Netwerkvraag voor nieuw huis

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22-06 13:12
Hallo,

Binnenkort verhuis ik (1juli sleuteloverdracht) samen met mijn vriendin naar een nieuwe woning. Nu zitten we in een appartement en straks in een rijtjeshuis met twee verdiepingen van totaal 140m2.

Ik heb al nagedacht over hoe ik het netwerk het beste kan aanleggen en wilde dit even controleren hier of ik het goed begrepen heb en of mijn gedachtegang goed is. Mochten jullie nog toevoegingen hebben hoor ik het graag. Dan kan ik aansluitend bij componentenaankoop advies mijn onderzoek afronden.

Begane grond:
1 TV aansluiting met kabel

Eerste verdieping:
1 TV aansluiting met kabel
1 desktop aansluiting met kabel
1 printer

Variabele apparatuur op wifi:
2x mobiele telefoon
1x laptop
1x tablet

Netwerkopzet:
Omdat er glasvezel ligt wil ik een glasvezel aansluiting. Deze komt binnen in de meterkast die in de hal staat. Mooi meegenomen is dat er een hole leiding loopt naar de eerst met nog een draad erin waardoor ik makkelijk een kabel kan doortrekken.

De meegeleverde router van de provider wil ik vervangen voor een eigen router en hier de tv van begane grond op aansluiten. Tevens een kabel naar de eerste en daar een switch plaatsen waarop ik dan de tv en dekstop en printer kan aansluiten.

Middels een mesh systeem kan ik ervoor zorgen dat ik in het gehele huis (alle verdiepingen en tuin) bereik heb.
Dus de router die ik in de meterkast plaatst is dan de eerste en eentje op de tweede die verder naar boven het bereik doorvoert?

Klopt het zo? Afgelopen jaren is er veel veranderd en wil gewoon toekomstproof zijn, verder heb ik er ook niet echt verstand van.

Alvast bedankt.

[ Voor 3% gewijzigd door taurus0205 op 12-05-2020 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Tsja, het hangt natuurlijk altijd af van het budget.

Je zegt dat je de router van de provider wilt vervangen. Heb je zelf enig idee wat je er voor in de plaats wilt? Besef je wel dat een meterkast vrijwel de slechtste plaats is voor een (wifi)router.

Een beetje mesh systeem kan prima functioneren, maar hou er rekening mee dat elke woning anders is en je nog steeds gebonden bent aan het onderlinge bereik. De enige tip die ik je hier mee kan geven, is: heb je de mogelijkheid om je AP's bekabeld te verbinden: Go for it.

Verder ziet het er w.m.b. uit als een prima plan. Ik ben zelf heel erg enthousiast over de Unifi apparatuur. USG in de meterkast, en op essentiele plaatsen in de woning AP's.

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Huidige bewoner heeft alles doorgetrokken naar de woonkamer, dus daar kan ik ook de router plaatsen.

Meeste modems/router van de provider zijn vrij ruk heb ik begrepen, momenteel heel slecht wifi bereik in ons 70m2 appartement dus dat wil ik straks echt beter,

De twee tv's en desktop wil ik direct op[ router met bekabeling omdat voor gamen echt wel beter is en ook voor streamen van welke dienst dan ook.

In toekomst wil ik ook nog een geluidssysteem aanleggen (blue sound) en de adviseur van geluidswinkel raadde me wel aan dat hoofd nodes met bekabeling aan te sluiten voor betere verbinding.

Dus dat moet de backbone zijn en dan wifi erbovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
EricNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:31:
Tsja, het hangt natuurlijk altijd af van het budget.

Je zegt dat je de router van de provider wilt vervangen. Heb je zelf enig idee wat je er voor in de plaats wilt? Besef je wel dat een meterkast vrijwel de slechtste plaats is voor een (wifi)router.

Een beetje mesh systeem kan prima functioneren, maar hou er rekening mee dat elke woning anders is en je nog steeds gebonden bent aan het onderlinge bereik. De enige tip die ik je hier mee kan geven, is: heb je de mogelijkheid om je AP's bekabeld te verbinden: Go for it.

