ;)

Zodra je dit bedrijfsmatig gaat doen, is het anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:47:
Mijn vaag

Het is eigenlijk simpel is het eenmalig (en daar lijkt het op) is het gewoon overige inkomsten die je gewoon bij de aangifte kan in vullen.

Het bedrag neer zetten en dan klaar. Wat slimmer kan zijn dat je een eenmanszaak opstart en dan dingen ga investeren etc maar dan ben een bedrijf gestart.

Maar opgeven voor de bestalstingen is het snelste en makkelijkste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
MeZZiN schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:13:
[...]

Het is eigenlijk simpel is het eenmalig (en daar lijkt het op) is het gewoon overige inkomsten die je gewoon bij de aangifte kan in vullen.

Het bedrag neer zetten en dan klaar. Wat slimmer kan zijn dat je een eenmanszaak opstart en dan dingen ga investeren etc maar dan ben een bedrijf gestart.

Maar opgeven voor de bestalstingen is het snelste en makkelijkste.
Het moeten alleen wel aantoonbare kosten zijn die hij gemaakt heeft voor zijn ROW of idd investeringen voor het genereren van toekomstige inkomsten (ROW of WUO maakt niet uit). Dat kan ook als particulier, daar heb je geen KvK-inschrijving voor nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door finsdefis op 13-05-2020 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Theo schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:24:
Een hoop aannames... maar begrijpelijk. De drie regels tellende topic start roept meer vragen op dan menig tweaker kan beantwoorden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

knip

[ Voor 96% gewijzigd door t_captain op 13-05-2020 20:41 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 15:52
Indien TS probeert het als gift op te geven kan de belastingdienst nog wel eens om de hoek komen kijken.
Het is namelijk een bedrijf dat 'zomaar' een aanzienlijk geldbedrag overmaakt aan een particulier en de particulier geeft het op als gift. Best verdacht.

Want is de tegenprestatie die TS geleverd heeft wel echt belangeloos?
@Verwijderd Er is nooit gesproken over meedelen in de vreugde en je bent volledig verrast door het aanbod van het bedrijf?
Dat is natuurlijk een leuk verhaal, maar het is heel gebruikelijk om een provisie af te spreken of beloven, ook zonder contract.
Ik denk niet dat de belastingdienst dat gelooft.
Maar je kan het altijd proberen.

Ik heb altijd een beetje moeite met belastingontduikers, je profiteert toch ook van wat er met belastinggeld betaald wordt?
Wel vooraan staan bij subsidies en toeslagen, genieten van gezondheidszorg en onderwijs, in een veilig land leven, maar o-wee als blijkt dat het jou wat kost.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
daan! schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:41:
@Verwijderd Er is nooit gesproken over meedelen in de vreugde en je bent volledig verrast door het aanbod van het bedrijf?
Dat is niet relevant, zie mijn eerdere bericht. Het is gewoon geen gift.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15-09 15:52
GlowMouse schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:42:
[...]

Dat is niet relevant, zie mijn eerdere bericht. Het is gewoon geen gift.
Daarmee ben ik het eens.

Overigens heb je je post behoorlijk aangepast, je eerdere tekst was van precies tegenovergestelde inhoud..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audione0
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11:42

Audione0

Strijdt der titanen

SpiceWorm schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:26:
[...]

In de reclame slogan zegt de belastingdienst niet alles te weten. Ge(mis)bruik dit dan :9 :O

Ryzen 9 7950x3d / Asus Strixx x670E-E / Noctua NH-DH15 / 64GB Corsair Dominator 6000 / Crucial M500 – Samsung 990pro / MSI RTX 4070TI Super Gaming X Slim / Corsair RM1000x / Alles in een Fractal Define 7 Black gepropt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15:25
Ik mis deze optie: Belastingvrij schenken voor een huis. IANAL maar dit lijkt me volledig legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Secsytime schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Als jij je gebruikte <enter object> verkoopt voor een hogere prijs dan dat je hem hebt gekocht, hoef je hier toch ook geen belasting over te betalen. ;)

Zeker wel. Dat de belastingdienst daar in de praktijk weinig mee doet is de mazzel die je hebt. Ferrari kopen en die tien jaar later met een miljoen winst weer verkopen is gewoon inkomen die je op moet geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
DjoeC schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:13:
Ik mis deze optie: Belastingvrij schenken voor een huis. IANAL maar dit lijkt me volledig legaal.
De vraag is of dit enkel geldt tussen natuurlijke personen, staat helaas niet duidelijk in de voorwaarden op de website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-project
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:12
Secsytime schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:09:
[...]

