layer-1 sizing en type

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
Beste,

ik ben in de fase dat er in een nieuwbouwhuis de elektriciteit en datakabels worden aangelegd.

Voorlopig heb ik gepland:

dataroom - woonkamer: 4x CAT6a
dataroom - kantoor: 2x CAT6a
2x dataroom - AP: 1x CAT6a
2x dataroom - kinderkamer: 1x CAT6a
dataroom - technische ruimte: 2x CAT6a
dataroom - traphal: 2x CAT6a

Samen zo een 16 poorten in de dataroom (exclusief wat er in dataroom zelf staat) en 250m CAT6a. gepland type is U/FTP. (shielding per pair)

dataroom - extern AP: niet gepland. aan te raden?
dataroom - tuinhuis (80m): niet gepland. aan te raden?

langste afstand tussen dataroom en endpoint schat ik op zo een 25m (max 15m in vogelvlucht, maar met bochten etc ...)
AP coverage: totale oppervlakte = 180m2 + 100m2, gescheiden door monolitische (gewapend betonnen) vloer. muren zijn overwegend kalkzandsteen (slecht wifi-doorlatend). 1 AP voldoende voor 15x12m met tot 2 van die muren in de weg?

dataroom is niet de technische ruimte maar aparte opslagruimte. dit om zo weinig mogelijk storing te hebben van de vele stroomkabels die zullen toekomen in technische ruimte.

verdere vragen:
- is CAT6a de juiste keuze?
- voor de woonkamer en kantoor zou ik telkens 1 van de beschikbare CAT6a's kunnen vervangen door een optische kabel. niet om direct te gebruiken, eerder om toekomstbestendig te zijn. Ik dacht zelf aan OM3 (multimode), maar iemand anders hier raadde ten stelligste singlemode aan. Professioneel heb ik daar heel dure SFP+'en voor gezien, maar je kan ze blijkbaar ook heel goedkoop krijgen. Ik zou er trouwens maar max 4 nodig hebben (2 fiberpairs).
- als ik een kabel leg naar het tuinhuis (voor sturing van nog aan te leggen zwembad), dan zou dit sowieso best optisch zijn vermoed ik. koper in de grond geeft potentiaalverschillen, om nog van de bliksem niet te spreken. had dit echter graag bevestigd gezien, ben geen netwerkengineer

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Cat6a is prima, ook daar kun je tegenwoordig al 10Gbit over transporteren.

Doe nu in ieder geval ook de leidingen naar de punten waar over je twijfelt, later kan dat niet zo makkelijk meer.

De prijs SM vs MM qua optics is voor korte afstanden niet zo groot. Deze worden pas echt duur als je langere afstanden met hogere snelheden nodig hebt.

Ter indicatie kun je kijken op https://www.flexoptix.net

Glasvezels in leidingen is dan wel weer wat lastiger te realiseren daar is een mantelbuis denk ik een betere optie. Mogelijk naar je meterkast zodat je daar een aggregatie switchje kunt toepassen.

[ Voor 8% gewijzigd door mash_man02 op 12-05-2020 23:25 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wibra schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:02:
[...]

verdere vragen:
- is CAT6a de juiste keuze?
Zolang geen van de kabels langer is dan 30m is er geen meerwaarde tov Cat6 - je kunt met Cat6 ook 10GBase-T doen tot 30m.

Voor een normale woning is U/FTP ook niet zo zinnig. Neem gewoon U/UTP. De twisted pairs zorgen er al voor dat je vrijwel ongevoelig bent voor interferentie.

Beide aanpassingen leiden tot dunnere kabels die makkelijker getrokken kunnen worden.
- voor de woonkamer en kantoor zou ik telkens 1 van de beschikbare CAT6a's kunnen vervangen door een optische kabel. niet om direct te gebruiken, eerder om toekomstbestendig te zijn. Ik dacht zelf aan OM3 (multimode), maar iemand anders hier raadde ten stelligste singlemode aan. Professioneel heb ik daar heel dure SFP+'en voor gezien, maar je kan ze blijkbaar ook heel goedkoop krijgen. Ik zou er trouwens maar max 4 nodig hebben (2 fiberpairs).
Wat verwacht je te doen dat niet met 10Gbase-T kan?

Je kunt inderdaad voor paar tientjes 10GbE SFP+ kopen bij o.a. fs.com (let op verzendoptie: standaard dure koerier, maar je kunt goedkope maar tragere verzending selecteren). Uitdaging is de WCD's ervoor en hoe de stekkers aan de kabels te lassen. Heb met die spullen zitten spelen en tot conclusie gekomen dat het voor mij iig geen toegevoegde waarde heeft. Toekomstvast is ook maar de vraag - nu zijn er al verschillende opties qua fiber, wie zegt dat je nu de juiste kiest voor de toepassing morgen die je nog niet weet?

Ik zou nu gewoon koper doen, evt met loze leiding ernaast voor future tech, tenzij je nu concrete toepassing voor glas hebt.
- als ik een kabel leg naar het tuinhuis (voor sturing van nog aan te leggen zwembad), dan zou dit sowieso best optisch zijn vermoed ik. koper in de grond geeft potentiaalverschillen, om nog van de bliksem niet te spreken. had dit echter graag bevestigd gezien, ben geen netwerkengineer
Klopt absoluut. Hoe zwaarwegend dat is hangt af van afstand. Als het 5m van je gevel af is, maakt het in praktijk weinig uit. Hebben we het over 100m verderop, dan is koper sowieso geen optie, maar op de grens zit je met flinke risico's qua potentiaal en bliksem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-09 20:49
bedankt voor de hulp.

ik ga dan blijven bij cat6a tot aan mijn dood (of vervangen door een draadloze of Ethernet Over Power) variant

Voor het tuinhuis (80m verder) zal ik een optische kabel steken.

De reden dat ik cat6a verkies boven cat6 is de mogelijke interferentie van de stroomkabels die mogelijks wel dichtbij zullen zijn op bepaalde plaatsen. ook is hier een waterkansje dat ik kan upgraden van 10gbit naar bijv. 25gbit of 40gbit.