Thunderbolt 3 dock, dual monitor met extended desktop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-09 11:03

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Ik realiseer me dat er met deze vraag in het verleden al diverse topics zijn geweest, maar die zijn al wat jaren oud, en geven eigenlijk niet echt antwoord/ervaringen. Het TB3/USB-C accessoire topic lijkt me iets te algemeen, dus daarom even eigen topic.

Prive gebruik ik een MacBook Pro 2017 13", dual TB3 poorten. Van mijn werkgever gebruik ik een HP Elitebook 850 G5, die ook een TB3 poort heeft.

Ik ben nu op zoek naar een oplossing om deze beide laptops thuis op een makkelijke manier aan te sluiten op een vast kvm set.
Op mijn werkplek thuis heb ik momenteel een 4K scherm (Displayport en HDMI) en een 1440P scherm (Displayport, HDMI, DVI en VGA) en daarnaast gigabit ethernet, en USB toetsenbord en muis.

Voor zover ik al heb kunnen vinden en lezen is met name de MBP lastig op dit vlak, vanwege het ontbreken van goede ondersteuning van MST voor het uitbreiden van de desktop naar meerdere externe schermen.

Ik meen te hebben begrepen dat er om dit werkend te krijgen sowieso een TB3 dock moet komen, en géén USB-C(3.1) dock. De laatste optie zou dan wel weer meerdere schermen kunnen weergeven, maar daarbij dan gebruik maken van Displaylink protocol en drivers (wat in MacOS weer een issue kan zijn?) waardoor de performance niet echt over houd. (Niet dat de MBP nou een dedicated grafische kaart heeft, maar toch)

Met TB3 docks met meerdere DP/HDMI aansluitingen zou het dan alleen werken met mirrored displays vanwege dat MST?

Ik zit te denken richting bijvoorbeeld de HP Thunderbolt dock G2; Die heeft twee DP aansluitingen (wat voor de MBP dan niet werkt?) maar ook nog een USB-C/DP aansluiting, en ook TB3 aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ANg2FWzVv3JRv0gqrwiCoOJG0FY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uU4dDp7k3WezI9bz8kO5si8d.jpg?f=fotoalbum_medium

Voor zover ik ook begreep zou dat dan wel weer moeten kunnen werken met een extended desktop, wanneer je gebruik maakt van 1 van de DP aansluitingen op dat ding, en de tweede monitor via een USB-C connector aansluit middels een verloopkabel?
Moet je dan een simpele USB-C/Displayport kabel hebben en die op de USB-C/DP poort (4 op het plaatje) op het dock aansluiten, of gebruikt hij dat toch weer de DP functie van het dock met MST? Of moet er een andere (actieve?) TB3 naar DP/HDMI kabel bijkomen die dan op de TB3 poort (poort 7 op het plaatje) van het dock moet?

Het internet staat vol met het-zou-in-theorie-moeten-werken antwoorden, maar ik kan maar weinig echte werkende ervaringen vinden...

Dus, zijn er mensen met echte ervaringen en eventueel tips hieromtrent?

Ik heb als voorbeeld dat HP dock gepakt, omdat die redelijk ok qua prijs is, en in ieder geval wel volledige ondersteuning voor mijn HP werklaptop zou moeten hebben. Zit daar echter ook niet echt aan vast, goede werking met de Macbook is voor thuis belangrijker dan de HP.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:14
Zal deze met grote interesse volgen, heb bijna dezelfde uitdaging en over meerdere schermen wil extenden.

Nieuwe macbook komt eraan en vanuit werk een Dell 5300 (USB-C), nu wil daar graag 1 docking voor gebruiken en niet steeds kabels te moeten wisselen en de laptops opladen.

Opzet is:

2 x BenQ BL2420PT
Resolutie: 2560 x 1440
HDMI en/of Displayport

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-09 11:02

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Ik heb een soortgelijke setup met 2 * 4k schermen. Maar de Windows laptop (max. USB-C) doet 1 * 4k scherm goed en de andere op max 1080p. Zal te maken hebben met de bandbreedte.
Mijn Macbook doet wel TB3, dus daar zou zo'n dock moeten werken, maar ik lees daar wisselende verhalen over.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Nou, ik kan inmiddels een deel van mijn eigen vragen vast beantwoorden :P

Na het posten van dit topic kwam ik in de V&A toevallig het genoemde HP dock tegen voor een goede prijs.
Besloten de gok te nemen, en het dock vanavond al opgehaald.

