Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kurk_droog
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 17:06
Hoi,

Vanuit de VvE is de vraag gekomen om onderzoek te doen naar het isoleren van de buitengevel.

Situatie:
- kopgevel jaren '30 woning
- tegen deze gevel liggen 3 tuinen waarbij alle 3 de tuinen tegen de gevel naast elkaar het schuurtje hebben gebouwd.

Voor het plaatsen van de steiger geven deze schuurtjes problemen. Wat is nu het beste om te zorgen dat wij toegang krijgen tot de gevel om deze te repareren en isoleren?
- de enige optie is om 2 daken eraf te halen?
- ze mogen de toegang hiertoe niet weigeren neem ik aan ivm wij onderhoud moeten plegen
- mogen ze überhaupt iets tegen de gevel bouwen?

Ik heb nu 1 aannemer gevraagd maar nog geen contact gehad met de buren, kan ik het beste een brief bij ze in de bus doen?

Iemand ervaring of tips voor deze situatie?

אנחנו אייאקס, אנחנו הכי הטובים!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CrazyOne
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 15:14
Wat wil je nu? Isoleren van de buitengevel? Repareren van de gevel? welke daken opeens? Hoe wil je isoleren? de spouw volspuiten of een voorzetwand?

Beetje duidelijk zou helpen, hier kan niemand wat mee..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 16:10
kurk_droog schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:54:
Hoi,

Vanuit de VvE is de vraag gekomen om onderzoek te doen naar het isoleren van de buitengevel.

Situatie:
- tegen deze gevel liggen 3 tuinen waarbij alle 3 de tuinen tegen de gevel naast elkaar het schuurtje hebben gebouwd.

Voor het plaatsen van de steiger geven deze schuurtjes problemen. Wat is nu het beste om te zorgen dat wij toegang krijgen tot de gevel om deze te repareren en isoleren?
- de enige optie is om 2 daken eraf te halen?
2 schuren zonder dak en dan? ze kunnen een steiger soms ook OVER de schuurtjes bouwen
- ze mogen de toegang hiertoe niet weigeren neem ik aan ivm wij onderhoud moeten plegen
Klopt hier is afgelopen jaar (of ditjaar)ook een ander topic over geweest alleen dan als eigenaar van de schuur. Maar ze te vriend houden is wel praktisch.
- mogen ze überhaupt iets tegen de gevel bouwen?
Maakt dat uit? wil je je buren zo erg gaan pesten? Voor sommige uitbouw is vergunning nodig voor andere weer niet
Ik heb nu 1 aannemer gevraagd maar nog geen contact gehad met de buren, kan ik het beste een brief bij ze in de bus doen?
Ligt er aan wat je er in zet wilt zetten: "uw schuren motte oprotte want ik mot bij mijn gevel kunnen" of
"We zijn voornemens onze gevel te renoveren waar uw schuur tegen aan is gebouwd en zoeken daarom contact."
Iemand ervaring of tips voor deze situatie?
Probeer eerst gewoon in overleg te gaan en vraag bij de aannemer na wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: januari 2001
  • Nu online
[…]

[…]
Even los van de uitvoering van de werkzaamheden, wat dacht je van even aanbellen bij je buren? Als je toch afstandelijk wil doen dan adviseer ik je gewoon een deurwaarder een exploot te laten uitbrengen. Weet je zeker dat het aankomt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 22:04
VVE voor 1 woning? Of appartementencomplex? Met nul grond aan de kant van die kopgevel?

Hoe wil je isoleren dan? Aan de buitenkant? Of inderdaad alleen de spouw vullen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: november 2013
  • Laatst online: 21:51

Situatie:
Ik vind je openingszin heel apart, aangezien het gaat om een woning zal de VvE waarschijnlijk wat, 2 huishoudens bevatten? Jij en je buurman/vrouw dus? Zoals jij het schrijft klinkt het of het een beslissing van een of andere vergadering is geweest wat verder buiten jou staat.

• kurk_droog
kabeltjekabel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:13:
VVE voor 1 woning? Of appartementencomplex? Met nul grond aan de kant van die kopgevel?

Hoe wil je isoleren dan? Aan de buitenkant? Of inderdaad alleen de spouw vullen?
Mijn openingspost is er in de snelheid even doorheen geschoten aangezien er nogal bozige reactie op komen.

Even opnieuw:

- Het gaat om een vve met daarin 8 huizen waarvan er 4 aan de kop zitten.
- omdat de gevel zelf slecht is zou deze gerepareerd moeten worden en door vochtproblemen meteen nageisoleerd, dus isolatie + stucwerk op de buitenkant.Zo pak je alle problemen in 1x aan.
- met 1 buurman al contact gehad en hij wil zijn schuur toch al weghalen, de rest zou ik nog moeten contacten maar het verbaasd mij dat die aannemer geen creatievere oplossing heeft. (een bak vanaf het dak afdalen of een brug over die schuurtjes zodat er helemaal geen daken af moeten. Misschien toch nog even navragen.

Maar met die schuurtjes komt het erop neer dat pas vanaf de 1e verdiepign de gevel geisoleerd kan worden, mij maakt dat niet uit maar misschien voor die onderste bewoner wat minder.

