Keukenkraan krijg ik niet los-> halve maan compleet verroest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
edit:

Het is inmiddels gelukt

Nog een klein probleempje:

De nieuwe kraan lekt bij de keramische aansluiting een heel klein beetje water als je de kraan aanzet. Ik heb de koud- en warmwaterslang waarschijnlijk niet goed aangedraaid. Ik krijg ze echter met de hand niet beter aangedraaid.

De gebruiksaanwijzing van de kraan zegt dat je deze slangen ALLEEN met je handen mag aandraaien en NIET met een tang. Pracis zegt echter in een algemeen filmpje op Youtube dat je de slangen wel kunt aandraaien.

Wat is het nu?
Is de kraan niet goed? Moet ik toch een tang gebruiken? Ben ik te slap in mijn handen?

Mijn keukenkraan is gemonteerd met behulp van de volgende soort onderdelen: https://webshop.vihamij.n...n-montageset-half-maantje

De halve maantjes zijn compleet verroest en daardoor zit de moer aan het staafje muurvast. De roest is zo erg, dat gaandeweg het klussen, het halve maantje compleet aan het afbrokkelen is.

Het is ook niet zo gek dat ik er met een pijpsleutel en een wringstaaf geen beweging in krijg. Ik durf ook niet teveel kracht te zetten, straks verniel ik mijn hele wasbak of zelfs het aanrechtblad.
Ik spuit er nu WD-40 op in de hoop dat de moer loskomt. Tot dusver nog geen beweging en verwacht er niet veel van.

Nu zie ik een aantal opties:
1. Vooral doorgaan met WD-40
2. Andere tools dan een pijpsleutel gebruiken, zonder dat ik zoveel kracht zet dat ik de bedoel verniel.
3. Wasbak compleet demonteren, zodat ik er beter bij kan

Ad 1
Ga ik ook nog wel ff doen, maar ben bang dat het niks oplost.

Ad 2
Er is wel ander gereedschap te krijgen, zoals een wastafelmoertang. Dat is wel iets handiger, maar verwacht niet dat dat mijn probleem gaat oplossen of heb ik dat mis en gaat me dit makkelijk lukken met een bepaald soort gereedschap? (uitboren ga ik niet proberen; ben ik te onhandig voor)

Ad 3
Durf ik niet zo 1-2-3 en laat ik dan liever een loodgieter doen.

Kort gezegd is mijn vraag:
Als je mijn verhaal zo leest, weet je dan een manier hoe ik die kraan loskrijg, los van alles wat ik al geprobeerd heb?
Of wordt de tip al vrij snel; 'jammer joh, dat gaat je niet lukken; ga maar vast sparen voor een nieuwe wasbak en kraan' ;)

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foEKfa_6f8OU2kw7I4sIbohKjsQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fQzui5HIMWwCHs2Gvr16ev7G.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CbGAmG7hOKXapLkUy2B8IGquiIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sMBbVOvFqSSmGT40d5VHC1O2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nGed6upBLH0aPOR4RoJEVd7HuzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2obzN36hoKnxiQ53rg5sY1uy.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door van.der.schulting op 14-05-2020 19:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
1. WD40 is een manusje van alles, maar niet je beste optie. Kruipolie is hier beter voor geschikt, maar denk dat het je probleem inderdaad niet echt oplost als het zo ver heen is.

2. Als de moer redelijk ver naar onder zit, of je in het bezit bent (of je buurman etc) van lange doppen kan je een gewone ratel proberen, kan je meer kracht zetten. Zorg dat iemand anders de kraan stevig vast houdt en je vernielt niet zomaar iets wat niet kapot hoort te gaan.

