Netwerk aanpakken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-10 00:16
Beste Tweakers,

Alvast bedankt voor enige reacties voor het onderstaande:

Huidige situatie
Momenteel heb ik van KPN een router die in een kast staat op de verdieping, nog voor de deur van mijn appartement.

WIFI van de router staat uit (waardeloos bereik) en heb ik destijds een kabel getrokken naar de woonkamer en de verste slaapkamer.

In de woonkamer staat een Nighthawk 7000 router waar ik de wifi heb ingesteld en in de slaapkamer een simpele TP-Link router.

Helaas gebeurd te vaak dat het internet wegvalt en krijg ik bericht dat de wan connectie weg is gevallen. Dit duurt vaak 5-10 minuten en dan werkt de boel weer.

Gewenste situatie

In mijn slaapkamer staat ook mijn werk bureau maar aangezien ik die in een aparte kamer wil zetten waar helaas geen bedraad internet ligt kijk ik naar mesh systeem.

Heb voor mijn ouders onlangs de TP Link M9 gekocht voor ze en dat werkt aardig.

Probleem van mijn appartement is dat de muren echt dik zijn (nieuwbouw) en daarnaast zijn er veel wifi rond suist in het gebouw.

Idee

Mesh systeem waarbij de hoofdunit in de woonkamer komt, 1 unit in de werk kamer (waar mijn pc bedraad aangesloten op kan worden) en 1 unit in de slaapkamer. Hierdoor ook geen twee verschillende wifis meer in huis maar 1.

Zien jullie nog andere mogelijkheden aangezien ik in de werkkamer geen bedrading kan aanleggen helaas.

Nogmaals bedankt voor enig feedback en de tijd genomen om te lezen.

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

Beste antwoord (via Headblast op 13-05-2020 21:13)

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
Headblast,

Een mesh systeem kan best werken hoor maar is niet de beste optie want dat zou een kabel trekken zijn en een AP aansluiten.
Ervaringen met mesh zijn zeer wisselend en hoe dit gaat uitpakken is bij jou lastig te zeggen.
Ik zou dan zeggen koop dit online en probeer uit, en mocht het niet bevallen kun je binnen 14 dagen het product terug sturen onder WKOA.
Zet de verwachtingen niet te hoog want dan kan eventueel de teleurstelling niet zo erg zijn.
Hou wel rekening mee dat elke mesh systeem met een hoofdrouter komt en dat je de experiabox al als router hebt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-10 08:04
Wat me niet duidelijk word, valt alleen je WiFi verbinding of valt je verbinding vanaf het KPN modem naar buiten weg?
Mogelijk is het probleem op de lijn naar KPN en zou je eerst daar eens naar moeten kijken voor je de rest van de apparatuur gaat vervangen?

Zonde om alles te vervangen voor nieuwere en/of duurdere apparatuur en dat je hierna dezelfde problemen blijft behouden.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
KPN is al meerdere keren langs geweest en aangezien ik toch iets moet gaan verzinnen voor die werk kamer leek mij dit een goed moment om ook 1 wifi omgeving te realiseren i.p.v. nu 2 die er zijn.

Probleem is vaak dat we bericht vanuit router krijgen: “Wan connectie offline” alleen mij is niet duidelijk of dit nou komt uit de nighthawk of de KPN router want bij de TP link router gebeurd het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Log eens in op je Nighthawk / KPN router en kijk in de logging?

Maar zoals gezegd, als het in het KPN modem zit heeft het weinig nut al wat er achter hangt te vervangen.
Als je KPN lijn onderuit gaat kun je de beste apparatuur neerzetten die er is, ook die zal niet werken op dat moment...

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:57

lier

MikroTik nerd

Heb je de routers als router of als accesspoint ingesteld?

Zie ook: [HOWTO] Draadloze Router gebruiken als Access Point

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Heb twee ssids ingesteld uiteraard op 2 verschillende kanalen ipv 1 ssid. Leverde in het begin teveel gedonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Mijn vraag dan ook is, waar de mesh te zetten en of de snelheden van een mesh waar een lanpoort op zit dan ook voldoende snelheid bied voor mijn PC.

