Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-12-2024
Dag iedereen,

Door de Corona crisis heb ik plots wat vrije tijd voor van die projectjes die anders altijd blijven liggen.
Ik had een plasma TV (Samsung PS51D6910) die ik destijds gekocht heb omwille van de prijs/beeldkwaliteit verhouding, zeker tov LCD's. Helaas is deze plots kapot gegaan, kon ik het probleem niet direct oplossen en heb ik da maar een OLED gekocht.

Echter had ik het gevoel dat het probleem op te lossen moest zijn en ik kreeg het dus niet over m'n hart om de TV weg te gooien.

...

Het probleem:
De TV zit in een loop waarbij ie opstart, een 10-tal seconden 'werkt' en vervolgens afsluit om opnieuw op te starten. Hierbij hoor je het relais van het powerboard telkens "klikken".

---

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

Na YouTube af te schuimen blijkt dat in het grootste deel van de gevallen het powerboard er dan de geest aan heeft gegeven, doorgaans door een gesprongen elco. *Joepie* dit kan ik zelf herstellen...
Na controle van alle condensatoren blijken deze nog intact. Ook de transistoren zitten allemaal nog steeds netjes vastgesoldeerd en zijn niet losgekomen door oververhitting.Damn :/

Met de multimeter heb ik alle controlespanningen op de X en Y borden uitgemeten en ook deze waren allemaal binnen de marges.

Vervolgens heb ik het main board losgekoppeld en een paar brugjes gemaakt om de tv in testmodus te krijgen, wat lukt! De TV heeft anderhalf uur de testbeeldencyclus staan weergeven, safe to say dat het powerboard en de X en Y borden dus nog werken.

Ik val helaas dus binnen de <10% van de gevallen waar het mainboard het probleem is. De troubleshootgids van Samsung die ik op een Tsjechische site gevonden heb wijst ook in die richting. Oplossing: vervangen mainboard. Probleem, deze zijn hier niet meer te verkrijgen en importeren vanuit de States kost een zak geld.

---

Wat wel mogelijk is, is om de -hoogstwaarschijnlijk- kapotte IC te vervangen. Deze is in Frankrijk wel nog te bestellen aan een aanvaardbare prijs. Het probleem dat zich stelt is dat ik niet kan SMD solderen.

Zijn er hier mensen die kunnen SMD solderen en bereid zouden zijn om die ene chip los te solderen en een nieuwe erop vast te solderen tegen een kleine vergoeding? Ik ben immers niet zeker dat het probleem hiermee gaat opgelost zijn, maar ik zou het wel willen proberen.

Ik wil de TV gebruiken als dedicated scherm voor m'n oude spelconsoles (nintendo, ps2,...) om samen met mijn zoon op te retrogamen.

Alle hulp is welkom, Ik voeg alvast een foto van de IC bij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sQHxPhpTcLaU3vt78iDFoD8_tng=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ppH3CRaSx5zVXSOVELL42Ral.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-09 11:26

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Het kleinste wat ik tot nog toe gesoldeerd heb is een chip met een pinafstand van 0,635mm. Dat was niet eenvoudig, maar het is me wel gelukt.

De chip die je omcirkeld hebt ziet eruit als een geheugenchip. Waarom verdenk je specifiek die chip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
dmantione schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:57:

De chip die je omcirkeld hebt ziet eruit als een geheugenchip. Waarom verdenk je specifiek die chip?
Na heel lang en veel zoeken ben ik op deze uitgekomen:
YouTube: Samsung PN51D6500/7000, PN59D6500/7000, PN64D6500/7000 smart logo po...

Kheb dan nog wat verder gezocht en enkel dingen gevonden die dit lijken te bevestigen
zoals de uitleg bij deze:

https://www.ebay.com/itm/...id=p2047675.c100005.m1851

[ Voor 27% gewijzigd door Q82 op 13-05-2020 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 23:33
Deze heeft wat lange pootjes.
In mijn grijze electroverleden heb ik wel eens een chip op de pootjes van de voorganger gesoldeerd, wat makkelijker was dan de chip uit de printplaat te priegelen. Ik heb gewoon de pootjes afgezaagd met een dremel dicht tegen de oude chip aan. Daarna de nieuwe bovenop de overgebleven pootjes gesoldeerd. Het was vrij eenvoudig geloof ik en zonder tinzuiger goed te doen. Nou, succes.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je de reparatiekosten neemt, de tijd die er in gaat zitten, en dan nog meeneemt dat hij 6x zoveel energie verbruikt als een moderne variant, dan wil ik je toch aanraden om eens naar een andere oplossing te kijken.