3. Tja als je het niet durft dan houdt het die optie snel op.

Andere opties:
- De halve maantjes afbreken met een tang, alleen met de moer er nog op kan de kraan waarschijnlijk wel verwijderd worden, evt met multitool uit onderstaande punt :)
- Zoek een buurman of familielid etc die een moerensplijter heeft, die krijg je er misschien wel op om de moer te splijten, het zijn vrij slanke apparaatjes maar helaas niet iets wat de meeste mensen thuis hebben liggen (tip: vraag bij een autogarage of je zo'n ding ff mag lenen voor een half uurtje).
- Pak/zoek een multitool en zaag precies boven de moer het draadeind (staafje) door, moet je wel net genoeg ruimte voor hebben wat lastig kan worden.. Met een klein metaalzaagje lukt dat misschien ook, maar multitool is wat handiger daarmee.

Foto erbij zorgt ervoor dat wij ook de ruimte kunnen inschatten voor opties :)

edit: @ foto's, de moer lijkt bijna onderaan te zitten. Ik zou dan eerst proberen met een ratel en een goed(!!) passende dop hem los te krijgen, daarbij dus wel zorgen dat iemand de kraan goed vast houdt en niet te bang zijn om dan wat kracht te zetten. Als je zoveel kracht zet dat er wat anders gebeurd dan dat de moer zelf los komt, komt het draadeind waarschijnlijk los uit de kraan en kan je met je gelinkte montageset een nieuw draadeind er in zetten zonder dat de kraan kapot is (wel enigszins afhankelijk van de kraan, ga er dus vanuit dat het draadeind er los uit kan komen)

[ Voor 24% gewijzigd door Twijfels op 12-05-2020 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
Twijfels schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:40:
Foto erbij zorgt ervoor dat wij ook de ruimte kunnen inschatten voor opties :)
Foto's toegevoegd.

Moerenspplijter is een ideetje, maar hoe werkt zo een ding? Gaat hij volledig om de moer heen en dan knijpen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:51

Illusion

(the art of)

Er bestaat ook roestbreker spray. Nooit zelf gebruikt, maar de combinatie van olie en bevriezen klinkt geloofwaardig.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twijfels
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17-04 09:11
van.der.schulting schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:02:
[...]

Foto's toegevoegd.

Moerenspplijter is een ideetje, maar hoe werkt zo een ding? Gaat hij volledig om de moer heen en dan knijpen oid?
Als je googled naar moerensplijter zal het direct wel duidelijk worden hoe dat werkt ;)
Om de moer heen en aan t uiteinde met een ratel, steek of ringsleutel de splijter aandraaien tot de moer breekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Lange dop 13 en verlengstuk gebruiken. Steek of ringsleutels of pijpsleutel met kort verlengstuk is vrij kansloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
Twijfels schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:19:
[...]

Als je googled naar moerensplijter zal het direct wel duidelijk worden hoe dat werkt ;)
Om de moer heen en aan t uiteinde met een ratel, steek of ringsleutel de splijter aandraaien tot de moer breekt
Shit, dat dacht ik al. Gaat hem dus niet worden, te weinig ruimte.

Ondertussen even gekeken of ik misschien niet toch de spoelbak eruit zou kunnen halen.... dat wordt ingewikkeld. Het is in ieder geval een vlakbouw- of onderbouw spoelbak (zie foto). Geen idee hoe ik dat ding moet vervangen. Iemand een idee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XXzmF26kF-41EGgRgu1Tb0NMk-M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MFwDlg5iCekD9RsLtTAjG53C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:58

Freakie1NL

Grote Baas

Waar woon je? Heb voor mijn motor een moerensplijter zoals voorgesteld werkt dat top vermist je er bij kan.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 23:09
Is het niet bereikbaar met een multitool? En dan alles vlak afzagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:22
Met een aansteker de moer opwarmen (en het draadeind niet). Door het uitzetten heb je kans dat de vastgeroeste verbinding kapot gaat.
Daarna ff een plantenspuit eruit mikken om hem snel af te koelen. En dan nog een keer opwarmen. Als het de 1e keer niet lukt.

