Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Gigabyte B450 Auros Pro XMP laadt niet. Zelf instellen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• DooiePixel
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-11 23:57
Beste Tweakers,

Ik heb gisteren na 10 jaar weer eens een nieuwe pc gebouwd, alles is soepel verlopen, echter wil mijn geheugen nog niet op zijn volledige snelheid draaien. Ik heb het XMP profiel proberen te activeren, maar na een reboot reset de bios automatisch en veranderd die dat weer terug.
Nou denk ik dat ik door handmatig een profiel aan te maken dit kan veranderen, maar dit is voor mij redelijk onbekend terrein! Dus advies is zeer welkom.

Mijn systeem bestaat uit het volgende:
MB: Gigabyte B450 Auros Pro
Cpu: Ryzen 3700X
Ram: Corsair Vengeance LPX 32gb 3200mhx (2x16)
Gpu: gtx 1070
Psu: Seasonic Focus 650

Misschien is mijn werkelijke vraag, kan ik mijn hardware naar de klote helpen door in de BIOS wat fout te doen? Ik heb natuurlijk de hele dag al informatie lopen opzoeken en zie dat dit vaker voorkomt, dat XMP niet meteen vanzelf werkt.
Toen kwam ik uit bij de volgende progs: Taiphoon burner en Dram calculator om zo bepaalde timers te berekenen voor de BIOS?
Zie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDgtmiY8DBpQuTXeXmLOs1Boa8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AedO5nxBL8aCGJjykdz7Polq.jpg?f=fotoalbum_large

Maar nu ben ik niet 100% zeker of ik een B-Die heb, want taiphoon gaf enkel aan Samsung en is dit echt een kwestie van dit kopiëren in de BIOS? Of kan ik dit makkelijker oplossen, door ander geheugen te gebruiken? Of hou ik dan hetzelfde probleem.

Hopelijk kunnen jullie mij advies geven en/of geruststellen over het gebruiken van de BIOS.

Groet

Beste antwoord (via DooiePixel op 18-05-2020 14:31)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:33
Die kit zal probleemloos werken. Is de beste keuze ook al staat die niet op de QVL.

Alle reacties

• Uszka
Je hebt de meest ongelukkige combi gekocht met dat Gigabyte bord en Corsair geheugen. Nauwelijks stabiel te krijgen, ja op 2933 maar daar koop je geen 3200 MT/s ram voor. Zou bijna zeggen, ruil het Corsair geheugen voor pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B dan is de kans op een stabiel systeem een stuk groter. Wil je het met je huidige ram oplossen:

Eerste stap is het moederbord voorzien van het meest recente bios.

• DooiePixel
Uszka schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:28:
Je hebt de meest ongelukkige combi gekocht met dat Gigabyte bord en Corsair geheugen. Nauwelijks stabiel te krijgen, ja op 2933 maar daar koop je geen 3200 MT/s ram voor. Zou bijna zeggen, ruil het Corsair geheugen voor pricewatch: Crucial Ballistix BL2K8G32C16U4B dan is de kans op een stabiel systeem een stuk groter. Wil je het met je huidige ram oplossen:

Eerste stap is het moederbord voorzien van het meest recente bios.
Moederbord is wel voorzien van de meest recente bios, daar had ik al naar gekeken!

Zit in principe geen verschil tussen 16gb/32gb? qua compatibiliteit?

Want in de 32gb is dit het kitje volgens mij:
https://azerty.nl/product...9662/gaming-geheugen-ddr4

Heb het bij Azerty gekocht, dus qua omruil even het makkelijkst.

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-11 18:24

brid

Onze excuses voor het ongemak

Welke versie van de corsair kit heb je en staat deze op de support list??
Er zijn meerdere varianten en deze staan niet allemaal in de support list

Als je het handmatig wil proberen zijn de timmings 16-18-18-36 de rest op auto laten staan, ryzen dram laat optimale timmings zien die hij denkt dat mogelijk is. Misschien dat je moederbord een try optie heeft waar hij dit al voor je insteld

Je zou ook de sticks los proberen, ik neem aan dat je conform de handleiding slot 2 en 4 gebruikt(geteld vanaf de socket) gebruikt.

Zelf een keer een corsair set gehad met 1 module die niet wilde, via rma een nieuw setje gekregen en die werkte wel.
PS heb je een speaker aangesloten op je moederbord, vermoed dat die flink piept voordat hij de settings terug gezet

PS andere settings onthoud het moederbord wel?

[ Voor 12% gewijzigd door brid op 13-05-2020 11:00 ]

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• DooiePixel
brid schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 10:51:
Welke versie van de corsair kit heb je en staat deze op de support list??
Er zijn meerdere varianten en deze staan niet allemaal in de support list

Als je het handmatig wil proberen zijn de timmings 16-18-18-36 de rest op auto laten staan, ryzen dram laat optimale timmings zien die hij denkt dat mogelijk is. Misschien dat je moederbord een try optie heeft waar hij dit al voor je insteld

Je zou ook de sticks los proberen, ik neem aan dat je conform de handleiding slot 2 en 4 gebruikt(geteld vanaf de socket) gebruikt.

Zelf een keer een corsair set gehad met 1 module die niet wilde, via rma een nieuw setje gekregen en die werkte wel.
PS heb je een speaker aangesloten op je moederbord, vermoed dat die flink piept voordat hij de settings terug gezet

PS andere settings onthoud het moederbord wel?
Zie inderdaad dat mijn kit op de support list ontbreekt..
En Uszka gaf ook al aan dat mijn corsair kit niet lekker combineert met gigabyte.

Dus dat wordt een ander kitje uitzoeken. En dan vanuit daar verder kijken of dat wel werkt.

Mocht het dan nog niet werken kan ik het altijd nog handmatig proberen met het nieuwe setje. Maar kan volgens mij het beste beginnen met een kit die in ieder geval support wordt.

Edit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6lAm4GL6cQ0e31RULDYIRsW-oaA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QzJ9iAfZG4c0Ckb2EKXFfagt.png?f=fotoalbum_large

Zie trouwens nergens in de lijst 32gb staan, maar 2x16gb zou moeten werken ga ik vanuit?

[ Voor 14% gewijzigd door DooiePixel op 13-05-2020 13:57 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:40

Nemesizz

Untouchable

Zie trouwens nergens in de lijst 32gb staan, maar 2x16gb zou moeten werken ga ik vanuit?
Die lijst gaat over grootte per module. Je ziet ook wel 32GB kits en 64GB kits tussen staan, maar de grootte per module is dan 16GB (dus bij een 32GB kit is dat 2x16GB, en bij 64GB is dat 4x16GB).

Dus jouw 32GB is een kit of 2, bestaande uit 2 16GB modules.

Acties:
  • Beste antwoord

• Uszka
Die kit zal probleemloos werken. Is de beste keuze ook al staat die niet op de QVL.

• DooiePixel
Uszka schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 17:54:
[...]

Dat klinkt zeer overtuigend :) ga ik die bestellen.

Bedankt!
Pagina: 1