Nu al goed compatibel RAM kopen voor B550 mobo?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DeNonkel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02-01 15:58
Ik ben bezig om onderdelen te verzamelen voor mijn nieuwe PC. Ik heb de processor (AMD Ryzen 3600) al binnen, en zo wil ik de komende weken langzaam een aantal onderdelen er bij kopen.

Ook zou ik graag al DDR4 willen kopen, zodat ik de komende paar weken toe kan slaan als ik een mooie deal of prijsdaling zie. Ik zoek iets in de range van 3200-3600MT/s met een zo goed mogelijke CL.

Nu heb ik daarbij wel 2 vragen:

1. Loop ik een risico als ik nu al bepaald RAM koop wat niet op de QVL staat van het betreffende MoBo wat ik aanschaf dat dit niet goed of stabiel genoeg loopt, of dat bijvoorbeeld XMP niet werkt? Ik weet ruim onvoldoende van RAM af om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Als dat zo is, dan kan ik dus toch beter wachten tot ik het MoBo bestel, maar dan kan ik de komende weken niet jagen op 2 latjes, wat voor mij ook een deel van de fun is ;)

2. Nu we hier toch zijn, is het verschil tussen 3200 en 3600 nog merkbaar? Ik wil vooral voor gamen de beste prestaties hebben.

Alvast bedankt voor de hulp, als er nog info mist hoor ik het graag!

PS bijvoorbeeld zoiets?

https://tweakers.net/pric...ackout-pvb416g360c7k.html

[ Voor 5% gewijzigd door DeNonkel op 12-05-2020 20:16 ]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
DeNonkel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:12:
1. Loop ik een risico als ik nu al bepaald RAM koop wat niet op de QVL staat van het betreffende MoBo wat ik aanschaf dat dit niet goed of stabiel genoeg loopt, of dat bijvoorbeeld XMP niet werkt? Ik weet ruim onvoldoende van RAM af om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen. Als dat zo is, dan kan ik dus toch beter wachten tot ik het MoBo bestel, maar dan kan ik de komende weken niet jagen op 2 latjes, wat voor mij ook een deel van de fun is ;)
In plaats van nu al RAM aan te schaffen kan je dat geld natuurlijk ook gewoon nog even op zak houden en straks als de moederbord uitkomen rustig passend RAM uitkiezen. Nu zoek je een oplossing voor een probleem dat je helemaal niet hoeft te hebben ;).
2. Nu we hier toch zijn, is het verschil tussen 3200 en 3600 nog merkbaar? Ik wil vooral voor gamen de beste prestaties hebben.
Dit kan je toch prima zelf uitzoeken, of heb je gezocht en kwam je er niet uit?

• DeNonkel
Aangezien ik tegen de tijd dat B550 uit komt al een aantal weken aan het wachten ben, wil ik dan niet nog langer wachten om ook nog eens naar RAM te zoeken. Ik zoek geen oplossing voor een probleem, er is immers geen probleem, maar ik vind het gewoon een leuke bezigheid om de komende weken op zoek te gaan naar een leuk setje RAM. Als ik hier hoor dat dat straks geen problemen gaat geven, dan kan ik daar lekker mee aan de slag komende tijd. Niks meer dan dat.

En ja, ik heb al rondgekeken naar het verschil in prestaties. Onder andere hier kwam uit dat het toch wel een verschil geeft, met snelheid > latency. Maar ik hoor graag nog meer meningen hierover.

Hier dus:

https://www.youtube.com/watch?v=cKRhst1kUgM

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
'nog langer wachten'? Je bedoeld dat je je order plaatst en de volgende dag je RAM hebt?
In de praktijk kan je gewoon de snelste modules van de QVL kopen die binnen je budget passen, problem solved. De rest ga je niet merken tenzij je de hele dag synthetische benchmarks draait.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01:16
Als je Crucial AES of U4 geheugen koopt zit je vrijwel altijd goed (goede compatibiliteit met Micron E-die chips).
https://tweakers.net/gehe...CSkNmKH5IhYFqhWTmDO3LJ8AQ

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 12-05-2020 21:03 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Met pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B kan je alle kanten op icm een AM4 bord. Loopt op 3200C16, 3200C14, 3466C16, 3600C16 en soms zelf 3733.

• DeNonkel
johnkeates schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:02:
'nog langer wachten'? Je bedoeld dat je je order plaatst en de volgende dag je RAM hebt?
In de praktijk kan je gewoon de snelste modules van de QVL kopen die binnen je budget passen, problem solved. De rest ga je niet merken tenzij je de hele dag synthetische benchmarks draait.
Die gast van die youtube link draaide wat game benchmarks, dat gaf toch wel een aardig verschil in FPS toch??

• johnkeates
DeNonkel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:05:
[...]

