Router/mesh setup voor nieuw huis.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 23-01 09:41
Ik zoek een?
Een router en een switch, deze heb ik nodig om een goed netwerk aan te leggen. Mijn gamedesktop en 2 Tv's wil ik bekabeld hebben. In de toekomst wil ik ook nog een geluidsysteem op zetten van Bluesound en dus ook rechtstreeks op de router kunnen aansluiten. rechtstreeks internetverbinding via kabel werkt toch het beste.
Alla variabele apparatuur zoals mobiele telefoons, tablets en laptop kunnen dan draaien via wifi, maar wil dus wel op elke verdieping en in de tuin goed bereik hebben. In huidige situatie is het bereik via modem van de provider in een appartement van 70m2 echt bagger.

Wat is je budget?
voor router niet meer dan 400 euro, de switch kost rond de 50-100 euro?

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Op basis van de best buy guide mei leek mij deze router een goede optie: https://www.coolblue.nl/p...pack.html#product-reviews

Voor de switch heb ik gelezen dat je het beste kan kiezen voor eentje die 1Gbit snelheid aankan, daarom mijn keuze laten vallen op deze: https://www.coolblue.nl/p...-60w.html#product-reviews
Al denk ik dat deze wellicht beter is omdat 5 poorten meer dan zat zijn: https://www.coolblue.nl/p...2/tp-link-tl-sg1005p.html

Hoor graag of die switch wel nodig is aangezien het enkel zou gaan voor mijn game pc op de eerste verdieping en de printer. Waarschijnlijk werkt een kabel direct vanaf de router ook gewoon? Kwaliteit is goed, maar onnodig geld uitgeven hoeft ook niet natuurlijk.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Binnenkort verhuis ik (1juli sleuteloverdracht) samen met mijn vriendin naar een nieuwe woning. Nu zitten we in een appartement en straks in een rijtjeshuis met twee verdiepingen van totaal 140m2.

Ik heb al nagedacht over hoe ik het netwerk het beste kan aanleggen en wilde dit even controleren hier of ik het goed begrepen heb en of mijn gedachtegang goed is. Mochten jullie nog toevoegingen hebben hoor ik het graag. Dan kan ik aansluitend bij componentenaankoop advies mijn onderzoek afronden.

Begane grond:
1 TV aansluiting met kabel

Eerste verdieping:
1 TV aansluiting met kabel
1 desktop aansluiting met kabel
1 printer

Variabele apparatuur op wifi:
2x mobiele telefoon
1x laptop
1x tablet

Netwerkopzet:
Omdat er glasvezel ligt wil ik een glasvezel aansluiting. Deze komt binnen in de meterkast die in de hal staat. Mooi meegenomen is dat er een hole leiding loopt naar de eerst met nog een draad erin waardoor ik makkelijk een kabel kan doortrekken.

De meegeleverde router van de provider wil ik vervangen voor een eigen router en hier de tv van begane grond op aansluiten. Tevens een kabel naar de eerste en daar een switch plaatsen waarop ik dan de tv en dekstop en printer kan aansluiten.

Middels een mesh systeem kan ik ervoor zorgen dat ik in het gehele huis (alle verdiepingen en tuin) bereik heb.

Of heb ik het verkeerd begrepen en is die best buy guide enkel voor een netwerk dat volledig op wifi draait?

Alvast bedankt.

[ Voor 18% gewijzigd door taurus0205 op 12-05-2020 19:01 ]

Alle reacties

• taurus0205
is er niemand die hier op reageren wil?

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik vind het nogal aan de prijs.

Waarvoor denk je eigenlijk die switch nodig te hebben?
Er zitten namelijk best wat poorten op die asus units....

Heb je overigens een idee waarom je bereik bagger is?

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

• taurus0205
pyrofielo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:01:
Ik vind het nogal aan de prijs.

Waarvoor denk je eigenlijk die switch nodig te hebben?
Er zitten namelijk best wat poorten op die asus units....