Verder ziet het er w.m.b. uit als een prima plan. Ik ben zelf heel erg enthousiast over de Unifi apparatuur. USG in de meterkast, en op essentiele plaatsen in de woning AP's.
Goedkoop is vaak duurkoop, ik geef liever iets meer uit zodat het direct goed en soepel werkt in plaats van nu besparen en dan met de gebakken peren te zitten.
https://www.coolblue.nl/p...pack.html#product-reviews
Volgens mij moet deze gewoon prima voldoen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-09 12:40
Ik heb zelf geen ervaring met de mesh routers van Asus, maar als je in die prijsklasse zit kun je ook eens kijken naar Orbi van Netgear. Persoonlijk zelf geen ervaring mee, maar vanuit vriendenkring (met minimale netwerkkennis) hoor ik alleen maar tevredenheid. Zoals gezegd werk ik persoonlijk het liefste met Ubiquiti (de Unifi lijn). Tuurlijk, het kost wel wat, maar ik ben het met je eens: goedkoop is duurkoop.

Maar bij wifi moet je onthouden: meten is weten. Met andere woorden: in mijn huis volstaat 1 Unifi AP AC Pro voor anderhalve verdieping. Echter, bij de nieuwbouwwoning van 1 van mijn vrienden is het volledige signaal weg bij het dichtdoen van de (volledig brandwerende deur).

Als je de mogelijkheid hebt om je router niet in de meterkast te zetten kun je er natuurlijk prima een Wifi Router weg zetten. Als je je router wel graag in de meterkast zet (omdat daar vaak centraal je kabels binnen komen), kijk dan eens naar een Unifi USG. Dit is puur een gateway. Het is een stuk geavanceerder dan de gemiddelde huis-tuin-keuken router, maar dan heb je wel nog steeds je centrale "netwerkpunt".

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
EricNL schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:55:
Ik heb zelf geen ervaring met de mesh routers van Asus, maar als je in die prijsklasse zit kun je ook eens kijken naar Orbi van Netgear. Persoonlijk zelf geen ervaring mee, maar vanuit vriendenkring (met minimale netwerkkennis) hoor ik alleen maar tevredenheid. Zoals gezegd werk ik persoonlijk het liefste met Ubiquiti (de Unifi lijn). Tuurlijk, het kost wel wat, maar ik ben het met je eens: goedkoop is duurkoop.

Maar bij wifi moet je onthouden: meten is weten. Met andere woorden: in mijn huis volstaat 1 Unifi AP AC Pro voor anderhalve verdieping. Echter, bij de nieuwbouwwoning van 1 van mijn vrienden is het volledige signaal weg bij het dichtdoen van de (volledig brandwerende deur).

Als je de mogelijkheid hebt om je router niet in de meterkast te zetten kun je er natuurlijk prima een Wifi Router weg zetten. Als je je router wel graag in de meterkast zet (omdat daar vaak centraal je kabels binnen komen), kijk dan eens naar een Unifi USG. Dit is puur een gateway. Het is een stuk geavanceerder dan de gemiddelde huis-tuin-keuken router, maar dan heb je wel nog steeds je centrale "netwerkpunt".
dacht dat je hier niet over apparatuur praten mocht omdat dat weer onder aankoop advies valt? :P

Wilde daarom vooral weten of ik op deze wijze de setup goed heb. Ja van netgear lees ik ook goede dingen, maar dan spreekt die asus me meer aan.

In huidige woning heb ik geen netwerk hoeven aanleggen alles direct op router geknald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
dit is een woning van 2008 waar we ingaan, vloeren van beton en een deur voor de trap naar de eerste.

Dan zou je een tweede ap op de switch moeten aansluiten die dan op de eerste staat indien het bereik niet afdoende is om daar wifi te krijgen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Ik ben zelf geen groot fan van mesh netwerken, als je toch al met bedrading bezig bent zorg dan ook dat je je AP's op een bedrade aansluiting krijgt scheelt je ook nog eens een stopcontact zodra je daar voor POE gaat.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
mash_man02 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 23:34:
Ik ben zelf geen groot fan van mesh netwerken, als je toch al met bedrading bezig bent zorg dan ook dat je je AP's op een bedrade aansluiting krijgt scheelt je ook nog eens een stopcontact zodra je daar voor POE gaat.
ah ik dacht dat je dat mesh systeem nodig hebt zodat je mobiel en tablet op de wifi gaan?

Dat is dus niet zo?

Mijn voorkeur is inderdaad het grootste deel bedraad te hebben omdat dat gewoon veel stabieler is, maar wil wel voor mobiel en tablet goed wifi hebben in gehele huis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
taurus0205 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:43:
[...]

ah ik dacht dat je dat mesh systeem nodig hebt zodat je mobiel en tablet op de wifi gaan?

Dat is dus niet zo?

