Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-05 19:09
Insgelijks verhaal hier te vinden:
https://kassa.bnnvara.nl/...icht-bij-banken?id=600291

AEGON heeft ons verzocht opnieuw een legitimatie verificatie te doen, als we dit niet kunnen doen dan word ons product helaas stopgezet.

Uit Mail:
"U heeft bij ons één of meerdere Aegon rekeningen. Daar zijn wij blij mee. Om uw rekening(en) veilig te kunnen blijven gebruiken, vragen wij u – vanwege vernieuwde wet- en regelgeving - zich opnieuw te identificeren. Wilt u dit vóór 8 april 2020 doen? Als wij niet op tijd uw juiste gegevens hebben, moeten wij namelijk uw rekening(en) beëindigen. En dat willen wij natuurlijk liever niet."

Dit vinden wij uiteraard geen probleem. Als er twijfel is over legitimatie moet dat direct opgelost worden, dus we zijn bereid dat meteen te doen.

Nu word er echter gevraagd om dit via een App te doen van AEGON. Je zou een kopie van je legitimatiebewijs moeten doorsturen, een foto van jezelf via de app maken... en dan zou je via videobellen terug worden gebeld om de persoon te verifiëren.

Ofwel dit gaat geheel digitaal inclusief een kopie van je legitimatiebewijs.

Ik schrok daar van, dus heb in de eerste instantie de mail direct doorgestuurd met de melding dat AEGON last heeft van Physhing. AEGON meld mij echter dat dit wel normaal is, en dat het "even moet"

AEGON gooit op de website de deur een beetje dicht. Althans, ook daar is niet duidelijk welke ander methodes er zijn.
https://www.aegon.nl/part...paspoort-niet-wil-scannen

Ik heb hierop contact opgenomen en kreeg toen een ander raar antwoord
"Ja er is wel een andere methode in ontwikkeling, maar ik weet nog niet precies hoe dat zit. Kun je morgen even terug bellen"

Ik word hier heel erg wantrouwig van.

VRAAG:
- Zijn er andere mensen die hier mee te maken hebben, en hoe pakken jullie dit aan?
- Heeft iemand die methode al doorgelopen die blijkbaar anders is?
- De betreffende rekening kunnen we makkelijk verplaatsen, zouden jullie dat doen of toch jezelf op de digitale manier legitimeren.

Alvast dank voor enige info of feedback.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 02-06-2020
Iedereen heeft deze mail gekregen, gewoon doen. Hoeveel mensen moeten nog bevestigen dat dit echt van aegon komt??

Uiteindelijk is een kopie paspoort altijd nodig en zal het daarna in de digitale wereld worden opgeslagen, je bepaalt zelf op welke manier dat gebeurt!! Makkelijk of vervelend.

een eventuele nieuwe bank zal aan dezelfde eisen moeten voldoen.

[ Voor 52% gewijzigd door Meestervisser op 12-05-2020 17:30 ]

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@World Citizen Als je dit niet wilt, ga je weg bij Aegon.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 21:30
Nou vooral in deze tijden moet je goed oppassen met emails waarin wordt gevraagd bepaalde handelingen uit te voeren.
Aegon kon hier wellicht ook een brief over sturen met daarin een URL naar hun website met meer informatie.

Lijkt me verder toch duidelijk; opnieuw een legitimatie verificatie doen of je rekening wordt opgeheven.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
Hackus schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:31:
@World Citizen Als je dit niet wilt, ga je weg bij Aegon.
En dan?? Elke andere bank kent precies dezelfde regels. Het enige verschil is dat je bij een grootbank bij het loket langs kan. Maar ook dan wordt je paspoort gekopieerd en opgeslagen.

Niet de echte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meestervisser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:36:
[...]

En dan?? Elke andere bank kent precies dezelfde regels. Het enige verschil is dat je bij een grootbank bij het loket langs kan. Maar ook dan wordt je paspoort gekopieerd en opgeslagen.
Daar kun je zelf een kopie afgeven. en gebruikelijke markeringen maken. (schuin doorschrijven kopie voor identificatie ...bank 01-01-2021)
https://www.rijksoverheid...komen-met-kopie-id-bewijs
https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Het gaat me ook om de methode, en niet zozeer het legitimeren zelf.