Heb je overigens een idee waarom je bereik bagger is?
Bedankt voor je reactie. Ik heb er dus echt geen enkel verstand van en probeer er op deze manier wat meer te weten van te komen.

Ik dacht de switch zodat als ik een kabel van de router naar boven getrokken heb, ik daar dan mijn game pc, printer en een de TV op aan sluiten kan.

Het huidige modem is voor het 70m2 appartement niet toereikend. We moeten hem vaak resetten en dan gaat het wel weer beetje. Dus ik gok stukje ouderdom (5jaar), maybe is de internetsnelheid van 40mbs te weinig voor wat we doen in huis. Combinatie van factoren dus.

Ik zou graga willen weten of al sik die asus duo pack of dat voldoende is of dat ik met de KPn router een switch en een acces point ook geholpen ben. Ja er zijn zoveel opties dat ik het gewoon niet goed weet

• pyrofielo
  • Niet online
In dat geval is het waarschijnlijk de WiFi chip in de experiabox die moeilijk doet.

Maar als het bedraad prima gaat zou ik het volgende doen:
- Wifi uitzetten op experiabox
- Unifi AC lite halen

Dan zal je zien dat het al veel beter gaat. Uiteindelijk zal je wel te weinig poorten hebben om alles aan te sluiten en zal je een switch kunnen halen.

Daar heb je twee opties:
- POE
- geen POE

POE heeft als voordeel dat je geen aparte stroom adapter voor je access point nodig hebt. Over het algemeen wel een duurdere oplossing.
bijv: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Als je verhuist kan je een extra access point halen om je bereik te verbeteren.
Op deze manier ben je in eerste instantie maar 80 euro kwijt. En kan je het zo gek gaan maken als je zelf wilt. switch kost 100 extra AP nog eens 80.

Heb je wel alles van Unifi, volgens mij heb je voor centraal managen enzo nog een cloudkey nodig. Maar daar weet ik geen reet vanaf. Gebruik zelf andere meuk

• taurus0205
pyrofielo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:32:
In dat geval is het waarschijnlijk de WiFi chip in de experiabox die moeilijk doet.

Maar als het bedraad prima gaat zou ik het volgende doen:
- Wifi uitzetten op experiabox
- Unifi AC lite halen

Dan zal je zien dat het al veel beter gaat. Uiteindelijk zal je wel te weinig poorten hebben om alles aan te sluiten en zal je een switch kunnen halen.

Daar heb je twee opties:
- POE
- geen POE

POE heeft als voordeel dat je geen aparte stroom adapter voor je access point nodig hebt. Over het algemeen wel een duurdere oplossing.
bijv: pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)

Als je verhuist kan je een extra access point halen om je bereik te verbeteren.
Op deze manier ben je in eerste instantie maar 80 euro kwijt. En kan je het zo gek gaan maken als je zelf wilt. switch kost 100 extra AP nog eens 80.

Heb je wel alles van Unifi, volgens mij heb je voor centraal managen enzo nog een cloudkey nodig. Maar daar weet ik geen reet vanaf. Gebruik zelf andere meuk
Ah top. Tja dat het bereik in huidige woning bagger is kan ik niet echt meer mee zitten, we zijn hier binnen een maand weg.

Voor het nieuwe huis wil ik alles gewoon goed geregeld heb en geef liever wat meer geld uit om het in 1x goed te doen dan over een paar jaar alsnog nieuwe dingen te kopen waardoor je alles dubbel koopt en in feite duurder uit bent.
Daarbij wil ik het ook direct toekomst proof hebben. Ik weet niet of er dus nog additionele apparatuur komt in de toekomst welke wifi nodig zal hebben, maar als dan is het zuur als ik dan alsnog van alles extra moet kopen snap je?