Wel zorgen dat je WD-40 er af is voordat je er vuur bij houdt. Dat spul is brandbaar.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
Freakie1NL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:13:
Waar woon je? Heb voor mijn motor een moerensplijter zoals voorgesteld werkt dat top vermist je er bij kan.
Paul Hewson schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:14:
Is het niet bereikbaar met een multitool? En dan alles vlak afzagen.
Een moersplitter is het geld niet. Probleem is dat ik de moersplitter waarschijnlijk niet niet om de moer krijg. Tussen de slang en de moer zit maar enkele milimeters

Multitool hetzelfde verhaal.
RocketKoen schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:26:
Met een aansteker de moer opwarmen (en het draadeind niet). Door het uitzetten heb je kans dat de vastgeroeste verbinding kapot gaat.
Daarna ff een plantenspuit eruit mikken om hem snel af te koelen. En dan nog een keer opwarmen. Als het de 1e keer niet lukt.

Wel zorgen dat je WD-40 er af is voordat je er vuur bij houdt. Dat spul is brandbaar.
Er zit ook piepschuim ter isolatie, dus dat lijkt mij niet handig

Anyhow de kraan begint nu langzaam los te komen doordat de halve maan steeds verder afbrokkelt. Ik denk dat ik morgen maar eens ga proberen de halve maan met een schroevendraaier 'weg te bikken', hoefte de moer ook niet los..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-06 14:37
een baco op je pijpsleutel zetten. iemand van boven de kraan vast laten houden.
en dan wat meer kracht zetten is meestal voldoende.
en kom niet met een kleine bacho nee gewoon 10/250 mm. welke je ook voor cv fittingen gebruikt.
(en ja soms sneuvelt de pijpsleutel en haal je weer een nieuwe voor 6 euro bij de gamma)
en als je pech hebt sneuvelt je moer. dan wordt deze rondt, en dan ben je klaar zeg maar.

andere optie dremeltje. moertje in 2en slijpen met een veiligheids bril op.
normaal maak je een sneetje en geef de laatste moment een tikje met een schroevendraaier om zo je schroefdraad te beschermen. maar in jouw geval maakt het toch niet uit. en mag de schroefdraad ook stuk
eventueel kan je ook het halve maantje hiermee inslijpen.(let wel op voor je wasbak)

ik begrijp dat je niet al teveel kracht durft te zetten om de boel los te halen en je aanrecht heel wilt houden,
en dat je geen risco wilt lopen. je wasbak er van bovenaf ingelijmdt/gekit dus deze eruit halen en vervangen wordt een lastige klus. zo snel beschadig je een rvs wasbak niet en scheuren of breken wil dit ook niet echt.
dus er kan wel wat maar bij teveel kracht je dan kan het wel misgaan, en nee niet met een baco en een pijpsleutel maar wel als je een meter pijp op de baco zet. dan draai je alles naar zijn grootje.

dus nogmaals met beleidt kijken of je het los kan krijgen en anders dan moet je het moertje kapot dremelen.

edit:
en trouwens waarom zaag je niet alles af met de multitool ? mischien dat dat ook wel lukt ondanks de slangen van rvs zijn het is maar 1 mm dik dus als je geluk hebt ben je er zo doorheen,
en anders kan wel de slangen er uitdraaien. (waterpomptang) dan kan de moer met een multitool afzagen, of je kan een moerensplitter gebruiken.bij 3/4 van alle kranen met slangen zijn deze eenvoudig los te halen.
het is gewoon een schroeffiting.(je moet dat ook toevalig maar net weten/die ervaring hebben)
deze fiting zit meestal niet echt vast want het is rvs op rvs met een rubberringtje ertussen.
(en dat oxideert niet.)

[ Voor 35% gewijzigd door miciel op 13-05-2020 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:58

Freakie1NL

Grote Baas

Wd40 haalt zo ie zo niets uit, kruipolie zoals eerder vermeld zou je kunnen proberen.

Kan je het vanaf boven proberen? De kraan stevig handvast pakken en die een beetje van links naar rechts proberen te schuiven. Dit zal krassen maken maar afhankelijk van je nieuwe kraan valt dit weer weg. Kans dat je aan de onderkant nu de vastzittende roest tussen de halve maan en het blad breekt.