Voor alle duidelijkheid: ja, dat moet je (formeel) wél. De belastingdienst ligt er echt niet wakker van als je een keer een kleine winst maakt op een object. Maar als je dit structureel doet, dan moet je dat echt opgeven. Ook als particulier.

Hail to the greatest philosophers of all time: Calvin and Hobbes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
Idd, als je een keer iets met winst verkoopt hoef je dat echt niet op te geven. Maar structureel dingen inkopen en verkopen kan je als inkomen gaan zien. Ben benieuwd waar de grens ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpiceWorm
finsdefis schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 16:18:
Het moeten alleen wel aantoonbare kosten zijn die hij gemaakt heeft voor zijn ROW of idd investeringen voor het genereren van toekomstige inkomsten (ROW of WUO maakt niet uit). Dat kan ook als particulier, daar heb je geen KvK-inschrijving voor nodig.
Hoe doe je dat als particulier dan? Welke regeling is dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• finsdefis
  • Niet online
SpiceWorm schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:31:
[...]

Hoe doe je dat als particulier dan? Welke regeling is dat?
Dat is geen aparte regeling, je kan gewoon kosten die je gemaakt hebt voor resultaat uit overig werk opgeven bij je aangifte IB.

[ Voor 17% gewijzigd door finsdefis op 13-05-2020 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
jadjong schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:18:
[...]

Zeker wel. Dat de belastingdienst daar in de praktijk weinig mee doet is de mazzel die je hebt. Ferrari kopen en die tien jaar later met een miljoen winst weer verkopen is gewoon inkomen die je op moet geven.
Dat is pertinent onwaar. De winst is geen inkomen voor de inkomstenbelasting. Het wordt pas anders wanneer je de auto als belegging aanhoudt of wanneer je bedrijfsmatig handelt (bv. regelmatig aan- en verkopen, aanwenden van voorkennis, zelf eraan sleutelen, enz enz).
DjoeC schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:13:
Het is geen schenking, dus kun je ook geen gebruik maken van de verhoogde vrijstelling voor een schenking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Hoeveel verdien je nu en de komende jaren per jaar?

Al zou het bedrijf bereidt zijn in termijnen te betalen, dat zou gunstiger voor je zijn wellicht, dan is het maar de vraag of je dat wilt. Wie weet zijn ze volgende week failliet.

Ik zou het proberen zo snel mogelijk binnen te krijgen iig. Evt door je in te schrijven als ZZP'er als consultant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Gewoon opnemen in je IB, en volgend jaar als je IB definitief is middeling aanvragen.

/edit
Middeling heeft eigenlijk alleen zin als je normaal in het lage tarief valt en door deze inkomsten in het hoge tarief.

Je als ZZP'er inschrijven lijkt mij ook niet heel zinvol, je komt niet aan het urencriterium dus geen aftrekposten, je hebt been kosten gemaakt (of in ieder geval niet dat je heb gemeld) dus geen aftrek. Als het minder dan < 20.000 euro is val je onder de KOR hoef je ook geen btw af te dragen, maar dat heb je als particulier ook niet.

[ Voor 48% gewijzigd door PolarBear op 13-05-2020 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Jezelf inschrijven als ZZP'er of als ondernemer heeft geen enkele consequentie voor de belastingheffing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:06

MLLL

Palm Treo 650

Enige juiste antwoord is dat je een fiscalist in moet schakelen, of gewoon de volle poet belasting betaalt, dan is Rutte ook weer blij.