Sturen jullie inderdaad via een App je foto en legitimatiebewijs naar 3e?

Want dat staat me een beetje tegen. Ik wil prima heel het land doorrijden om mijzelf ergens te legitimeren, maar ik vind het niet fijn om dit digitaal te doen.

Er zijn dan toch wat meer partijen gemoeid met je gegevens. En wie is er precies verantwoordelijk? Is dat de bank, de appbouwer, Apple IOS, de betreffende internet leverancier waar je het overheen stuurt?

Ik zie liever dat ik dan iets digitaal moet afgeven ergens.. .zodat mijn legitimatie maar op 1 plek aanwezig is.

Of klinkt dat gek?

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestervisser
Hackus schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:43:
[...]

Daar kun je zelf een kopie afgeven. en gebruikelijke markeringen maken. (schuin doorschrijven kopie voor identificatie ...bank 01-01-2021)
https://www.rijksoverheid...komen-met-kopie-id-bewijs
https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs
Dat is via de digitale manier prima mogelijk.

Even los van het feit of de bank zoiets wel accepteerd, de bank moet namelijk jouw bsn controleren en verwerken en heeft daar ook toestemming voor.

[ Voor 10% gewijzigd door Meestervisser op 12-05-2020 17:50 ]

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

World Citizen schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:45:
Het gaat me ook om de methode, en niet zozeer het legitimeren zelf.

Sturen jullie inderdaad via een App je foto en legitimatiebewijs naar 3e?

Want dat staat me een beetje tegen. Ik wil prima heel het land doorrijden om mijzelf ergens te legitimeren, maar ik vind het niet fijn om dit digitaal te doen.

Er zijn dan toch wat meer partijen gemoeid met je gegevens. En wie is er precies verantwoordelijk? Is dat de bank, de appbouwer, Apple IOS, de betreffende internet leverancier waar je het overheen stuurt?

Ik zie liever dat ik dan iets digitaal moet afgeven ergens.. .zodat mijn legitimatie maar op 1 plek aanwezig is.

Of klinkt dat gek?
Dat klinkt niet gek, het is je eigen gevoel van veiligheid van je gegevens.

@Meestervisser eenmalig bij afsluiten/aanvragen van rekening, niet vaker nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 12-05-2020 17:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Meestervisser
Hackus schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Dat klinkt niet gek, het is je eigen gevoel van veiligheid van je gegevens.

@Meestervisser eenmalig bij afsluiten/aanvragen van rekening, niet vaker nodig.
Normaal gezien wel maar na aanleiding van de grootschalige ongeregeldheden bij ondermeer ing en abn amro is gebleken dat geen enkele grootbank de identificatieplicht op orde heeft en de juiste gegevens registeerd.

Naar aanleiding daarvan is er nieuwe wetgeving gekomen en de controles serieus opgevoerd, alle banken moeten hun achterstanden wegwerken en zonnodig opnieuw identificeren.(inclusief bsn)

[ Voor 7% gewijzigd door Meestervisser op 12-05-2020 17:57 ]

Niet de echte!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meestervisser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:53:
[...]

Normaal gezien wel maar na aanleiding van de grootschalige ongeregeldheden bij ondermeer ing en abn amro is gebleken dat geen enkele grootbank de identificatieplicht op orde heeft en de juiste gegevens registeerd.

Naar aanleiding daarvan is er nieuwe wetgeving gekomen en de controles serieus opgevoerd, alle banken moeten hun achterstanden wegwerken en zonnodig opnieuw identificeren.(inclusief bsn)
Dat neemt niet weg dat TS zich niet veilig voelt bij de wijze van besproken bank.
Hij is ook bereidt tot legitimatie, maar heeft bezwaar op de wijze hoe. De eerder door mij aangegeven kopie, is ook in orde. Je hoeft dan niet je BSN door te krassen/zwart maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meestervisser
Hackus schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:02:
[...]