Mijn voorkeur is inderdaad het grootste deel bedraad te hebben omdat dat gewoon veel stabieler is, maar wil wel voor mobiel en tablet goed wifi hebben in gehele huis
Met een mesh systeem koppel je AP's aan elkaar zodat ze onderling de datastromen daadloos naar een home ap sturen.

Het home AP heeft dan weer een bedrade verbinding met je internet toegangsrouter.

Dit wordt vaak toegepast omdat bedrading naar AP's lastig is in bestaande bouw. Dus als je de gelegenheid hebt is bedraad naar Ap's de manier voor een stabiel presterende wlan omgeving en een mesh of wds oplossing er eentje die je gebruikt als bedraad geen optie is.

Voor je clients is er anders dan de mogelijke prestatie verschillen geen onderscheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
ok dus dan ben ik beter af om mijn switch die op ik op de eerste verdieping zal plaatsen te koppelen (bedraad dan) aan een AP om zo betere wifi te garanderen in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
mash_man02 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:29:
[...]

Met een mesh systeem koppel je AP's aan elkaar zodat ze onderling de datastromen daadloos naar een home ap sturen.

Het home AP heeft dan weer een bedrade verbinding met je internet toegangsrouter.

Dit wordt vaak toegepast omdat bedrading naar AP's lastig is in bestaande bouw. Dus als je de gelegenheid hebt is bedraad naar Ap's de manier voor een stabiel presterende wlan omgeving en een mesh of wds oplossing er eentje die je gebruikt als bedraad geen optie is.

Voor je clients is er anders dan de mogelijke prestatie verschillen geen onderscheid.
Nu is er dan nog het probleem dat kpn geen bridge modus ondersteunt. In dat geval zal ik het orbi of asus systeem als ik AP moeten gebruiken waardoor de isp van KPN als router dient.

Beetje zonde of niet om dure routers te kopen die je dan niet als router kunt inzetten.

Waardoor ik me dan afvraag of het niet is in plaats van me bij KPN aan te melden dit bij Ziggo te doen omdat zij het wel ondersteunen? Of je moet de fritzbox huren voor 8euri per maand van kpn, wat dan ook de kosten van je abbo weer omhoog drijft.

Op zich is 200Mbit bij kpn 50 euro, 250Mbit bij ziggo is 56 euro, dusja heel veel verschil met fritzbox maakt het ook niet en dan heb je wel glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
taurus0205 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 15:07:
ok dus dan ben ik beter af om mijn switch die op ik op de eerste verdieping zal plaatsen te koppelen (bedraad dan) aan een AP om zo betere wifi te garanderen in huis?
Zeker waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
taurus0205 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 15:46:
[...]

Nu is er dan nog het probleem dat kpn geen bridge modus ondersteunt. In dat geval zal ik het orbi of asus systeem als ik AP moeten gebruiken waardoor de isp van KPN als router dient.

Beetje zonde of niet om dure routers te kopen die je dan niet als router kunt inzetten.

Waardoor ik me dan afvraag of het niet is in plaats van me bij KPN aan te melden dit bij Ziggo te doen omdat zij het wel ondersteunen? Of je moet de fritzbox huren voor 8euri per maand van kpn, wat dan ook de kosten van je abbo weer omhoog drijft.

Op zich is 200Mbit bij kpn 50 euro, 250Mbit bij ziggo is 56 euro, dusja heel veel verschil met fritzbox maakt het ook niet en dan heb je wel glasvezel.
Voor consumenten probeert men zo veel mogelijk functies in een apparaat te proppen, dus switch, router, modem en ap in 1 kastje is dan het resultaat. Meestal zijn deze functies niet echt in balans. Een goede router / firewall met een marginale switch c.q. wlan functie zijn dan vaak het resultaat.

Een fritzbox is dan best nog wel aardig goed alhoewel de wlan en switching qua features weer wat minder zijn.

Wil je het beste ? Moet je alles zo veel mogelijk qua functie los aanschaffen, maar dat is helaas dan ook vaak weer het meest complexe en het duurste.

Choises.........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
Duidelijk, tja ik hoef niet het aller duurste (denk 1000euro wat ik ook heb gezien). Mijn vriendin en ik geven niks om allernieuwste mobiel bijv, vinden onze samsung a5 nog dik in orde.

Sws sluiten we internet only af, de Tv's en de game PC moeten gewoon bedraad aangesloten worden alsook het geluidsysteem van Bluesound.

Daarnaast, willen we wel gewoon wifi bereik hebben. Mijn vriendin klaagt nu altijd dat ze geen bereik heeft op de laptop en tablet ook al zit ze naast dat stomme kastje. Veel spullen hebben we dus niet maar we houden wel van kwaliteit.

