Budget upgrade pad voor 5 jaar oude PC.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Creesch
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 13:34
Dit is mijn huidige PC
CPUIntel Core i5 4590
GPUSapphire Radeon R9 290X Tri-X 4GB
RAMDDR3 4x4GB 1600 C9
MoederbordGigabyte G1.Sniper B6
SSDCrucial SSD MX100 256GB
HDDSeagate 7200.14 ST2000DM001 2TB
PSUCoolerMaster PSU VS Serie 550Watt V550S

Ik zoek een?
Hier hoop ik advies over in te winnen. Op dit moment voldoet bovenstaande PC nog voor de meeste dagelijkse taken en ook gamen gaat er redelijk mee. Wel merk ik dat met meer recente games ik tegen de grenzen begin aan te lopen, waar ik eigenlijk naar op zoek ben is een budget upgrade pad waarmee ik de levensduur van de huidige PC nog enige tijd mee kan verlengen op dit gebied. Het meest voor de hand liggende in mijn ogen is simpelweg een GPU upgrade, bijvoorbeeld een GTX 1660 Super variant.

Ik vraag me alleen af of ik hier echt iets mee op schiet. Als ik tijdens het gamen de performance volg (meest recent heb ik Apex legends gespeeld) dan zie ik dat zowel de GPU als CPU druk bezig zijn maar de CPU vaker aan de 100% zit. Ik ben dan ook bang dat de CPU een bottleneck gaat zijn, ik hoop dan ook dat iemand me hier in kan adviseren. Ideaal zou zijn als ik ook de CPU kan upgraden maar gezien de socket en de daarvoor (nog) beschikbare CPUs lijkt me dat geen realistisch scenario.

Wellicht is de GPU die ik benoemde overkill samen met mijn huidige CPU en zou een GTX 1650 vergelijkbare resultaten opleveren.

Een alternatief zou nog een bijna nieuwe build zijn op basis van de best buy guide van januari maar volgens mij valt dat nog steeds buiten mijn budget en het upgrade pad daar is sowieso minimaal dus dat vind ik dan weer enigszins zonde.

Samengevat
  • Is het realistisch om alleen de GPU te upgraden?
  • Indien ja: wat voor kaart is realistisch voordat het overkill wordt ivm de CPU?
  • Indien nee: zijn er andere opties?
Wat is je budget?
200-300 euro zou ideaal zijn.

Overig
Op de planning staat ook nog het toevoegen van een m2 ssd als installatie plek voor applicaties, games, etc maar dat staat al vast wat mij betreft. Wilde het iig even benoemen voordat iemand daar iets over suggereert.

Beste antwoord (via Creesch op 13-05-2020 12:48)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met een Ryzen 5 3600, 16GB DDR4 en mobo kun je prima binnen de 300 euro blijven als je de huidige CPU, mobo en geheugen verkoopt. Misschien kun je dan zelfs nog een pricewatch: Crucial P1 1TB erbij doen. Kun je later de videokaart meenemen als upgrade.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Je hebt zelf al goed onderzoek gedaan, een GPU upgrade creeert een CPU bottleneck en vice versa.

Met de 4590 zit je ook aardig aan de top end van wat het platform je kan bieden, dus eigenlijk heb je een nieuwe pc nodig...

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Met een Ryzen 5 3600, 16GB DDR4 en mobo kun je prima binnen de 300 euro blijven als je de huidige CPU, mobo en geheugen verkoopt. Misschien kun je dan zelfs nog een pricewatch: Crucial P1 1TB erbij doen. Kun je later de videokaart meenemen als upgrade.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

1-moet het nieuw of mag het ook tweedehands?
2-je stelt dat de BBG 01/2020 budget build wbt upgrade pad minimaal is wat op zich klopt, hoe vaak tijdens dat je je huidige PC hebt, heb je de CPU vervangen (waar het eigenlijk om gaat)
3-De 01/2020 BBG budget build heeft een moederbord welke de R3 3300x ondersteund (met het juiste BIOS) scheelt weer een aantal €s)

• Creesch
Thomg schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:04:
Je hebt zelf al goed onderzoek gedaan, een GPU upgrade creeert een CPU bottleneck en vice versa.

Met de 4590 zit je ook aardig aan de top end van wat het platform je kan bieden, dus eigenlijk heb je een nieuwe pc nodig...
Dat vermoedde ik al, toch maar eens kijken of ik dat nu doe of toch even wacht en voor een grotere upgrade ga zodat die weer langer mee kan.
-The_Mask- schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:04:
Interessante optie, ik had zelf niet verwacht dat het verkopen van de huidige componenten iets zou opbrengen.
SpamLame schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:04:
1-moet het nieuw of mag het ook tweedehands?
2-je stelt dat de BBG 01/2020 budget build wbt upgrade pad minimaal is wat op zich klopt, hoe vaak tijdens dat je je huidige PC hebt, heb je de CPU vervangen (waar het eigenlijk om gaat)
3-De 01/2020 BBG budget build heeft een moederbord welke de R3 3300x ondersteund (met het juiste BIOS) scheelt weer een aantal €s)
1. Idealiter nieuw, ik heb gemengde ervaringen met tweedehands componenten en aangezien het thuiswerken nog wel even doorgaat wil ik niet de stabiliteit van het systeem riskeren.
2. Heb je natuurlijk gelijk in, mijn huidige PC gaat echter al een redelijke tijd mee en heb ik nu pas het idee dat er op performance wat zichtbaar is van de leeftijd. Deze route geeft me effectief een nieuwe pc die waarschijnlijk minder lang zal mee gaan waardoor ik eerder weer alles moet upgraden. Vanuit een milieubewustzijn zou ik dan ook liever via een optie gaan waar ik niet op relatief korte termijn weer alles moet vervangen.
3. Ga ik eens naar kijken.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 18:01
Eens met de route van @-The_Mask-. Nu een solide basis creeeren, je r9 290x doet het opzich niet eens zo gek nog steeds op 1080p, dus dat kun je nog even rekken en upgraden als je weer budget hebt.
Denk dat je zo je upgrades wat uit kan spreiden en het meeste plezier er nu van hebt.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:53

Thomg

Aww yiss

Platform upgrade moet sowieso, de videokaart kan later volgen ;)

• Creesch
Helder, de meeste antwoorden centreren geven aan eerst voor mobo+cpu te gaan en later voor een gpu upgrade (antwoord van @-The_Mask- gemarkeerd aangezien dit het eerste antwoord was in die richting). Ik ga me die richting verder op oriënteren, bedankt!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-01 07:54

SpamLame

niks

@Creesch Note; gezien je antwoord op 3 als je voor AMD gaat wil je misschien even wachten totdat er B550 borden beschikbaar zijn. B450 borden ondersteunen alleen t/m Ryzen 3000 series. Nieuwere Ryzen series (4000 en hoger) zijn niet gesupport en limiteert je upgrade pad.
Pagina: 1