Leuk als projectje voor retrogamen wellicht, maar financieel lijkt het me geen heilige route. 50'' heb je nieuw vanaf 300 euro. En dat verbruikt dan 60-80watt tegenover 350watt van je Plasma..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08:48
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:47:
Leuk als projectje voor retrogamen wellicht, maar financieel lijkt het me geen heilige route. 50'' heb je nieuw vanaf 300 euro. En dat verbruikt dan 60-80watt tegenover 350watt van je Plasma..
Al zou een LCD tv energie genereren komt 'ie het huis nog niet in. Maar, YMVV uiteraard :)

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Brad Pitt schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:50:
[...]

Al zou een LCD tv energie genereren komt 'ie het huis nog niet in. Maar, YMVV uiteraard :)
Leuk idee wel. Binnenkort te vinden in de buiten-woonkamer _O-

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h7JmC0Muja5nKgN400YCmOJRUMw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ByNjwftUEkShEQ8bTKcB1o8d.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Q82 schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 11:36:
Na heel lang en veel zoeken ben ik op deze uitgekomen:
[...]

Kheb dan nog wat verder gezocht en enkel dingen gevonden die dit lijken te bevestigen
zoals de uitleg bij deze:
[...]
Dat is inderdaad een redelijke verdenking, maar ik zou ook voorbereid zijn op de situatie dat het het probleem niet is. Het herstarten wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een watchdog die detecteert dat de computer vast is gelopen, er zijn waarschijnlijk meer manier waarop de watchdog actief kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Shocked schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:39:
Deze heeft wat lange pootjes.
In mijn grijze electroverleden heb ik wel eens een chip op de pootjes van de voorganger gesoldeerd, wat makkelijker was dan de chip uit de printplaat te priegelen. Ik heb gewoon de pootjes afgezaagd met een dremel dicht tegen de oude chip aan. Daarna de nieuwe bovenop de overgebleven pootjes gesoldeerd. Het was vrij eenvoudig geloof ik en zonder tinzuiger goed te doen. Nou, succes.
Geen van deze lijken me hier verstandig: Een defecte geheugenchip gaat de verkeerde waarde van het geheugen op de uitgang zetten en als je er dan een nieuwe bovenop soldeert gaan ze vechten: De één wil de lijn op 0 volt, de andere op 3 volt. Pootjes afzagen lijkt me grote kans geven op nevenschade.

Een goede methode lijkt me hier om de pootjes één voor één te verhitten en met een naald omhoog te buigen. Hete lucht geeft risico dat de naastgelegen componenten gaan glijden en lijkt me hier minder aantrekkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 16-09 23:33
dmantione schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:06:
[...]

Geen van deze lijken me hier verstandig: Een defecte geheugenchip gaat de verkeerde waarde van het geheugen op de uitgang zetten en als je er dan een nieuwe bovenop soldeert gaan ze vechten: De één wil de lijn op 0 volt, de andere op 3 volt. Pootjes afzagen lijkt me grote kans geven op nevenschade.

Een goede methode lijkt me hier om de pootjes één voor één te verhitten en met een naald omhoog te buigen. Hete lucht geeft risico dat de naastgelegen componenten gaan glijden en lijkt me hier minder aantrekkelijk.
Ja, hee, natuurlijk zet je geen chip op chip. Wel is zeker weten handig om in zeldzame gevallen de restpootjes na het doorknippen of afzegen van de oude chip, te gebruiken als aanhechtingsdraadje voor de nieuwe chip.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 12:47:
Als je de reparatiekosten neemt, de tijd die er in gaat zitten, en dan nog meeneemt dat hij 6x zoveel energie verbruikt als een moderne variant, dan wil ik je toch aanraden om eens naar een andere oplossing te kijken.

De reparatiekost zou ik beperkt houden, gezien ik de IC voor zo'n 25€ ongeveer kan kopen.
Tijd hebben we tegenwoordig zat en tis een hobbieproject.
Ja plasma verbruikt meer, maar heeft ook een stukken betere beeldkwaliteit en los daarvan zou ie niet veel werken gezien het hoofddisplay al vervangen is en dit dus enkel als extra scherm voor de oude consoles zou gebruikt worden.

Deze herstellen is dan ook een mooie les voor mijn kinderen inzake recyclage en hoe we omgaan met de wegwerpeconomie waarin wij leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q82
dmantione schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 13:02:
[...]

Dat is inderdaad een redelijke verdenking, maar ik zou ook voorbereid zijn op de situatie dat het het probleem niet is. Het herstarten wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een watchdog die detecteert dat de computer vast is gelopen, er zijn waarschijnlijk meer manier waarop de watchdog actief kan worden.
Exact wat ik ook dacht, daarom dat ik de poging wel wil wagen, maar er geen fortuin aan wil uitgeven gezien geen zekerheid... :)
Pagina: 1