In huidig appartement heb ik op mijn game pc niks te klagen wat betreft internet, het is vooral dat onze mobiels slechte wifi ontvangst hebben en mijn vriendin klaagt dat het internet bagger is op haar tablet en laptop zelfs als ze bovenop de modem zit.

Maar je zegt dat als je de router/modem houdt van kpn in het nieuwe huis dat jet met enkel een switch klaar bent en eventueel extra accespoints? Die asus duo pack is dus nutteloos?

• pyrofielo
  • Niet online
taurus0205 schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:44:
[...]

Ah top. Tja dat het bereik in huidige woning bagger is kan ik niet echt meer mee zitten, we zijn hier binnen een maand weg.

Voor het nieuwe huis wil ik alles gewoon goed geregeld heb en geef liever wat meer geld uit om het in 1x goed te doen dan over een paar jaar alsnog nieuwe dingen te kopen waardoor je alles dubbel koopt en in feite duurder uit bent.
Daarbij wil ik het ook direct toekomst proof hebben. Ik weet niet of er dus nog additionele apparatuur komt in de toekomst welke wifi nodig zal hebben, maar als dan is het zuur als ik dan alsnog van alles extra moet kopen snap je?

In huidig appartement heb ik op mijn game pc niks te klagen wat betreft internet, het is vooral dat onze mobiels slechte wifi ontvangst hebben en mijn vriendin klaagt dat het internet bagger is op haar tablet en laptop zelfs als ze bovenop de modem zit.

Maar je zegt dat als je de router/modem houdt van kpn in het nieuwe huis dat jet met enkel een switch klaar bent en eventueel extra accespoints? Die asus duo pack is dus nutteloos?
Als die box van KPN bedraad stabiel is ja.

Die Asus duo pack is een beest en er zit een weergaloze wifi chip in. Maja wat je daar nou werkelijk van gebruikt... Je zegt overigens ook niks over wat voor abonnement je gaat nemen in je nieuwe huis.

Beide opties kunnen prima werken. Hou er rekening mee dat als je de box van KPN wilt vervangen dat er best wel wat aan netwerk kennis bij komt kijken. Sowieso kan ik zo niet zien of dat met die Asus unit kan.

• taurus0205
pyrofielo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:50:
[...]

Als die box van KPN bedraad stabiel is ja.

Die Asus duo pack is een beest en er zit een weergaloze wifi chip in. Maja wat je daar nou werkelijk van gebruikt... Je zegt overigens ook niks over wat voor abonnement je gaat nemen in je nieuwe huis.

Beide opties kunnen prima werken. Hou er rekening mee dat als je de box van KPN wilt vervangen dat er best wel wat aan netwerk kennis bij komt kijken. Sowieso kan ik zo niet zien of dat met die Asus unit kan.
Het soort abbo staat in het originele bericht, te weten glasvezel 200Mbs.

Om de box van kpn te vervangen moet je dat bij kpn aangeven en een bridge aanvragen ofzo. Vond het ook wel fijn dat er gelijk een netwerk opzit bij de asus duo pack en gasten op seperaat netwerk kunnen inloggen dan. Qua beveiliging is het ook wle in orde.

• pyrofielo
  • Niet online
Kan met beide opties.

Ik proef hier wel uit dat die Asus set je voorkeur heeft.
Dan dat lekker doen!

• taurus0205
pyrofielo schreef op woensdag 20 mei 2020 @ 11:58:
Kan met beide opties.

Ik proef hier wel uit dat die Asus set je voorkeur heeft.
Dan dat lekker doen!
hahah nou bedankt voor je reacties in ieder geval.

zal sws nog wat dieper in de materie duiken dan, heb er niet echt verstand van, maar alles ervan uitzoeken is wel leuk op zich.

waarschijnlijk beste om eerst maar eens alles van kpn te installeren kijken hoe dat werkt in combo met een switch die je sws nodig hebt en van daaruit verder te kijken.

[ Voor 17% gewijzigd door taurus0205 op 20-05-2020 12:02 ]

Pagina: 1