Wij kennen jouw persoonlijke financiële situatie niet en kunnen dus nooit een passend antwoord geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 15:36
Icephase schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:23:
[...]

Nee dit is de correcte optie. De rest is -op z'n minst- belastingontwijking, het is de vraag of je dat hier moet willen stimuleren.
Dit is volgens jouw standaarden de correcte optie. Het is een beetje simpel om hier de moreel verheven positie te claimen en alle andere opties weg te zetten als ontwijking.

Ik adviseer de TS een belastingadviseur. Dat jij de oplossingen van de belastingadviseur bij voorbaat diskwalificeert als belastingontwijking is niet heel netjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
GlowMouse schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 18:29:
Jezelf inschrijven als ZZP'er of als ondernemer heeft geen enkele consequentie voor de belastingheffing.
Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, geniet je in ieder geval MKB winstvrijstelling. Het urencriterium is daarvoor niet vereist.

Echter, om die status te verkrijgen is het waarschijnlijk nodig dat je activiteiten iets meer dan een “one off” zijn. Een onderneming is namelijk een gestructureerde organisatie van de elementen kapitaal, arbeid en ondernemerschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Laatst online: 15-09 22:19
pagani schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:53:
De goedkoopste legale manier is het bedrijf je elk jaar € 2.208 laten uitkeren als schenking. Dan betaal je uiteindelijk daar geen belasting over (maar heb je het totaal wel pas over enkele jaren binnen)
.
Nope. Da's niet legaal, want het is geen schenking, het is een beloning. Er zijn genoeg 'oplossingen' denkbaar, die in de praktijk ook genoeg toegepast worden, maar die kwalificeren niet als legaal.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 20:50
t_captain schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Als je ondernemer voor de inkomstenbelasting bent, geniet je in ieder geval MKB winstvrijstelling. Het urencriterium is daarvoor niet vereist.

Echter, om die status te verkrijgen is het waarschijnlijk nodig dat je activiteiten iets meer dan een “one off” zijn. Een onderneming is namelijk een gestructureerde organisatie van de elementen kapitaal, arbeid en ondernemerschap.
Het beste lijkt mij inderdaad om je in te schrijven bij de KvK, je opdrachtgever kan dan nu meteen al bijvoorbeeld €5k overmaken, na inschrijving dit jaar nog een keer of 4 á 5 een factuur sturen a €5k.
Zo lang je dit jaar maar onder de €20k totale omzet blijft houd je in ieder geval je winstvrijstelling en BTW-vrijstelling. Mocht je toch over die €20k heen gaan dit jaar stuur je begin volgend jaar de laatste factuur, daarna kun je de boel evt. opheffen.

Lijkt mij de meest voordelige optie in het legale gebied.
Je zou evt. ook iets kunnen doen met een offshore bankrekening met behulp van een handige boekhouder, zo lang het maar belastingontwijking is en geen belastingontduiking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
t_captain schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:40:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar voor de belastingheffing is een inschrijving in de KvK irrelevant. Zonder inschrijving kun je fiscaal ondernemer zijn en andersom.
HarryDeCowboy schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:56:
[...]

Het beste lijkt mij inderdaad om je in te schrijven bij de KvK, je opdrachtgever kan dan nu meteen al bijvoorbeeld €5k overmaken, na inschrijving dit jaar nog een keer of 4 á 5 een factuur sturen a €5k.
Zo lang je dit jaar maar onder de €20k totale omzet blijft houd je in ieder geval je winstvrijstelling en BTW-vrijstelling. Mocht je toch over die €20k heen gaan dit jaar stuur je begin volgend jaar de laatste factuur, daarna kun je de boel evt. opheffen.
TS is helemaal geen ondernemer voor de omzetbelasting (en mocht hij dat wel zijn, is er voor de omzetbelasting vermoedelijk geen prestatie verricht, omdat het erop lijkt dat er geen vergoeding is bedongen).

