2e HDD

Pagina: 1
Acties:

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:46
Ik heb een MSI K7T Pro mobo (ATA66 max. geloof ik) en ik krijg morgen een tweede HDD (7200 rpm ATA100).
Ik heb al een 4,3 GB HDD (ATA33), een DVD speler 12/40x (ATA??) en een CDRW 8/4/32x(mode 4).
Als ik die nieuwe HDD wil installeren dacht ik in principe het volgende schema aan te houden:

prim. master : 7200 rpm schijf ATA100
prim. slave : DVD-speler ATA???

sec. master : CDRW Mode 4
sec. slave : 4,3 GB HDD ATA33

De sec. controller zal overschakelen op mode 4, omdat het langzaamste protocol zal worden gebruikt, maar op welk protocol zal de prim. controller gaan werken??
Is het misschien verstandiger om de oude HDD te laten vervallen om zo het optimale uit de nieuwe HDD te kunnen halen (op mijn systeem dan). ((ik brand nooit on-the-fly, dus de CDRW en de DVD op een controller zou geen probleem moeten zijn))

Een andere vraag die ik heb is de volgende:

De laatste keer dat ik een HDD formatteerde was in Dos 6.22, nu moet ik dat dus opnieuw doen en is mijn vraag : kan ik gewoon opstarten van mijn oude HDD (Win ME) en dan een fdisk doen op de nieuwe schijf of moet dat anders?
Ik was van plan om een ghost van mijn oude schijf over te zetten op een aparte partitie op de nieuwe, als back-up en dan de oude HDD te formatten en er een test-schijf van te maken (ivm FTP en andere downloads ;) )
Op de nieuwe HDD komt dan een verse ME installatie te staan (of misschien een Win2k-tje).

De nieuwe HDD is een 20 GB, wat raden jullie aan als prim. partitie? Ik dacht zelf dat ik de schijf kon verdelen in 6(OS)/6(Games)/4(Divers)/4(back-up)

• loquitos
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09-2017

loquitos

die without honour

neem andere schema (zoals ik zou doen):

prim. master : 7200 rpm schijf ATA100
prim. slave : 4,3 GB HDD ATA33

sec. master : DVD-speler ATA???
sec. slave : CDRW Mode 4

Voor wat betreft je OS: Hang eerst je nieuwe HDD als master secondary poort. Kloon dat ding en je unplug hem.
Zet hem dan als Pri-master, je oude HDD op primaire-slave.

Eenmaal gedaan kan je dus via je nieuwe HDD al je oude data zien van je oude HDD en deze gewoon wissen etc.

Suc6

AMD Athlon 1200@1200, ABIT KT7, 512 MB PC133, Maxtor 30GB 7200 rpm, Quantum 2GB SCSI, Adaptec 2940AU, Plextor 12/4/32, Plextor 32, Pioneer 105s DVD, Iomega 100MB Zip, SB 5.1 Live, Miro PCTV, USR Sportster 28k8e, Intel Pro 100 NIC, GeForce 2MX-32DDR

• Tatsu
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

Tatsu

Paradigm shift

Ikzelf zou die 4,3 Gb er gewoon uitdoen, je komt nar mijn mening gewoon een ide-controller tekort. Het is gewoon zonde om zo'n ouwe als slave op delzefde ide controller te hangen als je ata100 7200rpm, de ide controller zal dan ook alleen maar op ata33 draaien en zal ten koste gaan van de snelheid van je ata100. Al zal je nieuwe 7200rpm waarschijnlijk niet op ata100 zal draaien maar op ata66 (als ik uitga dat je ide controllers ata66 zijn). Ik zou daarom ook niet een van je CD-drives achter dezelfde ide controller gooien als je hardeschijf.

If someone begins with uncertainty, experience will eventually lead to certainty. But what defines certainty?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik heb een HD+DVD op 1 controller (allebei UDMA mode), en een HD+CDRW op de andere controler. De tweede HD draait gewoon UDMA hoor, terwijl de CDRW PIO4 (of 3?) is.

Kan gewoon. (De 2e HD haalt iig ongeveer 20MB/sec, dus dat KAN geen PIO mode zijn.)

Siditamentis astuentis pactum.

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:46
Zijn CD/DVD spelers ook ATA33? en remmen die dan de performance van mijn ATA100@66 af naar 33, of niet?

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op dinsdag 07 augustus 2001 12:13 schreef AnotherFruitcake het volgende:
Zijn CD/DVD spelers ook ATA33? en remmen die dan de performance van mijn ATA100@66 af naar 33, of niet?
De Pioneer 106S die ik heb is in elk geval ATA-66. Maakt niet echt uit, want ik heb toch maar ATA-33 op mijn BX.

Siditamentis astuentis pactum.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 25-04 09:34
Ik wil je 4.3 wel kopen :)
Pagina: 1