Snelheid dip 2.4 ghz accespoint

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TurboTonnie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-10-2020
Goedenavond,

Zoals een groot deel van Nederland moet ik al een tijdje uit huis werken. Om me af en toe af te zonderen van mijn kinderen, probeer ik efficiënt te werken op zolder. Jullie raden het al, WiFi is zeer slecht en onstabiel.

Op aanraden van iemand, een powerline setje gekocht, maar ik kwam er al snel achter dat dit m niet ging worden, zeer lage snelheid (trager dan m’n slechte WiFi van m’n router).

Gisteren een kabel getrokken naar de 1e verdieping (zolder helaas niet mogelijk, geen loze leidingen of punten waar iets doorheen kan) en een accespoint aangeschaft (TP-Link Omada EAP245 V3).

Vandaag geïnstalleerd, echter merk ik dat de download snelheid op 2,4ghz niet echt om over naar huis te schrijven is (piekt eerst naar ongeveer 30mbps en zakt daarna tot ongeveer 15mbps). 5ghz knalt direct heel stabiel naar 220 mbps.

Hebben jullie enig idee waarom 2,4 ghz zo traag is (Bereik is gewoon volledig)? Ik snap dat het trager is dan 5ghz, maar dit is wel een groot verschil.

Ik heb het accespoint aangesloten op een Netgear R7000. Gebruikte kabel cat6.

Toevoeging: ik heb de SSD voor 5ghz en 2.4ghz gelijk aan de SSD van m’n router. Ook getest met een andere SSD, maar dit geeft t zelfde resultaat.

[ Voor 6% gewijzigd door TurboTonnie op 12-05-2020 21:42 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 19:53
Kanaal overlap met je buren? WiFi is een gedeeld medium en de 2.4 band is (vooral in dichtbebouwd gebied) gewoon vol.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Jep klopt, ik gebruik professionele wifi in het centrum van een stad. Daar zie ik zo gemiddeld rond de 60 SSID's op 2,4 Ghz. Waar ik er op 5ghz maar een paar zie.

Als deze ssid's sturen hun beacon frames meestal al op de laagst mogelijke snelheid van 1Mbps af waardoor ook met alleen idle AP's er al aardig wat Channel ruimte gebruikt wordt.

Ter indicatie meet ik nu op een van mijn AP's al 17% channel utilisation waar dit met 90% van mijn clients op 5Ghz maar 2% is.

Je kunt in veel drivers wel een voorkeursband opgeven en in de ap's mogelijk band steering aanzetten zodat je zo veel mogelijk op de 5ghz blijft waar mogelijk.

[ Voor 14% gewijzigd door mash_man02 op 12-05-2020 23:31 ]

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Even los van - zeer terechte - drukteverhaal:

Hou er ook rekening mee dat WiFi-ac alleen op 5GHz werkt en kanalen daar veel breder kunnen zijn. Als alle overige zaken perfect zijn (zijn ze niet) en je met niemand en niets airtime en bandbreedte moet delen (moet je wel, vooral in 2.4GHz), dan kun je met die AP in 2.4GHz in prakijk max 151Mbps halen, en in de 5GHz 910Mbps - een factor 6 verschil dus :o

Nu gaan bovenstaande cijfers uit van 3x3 MIMO clients. Die bestaan bij benadering niet. Met de snelheden die je noemt denk ik dat je low-end 1x1 SISO clients hebt. Dan gaat het om 50Mbps vs 300Mbps absolute theoretische max.

Die 30Mbps vs 200Mbps komt daar al dicht in de buurt. Dat 2.4GHz ook nog eens instabiel is, komt door bovengenoemde drukte, maar al zou daar geen sprake van zijn zou je in de 2.4GHz hoegenaamd niet in de buurt komen van 5GHz performance.

Een ding wat je kunt doen om het iig te stabiliseren en mogelijk snelheid in 2.4GHz te verbeteren: TP-Link zet 2.4GHz kanaalbreedte per default op 20/40 Auto. Zet dat eens op 20MHz vast. Klinkt trager, maar je wint 3dB RSSI en dus ook SNR, en je vangt 50% minder storing - en bovenal kun je goed samenwerken met andere netwerken ipv er doorheen te blaten met 40MHz. In de echte, vuile, wereld presteert dat vaak sneller en nagenoeg altijd stabieler dan 40MHz. Maar bottom-line is dat je 2.4GHz alleen moet gebruiken voor legacy en low-end dat niet anders kan. Ik zou de apparaten die 5GHz ondersteunen nooit in 2.4GHz laten verbinden. Voorwaarde daarvoor is wel dat je overal in huis 5GHz-dekking hebt, maar dat is juist waar je een AP voor aangeschaft hebt ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TurboTonnie
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-10-2020
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb het kanaal aangepast naar een minder druk kanaal, die scheelde al een behoorlijk stuk.

Nadat ik band steering aan heb gezet, lijkt de voorkeur voor het snellere 5ghz gekozen te worden door mijn devices.

Ik heb geprobeerd de kanaalbreedte op 20mhz te zetten, het leek of dit mijn bereik niet te goede kwam.

Al met al heb ik nu een acceptabele verbinding op zolder, bedankt voor alle tips!

@dion_b @gastje01 @mash_man02

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:12

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

TurboTonnie schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:14:
[...]

Ik heb geprobeerd de kanaalbreedte op 20mhz te zetten, het leek of dit mijn bereik niet te goede kwam.
Absoluut niet het geval. Zoals gezegd, je wint bij 20MHz 3dB tov 40MHz. dB is logaritmisch, dus 3dB is een verdubbeling van signaalsterkte - logisch omdat je de zendenergie over 1/2 van de bandbreedte uitgesmeerd wordt. Omdat signaalsterkte kwadratisch afneemt met afstand win je niet het dubbele bereik, wel wortel twee meer, dus ~1.4 keer meer bereik.

Dat gezegd, over bereik hebben is binnenhuis onzinnig, WiFi reikt in de 2.4GHz met gemak 450m ver. Tenzij je in Palatul Parlamentului in Bucuresti woont kom je daar niet in de buurt. Hoe constateer/meet je dit "bereik"?

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 13-05-2020 18:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1