[ Voor 37% gewijzigd door GlowMouse op 13-05-2020 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:21

orf

Misschien kun je er vrije tijd mee kopen:

- neem onbetaald verlof voor een periode die gelijk is aan het bedrag in bruto salaris.
- voer dit bedrag op als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Je belastingdruk is dan niet anders, maar je hebt wel vrije tijd gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-09 20:50
GlowMouse schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:00:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, maar voor de belastingheffing is een inschrijving in de KvK irrelevant. Zonder inschrijving kun je fiscaal ondernemer zijn en andersom.

[...]

TS is helemaal geen ondernemer voor de omzetbelasting (en mocht hij dat wel zijn, is er voor de omzetbelasting vermoedelijk geen prestatie verricht, omdat het erop lijkt dat er geen vergoeding is bedongen).
TS is geen ondernemer voor de omzetbelasting maar kan dit wel worden na KvK-inschrijving.
Nu mag de opdrachtgever alvast geld overmaken zo lang TS een factuur stuurt, bedrijfsvoering mag plaatsvinden voor de KvK-inschrijving.
Of er wel of geen vergoeding is bedongen weet de belastingdienst toch helemaal niet, TS kan een factuur sturen onder het mom 'advisering' of 'projectbegeleiding'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puc van S.
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:41
orf schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:06:
Misschien kun je er vrije tijd mee kopen:

- neem onbetaald verlof voor een periode die gelijk is aan het bedrag in bruto salaris.
- voer dit bedrag op als inkomsten uit overige werkzaamheden.

Je belastingdruk is dan niet anders, maar je hebt wel vrije tijd gekocht.
Dat gaat natuurlijk alleen als zijn huidige werkgever daar ook mee akkoord gaat?

Nu weet ik niet hoeveel hij per jaar normaal verdient, maar ik dacht gezien te hebben dat het wellicht niet in de hoogste schijf zat.

En ik denk niet dat zijn werkgever het een goed idee vind hem een half jaar vrij te geven omdat hij voor een ander bedrijf een order binnengehaald heeft?

[http://www.okbreijnen.nl] [Overwatch] [Cennahysh]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
HarryDeCowboy schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:09:
[...]

TS is geen ondernemer voor de omzetbelasting maar kan dit wel worden na KvK-inschrijving.
Waar heb je het over? Heb je ooit de Wet op de omzetbelasting gelezen?
Of er wel of geen vergoeding is bedongen weet de belastingdienst toch helemaal niet
En sinds wanneer is dat een criterium?
TS kan een factuur sturen onder het mom 'advisering' of 'projectbegeleiding'.
De vraag is niet of TS een factuur kan sturen, maar of hij daarop BTW in rekening moet brengen. En het lijkt erop dat TS dat niet mag doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:03

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

DeKever schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 19:31:
[...]

Dit is volgens jouw standaarden de correcte optie. Het is een beetje simpel om hier de moreel verheven positie te claimen en alle andere opties weg te zetten als ontwijking.

Ik adviseer de TS een belastingadviseur. Dat jij de oplossingen van de belastingadviseur bij voorbaat diskwalificeert als belastingontwijking is niet heel netjes.
Een adviseur heeft zich aan dezelfde regels te houden. Het geval van TS is heel rechttoe rechtaan en staat 100% helder in de belastingregels uitgelegd. Daar gaat een adviseur echt niks aan kunnen veranderen, zonder aan ontwijking te gaan denken. Let wel, ik zeg ontWIJKING en niet ontDUIKING. Ontwijking is legaal, maar imho wel a-sociaal. En dat laatste is inderdaad een mening, dat is bij deze dan helder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hielko
Sowieso is die hele discussie over BTW nogal irrelevant. Als TS BTW mag/kan rekenen moet je dat gewoon aan de belastingdienst betalen. Als hij niet het mag rekenen dan hoeft ie dat niet te betalen. Eindresultaat identiek.

Vroeger had je als kleine ondernemer een regeling dat je kleine bedragen BTW niet hoefde te betalen. Maar bij de nieuwe KOR is het gewoon zo dat je die niet meer in rekening hoeft te brengen. Maar heb je dus geen belastingvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:21

orf

Puc van S. schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:19:
[...]

