Schimmel op underlayment plafond berging - wat te doen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Schimmel op het plafond van onze berging - wat ga ik doen?

Berging, staat los van het huis, enkelsteens (als in, de muur is zo dik als de kop van de baksteen), geen isolatie. Plat dak, plafond van underlayment, vermoed geen isolatie, daarop bitumen. Plafond heeft twee ventilatiebuizen er doorheen (verticaal, met van die dakjes er op tegen het regen. Ik schat diameter ~10cm). Betonnen vloer die 's winters nat aanvoelt (ik vermoed condens van de lucht in de berging, die vloer voelt in die periode ijskoud).

Afmeting ca. 4,5m x 2,2m. De lange zijden hebben beide een deur, de lange zijde aan de kant van ons huis een groot raam dat op een kier gezet kan worden. Geen ventilatie in de deuren.

Toen we het huis 2jr geleden kochten zag alles er prima uit :) Bronnen van vocht laatste twee jaar, naast de buitenlucht: er staat een (soms natte) fiets in geparkeerd en ik heb er in de winters met regelmaat staan klussen / knutselen, zonder verwarming dus,. Zie foto's voor situatie na twee winters:

Dit is aan de zijde waar de muur geen raam heeft (lijkt op de foto nog erger dan in het echt :'( ):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hmTadZRBOMfnlMJFeVUZ85YoTK0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bnn1MDl2NZ3gHeTguo7Nq97z.jpg?f=user_large

Waar de muur raam heeft (aan de kant van het huis) ziet t er beter uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S7Ss0o-3SjgypRTcUB6nbN5BDl0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/3OMM2jcAsdEoWXspUzk8EJ64.jpg?f=user_large

Ik heb met een schroevedraaier op de schimmel gekrast. Ik kan de schimmel (en een laagje underlayment lijkt het wel :'( ) makkelijk wegkrassen, daarachter is het "schoon" . Mijn conclusie is dan dat de schimmel komt van vocht aan de onderzijde van het plafond?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVC6XQ046eTfBTBmRR9t0_YRAuY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Ph5S1uQ9ejygjuQ8blBd8XAf.jpg?f=user_large

Twee van zulke ventilatiegaten in het plafond. Lijkt me dat dit weinig doet voor de lucht die "stil staat" tussen de balken waar het plafond op rust?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bslpoSMKwTS4vmRNsslRg130hVY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tb1HqQm2JrALxxQSTVNQNNei.jpg?f=user_large

De underlayment voelt (behalve de buitenlaag, waar het wit is) redelijk solide aan - ik prik er niet doorheen. Die latjes die langs de wanden lopen en helemaal vervormd zijn ... daar prik ik zo doorheen.

Een plaat mdf die naast de fiets staat is een soort blauwe kaas geworden, evenals de binnenkant van een verrijdbaar ikea kastje (met van dat geperste karton in de lades). Andere houten voorwerpen (rest hout voor mijn hobby, tuingereedschap) is onaangetast.

Een maand geleden sedumdak aangelegd met zo'n kant en klaar geleverd systeem (twee vlieslagen, noppen-matten, substraat, sedum en grind langs de randen en om de ventilatie-uitlaten heen). Ik lees hier wisselende verhalen over - gaat dit wel of niet helpen? Hebben het niet voor de functie gedaan maar omdat mijn vriendin het leuk vind - kan het kwaad voor de schimmelsituatie?

Kunnen jullie mij helpen met een stappenplan?
1. Schoonmaken met bleekmiddel 10% oplossing;
2. Schuren, stofzuigen, balken en plafond in de olie zetten voor betere vochthuishouding en schimmelwering

en dan weet ik het niet meer...