Je kan het ook proberen warm te stoken, haardroger of iets dergelijks dit wil ook nog wel eens helpen.

Als je erbij kan paar tikken met een plastic hamer.

Je moet de zegel tussen de roest zien te verbreken.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Yucon

*broem*

Bij kruipolie moet je in ieder geval geduld hebben. Meer dan je zou verwachten, echt 1 a 2 dagen. Een paar uur is onvoldoende.

Ik denk trouwens dat het met een multitool wel lukt. Je hebt daar lange smalle zaagblaadjes voor. Daarmee kun je in de lengterichting van de schroefdraad die moer doormidden zagen.

Afbeeldingslocatie: https://d16m3dafbknje9.cloudfront.net/imagescaler/9003062198302-500-500.jpg

Eventueel een slijpschijfje op een dremel.

Afbeeldingslocatie: https://www.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780/493/845/96/DV_8_0957788_02_4c_DE_20140205135329.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:11
Bedenk ook dat je de oorzaak weg moet nemen. Die roestvorming komt ergens vandaan en wil je in de nieuwe situatie vermijden.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Ik heb dit in de badkamer gehad. Die was dermate veroest dan ik de kraan er gewoon zo via de bovenkant uit kon trekken. Alleen was mijn gat in de wasbak net iets groter dan bij jou denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PetervdM
  • Registratie: Augustus 2007
  • Niet online
die kraan gaat het hem niet meer worden. waarom slijp/zaag je die niet aan de bovenkant door?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:38

Bezulba

Formerly known as Eendje

Ik had hetzelfde, ik had het geluk dat ik hem nog een klein stukje los kon krijgen, genoeg om een metaalzaag tussen de kraan en het blad de wurmen en dan gaat het eigenlijk prima.

[ Voor 7% gewijzigd door Bezulba op 13-05-2020 08:45 ]

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyramiden
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 06-06 13:43
Voor het loshalen van vastzittende/verroeste moeren gebruik ik tegenwoordig dit, en dat werkt perfect:
https://www.amazon.de/Liqui-Moly-1613-MoS2-Rostlöser-XXL/dp/B00295GQKC
Dan inderdaad even 24uur laten soppen.

Mocht dat niet werken zou ik inderdaad voor gereedschappen gaan. Met een boormachine zou je de moer misschien ook zodanig kunnen verzwakken dat je hem kapot krijgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:32
Ik zou het volgende doen:

- watertoevoer afsluiten
- de 2 slangen die onderin de kraan gaan losdraaien. Als het moet knijp je ze plat met een tang en draai je er straks nieuwe in, zo duur zijn die niet
- Halve maantjes of wat er nog van over is wegsteken en zover verbuigen/slopen dat ze door het gat in de wasbak passen

Je kan dan de kraan eraf pakken en op je gemak het draadeind eruit halen en vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frank_P
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:14
Wat je ook nog kan proberen is hetzelfde wat je al hebt gedaan , pijpsleutel met wringstaaf of wat dan ook.
Flink onder druk zetten en dan met een goede hamer een paar keer een ferme tik geven op je wringstaaf voor een plotselinge 'schrik-actie'.
Vaak schieten moeren etc daar wel van los.

Zo werken die klopschroevendraaiers etc ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeeg
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 11:42
Twijfels schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:40:
- De halve maantjes afbreken met een tang, alleen met de moer er nog op kan de kraan waarschijnlijk wel verwijderd worden, evt met multitool uit onderstaande punt :)
Deze optie heeft bij mij in een soortgelijke situatie gewerkt (met wat moeite uiteraard)...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• van.der.schulting
Het is inmiddels gelukt, door lang te kloten met een pijpsleutel, schroevendraaier als wringstaaf en flink wat WD-40 is de halve maan uiteindelijk zo ver afgebroken dat ik de kraan omhoog kon trekken.

Het gat van de kraan is wel wat verbogen, maar met een waterpomptang buig ik dan wel terug.