Dat gaat natuurlijk alleen als zijn huidige werkgever daar ook mee akkoord gaat?

Nu weet ik niet hoeveel hij per jaar normaal verdient, maar ik dacht gezien te hebben dat het wellicht niet in de hoogste schijf zat.

En ik denk niet dat zijn werkgever het een goed idee vind hem een half jaar vrij te geven omdat hij voor een ander bedrijf een order binnengehaald heeft?
Het kan misschien in overleg. Als de TS een kind heeft kan hij wellicht een half jaar onbetaald ouderschapsverlof opnemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Niet online
Hielko schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 21:55:
Sowieso is die hele discussie over BTW nogal irrelevant. Als TS BTW mag/kan rekenen moet je dat gewoon aan de belastingdienst betalen. Als hij niet het mag rekenen dan hoeft ie dat niet te betalen. Eindresultaat identiek.
Het heeft anders toch wel gevolgen, onder meer voor de aftrek van voorbelasting. Houd je gewoon aan de regels, zeker als je ze maar half begrijpt, want je pleegt gewoon belastingfraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Zeker weten doe ik niet. Het is maar een idee.

Laat ze een auto kopen die jij wil en die auto win jij toevallig. Daar zit dacht ik geen inkomsten/kansspelen belasting op.

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jimster
  • Laatst online: 10:15
RobbyTown schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 06:53:
Zeker weten doe ik niet. Het is maar een idee.

Laat ze een auto kopen die jij wil en die auto win jij toevallig. Daar zit dacht ik geen inkomsten/kansspelen belasting op.
Ook over gewonnen goederen betaal je gewoon kansspelbelasting.
Jouw idee noemt men gewoon fraude.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Jimster schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:01:
[...]

Ook over gewonnen goederen betaal je gewoon kansspelbelasting.
Jouw idee noemt men gewoon fraude.
Vanaf hoeveel euro is dat dan? Want je kunt bij Coolblue of bij Tweakers ooit leuke dingen winnen tv of complete man cave inrichting... Daar moet ik dan over betalen?

Zo min of geen belasting dan ga je zowat altijd richting fraude :/

[ Voor 8% gewijzigd door RobbyTown op 14-05-2020 07:58 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joostje123
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:07
RobbyTown schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 07:56:
[...]

Vanaf hoeveel euro is dat dan? Want je kunt bij Coolblue of bij Tweakers ooit leuke dingen winnen tv of complete man cave inrichting... Daar moet ik dan over betalen?

Zo min of geen belasting dan ga je zowat altijd richting fraude :/
Belasting kan ook door de schenker voldaan worden. In dat geval zal coolblue of tweakers de belasting voor zich nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t_captain
Kansspelbelasting is vanaf 450 euro, tarief 29%, te betalen door de verstrekker van de prijs.

Maar om een loterij te organiseren heb je wel een vergunning nodig AFAIK. Bovendien val je onder toezicht van de Kansspelauthoriteit en zijn er regels over bijvoorbeeld een percentage van de opbrengst dat aan goede doelen ten goede moet komen.

Er komen in dit topic talloze creatieve ideeen langs. Handel van goederen tegen onzakelijke waardering, kansspelen, schenking, etc. Principieel kloppen die allemaal niet. Het is en blijft een arbeidsbeloning en die moet als zodanig worden aangegeven om geen belastingfraude te plegen. Hooguit zit er wat ruimte om te kijken of deze beloning prive of zakelijk moet worden geincasseerd, en eventueel over meerdere jaren kan worden gespreid.

Bij dat laatste maak je handig gebruik van het kas-systeem van de inkomstenbelasting. Particulieren houden geen balans bij. De belofte van een meerjarige uitkering wordt niet in de activa opgenomen en dus wordt de belasting uitgesteld naar de jaren van feitelijke uitbetaling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
t_captain schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:12:
Kansspelbelasting is vanaf 450 euro, tarief 29%, te betalen door de verstrekker van de prijs.

