Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een melding gekregen omtrent een ewts van KPN, ik heb echter geen idee hoe ik de inhoud van het bericht moet lezen op mijn telefoon.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebuik een mi mix 3 van xiaomi, in combinatie met mi ui 11. Dit is een Android toestel. Ik heb een simkaart van de hema, en die zitten kennelijk dus op het netwerk van kpn

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Etws staat voor Earthquake & Tsunami Warning System, er is dus een melding omtrent een aardbeving of Tsunami afgegeven door kpn voor het gebied waarin ik woon. Zelf zie ik niets bijzonders, heb geen schokken gevoeld en woon in het midden van het land, dus een Tsunami is niet waarschijnlijk hier.

Beste antwoord (via Verwijderd op 13-05-2020 11:51)

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:56
Ik heb deze ook gehad en iemand anders ook zag ik, die heeft ook een screenshot gepost. Zie Zandpad in "[OnePlus 7T-serie] Ervaringen & Discussie"

Ik denk dat iemand per ongeluk het testknopje heeft ingedrukt ofzo.

Alle reacties

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18:07
Heb je een printscreen van de melding?

Verwijderd

Topicstarter
Nee helaas niet, maar het betreft een melding die een irritant geluid geeft en alleen een OK knop heeft om er vanaf te komen, vroeg me af hoe ik deze melding in mijn telefoon kan terugvinden en nalezen, omdat er misschien belangrijke informatie in staat.

Acties:
  • Beste antwoord

• Suicyder
Ik heb deze ook gehad en iemand anders ook zag ik, die heeft ook een screenshot gepost. Zie Zandpad in "[OnePlus 7T-serie] Ervaringen & Discussie"

Verwijderd

Topicstarter
Oh, dus eigenlijk gewoon een tekstbericht zoals van de nl alerts

• Suicyder
Het is een onderdeel van het CMAS(Commercial Mobile Alert System) ingebouwd in telefoons, waar NL Alerts ook gebruik van maakt.
Er zijn verschillende categorieën in aangemaakt, dit is er 1 van.

Ik zie bij mij in de lijst
- AMBER Alerts
- Extreme dreigingen
- Ernstige dreigingen
Met eronder verder uitgeschreven waar ze voor dienen.

Overigens werkt het op mijn OnePlus 6 alleen wanneer ik de telefoon in het Nederlands heb staan (enige reden waarom ik dat nu heb, want ik had liever de telefoon in het Engels gehad)

• RoyRolls
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-10 16:18

RoyRolls

Ik ben Roy

@Suicyder Ik heb mijn OP6 in het Engels en ik heb deze meldingen wel degelijk ontvangen op mijn toestel (Tot 3x aan toe)!

Roy

• Flyingfrisian
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-03 07:28
Bij de ok-knop stond ook 'geen actie vereist'
Verbazing wel om deze melding, in Friesland: zijn wij, na Groningen, aan de beurt voor aardbevingen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9HBN41QeYhsZ3vook6m1vDlBiHE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J5J7OZ2GJbDZU06vJ1NzIZSW.png?f=user_large

Verwijderd

Topicstarter
Ja, heb heel snel moeten wegklikken vanwege de herrie die er vanaf kwam, vraag me we af waar je de melding kan terugvinden. Lijkt me in een echte noodsituatie wel handig als je het bericht terug vind in ontvangen berichten, maar daar zie ik het testbericht niet in terug.

• Suicyder
@RoyRolls
Klopt niet iedereen heeft dat probleem, op mijn OP3 ging dat prima. Helaas genoeg bij deze OP6 niet raar genoeg.
edit: toevoeging
Leukste is dat ik de allereerste testmelding 2 jaar geleden wel heb gehad toen hij op engels stond en sindsdien niet meer

@Verwijderd
Ik kan de meldingen terugvinden onder 'Instellingen -> Apps en Meldingen -> Noodmeldingen -> Noodwaarschuwingsgeschiedenis'
Voor mensen met engels OS, vertaal ze :+

[ Voor 18% gewijzigd door Suicyder op 13-05-2020 12:18 ]

Verwijderd

Eindelijk! Meer mensen die deze melding hebben gehad. Ik schrok me de pleures vanochtend.