IEDEREEN BEDANKT VOOR ZIJN HULP!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04-06 11:03
Vraag mij nog wel af wie er heeft zitten purren bij het monteren van een spoelbak, maar dat terzijde :+

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-06 20:32
bregweb schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 07:45:
Bedenk ook dat je de oorzaak weg moet nemen. Die roestvorming komt ergens vandaan en wil je in de nieuwe situatie vermijden.
Ik denk dat bijna elke halve maan hier last van gaat krijgen, laatst ook bij een badkamer kraan gezien. Condens door luchtvochtigheid op koud water kant. Kan je niet tegengaan, daar het water vaak kouder is dan de lucht (zomer bijv) en de luchtvochtigheid is dan hoog genoeg om condens te vormen.

Materiaal wat hiervoor wordt toegepast lijkt op zijn hoogst een slecht verzinkt stuk ijzer te zijn, de rest eromheen is hoogwaardiger, dus dit is het offer metaal zeg maar in dit geval.
Wellicht helpt het als je de gaten wat groter boort een er een plastic isolatie bus indoet en ring boven en onder. Dan zal de halve maan nog wel lekker gaan roesten, maar dan is de moer nog los te krijgen.

Ik bedenk me ineens dat ik mijn kraan ook maar moet gaan inspecteren, die zit ook al weer een jaar of 10 op zijn plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
er bestaan plastik ringen welke de druk wat beter verdelen,
zodat je wat meer oppervlakte hebt. ook roest het maantje minder hardt
deze plastik ringen werken als namelijk als zijnde 'isolator'
deze kan je gewoon aan de onderzijde van de kraan/wasbak monteren.
de driehoek tegen het rvs. het maantje moet op het rondje rusten.
hierbij hoef je het gat verder niet uit te boren/vijlen. als de kraan erdoor past is het goed.

https://www.oeg.net/nl/un...g-kunststof-wit-801000992
of
https://www.installatiest...lad-tbv-keukenkraan-.html

hiernaast is kopervet of een beetje vaseline/ptf spray etc helpt ook tegen vast roesten van de moer.
ook het maantje mag een beetje vet hebben, het zit in een vrij droge conditie.
er komt weining water etc. dus het komt niet heel nauw.
het metaal gaat roesten omdat het tegen het rvs aanzit.(spanings corosie.)
en omdat het wat water krijgt.
(de badkamer roest het altijd harder vanwege het condens douchen etc)

[ Voor 10% gewijzigd door miciel op 13-05-2020 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting

De nieuwe kraan lekt bij de keramische aansluiting een heel klein beetje water als je de kraan aanzet. Ik heb de koud- en warmwaterslang waarschijnlijk niet goed aangedraaid. Ik krijg ze echter met de hand niet beter aangedraaid.

De gebruiksaanwijzing van de kraan zegt dat je deze slangen ALLEEN met je handen mag aandraaien en NIET met een tang. Pracis zegt echter in een algemeen filmpje op Youtube dat je de slangen wel kunt aandraaien.

Wat is het nu?
Is de kraan niet goed? Moet ik toch een tang gebruiken? Ben ik te slap in mijn handen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
van.der.schulting schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:50:

Wat is het nu?
welke kraan heb je en waar lekt deze exact ?

tip is afwashandschoenen of werkhandschoenen gebruiken.
kan je net wat meer kracht zetten. wat vaak voldoende is.

maar voorhetzelfde geld zit de uitloop niet voldoende vast.
is het kraanhuis niet goed in elkaar gezet noem maar op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ID-College
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 06-06 10:26
van.der.schulting schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:50:

Wat is het nu?
Heb je nieuwe rubberen ringetjes gebruikt of de oude hergebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-06 12:09
Je kan met een tang een klein duwtje bijgeven, of je kan er aan sleuren tot de tang plooit. En vastdraaien is voor Bob het eerste, en voor Alice het tweede (ze doet aan gewichtheffen).
Voor koppelingen met rubber dichtingen kan het eerste, maar met het tweede gaat het zeker fout.