Maar om een loterij te organiseren heb je wel een vergunning nodig AFAIK. Bovendien val je onder toezicht van de Kansspelauthoriteit en zijn er regels over bijvoorbeeld een percentage van de opbrengst dat aan goede doelen ten goede moet komen.

Er komen in dit topic talloze creatieve ideeen langs. Handel van goederen tegen onzakelijke waardering, kansspelen, schenking, etc. Principieel kloppen die allemaal niet. Het is en blijft een arbeidsbeloning en die moet als zodanig worden aangegeven om geen belastingfraude te plegen. Hooguit zit er wat ruimte om te kijken of deze beloning prive of zakelijk moet worden geincasseerd, en eventueel over meerdere jaren kan worden gespreid.

Bij dat laatste maak je handig gebruik van het kas-systeem van de inkomstenbelasting. Particulieren houden geen balans bij. De belofte van een meerjarige uitkering wordt niet in de activa opgenomen en dus wordt de belasting uitgesteld naar de jaren van feitelijke uitbetaling.
Die spreiding is niet eens nodig, dat is gewoon al geregeld in het belastingsysteem via middeling waarbij je bij een schommelend inkomen, je inkomen over 3 jaar mag uitmiddelen.
offtopic: volgens mij heb je voor een promotioneel kansspel geen vergunning nodig. Maar ook hier geld dat is gewoon fraude en als je fraude wil plegen waarom dan zo ingewikkeld.

Het klinkt als een leuk bedrag maar het is waarschijnlijk te klein om echt legaal creatief mee te doen, zonder dat al je voordeel op gaat aan het opzetten van de constructie. Daarnaast maakt het feit dat het werk al gedaan is elke vorm van het verleggen van het inkomen waarschijnlijk illegaal.
@Icephase Klopt dat belasting ontwijking asociaal is, maar waarom zou je roomser dan de paus zijn, aangezien alle multinationals en ladingen politici er aan doen. En waar ligt de grens? Waren de spaarhypotheken die maximaal gebruik maakten van de HRA belastingontwijking? Is het overschakelen van eenmanszaak naar BV bij hogere winsten ontwijking?

Beste optie lijkt me om je geld zo te gebruiken dat je het weer mag aftrekken: extra pensioen opbouw, aan goede doelen schenken, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jmzeeman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 09:22:
[...]

Die spreiding is niet eens nodig, dat is gewoon al geregeld in het belastingsysteem via middeling waarbij je bij een schommelend inkomen, je inkomen over 3 jaar mag uitmiddelen.
offtopic: volgens mij heb je voor een promotioneel kansspel geen vergunning nodig. Maar ook hier geld dat is gewoon fraude en als je fraude wil plegen waarom dan zo ingewikkeld.

Het klinkt als een leuk bedrag maar het is waarschijnlijk te klein om echt legaal creatief mee te doen, zonder dat al je voordeel op gaat aan het opzetten van de constructie. Daarnaast maakt het feit dat het werk al gedaan is elke vorm van het verleggen van het inkomen waarschijnlijk illegaal.
@Icephase Klopt dat belasting ontwijking asociaal is, maar waarom zou je roomser dan de paus zijn, aangezien alle multinationals en ladingen politici er aan doen. En waar ligt de grens? Waren de spaarhypotheken die maximaal gebruik maakten van de HRA belastingontwijking? Is het overschakelen van eenmanszaak naar BV bij hogere winsten ontwijking?

Beste optie lijkt me om je geld zo te gebruiken dat je het weer mag aftrekken: extra pensioen opbouw, aan goede doelen schenken, etc.
Volgens mij is middelen in deze situatie lang niet altijd heel voordelig met de huidige belastingtarieven en is het vooral om een jaar met nauwelijks inkomen (en dus gemiste aftrek) glad te strijken. Een piek naar boven levert je in mijn ogen niet zoveel op, als je in de andere 2 jaren geen noemenswaardige aftrek bent misgelopen. Het verschil tussen laag en hoog tarief is nog maar 12% en het hoge tarief begint pas bij ongeveer 68,5k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:19:
[...]