Jij enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geef eens antwoord op @lier zijn vraag. En op de rest ook trouwens. Laat dat hele mesh en wifi gebeuren eens achterweg.

KPN is langs geweest en toen? En als je nog steeds die melding krijgt moet je dingen gaan uitsluiten. Dat lukt niet als je van alles door elkaar doet. Dus sluit alleen de KPN router aan en kijk of je dan nog steeds die melding krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
Headblast schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:12:
Mijn vraag dan ook is, waar de mesh te zetten en of de snelheden van een mesh waar een lanpoort op zit dan ook voldoende snelheid bied voor mijn PC.

Jij enig idee?
Buitenom wat de ciris hier boven al vraagt is het antwoordt zeer makkelijk op jou vraag.

Of de snelheid voldoende is zal afhankelijk zijn wat je pc nodig heeft en hoe je de mesh systeem aangesloten hebt.
Heeft de mesh bekabelde backhaul of wireless backhaul. Bekabeld zou je theoretisch het max uit je lijn kunnen halen en wireless is afhankelijk van zoveel factoren dat dit niet op afstand te voorspellen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Vanuit de KPN modem in de kast zijn er 2 kabels getrokken door mij.

1: Rechtstreeks naar de TP Link Router (slaap kamer) staat op automatic met internet kabel in de lanport daar staat de DHCP uitgezet. Wifi doet het prima en mn pc kabel zit in deze router.

2: Kabel getrokken naar de woonkamer en kabel vanuit de muur naar een simpele switch om zo KPN interactief te gebruiken. Een kabel vanuit de switch naar de Nighthawk: Routermodus met kabel in lanport, DHCP staat aan. De kabel vanuit de switch moest omdat als ik die switch eruit haal en alleen nighthawk gebruikte werkte KPN interactieve TV niet. Monteur zei dat die het vaker zag en dit het beste was.

Hebben jullie hier iets meer aan?

Ik waardeer de antwoorden maar ik moet toch iets verzinnen voor in die 2e kamer waar geen kabels kunnen worden getrokken en wel de workstation komt te staan. Wordt gebruikt voor werk en de nachtelijke shooters potjes ;)

Was in de veronderstelling dat een MESH systeem geschikt zou zijn om al die verschillende wifis en gedonder op te lossen maar als jullie een betere oplossing hebben hoor ik dat uiteraard graag.

Nogmaals mijn dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Headblast schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:46:
Vanuit de KPN modem in de kast zijn er 2 kabels getrokken door mij.

1: Rechtstreeks naar de TP Link Router (slaap kamer) staat op automatic met internet kabel in de lanport daar staat de DHCP uitgezet. Wifi doet het prima en mn pc kabel zit in deze router.

2: Kabel getrokken naar de woonkamer en kabel vanuit de muur naar een simpele switch om zo KPN interactief te gebruiken. Een kabel vanuit de switch naar de Nighthawk: Routermodus met kabel in lanport, DHCP staat aan. De kabel vanuit de switch moest omdat als ik die switch eruit haal en alleen nighthawk gebruikte werkte KPN interactieve TV niet. Monteur zei dat die het vaker zag en dit het beste was.

Hebben jullie hier iets meer aan?

Ik waardeer de antwoorden maar ik moet toch iets verzinnen voor in die 2e kamer waar geen kabels kunnen worden getrokken en wel de workstation komt te staan. Wordt gebruikt voor werk en de nachtelijke shooters potjes ;)

Was in de veronderstelling dat een MESH systeem geschikt zou zijn om al die verschillende wifis en gedonder op te lossen maar als jullie een betere oplossing hebben hoor ik dat uiteraard graag.

Nogmaals mijn dank!
Je hebt dus 2 routers die ip's staan uit te delen? Die van KPN en de Netgear.

En nog steeds geen complete antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:52:
[...]

Je hebt dus 2 routers die ip's staan uit te delen? Die van KPN en de Netgear.