Het dock werkt, met zowel de MBP als de HP Elitebook! En inderdaad eigenlijk precies zoals ik al verwachtte. Sluit ik twee schermen aan, dan worden ze op de MBP inderdaad gemirrord, terwijl de HP aparte schermen ziet.
Ik had hier ook nog een simpel USB-C naar HDMI/USB dongeltje. Die doet helaas geen 1440p, maar slechts 1080p (En of dat nou een beperking is van de dongel of het LG 1440p scherm weet ik niet; zo ver heb ik het nog niet uitgezocht, maar er komt in ieder geval beeld uit)
Met die dongel erbij werkt het wederom zoals ik al verwachtte. Steek ik de dongel in poort 4; de USB-C/DP poort, dan wordt er wederom gemirrord. Steek ik hem echter in de TB3 poort (7) op het dock, dan ziet hij hem wel als apart scherm voor een extended desktop!

Tevens werken de andere poorten op het dock ook goed met de Macbook. Wired ethernet wordt gezien als USB gigabit adapter, een op de USB-A poort aangesloten keyboard/muis combo werkt, en de volumeknoppen op het dock doen het ook. Of de speakermodule op mijn versie van het dock ook werkt nog geen idee, niet getest :P

Morgen dus nog even op zoek naar een andere USB-C kabel (naar HDMI 2.0, DisplayPort of dual link DVI) voor dat 1440p scherm, om ook die op de volledige resolutie te krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Nice!
Laadt deze dock ook beide laptops op?

Benieuwd of de betere converter de oplossing biedt en je de volledige resolutie dan krijgt.
Hou ons op de hoogte!

Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smooky
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ook bij de Dell WD19 werkt het op deze manier: https://forums.macrumors....19-dock-with-mac.2182241/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Die is wel interessant voor mij, gezien Dell 5300.
Zie wel verschillende meningen in dat topic over de werking, maar dat kan ook aan de versie van de WD19 liggen.

Ben ook naar de Caldigit T3 Plus aan het kijken, alleen daar twijfel ik weer of de Dell 5300 erop zal werken.... :-(

En ze zijn geen wisselgeld, lastige keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-09 10:47
Ik heb begrepen dat het een enorme puinhoop is wat betreft TB implementatie wat verschilt per merk. Zo heb ik een Dell thunderbolt dock tb16 voor mijn Dell precision. Werkt ideaal.

Echter heb ik ook een MacBook Pro Early 2019 en als ik die erop aansluit, dan is het enige wat hij doet opladen.
Heel misschien is dit ergens te configureren, maar ik heb het hier niet werkend gekregen.

offtopic:
Edit:
Heb even een youtube filmpje gecheckt en het enige wat mijn TB16 zou doen is opladen en USB passthrough :')

[ Voor 19% gewijzigd door com2,1ghz op 14-05-2020 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

com2,1ghz schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 08:37:
Ik heb begrepen dat het een enorme puinhoop is wat betreft TB implementatie wat verschilt per merk. Zo heb ik een Dell thunderbolt dock tb16 voor mijn Dell precision. Werkt ideaal.

Echter heb ik ook een MacBook Pro Early 2019 en als ik die erop aansluit, dan is het enige wat hij doet opladen.
Heel misschien is dit ergens te configureren, maar ik heb het hier niet werkend gekregen.

offtopic:
Edit:
Heb even een youtube filmpje gecheckt en het enige wat mijn TB16 zou doen is opladen en USB passthrough :')
Volgens mij moet je voor de netwerk kaart een realtec driver installeren (althans bij mijn WD-nogwat docking is dat zo). En voor de beeldschermen was voor de 'oude' Dell TB3 Dock een hack volgens mij om het aan de praat te krijgen. Maar wat je al zei. Drama met Apple Hardware. Lang leve de standaarden zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Weerz schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 22:30:
Nice!
Laadt deze dock ook beide laptops op?

Benieuwd of de betere converter de oplossing biedt en je de volledige resolutie dan krijgt.
Hou ons op de hoogte!
Nou vanmiddag een USB-C naar Displayport kabel gehaald, maar dat werkt niet in deze combi zo lijkt het :(
Met die kabel op de TB3 poort van het dock geen beeld; scherm wordt wel even wakker, maar meteen weer terug in slaapstand, en op de macbook geen extra scherm.
Met die kabel in de USB-C/DP poort van het dock wel beeld, maar dan weer mirrored met het andere scherm...

Edit:
Then again.... For shits and giggles de kabels eens verwisseld tussen de schermen; het LG 1440p scherm op de Displayport van het dock, en het Philips 4K scherm met de USB-C Displayport kabel...

En er was beeld!!!
Op alle schermen; zowel het interne scherm van de macbook, en de twee externe schermen, netjes in een extended desktop :*) :D

Edit 2:
En dan nu nog enige performance gaan vinden... Dat houdt nog niet echt over; krijg bijna het gevoel dat hij ergens toch met softwaredrivers aan de gang gaat :(
De schermen zijn wel 60Hz, maar even op Youtube of iets een 1440p video afspelen (zelf een reguliere 24Hz video) gaat nou niet bepaald soepel..

[ Voor 34% gewijzigd door SambalBij op 14-05-2020 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

SambalBij schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:12:
[...]