Als we dan nu nieuwe spullen gaan kopen wil ik wel toekomst proof zijn vandaar dat ik dacht aan die orbi of asus, maar die zijn alweer 4jaar oud ofzo kom ik vandaag achter.

Voor hetzelfde geldt kan je dan net zo goed 2x deze neer zetten.: https://nl.hardware.info/routers.9/asus-rt-ax58u.555855

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:08
taurus0205 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:36:
[...]

Duidelijk, tja ik hoef niet het aller duurste (denk 1000euro wat ik ook heb gezien). Mijn vriendin en ik geven niks om allernieuwste mobiel bijv, vinden onze samsung a5 nog dik in orde.

Sws sluiten we internet only af, de Tv's en de game PC moeten gewoon bedraad aangesloten worden alsook het geluidsysteem van Bluesound.

Daarnaast, willen we wel gewoon wifi bereik hebben. Mijn vriendin klaagt nu altijd dat ze geen bereik heeft op de laptop en tablet ook al zit ze naast dat stomme kastje. Veel spullen hebben we dus niet maar we houden wel van kwaliteit.

Als we dan nu nieuwe spullen gaan kopen wil ik wel toekomst proof zijn vandaar dat ik dacht aan die orbi of asus, maar die zijn alweer 4jaar oud ofzo kom ik vandaag achter.

Voor hetzelfde geldt kan je dan net zo goed 2x deze neer zetten.: https://nl.hardware.info/routers.9/asus-rt-ax58u.555855
het fraaiste en modernste audioopslag systeem is momenteel Roon en dan save je je audio files op een pc of nog beter een NAS die je aansluit op je router vanwaar je door het hele huis weer bij je muziekbibliotheek kan.

Je kan dan het streamen van internet overslaan en meteen spelen vanuit je opgeslagen bestanden vanuit Qobuz of Tidal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
aljooge schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 20:57:
[...]

het fraaiste en modernste audioopslag systeem is momenteel Roon en dan save je je audio files op een pc of nog beter een NAS die je aansluit op je router vanwaar je door het hele huis weer bij je muziekbibliotheek kan.

Je kan dan het streamen van internet overslaan en meteen spelen vanuit je opgeslagen bestanden vanuit Qobuz of Tidal.
Project voor geluidssyteem komt later nog, nu eerst weten wat slimheid is voor router :P
Anders krijg ik kortsluiting in mijn brein hoor. Ongeveer 1,5jaar geleden was ik er kort mee bezig en bluesound ontdekt, maar er veranderd natuurlijk. Vermoed dat ik dat project in 2021 weer oppak ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02:08
taurus0205 schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 21:13:
[...]

Project voor geluidssyteem komt later nog, nu eerst weten wat slimheid is voor router :P
Anders krijg ik kortsluiting in mijn brein hoor. Ongeveer 1,5jaar geleden was ik er kort mee bezig en bluesound ontdekt, maar er veranderd natuurlijk. Vermoed dat ik dat project in 2021 weer oppak ofzo.
Ook bluesound is Roon Ready. Ik heb een andere keuze gemaakt, , maar Bluesound is echt wel een goed idee.

Maar terug over netwerken. Ik heb achter mijn ISP modem een tweede router hangen die alles in het huis netjes verdeeld. Een dd-wrt router voor een habbekrats gekocht op marktplaats. Die dingen kosten in het tweedehands circuit helemaal niets, voor nog geen 3 tientjes klaar. Heb je een tweede router achter je modem hangen vanwaar je de netwerkkabels verdeeld naar de verdiepingen.

Nadeel: geen mesh, Maar is het echt nodig dat als je met je tablet de trap oploopt dat je voorkomt dat je internet switcht van accesspoint?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• taurus0205
aljooge schreef op vrijdag 29 mei 2020 @ 22:56:
[...]

Nadeel: geen mesh, Maar is het echt nodig dat als je met je tablet de trap oploopt dat je voorkomt dat je internet switcht van accesspoint?
Mijn vrouw laat mij mijn gang gaan alles bedraad aan te leggen wat erg chill is. IK doe alles van mijn pc bijna niks op mobiel eerlijk gezegd. Minste wat ik kan doen is zorgen dat zij goed wifi bereik heeft overal. Nu stoort ze zich mateloos aan het wifi bereik en zij zit veel op haar tablet, mobiel en laptop.
Pagina: 1