- wel of niet ventilatieroosters onderaan in de deuren?
- luchtontvochtiger .. lijkt me dat ik dan gewoon de buitenlucht sta te drogen?
- Ik heb nog zo'n kleine radiator op wieltjes ergens, is het zinvol om die met eoa gadget in de berging te zetten en boven bepaalde vochtigheid aan te laten slaan?
- laag trespa tegen de balken aanzetten, lijkt logisch omdat daar dan het meeste vocht tegenaan zou condenseren, maar volgens mij zit ik dan (nog meer) met stilstaande lucht tussen de balken en kan ik helemaal niet meer volgen hoe het de underlayment vergaat?
- muren impregneren aan de buitenkant?
- raam altijd op een kier?
- hoirzontale gaatjes boren in de balken voor een betere flow - verzwak ik dan niet de hele constructie?
- op een aantal plekken hoog in de muur verticale uitsparingen maken tussen de bakstenen en roostertje er in?
- de situatie lijkt me nog niet zodanig dat het sedum er weer vanaf moet en we het hele dak kunnen vervangen, maar dan met isolatie tussen underlayment en bitumen.

Dank voor suggesties en/of uitleg!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 316442

Condens/ vocht slaat op de dakplaat en laat schimmel achter. Niets ernstig.

Wel moet de bering beter geventileerd worden om dit te voorkomen.

Plafond inspuiten met een schimmelwerend/ dodend goedje.
Bestaande ventilatieopening vrij houden van obstakels.
Extra ventilatie aanbrengen in je berging,
Kier onder de deur ongeveer 20mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Reinigen met backing soda/ reinigingszout en schoonmaakazijn. Na goed drogen
oa latex gebruiken ( schimmelwerend)
(Draag wel mondkapje en veligheidsbril)

[ Voor 15% gewijzigd door Hackus op 13-05-2020 20:14 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Anoniem: 316442 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:02:
Condens/ vocht slaat op de dakplaat en laat schimmel achter. Niets ernstig.
Zeker? De buitenste laag lijkt toch echt aangetast, want schraapt wel erg makkelijk weg met een schroevedraaier... En latjes tegen het underlayment aan, aan de achterkant van de berging, zijn helemaal vervormd en prik ik zo doorheen.
Wel moet de bering beter geventileerd worden om dit te voorkomen.
Extra ventilatie aanbrengen in je berging,
Opties:
- gemotoriseerde fans in de twee ventilatieuitgangen in het plafond?
- sleuven aanbrengen in de muur, met een roostertje (met sleuf bedoel ik: ter hoogte van net onder de plafondbalk, op een paar plekken verticale laag cement tussen twee bakstenen weghalen en daar een miniroostertje in doen)?

Of volstaat onderstaande al?
Kier onder de deur ongeveer 20mm.
Het grote raam staat nu continu op een kleine kier, deur komt dan een rooster in.

Dank voor je reply!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ik vermoed (en weet dat niet zeker) dat het ook komt doordat de lucht/vocht stil komt te vallen tussen de balken. Ik heb hier in mindere mate ook last van in mijn garage. Ik ga deze dan ook binnenkort isoleren. Door middel van gaten boren in de balken (en op die hoogte naar buiten) wil ik er voor zorgen dat er een luchtstroom in de 'spouw' komt. Wellicht heb je hier ook iets aan.

Het is uiteindelijk een vochtprobleem in een niet geïsoleerde ruimte. een kacheltje zou ook al helpen denk ik maar die moet je 's winters dan aardig opstoken..

[ Voor 17% gewijzigd door hk12nl op 14-05-2020 10:55 ]

©2004

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Hackus schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 20:12:
Reinigen met backing soda/ reinigingszout en schoonmaakazijn. Na goed drogen
oa latex gebruiken ( schimmelwerend)
(Draag wel mondkapje en veligheidsbril)
Goed om mij te herinneren aan dragen van relevante pbm's, dank je.

Latex op hout of plaatmateriaal... ben ik geen fan van. Gaat olie worden in dit geval, of een schimmelwerende beits als dat bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:48
hk12nl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:54:
Door middel van gaten boren in de balken
Ik zou geen gaten gaan boren in de balklaag van je dak.
Dat is vragen om grote problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
hk12nl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 10:54:
Ik vermoed (en weet dat niet zeker) dat het ook komt doordat de lucht/vocht stil komt te vallen tussen de balken. Ik heb hier in mindere mate ook last van in mijn garage. Ik ga deze dan ook binnenkort isoleren. Door middel van gaten boren in de balken (en op die hoogte naar buiten) wil ik er voor zorgen dat er een luchtstroom in de 'spouw' komt. Wellicht heb je hier ook iets aan.

