Bestanden terughalen na formatteren externe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellepel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-03 12:49
Ik wilde een externe harde schijf die eerst op Windows pc's gebruikt werd, voor m'n MacBook Air gebruiken. Nu is hij door Time Machine geformatteerd terwijl er nog bestanden op stonden. Nu is mijn vraag of er mogelijkheden zijn deze bestanden terug te halen.
Online staat er veel verschillende software wat eventueel mogelijk is te gebruiken, maar ik kom er niet uit wat wijsheid is.

Beste antwoord (via Pellepel op 17-05-2020 11:02)

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42
Is het een traditionele harde schijf of een SSD?

En is hij door Time Machine alleen geformatteerd of is er ook een Time Machine backup op gezet.
Als er dus geen data meer op geschreven is, is de kans redelijk groot dat het nog terug te halen is.

Er zijn redelijk wat recovery tools maar veel is echt rommel, ikzelf heb zeer goede ervaringen met R-Studio (https://www.r-studio.com = betaald) en Recuva (gratis).
Als de data je veel waard is zou ik een goede tool gebruiken en niet gaan uitproberen.
Sinds 1,5 jaar ben ik over van Windows naar Apple dus of deze tools ook op Mac te vinden zijn weet ik niet.
Ik heb ze gelukkig nog niet nodig gehad in het Apple tijdperk.

[ Voor 25% gewijzigd door crack_en_hack op 13-05-2020 14:19 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-06 22:42

En is hij door Time Machine alleen geformatteerd of is er ook een Time Machine backup op gezet.
Als er dus geen data meer op geschreven is, is de kans redelijk groot dat het nog terug te halen is.

Er zijn redelijk wat recovery tools maar veel is echt rommel, ikzelf heb zeer goede ervaringen met R-Studio (https://www.r-studio.com = betaald) en Recuva (gratis).
Als de data je veel waard is zou ik een goede tool gebruiken en niet gaan uitproberen.
Sinds 1,5 jaar ben ik over van Windows naar Apple dus of deze tools ook op Mac te vinden zijn weet ik niet.

[ Voor 25% gewijzigd door crack_en_hack op 13-05-2020 14:19 ]

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

loves wheat smoothies

Ook goede ervaringen met recuva maar ook https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellepel
crack_en_hack schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:14:

Het is een traditionele harde schijf.
Er is volgens mij wel iets op geschreven, maar zeker weten doe ik dat niet..

Deze data is me inderdaad wel wat waard. Hoe kom ik erachter wat een goede tool is? En zou ik dit juist op een Macbook of op een pc moeten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Pellepel schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Het is een traditionele harde schijf.
Er is volgens mij wel iets op geschreven, maar zeker weten doe ik dat niet..

Deze data is me inderdaad wel wat waard. Hoe kom ik erachter wat een goede tool is? En zou ik dit juist op een Macbook of op een pc moeten doen?
Wanneer het niet lukt met Recurva dan geef ik je weinig kans. Wanneer de eerste sectoren zijn overschreven en verder niets dan is er met Recurva altijd een kans dat hij de folders terug kan vinden met bestanden en dat de data niet te gefragmenteerd is. Handmatig controleren van de data is een must.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellepel
Wim-Bart schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 01:23:
[...]

Wanneer het niet lukt met Recurva dan geef ik je weinig kans. Wanneer de eerste sectoren zijn overschreven en verder niets dan is er met Recurva altijd een kans dat hij de folders terug kan vinden met bestanden en dat de data niet te gefragmenteerd is. Handmatig controleren van de data is een must.
Bedankt voor je antwoord.
Wat bedoel je precies met handmatig controleren van de data?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Pellepel schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 16:35:
[...]

Bedankt voor je antwoord.
Wat bedoel je precies met handmatig controleren van de data?
Recurva ziet bijvoorbeeld een folder. Hij kan de file ook zien in deze folder. Hij weet het begin cluster. Hij weet de size van de file. Wat hij dan doet, hij leest het aantal bytes van het bestand en gaat er van uit dat dit het volledige bestand is. Zolang een bestand minder dan een cluster groot is, is er niks aan de hand. Maar....

Stel je hebt de volgende bestanden: A,B,C en D. Deze staan als volgt op disk:
AABBCCDD
Bij herstellen gaat dit goed.

Maar stel je voor, het kan gebeuren dat een bestand als volgt op disk staat:
AABCCDDB

Wanneer B wordt terug gelezen, dus hersteld dan zal de herstel software, bij ontbreken van exacte file informatie de bestanden als volgt terug lezen:
A = AA
B = BC <- hier gaat het dus fout
C= CC
D= DD

Dit is inherent aan herstellen van data waarbij delen van disks zijn overschreven.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pellepel
Duizend maal dank allen voor de tips. Met Recuva vindt hij heel veel bestanden terug. Geweldig!

Nu kan ik (maar) 2gb met de gratis versie herstellen. De betaalde versie kost 90 dollar. Nu heb ik dat er wellicht voor over, maar heeft iemand een idee of er gratis of goedkopere varianten zijn die het net zo goed doen? Met andere woorden: als Recuva ze terug kan halen, dat dat andere programma dat ook zeker kan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:07

DukeBox

loves wheat smoothies

@Pellepel ja, zoals testdisk die ik eerder noemde.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spindo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03-2021
Beste ervaringsdeskundigen,

Ik heb ook een stomme fout gemaakt door (1 week geleden) een externe harde schijf aan te wijzen als locatie voor de time machine met daarop, jawel, foto's en filmpjes.

Ik realiseerde mij dit vandaag pas, en ben bezig via imyfone Any recover, had goede reviews, terug te halen.

Nu lees ik overal dat als je schijf leeg is gehaald, en je gebruikt hem dus in dit geval als time machine, het een kansloze missie is.

Ik zie echter wel dat hij in eerste instantie een heleboel bestanden detecteert, videos en foto's onder andere.

Waar kan het dan nog misgaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-07 14:53

MrMonkE

★ EXTRA ★

Ligt er aan hoeveel van de schijf met nieuwe data is beschreven.
Gewoon proberen en bestanden controleren nadat het klaar is.
Zoals Wim-Bart al zei worden er door de herstel software wat aannames gedaan die niet altijd kloppen maar de enige manier zijn omdat er info ontbreekt.

Ik zou gewoon altijd alles proberen.
Het belangrijkste is dat je absoluut geen data naar die schijf schrijft vanaf nu.

En alle files die gerestored worden controleren.
Want daar kunnen een hoop corrupte bestanden bij zijn omdat time-machine op dezelfde plekken data heeft geschreven als waar die oude bestanden stonden.

Sterkte! }:O

[ Voor 21% gewijzigd door MrMonkE op 08-03-2021 13:19 ]

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spindo
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 08-03-2021
Ik heb er zelf niets opgezet, alleen de time machine heeft daar een backup op gemaakt. Maar zoals je zegt, het programma draait nu en hij ziet in ieder qua hoeveelheid een heleboel/ zoniet alles. Nu wachten idd na herstel hoeveel er klopt.

Hopen dat deze les niet te hard is........................
Pagina: 1