Die gast van die youtube link draaide wat game benchmarks, dat gaf toch wel een aardig verschil in FPS toch??
Nee, hij laat een marginaal verschil van ±5fps zien. Dat merk je niet tenzij je geen adaptive fame rate hebt of zo tegen je refresh divider aan zit dat je scherm stottert. Dat gebeurt echter niet, want zelfs het traagste DDR4 of DDR5 is sneller dan je GPU en CPU.

Hij laat ook zien dat sneller RAM sneller is. Duh.

• DeNonkel
Uszka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:03:
Met pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B kan je alle kanten op icm een AM4 bord. Loopt op 3200C16, 3200C14, 3466C16, 3600C16 en soms zelf 3733.
Het staat als 3200 geregistreerd, maar kun je die op 3600 laten draaien dan?

• DeNonkel
johnkeates schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:07:
[...]

Nee, hij laat een marginaal verschil van ±5fps zien. Dat merk je niet tenzij je geen adaptive fame rate hebt of zo tegen je refresh divider aan zit dat je scherm stottert. Dat gebeurt echter niet, want zelfs het traagste DDR4 of DDR5 is sneller dan je GPU en CPU.

Hij laat ook zien dat sneller RAM sneller is. Duh.
Maar dan blijft het toch nog steeds 5 FPS extra voor 1 of 2 tientjes erbij? Lijkt mij goedkope winst...

• johnkeates
DeNonkel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:09:
[...]

Maar dan blijft het toch nog steeds 5 FPS extra voor 1 of 2 tientjes erbij? Lijkt mij goedkope winst...
Tsja, dan koop je het snellere RAM. Het is niet alsof er heel veel parameters zijn. Hogere frequentie en lagere latency. Met andere woorden: kijk naar de QVL, pak de hoogste frequentie met de laagste latency en je bent er. Stel dat je gaat overklokken dan kan je kijken naar ervaringen met stabiliteit, energie en koeling, maar dat is niet anders dan bijv. een CPU of GPU.

Het is een stuk minder spannend dan het lijkt.

[ Voor 4% gewijzigd door johnkeates op 12-05-2020 21:11 ]

• Uszka
DeNonkel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:07:
[...]

Het staat als 3200 geregistreerd, maar kun je die op 3600 laten draaien dan?
Draait op 3600C16 ja. Dat doen alle 3200 MT/s modules met Micron E-die chips. Draait hier op die snelheid op een pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac met Ryzen 3 1200 12nm. Heb hier ook pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESE dat op 3600C16 draait op een pricewatch: Asus ROG Strix B350-F Gaming en Ryzen 5 3600.

• DeNonkel
Uszka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:20:
[...]

Draait op 3600C16 ja. Dat doen alle 3200 MT/s modules met Micron E-die chips. Draait hier op die snelheid op een pricewatch: ASRock Fatal1ty B450 Gaming-ITX/ac met Ryzen 3 1200 12nm. Heb hier ook pricewatch: Crucial Ballistix Sport LT BLS2K16G4D32AESE dat op 3600C16 draait op een pricewatch: Asus ROG Strix B350-F Gaming en Ryzen 5 3600.
Top dank voor de info, zal daar eens naar gaan kijken dan! Denk je dat dat voor B550 ook zo uit zal pakken, of kan daar nog verschil in zitten?

• Uszka
Dat verwacht ik wel. X570 doet het ook probleemloos met dat ram.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Hoe ver je komt heeft te maken met de geheugenchips, mogelijkheden in UEFI, de AGESA van AMD, de geheugencontroller in de CPU, de kwaliteit van het moederbord en dan specifiek het stukje voor het werkgeheugen en natuurlijk je eigen kennis en kunde. Maar het heeft niks te maken de B550 chip, die stuurt alleen paar was USB poorten, sata poorten, PCI Express en een eventueel M.2 slot aan.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• DeNonkel
-The_Mask- schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:33:
Hoe ver je komt heeft te maken met de geheugenchips, mogelijkheden in UEFI, de AGESA van AMD, de geheugencontroller in de CPU, de kwaliteit van het moederbord en dan specifiek het stukje voor het werkgeheugen en natuurlijk je eigen kennis en kunde. Maar het heeft niks te maken de B550 chip, die stuurt alleen paar was USB poorten, sata poorten, PCI Express en een eventueel M.2 slot aan.
Dank je voor de toelichting, dat is in ieder geval verhelderend.

• johnkeates
Zodra je de QVL van je moederbord hebt kan je in elk geval zien wat er bewezen is dat werkt (en dus door je moederbord ondersteund wordt). Daarna kan je datgene wat op de QVL staat sowieso draaien, en als je wil experimenteren waarschijnlijk non-QVL geheugen met dezelfde specs (of beter) proberen. Stel dat de QVL modules heeft die al 'het beste' zijn kan je net zo goed die kopen gezien er dan geen betere modules op de markt zijn op dat moment.
Pagina: 1