Het is uiteindelijk een vochtprobleem in een niet geïsoleerde ruimte. een kacheltje zou ook al helpen denk ik maar die moet je 's winters dan aardig opstoken..
Dat stilstaan ben ik ook een beetje bang voor, dan gaat een gat onderaan mn deur ook niet veel helpen. Stel ik heb 7 'ruimtes' tussen de balken, als ik dan aan beide zijden een verticaal sleufje maak tussen twee bakstenen plus klein rooster tegen troep/insecten, zou dat ook niet al enorm helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:04:
[...]
Zou mijn zorg ook zijn. Intuitief ja, als ik er over nadenk: nee. Met elk gat verlaag je draagkracht van die balk + je hebt een niet behandelbaar stukje (kops) hout waar vocht meteen vanuit de kern in je balk kan gaan trekken. Tenzijn je een gat groot genoeg maakt om er een kwast in te doen. Of extra ondersteuning voor die balk maakt om die gaten op te vangen. Complex.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk12nl
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
FRANQ schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:04:
[...]

Valt wel mee. Het is een balk van 8x25cm en 3 meter lang. Als ik daar 3 gaten in boor van 2cm gebeurd er niets hoor ;) Ik heb het zelfs besproken met iemand die 60 jaar ervaring in de bouw heeft ;)
clem schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:06:
[...]

Dat stilstaan ben ik ook een beetje bang voor, dan gaat een gat onderaan mn deur ook niet veel helpen. Stel ik heb 7 'ruimtes' tussen de balken, als ik dan aan beide zijden een verticaal sleufje maak tussen twee bakstenen plus klein rooster tegen troep/insecten, zou dat ook niet al enorm helpen?
Ik vermoed van wel. Al blijft de ultieme oplossing wel verwarmen denk ik. Zorgen dat het vocht eruit gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door hk12nl op 14-05-2020 11:13 ]

©2004

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14:48
clem schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:06:
[...]

je kan prima de stootvoegen eruit boren, je kunt hier dan ook weer roostertjes in drukken tegen bijen en wespen.

dat die latjes rot zijn kan ook duiden op lekkage van boven (langs de daktrim?) waardoor er water tussen je bitumen en plaatmateriaal in sijpelt.
Zou dat ook even goed uitsluiten.

Natuurlijke ventilatie zou voldoende moeten zijn.
Je hebt al 2 ventilatie punten op je dak, en als er lucht naar binnen kan via een rooster laag in de muur of onder je deur door krijg je trek omhoog, hierdoor zou de schuur eigenlijk vanzelf droog moeten worden.
hk12nl schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 11:11:
[...]
Valt wel mee. Het is een balk van 8x25cm en 3 meter lang. Als ik daar 3 gaten in boor van 2cm gebeurd er niets hoor ;) Ik heb het zelfs besproken met iemand die 60 jaar ervaring in de bouw heeft ;)
[...]
Ja dat zei je er niet bij.
TS heeft balkjes van naar schatting 12 of 15 cm hoog en een overspanning van (denk ik) een twee meter.
Dan zit hij al redelijk kritisch qua balkhoogte. ga je daar even met de speedboor gaten in boren houd je geen balk meer over.
Ik vermoed van wel. Al blijft de ultieme oplossing wel verwarmen denk ik. Zorgen dat het vocht eruit gaat.
Mijn schuur is verwarmd (tot 12graden) , maar dan zul je toch eerst van het vocht af moeten en alles goed isoleren. Ik heb 12cm glaswol isolatie in de wanden en het dak.
Anders sta je voor de mussen te stoken.

In de zomer is het heerlijk koel in mijn schuur :P

Edit: Nu ik erover nadenk, ik heb een 220v "PC ventilator" onder mijn kachel in de schuur welke 24/7 aan staat voor luchtcirculatie.
Zoiets als deze https://www.allekabels.nl...b_pwkUZ50CYaAjaNEALw_wcB#

[ Voor 40% gewijzigd door FRANQ op 14-05-2020 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Dank, en weer wat nieuws geleerd: stootvoeg.

