PC valt steeds uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazrit
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 15-05-2021
Mijn zoon heeft een game pc die sinds kort regelmatig (deels?) uitvalt wanneer hij Fortnite aan het spelen is. Je hoort eerst hard geblaas. Het beeld wordt zwart. Het controlelampje op de pc blijft branden. De praatfunctie in het spel blijft bestaan. De ventilatoren zijn dan aan en het moederbord warm (ik weet niet wanneer dat té warm is). Na een kwartiertje wachten kan hij weer opgestart worden. Soms geeft het beeldscherm dan raar beeld weer (grijzig). Dan start hij nog een keer op en gaat het weer.

We hebben het systeem al opgeschoond. Schoongeblazen van binnen.

Wat kan hier de oorzaak van zijn en wat kunnen wij het best doen?

Hartelijke groet,
Tirzah

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:04
Klinkt als oververhitting. Maargoed, uit welke onderdelen bestaat de PC precies?

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
Wat hierboven gezegd wordt. Plus wat zijn de temperaturen? ( coretemp etc )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:14
Hard blazen en beeld valt uit maar pc niet is 99% zeker de gpu (of gpu deel van cpu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazrit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYEwn_tEd_6GR5tBLdg8nW3SehU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MQgmuGVnCnepUeyXabTieonD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Welke foutmelding scores krijg je?
Maar ik denk dat je gpu gaar is is, gezien het geluid wel doorloopt (dus voeding en cpu werken nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazrit
Nat-Water schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:02:
Klinkt als oververhitting. Maargoed, uit welke onderdelen bestaat de PC precies?
Zie toegevoegde afbeelding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazrit
99ruud99 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:10:
Welke foutmelding scores krijg je?
Maar ik denk dat je gpu gaar is is, gezien het geluid wel doorloopt (dus voeding en cpu werken nog)
Raakt er dan ook iets oververhit?
En is dat te vervangen en hoe kostbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
@hazrit je hebt niet aangegeven wat voor mobo /voeding. Dat zijn juist belangrijke onderdelen waar vaak zwaar op bespaart wordt in prebuilds, omdat niemand ernaar kijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Hazrit schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:12:
[...]

Raakt er dan ook iets oververhit?
En is dat te vervangen en hoe kostbaar?
Nee, PC's schakelen zichzelf dan normaal gezien uit voordat er schade onstaat.

Dat lijstje is trouwens verre van compleet natuurlijk..

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hazrit
99ruud99 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:12:
@hazrit je hebt niet aangegeven wat voor mobo /voeding. Dat zijn juist belangrijke onderdelen waar vaak zwaar op bespaart wordt in prebuilds, omdat niemand ernaar kijkt.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik daarachter kom. Weet er te weinig vanaf. Zocht vooral een richting om te zoeken. Ik lees dat de kans dat de gpu niet meer goed is groot is. Ik ga verder zoeken naar handige volgende stappen. Als het de moeite waard is hoop ik dat we iets kunnen vervangen of (laten) repareren.

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
Hazrit schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik daarachter kom. Weet er te weinig vanaf. Zocht vooral een richting om te zoeken. Ik lees dat de kans dat de gpu niet meer goed is groot is. Ik ga verder zoeken naar handige volgende stappen. Als het de moeite waard is hoop ik dat we iets kunnen vervangen of (laten) repareren.

Bedankt voor je reactie!
Nee, dat lees je dan niet goed. De GPU / Grafische kaart hoeft helemaal niet stuk te zijn, of niet meer goed te zijn. We weten nog niet eens zeker of dat echt het probleem is.

De vermoedens zijn nu dat hij domweg niet genoeg gekoeld wordt. Als je zoontje het warm heeft, dan vervang je 'm toch ook niet? Dan ga je kijken hoe je hem kan koelen. Idem met een GPU.

Het meest logische is een slechte ventilatie. Dit kan -bijvoorbeeld- komen door een behuizing met slechte luchtcirculatie. Hoe kom je hierachter? Meet de temperaturen van de GPU. Doe de kast gewoon open, en kijk of de PC het langer volhoudt. Kijk met een fladdertje papier of er uberhaupt luchtcirculatie is. Het is de afgelopen dagen warm geweest, en als de zon op de kast staat kan het gewoon warm worden in de kast.

Al met al, eerst meten en testen voordat je lukraak ergens geld tegenaan gooit.

[ Voor 13% gewijzigd door Nat-Water op 12-05-2020 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Ow daarom werd m'n vriendin dus boos... @Nat-Water

Voor rest eens met nat, maar eerste waar ik zou kijken is omgeving GPU. Get klinkt echter alsof je beter even met iemand anders erbij ernaar kan kijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 08:02
Eens met Nat-Water, lees zijn tips goed door. Ter aanvulling:
Een PC koelt door aan 1 kant koele kamertemperatuur de kast in te zuigen en aan de andere kant van de kast de hete PC lucht naar buiten te blazen. Werken deze 2 goed, of zit er iets in de kast dat een luchtstroom belemmerd?
De koude kamerlucht moet over 2 hete onderdelen heen gaan, de koeling op de CPU (Processor) en op de GPU (Videokaart).

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 25-09 09:49
Hazrit schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:20:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Maak je kast eens open en richt een huis-tuin-en-keuken ventilator op de videokaart. Als je niet weet waar die zit, gewoon op de onderdelen richten.

Probeer weer eens te gamen. Kans dat hij het nu wel gewoon blijft doen. Dat heb ik ook ooit eens gedaan bij een videokaart waar een te kleine koeling op gemonteerd zat. Daarna werkte het perfect.

[ Voor 8% gewijzigd door Lennyz op 12-05-2020 16:43 ]

Pagina: 1