En nog steeds geen complete antwoorden.
Die netgear deelt alleen ips uit aan de mobiel devices, zit verder niks anders op aangesloten. Zou dat de issue kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Rensjuh schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:05:
Wat me niet duidelijk word, valt alleen je WiFi verbinding of valt je verbinding vanaf het KPN modem naar buiten weg?
Mogelijk is het probleem op de lijn naar KPN en zou je eerst daar eens naar moeten kijken voor je de rest van de apparatuur gaat vervangen?

Zonde om alles te vervangen voor nieuwere en/of duurdere apparatuur en dat je hierna dezelfde problemen blijft behouden.
De daadwerkelijke verbinding naar buiten valt weg naar buiten. KPN gaf aan dat het wel goed zou moeten zijn. Gekke is wel dat het pas de laatste 2 maanden plaatsvind, daarvoor bijna nooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rensjuh
Headblast schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:51:
[...]

De daadwerkelijke verbinding naar buiten valt weg naar buiten. KPN gaf aan dat het wel goed zou moeten zijn. Gekke is wel dat het pas de laatste 2 maanden plaatsvind, daarvoor bijna nooit.
Nou, dan zou ik nu dus nog geen apparatuur gaan vervangen.
Eerst maar eens zorgen dat de lijn naar buiten perfect werkt.

Daarna nog maar eens nadenken over nieuwe apparatuur.

Is er de afgelopen 2 maanden iets gebeurd in de straat misschien?
Graafwerkzaamheden, iemand die een boom verwijderd heeft of zo?
Mogelijk dat daarmee je kabel beschadigd is geraakt.
Lijkt mij dat KPN dit wel zou moeten kunnen meten...

Lastige is alleen dat de verbinding waarschijnlijk nooit onderuit gaat op het moment dat er een monteur van KPN is...

[ Voor 26% gewijzigd door Rensjuh op 13-05-2020 13:54 ]

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:16:
Geef eens antwoord op @lier zijn vraag. En op de rest ook trouwens. Laat dat hele mesh en wifi gebeuren eens achterweg.

KPN is langs geweest en toen? En als je nog steeds die melding krijgt moet je dingen gaan uitsluiten. Dat lukt niet als je van alles door elkaar doet. Dus sluit alleen de KPN router aan en kijk of je dan nog steeds die melding krijgt.
De KPN router staat in de meter kast buiten het appartement op de gang. Het wifi signaal komt amper door de muren heen, woonkamer, slaapkamer etc haalt die niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Rensjuh schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:52:
[...]

Nou, dan zou ik nu dus nog geen apparatuur gaan vervangen.
Eerst maar eens zorgen dat de lijn naar buiten perfect werkt.

Daarna nog maar eens nadenken over nieuwe apparatuur.
Dan heb ik nog steeds geen oplosing voor de werk kamer waar het bureau komt te staan met workstation, zal daar internet moeten hebben en de vraag dan is of een mesh systeem goed genoeg snelheden kan aanbieden middels een lan kabel in een van de units.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Nee een mesh is niet de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
johnkeates schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:57:
Nee een mesh is niet de oplossing.
Wat stel je dan voor als oplossing?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Arthion-nl
Headblast,

Een mesh systeem kan best werken hoor maar is niet de beste optie want dat zou een kabel trekken zijn en een AP aansluiten.
Ervaringen met mesh zijn zeer wisselend en hoe dit gaat uitpakken is bij jou lastig te zeggen.
Ik zou dan zeggen koop dit online en probeer uit, en mocht het niet bevallen kun je binnen 14 dagen het product terug sturen onder WKOA.
Zet de verwachtingen niet te hoog want dan kan eventueel de teleurstelling niet zo erg zijn.
Hou wel rekening mee dat elke mesh systeem met een hoofdrouter komt en dat je de experiabox al als router hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Dank voor de antwoorden allen, ga eens kijken of ik toch met een diamant boor een gat ga maken.

Vanavond nog even KPN gesproken en zij constateerde dat er wel happeringen op de lijn waren.

Vraag mij dan alleen nog af of ik de netgear nighthawk router de dhcp optie uit moet zetten of zelfs in een andere modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headblast
Iemand die weet of ik van de netgear de dhcp moet uitzetten?

Pagina: 1