Wat je zegt over die latjes... slik. Heb net 4 weken geleden sedumdak gelegd, had mezelf ervan overtuigd dat het vocht 'van onderen' was waardoor die latjes zo broos waren. Wat jij zegt zou wel een logisch gevolg kunnen zijn van de spijkers waarmee de latjes vanaf de onderkant aan de plafondplaat zijn bevestigd 8)7 . Zal t 's onderzoeken.

Een grote bron van vocht was 1 zijmuur waar bij de buren een 30cm hoge hoop aarde tegenaan stond. Dat stuk werd helemaal wit in winter/herfst (er zit overal wel een beetje witte uitslag aan de binnenmuren, maar daar werd het echt ranzig wit). De nieuwe buren hebben die aarde onlangs weggehaald en een overkapping tegen aangezet, die tussen onze en hun nieuwe schuur in staat, die stenen zijn nu al minder wit en voelen gewoon droog aan. Ook zit verreweg de meeste plafondschimmel aan de lange achterzijde van de schuur. Daar zit geen raam, en tegen de tijd dat de zon daar komt in de herfts en winter is deze al achter de daken van de overburen verdwenen.

Zal s beginnen met die stootvoeg roosters.

En die pc fan: ik heb voor de grap de cfm omgerekend naar m3, 100cfm van zo'n 2cm dik ventilatortje is nog steeds 180m3 / uur! Dus je hebt idd niet veel nodig om de m3 in je schuur x maal per uur te laten circuleren mits de lucht vrij genoeg kan bewegen. Misschien een optie voor die ventilatiegaten in het plafond, mochten stootvoegen en evt. rooster in deur niet het gewenste effect hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Meer ventileren. Als je daarvoor moet verbouwen tijdelijk deur open laten of een ventilator neerzetten.

Je kan waarschijnlijk wel ventilatie gaten/roosters maken in muur, deur of dak.

En ik zou er even een vochtmeter leggen dan kun je het in de gaten houden. Al is het waarschijnlijk in de winter gebeurd.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phony
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik had ook last van vocht in de schuur; je zag de fietsen wegroesten. Sindsdien zet ik de deur wat vaker open op dagen dat het droog is en/of lekker waait. Vooral in de natte maanden, wanneer de fietsen al nat de schuur in gaan werkt dat prima.

Voor mij werkt dit voldoende, maar anders zou ik een ventilator op een tijdklok zetten om luchtstroom te forceren en daarmee vochtige lucht af te voeren. En dat wil je dan eigenlijk ook alleen wanneer het buiten droog is. Dus aanzuigende onder je deur, en dan ventilator boven achterin plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clem
  • Niet online
Dank voor de input iedereen!

De onderste stenen van 1 lange muur van de berging (aan de tuinkant) blijken volgezogen. Kan ik dit oplossen met een strook grind langs de buitenmuur van de schuur? Laten we zeggen ~15 cm breed, 10 cm de grond in? Of is dat zinloos en moet ik aan iets anders denken?

- Ik heb een aantal stootvoegen geboord (daarna bijenbekjes) onderin 1 lange muur, en bovenin de overstaande muur. Qua totale luchtstroom niet veel (oppervlakte totaal ~50cm2), maar nu stroomt er wel iets meer lucht onder de ergste plekken langs;
- Raam staat mbv een houtje continu op een kier;
- Ik zal een dezer dagen de deur aan de tuinzijde iets inkorten, zodat hier ook meer lucht stroomt. Dit leek me minder bewerkelijk dan een rooster in de deur plaatsen. De deur aan gangpadzijde bleek al een vrije ruimte van 2 cm onderin te hebben;
- Daarna plafond poetsen met waterstofperoxide oplossing, licht schuren en in de olie zetten;

Voor het boren van de stootvoegen heb ik eea opzij moeten zetten, en ik schrok toen wel van de onderste rij bakstenen aan de tuinzijde. Lijken zich helemaal volgezogen te hebben, zag er lelijk uit, veel zwart met bruin en geel er tussendoor. Vloer van de berging lijkt een paar cm onder het niveau van de tuinrand te liggen daar. De tuin (tegels en aarde) loopt schuin af naar het midden van de tuin waar een afvoer is, echter is dit kennelijk niet genoeg om het volzuigen van de onderste stenen in de berging te voorkomen.
Pagina: 1