Volgens mij is middelen in deze situatie lang niet altijd heel voordelig met de huidige belastingtarieven en is het vooral om een jaar met nauwelijks inkomen (en dus gemiste aftrek) glad te strijken. Een piek naar boven levert je in mijn ogen niet zoveel op, als je in de andere 2 jaren geen noemenswaardige aftrek bent misgelopen. Het verschil tussen laag en hoog tarief is nog maar 12% en het hoge tarief begint pas bij ongeveer 68,5k.
Klopt het hangt natuurlijk af van je overige inkomen, maar dan het gespreid uitbetalen en middelen zullen hetzelfde effect hebben. Uiteindelijk levert het je dan dus maximaal +-2400 besparing op (als je normaal 58,5k verdient). Mocht je minder verdienen en toeslagen ontvangen dan is middelen waarschijnlijk ook beter als spreiden, zodat je je toeslagen in de andere jaren wel houd (middelen heeft geen effect op toeslagen). Hoe meer ik er over na denk hoe handiger het me lijkt om met een adviseur te overleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Middelen is iets minder ideaal.

* je kunt pas middelen nadat je van alle jaren een difinitieve aanslag hebt ontvangen (dus bijvoorbeeld 2019, 2020, 2021 -> pas in najaar 2022)
* er geldt een drempel van momenteel 545 euro. Stel dat je een bedrag van 10.000 euro aan belastbaar inkomen weet te verplaatsen met een tariefverschil van 10%. Dan bespaar je 1000 euro, maar van die 1000 krijg je slechts 455 uitgekeerd door de drempel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jmzeeman schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:38:
[...]

Klopt het hangt natuurlijk af van je overige inkomen, maar dan het gespreid uitbetalen en middelen zullen hetzelfde effect hebben. Uiteindelijk levert het je dan dus maximaal +-2400 besparing op (als je normaal 58,5k verdient). Mocht je minder verdienen en toeslagen ontvangen dan is middelen waarschijnlijk ook beter als spreiden, zodat je je toeslagen in de andere jaren wel houd (middelen heeft geen effect op toeslagen). Hoe meer ik er over na denk hoe handiger het me lijkt om met een adviseur te overleggen.
Maar dan ga je dus al uit van een normaal belastbaar inkomen van 58,5k. Als we daarvoor gaan rekenen met 45k en een eenmalige provisie van 20k, dan levert het waarschijnlijk om precies te zijn 0 euro op. Je haalt de dermpel niet eens.

We hebben het dan overigens al over inkomens waarbij je zo goed als geen toeslagen meer krijgt. Zorgtoeslag stopt al voordat je (met toeslagpartner) de 40k aan inkomen bereikt. Huurtoeslag zul je met 40k+ per jaar ook niet of nauwelijks krijgen.

Je laatste opmerking: zeker aan te raden. Die kan waarschijnlijk ook veel beter uitleggen waarom je met een dermate "laag" bedrag niet op een zinnige manier gebruik kunt maken van de betere ontwijkingsconstructies. Dat gaat om heel andere bedragen, waardoor de kosten van de constructies er wel uit kunnen. Een van mijn klanten zit in die business en die lachen om bijna alles onder het miljoen.

Ik zou wel weten welke opties ik nog meer zou gaan bekijken om hier een andere vorm aan te geven, maar ik weet gewoon dat het niet gewaardeerd wordt als ik die heer ga neerzetten. Dus dat doe ik niet. In deze vorm zou ik zelf ook naar een adviseur gaan voor een oriënterend gesprek over de mogelijkheden en onmogelijkheden (zonder hoge verwachtingen, want voor Jan met de Pet zijn er niet echt gouden mogelijkheden in het belastingstelsel. Dat zou ook niet kunnen, want dan zou iedereen die kunnen toepassen en dat zal men in Den Haag koste wat kost tegengaan. De massa moet maximaal betalen om "het systeem" levend te houden.).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 14-05-2020 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmzeeman
t_captain schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:44:
Middelen is iets minder ideaal.