Dat neemt niet weg dat TS zich niet veilig voelt bij de wijze van besproken bank.
Hij is ook bereidt tot legitimatie, maar heeft bezwaar op de wijze hoe. De eerder door mij aangegeven kopie, is ook in orde. Je hoeft dan niet je BSN door te krassen/zwart maken.
Een kopie kan alleen als de foto op het document met de persoon vergeleken kan worden, aegon heeft geen loketten dus dat wordt moeilijk.

De app lijkt me in dit geval de enige oplossing, wil je dat niet dan heb je de keuze uit: ing(veroorzaker), rabobank(meervoudige fraude), abn amro(mede-veroorzaker) en sns.

Aan ts de keuze.

Niet de echte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Meestervisser schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:14:
[...]

Een kopie kan alleen als de foto op het document met de persoon vergeleken kan worden, aegon heeft geen loketten dus dat wordt moeilijk.

De app lijkt me in dit geval de enige oplossing, wil je dat niet dan heb je de keuze uit: ing(veroorzaker), rabobank(meervoudige fraude), abn amro(mede-veroorzaker) en sns.

Aan ts de keuze.
Daarom zei ik ook, als je dit niet wilt, ga je er weg.
Daarop komt je reactie ....
Kort om, zijn we terug bij af.
Volksbank of andere bank....tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 18:32
Ik moest dit ook voor mijn vrouw doen.

Procedure is als volgt:
  1. Je logt op de normale manier in bij de Aegon. (Zoals gezegd, doe dit nooit via een link)
  2. Je krijgt een melding dat je je opnieuw moet identificeren.
  3. Je installeert de app. Let op, NFC is vereist.
  4. Je scant de NFC chip en bsn van je pas via de app, je echte foto (niet dat wazige beeld op je pasje) verschijnt op de Aegon website.
  5. De app scant nu je gezichtskenmerken m.b.v de camera.
  6. Klaar
  7. App kan weer van je telefoon.

[ Voor 8% gewijzigd door jomas op 12-05-2020 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Er werd mij vanmiddag verteld dat er toch "waarschijnlijk" een andere methode is die nog in "ontwikkeling" is. De medewerkster draaide er wat omheen, maar het werd tot 2x toe herhaald omdat ik er vragen over stelde.

Ik probeer morgen te achterhalen wat dat dan is.

Ik wil het product liever niet weghalen bij AEGON, dus zit meer in een oplosmodus, en probeer hier eigenlijk wat meningen te krijgen over het versturen van al die gegevens via een app en kennelijk het scannen van je gezicht (wat @jomas zegt)

Ik kan niet goed inschatten of ik nu overdrijf, of dat het inderdaad onnodig is, en je een product daardoor eigenlijk wil weg halen bij een bank. Er zijn immers banken die wel nog normaal legitimeren aanbieden.

Dus wat zouden jullie doen?

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 472287

World Citizen schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:11:
Er werd mij vanmiddag verteld dat er toch "waarschijnlijk" een andere methode is die nog in "ontwikkeling" is. De medewerkster draaide er wat omheen, maar het werd tot 2x toe herhaald omdat ik er vragen over stelde.

Ik wil het product liever niet weghalen bij AEGON, dus zit meer in een oplosmodus, en probeer hier eigenlijk wat meningen te krijgen over het versturen van al die gegevens via een app en kennelijk het scannen van je gezicht (wat @jomas zegt)

Ik kan niet goed inschatten of ik nu overdrijf, of dat het inderdaad onnodig is, en je een product daardoor eigenlijk wil weg halen bij een bank. Er zijn immers banken die wel nog normaal legitimeren aanbieden.

Als je de tweaker boven jou goed naleest, dan zie je dat je dus GEEN foto van je paspoort maar een scan van de NFC chip doorstuurt. En dan een foto van jezelf - niet zo lastig toch?

