Goeiemorgen allemaal!
Sinds afgelopen weekend wonen we in onze nieuwbouw (4 niveau's: kelder + gelijkvloers en 2 verdiepingen) en sinds gisteren hebben we eindelijk de beschikking over internet (heb een paar dagen moeten sukkelen met een flybox).
Even een korte opsomming van de situatie:
Mijn idee was dus om maar 1 router te gebruiken (dus die van Orange zelf) en mijn Netgear Orbi dus als AP te configureren ipv als router. Op die manier worden de interne IP's dan uitgedeeld door de router van Orange (en er zit static DHCP op, waarvan ik ook gebruik wil maken).
Ik ga dus 1 ethernet kabel van mijn Orange router/modem koppelen aan de Linksys switch. Dan verbind ik de aansluiting van de overige netwerkpoorten van de woning aan de Linksys switch.
Wat de Orbi betreft zou ik graag gebruik maken van ethernet backhaul.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JBbkd7ppVqlrlSaAyCnrNkH2.png?f=user_large)
Hieronder dan mijn vragen:
Alvast enorm bedankt voor de hulp!
Sinds afgelopen weekend wonen we in onze nieuwbouw (4 niveau's: kelder + gelijkvloers en 2 verdiepingen) en sinds gisteren hebben we eindelijk de beschikking over internet (heb een paar dagen moeten sukkelen met een flybox).
Even een korte opsomming van de situatie:
- In de garage is er een modem/router combinatie van Orange geplaatst waarop de kabel is aangesloten.
- Ik heb een Linksys LGS326MP-EU managed switch die ik ook in de garage ga plaatsen.
- In de woning zijn er voldoende netwerkpoorten voorzien (cat 6 bekabeling). De bekabeling naar al deze netwerkpoorten komt samen in de garage.
- Voor het draadloze stuk ga ik de Wi-Fi op de Orange modem/router combinatie uitschakelen en gebruik maken van een Netgear Orbi RBK53 (Dus router met 2 satellieten)
Mijn idee was dus om maar 1 router te gebruiken (dus die van Orange zelf) en mijn Netgear Orbi dus als AP te configureren ipv als router. Op die manier worden de interne IP's dan uitgedeeld door de router van Orange (en er zit static DHCP op, waarvan ik ook gebruik wil maken).
Ik ga dus 1 ethernet kabel van mijn Orange router/modem koppelen aan de Linksys switch. Dan verbind ik de aansluiting van de overige netwerkpoorten van de woning aan de Linksys switch.
Wat de Orbi betreft zou ik graag gebruik maken van ethernet backhaul.
:fill(white):strip_exif()/f/image/JBbkd7ppVqlrlSaAyCnrNkH2.png?f=user_large)
Hieronder dan mijn vragen:
- Maakt het uit welke poort ik gebruik op de Linksys switch om deze te koppelen met de Orange router?
- Moet ik voor de ethernet backhaul van de Orbi in AP mode gebruik maken van de WAN of de LAN poort om deze aan de switch te koppelen? En is 1 kabel van Linksys switch naar Orbi router voldoende?
- Is het voldoende om ethernet backhaul werkende te krijgen om mijn satellieten bekabeld met de Linksys switch te verbinden? Of is hier meer voor nodig?
- Is er een "ideale setup" betreffende de plaatsing van de router/satellieten van de Orbi doorheen de woning?
Alvast enorm bedankt voor de hulp!