Zelf heb ik een Xiaomi Mi 8 Lite en kreeg deze melding ook. Heb er een screenshot van gemaakt de 3e keer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C4rQMOXqO9tLqbLr_-wx7UH7vv0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G03HhjYzt52JF2xhjQRdn5PF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik weet niet of hij te zien is... Maar goed ik woon zelf in Groningen dus aardbevingen zijn hier wel bekend, maar heb niks gevoeld en een tsunami lijkt me momenteel wel een beetje sterk. Iemand enig idee?
Het gekke vond ik ook is dat KPN zelf helemaal niet bereikbaar was na die tijd... Zou dat er mee te maken kunnen hebben?

• e.dewaal
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-10 18:07
Ik woon in Amersfoort en heb dezelfde melding gehad. Telefoon is een Oneplus 5T. Mijn zusje met een 3T heeft de melding ook gehad.
Op het KPN forum is ook een melding gemaakt, maar ook daar nog geen officieel bericht van KPN.

Edit: nog een topic op het KPN forum

[ Voor 13% gewijzigd door e.dewaal op 13-05-2020 16:10 . Reden: Toevoegen tweede linkje ]

• maniac2003
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:24
Testmelding ook ontvangen op mijn Google Pixel 3.
Provider = Simyo

• e.dewaal
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-10 18:07
Bij mij ook ja, beide toestellen.

• Sabes
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 12-11 11:41
Vanmorgen ook 3 x het bericht ontvangen op mijn Xiaomi Redmi Note 7. Hoorde van mijn dochter dat onze gastouder hem ook had ontvangen tot schrik van de kinderen daar.

Ik heb inmiddels begrepen dat het een test was vanuit KPN op een kanaal wat niet zichtbaar zou zijn voor klanten. Maar het bleek al snel dat heel wat klanten het wel hadden ontvangen en dan voornamelijk op telefoons zoals de xiaomi, Oppo's e.d. die deels via grijze import of globale instellingen lijken te hebben.
Mijn zakelijke telefoon (Samsung S8) had de melding niet ontvangen en verder ook geen meldingen uit mijn omgeving gehad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j3Qjs-X51f2PBbRN88Z7sRtkBFE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DcCcaUYAFUZobsMBoD5MeTUm.jpg?f=fotoalbum_large

• hdullink
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-01 18:02
4 × ontvangen om m'n Moto C Plus. Eerst een geluidje, en dan zowaar een vrouwenstem die het bericht oplas.

Zo ver ik heb begrepen maakt NL-Alert gebruik van een 2G kanaal. Niet alle 3G/4G devices ondersteunen dit (Moto C dus ook niet). ETWS maakt gebruik van een vergelijkbaar 3G kanaal dat op zijn beurt niet door alle devices ondersteund wordt :)

Ben benieuwd wat KPN van plan is met ETWS. ETWS gebruiken voor NL-Alert juich ik toe. Dan bereik je meer mensen.

Wanneer is de volgende NL-Alert test? 1e maandag van juni?

[edit]
Ah, 8 juni omdat 1 juni 2e pinksterdag is. En ik lees ook iets over twee kanalen ivm 'oude' en 'moderne' telefoons.
bron: https://crisis.nl/nl-alert/nl-alert-controlebericht/

[ Voor 21% gewijzigd door hdullink op 13-05-2020 17:35 ]

• hdullink
Helaas, geen ETWS-bericht gekregen vandaag...

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 12:10
Suicyder schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:42:

Min of meer wel ja:
https://twitter.com/KPNwebcare/status/1260526792164737024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lQIffh7dYh8WWzTyG_ZsGmdI4gE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ItwssBbQr4gE4QE0jEdvA4lp.png?f=user_large

[ Voor 18% gewijzigd door Zandpad op 08-06-2020 14:19 ]

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 12:10
hdullink schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:02:
Helaas, geen ETWS-bericht gekregen vandaag...
Dat zou ook niet moeten, je zou vandaag een NL Alert moeten krijgen.

• hdullink
Zandpad schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:21:
[...]

Dat zou ook niet moeten, je zou vandaag een NL Alert moeten krijgen.
Yup, maar NL-Alert wordt van oudsher via Cell Broadcast verstuurd, onderdeel van de 2G standaard. Nieuwere toestellen ondersteunen dit niet (meer) en de ETWS-testmeldingen van vorige maand(en) deed vermoeden/hopen dat NL-Alert wellicht ook via deze standaard (onderdeel van 3G/4G) verstuurd zou worden.

NL-Alerts worden nu ook via NS elektronische billboards verstuurd. En er is een NL-Alert app(?)
Pagina: 1