Vraag anders, voor je gemoedsrust, hoe de encryptie is geregeld. Ik ga er van uit dat er een veilige verbinding is opgezet. Je doet er tenslotte ook je bankzaken over.

Al met al klinkt dit hartstikke normaal en had je de procedure al 10x kunnen doorlopen in de tijd die je er nu in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jomas
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-05 18:32
World Citizen schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:11:

De app ís van Aegon. Je hebt dus alleen met Aegon te maken, niet met een '3e '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik vind dit een behoorlijk klantonvriendelijke werkwijze van Aegon. Gelukkig nog niet gemerkt dat verhuurders, makelaars of notarissen een legitimatiebewijs via een App aangeleverd willen krijgen.

Heb deze mail ook al een paar keer gehad.

Als er geen beter alternatief komt dan heffen ze mijn rekening maar op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 472287

nokiaan958GB schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 22:43:
Ik vind dit een behoorlijk klantonvriendelijke werkwijze van Aegon. Gelukkig nog niet gemerkt dat verhuurders, makelaars of notarissen een legitimatiebewijs via een App aangeleverd willen krijgen.

Geef eens een voorbeeld van een klantvriendelijkere oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 07:46

Waarom is een app gevaarlijker dan via een website? Of via een medewerker in het filiaal? Want ook op weg naar het filiaal kan je portemonnee ontvreemd worden...

Ik snap het hele wantrouwen niet. Een bank is een financiële instelling, welke aan veel eisen moet voldoen. Men kan er dus wel van uit gaan dat het qua privacy en veiligheid wel goed geregeld is bij Aegon... Vertrouw je het allemaal niet dan zou je naar mijn mening eens op gesprek moeten gaan bij een psycholoog, voordat je straks aluminium hoedjes draagt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JohanNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:33:
Nou vooral in deze tijden moet je goed oppassen met emails waarin wordt gevraagd bepaalde handelingen uit te voeren.
Aegon kon hier wellicht ook een brief over sturen met daarin een URL naar hun website met meer informatie.

Lijkt me verder toch duidelijk; opnieuw een legitimatie verificatie doen of je rekening wordt opgeheven.
Een brief kan toch net zo goed een phishinglink bevatten? Oké ze kunnen niet een alternatief moeilijk te herkennen karakter erin stoppen, maar ze kunnen je net zo goed naar www.aegon-identificatie.tk laten gaan, of een QR code voor een malafide app erin stoppen.

Het gaat erom hoe je ermee om gaat. Oftewel ipv op een link te klikken, open de Aegon app op je telefoon. Heb je die niet, ga naar je appstore toe en zoek op Aegon, installeer de officiele app. Ik zie echt niet wat nou het hele probleem is hiervan. Als TS naar een filiaal zou kunnen gaan, alwaar een medewerker met een telefoon met de Aegon app exact hetzelfde zou doen bij hem, is het wel goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-05 17:16

Rmg

Verhuurders en makelaars mogen een kopie ook helemaal niet opslaan dus dat is nogal wiedes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21:49
Okee, ik heb wel ervaring met dit soort procedures.

Ik vermoed dat de boete die ING heeft gehad in verband met die witwasaffaire hier wel mee te maken heeft gehad. Het interne beleid zal snoeihard zijn naar mensen die zich niet identificeren.

Ik durf te wedden dat er een secundaire methode is, die niet wordt geadverteerd. Ome Jan van 85 heeft waarschijnlijk gewoon geen smartphone, en het afschalen van die gehele populatie is gewoon een te grote aderlating.

Financiële instellingen zijn verplicht klachten te registreren en in behandeling te nemen. Bel ze eens, en vraag een officiële klacht in te dienen, als men je niet in een alternatieve procedure wil voorzien. Of stuur een email van die strekking of zo. Meestal is dat de methode om alle methoden op tafel te krijgen. Goede kans dat ze bijvoorbeeld door een notaris geautoriseerde kopie ook accepteren. Kost een paar euro, maar dan heb je ook wat.

Als je het er dan nog niet mee eens bent, denk ik toch dat het afscheid nemen wordt.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Pagina: 1