Losmaken, dichtingen controleren op beschadigingen en vuil, weer vastdraaien en heel zachtjes tikje bij met de tang; dat zou het moeten zijn.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
miciel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 03:00:
[...]

welke kraan heb je en waar lekt deze exact ?

tip is afwashandschoenen of werkhandschoenen gebruiken.
kan je net wat meer kracht zetten. wat vaak voldoende is.

maar voorhetzelfde geld zit de uitloop niet voldoende vast.
is het kraanhuis niet goed in elkaar gezet noem maar op.
Deze kraan heb ik: https://www.bol.com/nl/p/...-chroom/9200000026092700/

Hij lekt tussen de aansluiting van de kraan en de warm- en koudwaterslang (kraanuitloop). Ik denk dat ik de slangen onvoldoende heb aangedraaid. Heb het nu opnieuw aangedraaid en nu ff kijken of het beter is.

Als het nog steeds niet goed is, even rubberen handschoenen aantrekken is wel een goeie dan, ga ik doen!

Dan nog een dingetje. Ik vind toch wel dat er een beetje een kut-straaltje uit de kraan komt. De straalregelaar kan ik uit de kraan draaien met een tang. Ik zit eraan te denken om een andere straalregelaar te kopen. Kan ik gewoon zoiets kopen (https://www.gamma.nl/asso...-kantelbaar-m25/p/B419629) of moet ik nog ergens op letten; maar of type oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lcanrinus
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 17-08-2021
Is het al genoemd?
Er is hier namelijk een aparte sleutel voor.
Loodgieters hebben deze zeker weten.
Iemand de naam ervan toevallig?

Zon schacht met zeskant en aan de andere kant een handvat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
van.der.schulting schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:45:
[...]

Dan nog een dingetje. Ik vind toch wel dat er een beetje een kut-straaltje uit de kraan komt. De straalregelaar kan ik uit de kraan draaien met een tang. Ik zit eraan te denken om een andere straalregelaar te kopen. Kan ik gewoon zoiets kopen (https://www.gamma.nl/asso...-kantelbaar-m25/p/B419629) of moet ik nog ergens op letten; maar of type oid.
er staan 5 verschillende maten met buitendraad op de gamma site.
m24 is de meestgangbare, maar het kan ook 1 van de andere zijn.
waar je op moet letten zijn ze even groot. en past hij er zonder geweldt te gebruiken in.
aleen het laatste slagje moet je met de baco doen.

(en als de kraan zelf niet goed in elkaar zit gewoon even demnteren en kijken wat er mis is.)
het zal zeg maar niet de eerste keer zijn dat er een kraan niet goed in elkaar is gezet. zeker bij de b merken
wil het weleens mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
miciel schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 13:48:
[...]

(en als de kraan zelf niet goed in elkaar zit gewoon even demnteren en kijken wat er mis is.)
het zal zeg maar niet de eerste keer zijn dat er een kraan niet goed in elkaar is gezet. zeker bij de b merken
wil het weleens mis gaan.
Wat zijn volgens jou de betere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Laatst online: 11:19
Heb je je slangen niet geknikt, of door gedraaid, zodat de binnen zacht kunststof slang gedraaid is,
als je de wartel 3,8 e , is sleutel 19 aan draait moet je met een waterpomp tang het kleine rvs harde stukje vast houden.
Velen maken de fout om de wartel aan te draaien , en de slag niet vast te houden, daardoor kan je dus de boel knikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
ouwefreaker schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 19:57:
Heb je je slangen niet geknikt, of door gedraaid, zodat de binnen zacht kunststof slang gedraaid is,
als je de wartel 3,8 e , is sleutel 19 aan draait moet je met een waterpomp tang het kleine rvs harde stukje vast houden.
Velen maken de fout om de wartel aan te draaien , en de slag niet vast te houden, daardoor kan je dus de boel knikken.
Net nog ff gechecked; de slangen zijn niet getordeerd. De kraan lekt alleen als ik de kraan openzet. Daaruit concludeer ik dat de slang goed is en de aansluiting tussen de slang en kraan lekt. Ik krijg de slangen echt niet vaster dan dat ze nu zitten.