En er was beeld!!!
Op alle schermen; zowel het interne scherm van de macbook, en de twee externe schermen, netjes in een extended desktop :*) :D
Dat herken ik wel van die kabels/aansluitingen. Door een beetje te spelen met volgorde en type connectoren (op de monitoren keuze uit HDMI, DP en USB-C) kreeg ik mijn diverse devices ook wel aan de praat. Nog niet helemaal zoals ik zou willen, maar getting there.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Zelf thuis verder zitten snuffelen, je moet wat in de wachttijd van "wordt verwerkt" bij Apple -O-

Nu ben ik geen expert in thunderbolt, dus de vraag maar hier aan de experts stellen _/-\o_

Volgens mij is de laptop van mijn werk(Dell 5300) uitgevoerd met een Thunderbolt 3 versie?
Maar weet het niet zeker, wat ik heb gevonden vanuit service tag en foto van de port.

Service tag onderdeel:
346-BFJM : Palmrest with Fingerprint Reader, SmartCard Reader and NFC, Thunderbolt

Foto port:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftm1Q3tLSXWpqiNFgYSRyv1pisE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rbomec6teZd45BEGPOZqQDxM.jpg?f=fotoalbum_large

Kwam erachter na contact met Caldigit of de T3 plus of de USB C dock versie.
Die kwamen met USB-C dock en dan beiden laptops kunnen. Maar dan is de resolutie1080P op de windows USB-C en dat rijmt niet met de resolutie die ik nu(2560 x 1440) krijg die hoger is.
Daarop de porten even bekeken, maar het is mij niet helder |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
Voor zover ik zie is Thunderbolt (3) op die laptop optioneel. Hij heeft wel de USB-C poort, maar heeft hij ook de controller? Zou je in de BIOS moeten kunnen zien blijkbaar.
https://www.dell.com/comm...th-TB16-dock/td-p/7395592

En anders misschien in Windows’ device manager kijken of je daar een TB controller ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RDIy7eo6ui0kxAYwuuXmke421Xs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5qb3rxFoY4r36EntfTaFMu6r.png?f=user_large

Bios kan ik niet bij ;)
In device manager heb ik wel bovenstaande kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weerz
Het is toch gelukt om in de bios te komen :9
Nu zie ik het volgende staan, screenshot.
Kan ik nu concluderen dat de dell 5300 een thunderbolt 3 aansluiting heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4dBaT7OvP0TxZ5tLPgQP9e4mRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZQopclNuCj0XgeC9vWcOcT82.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Daar lijkt het wel op ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij

SambalBij

We're all MAD here

Topicstarter
SambalBij schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:12:

Edit:
Then again.... For shits and giggles de kabels eens verwisseld tussen de schermen; het LG 1440p scherm op de Displayport van het dock, en het Philips 4K scherm met de USB-C Displayport kabel...

En er was beeld!!!

Edit 2:
En dan nu nog enige performance gaan vinden... Dat houdt nog niet echt over; krijg bijna het gevoel dat hij ergens toch met softwaredrivers aan de gang gaat :(
De schermen zijn wel 60Hz, maar even op Youtube of iets een 1440p video afspelen (zelf een reguliere 24Hz video) gaat nou niet bepaald soepel..
Vandaag eens even meer verder gegaan; Sinds de laatste poging wel mijn macos geupdate naar 10.15.4, en krijg het gevoel dat ze mogelijk daar een en ander in aangepast hebben.

Ik heb nu het 4K scherm aangesloten op de hub via rechtstreeks op Displayport. (Ook omdat ik het idee heb dat dat qua performance het beste zou zijn? Dan zit er zo min mogelijk aan conversies tussen)
Voor het andere scherm had ik, omdat die USB-C/DP kabel niet werkte, ook een USB-C/HDMI dongeltje gehaald. Daarmee op de USB-C poort van het dock, geen beeld, geen monitor herkend. Daarna op de TB3 poort van het dock; wel monitor herkend als 3e scherm (Naast het interne en het 4K scherm - Voorheen werkte dat niet; toen kwam er wel beeld maar gemirrord) Alleen nu geen beeld...; Mogelijk slechte HDMI kabel.
Daarna toch weer eens die USB-C/DP kabel aangesloten op het 1440p scherm, op de TB3 poort van het dock. Beeld! En niet gemirrord!

Hoewel ik er online niet echt wat over kan vinden qua macos 10.15.4 (ja een hoop mensen waarbij externe schermen ineens *niet* meer werken) krijg ik bijna het gevoel dat ze stiekem MST support hebben ingebouwd ofzo....
Laatste wat ik nog eens ga testen, maar dan moet ik even op zoek naar de juiste kabel, is om het tweede scherm aan te sluiten op de tweede Displayport-poort :P van het dock... Zien of we dan ook onafhankelijk beeld krijgen of toch weer gemirrord.

Pagina: 1