* je kunt pas middelen nadat je van alle jaren een difinitieve aanslag hebt ontvangen (dus bijvoorbeeld 2019, 2020, 2021 -> pas in najaar 2022)
* er geldt een drempel van momenteel 545 euro. Stel dat je een bedrag van 10.000 euro aan belastbaar inkomen weet te verplaatsen met een tariefverschil van 10%. Dan bespaar je 1000 euro, maar van die 1000 krijg je slechts 455 uitgekeerd door de drempel.
En hierom laat ik voor mijzelf dit soort dingen door de accountant doen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• t_captain
Dan hou je ongeveer 0 over, na betaling van een accountant a 455 euro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:34
Lekker speculeren allemaal maar zonder verder input van TS zal het niet opschieten.

@Verwijderd kun je meer duidelijkheid geven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 12:44
Ik wil je alleen feliciteren met een goeie actie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Laat het uitkeren als schadevergoeding, dat is belastingvrij. Moet je alleen wel een reden hebben om schade te claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank jullie wel allemaal voor jullie input. Ik wil benadrukken dat ik niet uit ben op belasting ontduiking. Ik wil alleen voor me zelf de meest gunstige situatie creëren.

Antwoorden op veelgestelde vragen:
Ik heb een jaar inkomen van ca. €39.000.
Ik heb geen kinderen.
Ik heb wel een koophuis.
Het is een eenmalige transactie.
Ik heb geen onderneming.

Zou het bijvoorbeeld voordeel hebben om €5000 naar mn ouders, €5000 naar mn broertje, €5000 naar mn andere broertje en €5000 naar mn eigen rekening over te laten maken?

Verspreiden over meerdere jaren zie ik niet zitten. Ik durf niet in te schatten of het bedrijf nog jaren bestaat.

Zou het voordeel hebben als ik het volledig zelf incasseer en een groot deel te investeren in een nieuwe badkamer/toilet?

Ik heb veel gegoogled maar vind het toch lastig om zelf tot een goede oplossing te komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Honesty
  • Nu online

Honesty

kattenneus!

Verwijderd schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:24:
Dank jullie wel allemaal voor jullie input. Ik wil benadrukken dat ik niet uit ben op belasting ontduiking. Ik wil alleen voor me zelf de meest gunstige situatie creëren.

Antwoorden op veelgestelde vragen:
Ik heb een jaar inkomen van ca. €39.000.
Ik heb geen kinderen.
Ik heb wel een koophuis.
Het is een eenmalige transactie.
Ik heb geen onderneming.

Zou het bijvoorbeeld voordeel hebben om €5000 naar mn ouders, €5000 naar mn broertje, €5000 naar mn andere broertje en €5000 naar mn eigen rekening over te laten maken?

Verspreiden over meerdere jaren zie ik niet zitten. Ik durf niet in te schatten of het bedrijf nog jaren bestaat.

Zou het voordeel hebben als ik het volledig zelf incasseer en een groot deel te investeren in een nieuwe badkamer/toilet?

Ik heb veel gegoogled maar vind het toch lastig om zelf tot een goede oplossing te komen.
Bijna allemaal nee's, je hebt geen kosten gemaakt voor de tip? Daar zie ik eigenlijk de enige besparingen. Voor de rest blijf je bijna helemaal in het 37% tarief, dus innen en 37% apart houden.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakaleek
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 15:51
Honesty schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 20:35:
[...]
Voor de rest blijf je bijna helemaal in het 37% tarief, dus innen en 37% apart houden.
Ik zou 50% apart houden. Je dient rekening te houden met de marginale druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08:06

MLLL

Palm Treo 650

freakaleek schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 21:10:
[...]

Ik zou 50% apart houden. Je dient rekening te houden met de marginale druk.
In mijn jongere jaren ben ik daar ook wel eens mee op mijn bek gegaan.
Bedrijf betaalde in 1 keer mijn overuren uit iets van 16000euro.
Jaar daarna mocht ik weer bijna de helft terugstorten naar de belastingdienst.
Tuurlijk nooit rekening mee gehouden, was wel een dompertje... ;)
Pagina: 1