Ik heb inderdaad een B-merk kraan. Ik heb een nieuw exemplaar besteld, als die kraan ook lekt ga ik voor een A-merk kraan. Wat is een goed A-merk?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ouwefreaker
  • Laatst online: 11:19
Grohe.
Maar dan liever niet bij een bouwmarkt.

[ Voor 77% gewijzigd door ouwefreaker op 15-05-2020 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
van.der.schulting schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 20:15:
Ik krijg de slangen echt niet vaster dan dat ze nu zitten.
Zit er een zeskant aan die koppelingen? Dan kun je er een bahco of steeksleutel op zetten en een klein tikje geven. Het hoeft niet muurvast en het hoeft zeker niet kapot. Net even vaster dan handvast doet vaak al wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miciel
grohe of venlo. en anders hansgrohe.
de bouwmakten verkopen de budget serie van grohe en hansgrohe
de warmtservice verkoopt net even de wat betere lijn van de drie bovengenoemde merken.
en nee ik heb geen aandelen. maar de warmte service is gewoon net even die stap beter
die we als instalateur zoeken. je betaaldt wel iets meer dan bij de bouwmarkt.
maar je hoeft ook er niet nog een keertje achter aan. en dat scheelt uiteindelijk tijd en geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• van.der.schulting
Ik was van plan de keukenkraan te kopen via bol.com.

Waarom niet kopen bij een bouwmarkt?
En hoe weet ik of het geen budget model is?

De goedkoopste Grohe (https://www.warmteservice...?origin=-tl005-6000-6300-) wordt bijvoorbeeld ook verkocht door bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miciel
er waren ooit kranen bij de bouw markt te koop van 50 euro van grohe, hierin zaten wat goedkopere onderdelen. hierdoor gingen ze eerder stuk. deze kranen gingen destijds 4 a 5 jaar mee. maar ook de kranen bij de warmte service vandaan gaan een keertje stuk. (na 5 jaar bijv )maar deze kranen waren het waardt om te maken. want het waren wat duurdere kranen, de goedkope bouwmarkt kranen waren het niet meer waard om te repareren deze gingen naar het afval/oudijzer.

of 2 speciefieke dezelfde kranen welke door zowel a en b verkocht worden ook
een verschil tussen zit ? dan zouden er verschillende cardrige,s er in zetten.
maar als hij bij bedrijf a 65 euro kost en bij bedrijf b ook 65 euro kost.
dan denk ik niet dat er nog een verschillende cardridge inzit.

heb je dan een budget kraan ja, want het is de goedkoopste keukenkraan die er te vinden is.
een vergelijkbare kraan is 120 euro. waar zit hem dat in ?
1 het is een overjarig model.
2 de onderdelen zijn vaak lastiger te krijgen.
3 de kraan uitloop niet in het midden van de wasbak (en sommigen ergeren zich daaraan)

conclusie is ja het is budgetkraan maar hij is wel beter dan de kraan van 30 euro welke je nu hebt.
prima om weer ongeveer 5 jaar plezier van te hebben.alleen op de lange termijn zal deze kraan gereviseerdt moeten worden en dat is deze kraan niet waardt. terwijl bij een kraan van 120 euro ja dan kan je zeggen van ik gun hem nog een 2de leven. (dit geintje kost 60 euro aan onderdelen) en weer een topic op tweakers ;)

edit :
de vraag is dus wil je over 5 jaar je kraan reviseren of wil je hem dan weer moeten vervangen.
dat is de keuze welke jij moet maken, (vergelijk het met auto,s wasmachnises fietsen etc.)
en soms is een kraan zover heen dat deze niet te reviseren is en dat je hem alsnog volledig kan vervangen.
(wat bij ongeveer 1 van de 10 /1 van de 20 kranen voorkomt. afhankelijk van model type etc.)

[ Voor 24% gewijzigd door miciel op 16-05-2020 15:12 ]

Pagina: 1