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:49
Schuurtjes weg laten halen en weer terugplaatsen of vervangen door een nieuw blokhutje. Kost niet zo veel, iedereen blij. In de tussentijd een tweetal 10 footertjes huren als tijdelijke opslag.

Overigens betwijfel ik of ze de schuur tegen de gevel aan mogen zetten, omdat deze integraal onderdeel van de woningen is. En aangezien het van een VVE is, zal een individuele bewoner daar ook geen toestemming voor kunnen geven. We hadden een paar weken terug ook zo'n topic hier over iemand met een uitbouw en toen heb ik lopen zoeken. Een muur als scheiding tussen de percelen mogen ze alles mee doen, een muur als integraal onderdeel van een woning mogen ze niets mee doen zonder toestemming.

Dan is alleen de vraag: Staat het echt vast aan de gevel of is het een blokhutje dat er simpelweg voor is gezet en er strak tegenaan staat?

[Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 13-05-2020 09:40]

• kurk_droog
Pizza_Boom schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:39:
Schuurtjes weg laten halen en weer terugplaatsen of vervangen door een nieuw blokhutje. Kost niet zo veel, iedereen blij. In de tussentijd een tweetal 10 footertjes huren als tijdelijke opslag.

Overigens betwijfel ik of ze de schuur tegen de gevel aan mogen zetten, omdat deze integraal onderdeel van de woningen is. En aangezien het van een VVE is, zal een individuele bewoner daar ook geen toestemming voor kunnen geven. We hadden een paar weken terug ook zo'n topic hier over iemand met een uitbouw en toen heb ik lopen zoeken. Een muur als scheiding tussen de percelen mogen ze alles mee doen, een muur als integraal onderdeel van een woning mogen ze niets mee doen zonder toestemming.

Dan is alleen de vraag: Staat het echt vast aan de gevel of is het een blokhutje dat er simpelweg voor is gezet en er strak tegenaan staat?
Bedankt voor je reactie. Ik heb er zelf helemaal geen problemen mee, ik zou zelf ook een schuurtje tegen die gevel zetten als ik daar woonde dus snap het wel.

Ik denk dat die schuurtjes zelf gewoon tegen de muur gebouwd zijn en er niet echt op steunen, wel zit het lood van de dakje in de voeg verwerkt. Het zijn 3 schuurtjes waarvan 1 buitenste weggehaald gaat worden, de andere buitenste heeft een golfplaatdak dus die is eventueel gemakkelijk los te halen en weer terug te plaatsen of te vervangen als het asbest is.

In de OP praat ik over een brief maar dat was meer met het oog op Corona, misschien toch maar even aanbellen gewoon.

• timberleek
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 16:23
kurk_droog schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:50:
[...]
In de OP praat ik over een brief maar dat was meer met het oog op Corona, misschien toch maar even aanbellen gewoon.
Denk dat je prima even kan aanbellen, 2 stappen terug kan zetten, en een orienterend gesprek kan hebben.
Nog geen afspraken maken oid, maar even de intenties aangeven en ze meenemen in het denkproces.
Dan kun je ook prima de schuur noemen als mogelijk probleempunt en vragen hoe die eigenlijk vast zit.

Een brief komt misschien meteen heel star en officieel over, dat kan je tegenwerken.

Gewoon een open gesprek op wat afstand kan best verhelderend zijn voor iedereen

• Pizza_Boom
  • Registratie: juli 2012
  • Laatst online: 15:49
kurk_droog schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 09:50:
Bedankt voor je reactie. Ik heb er zelf helemaal geen problemen mee, ik zou zelf ook een schuurtje tegen die gevel zetten als ik daar woonde dus snap het wel.
Het gaat er niet om of jij problemen hebt, het gaat erom of ze dat zomaar mogen. Je zit in een VVE, dus dat moet allemaal besproken worden. En als het gaat lekken, wie is dan aansprakelijk? Je andere VVE leden zitten waarschijnlijk niet te wachten op extra kosten. Als ik aan de andere kant van het gebouw zou wonen zou ik niet op kosten voor lekkage en herstel zitten te wachten, omdat een van de andere bewoners toestemming heeft gegeven die schuren vast te bouwen aan de gevel. Want uiteindelijk is de VVE verantwoordelijk.
Ik denk dat die schuurtjes zelf gewoon tegen de muur gebouwd zijn en er niet echt op steunen, wel zit het lood van de dakje in de voeg verwerkt. Het zijn 3 schuurtjes waarvan 1 buitenste weggehaald gaat worden, de andere buitenste heeft een golfplaatdak dus die is eventueel gemakkelijk los te halen en weer terug te plaatsen of te vervangen als het asbest is.
Ik hoop voor je dat het geen asbest is, dan kan je eerst een inventarisatie maken en zullen de meeste bedrijven simpelweg weigeren wat rondom die schuurtjes te doen. Daarna mag je het allemaal laten verwijderen. Kost ook een hoop geld. Ben je mooi klaar mee als VVE, als iemand dat klandestien tegen je gevel aan bouwt.
In gesprek blijven is wel de beste manier.

• D.deJong
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 08:43
Een steiger kan vrij eenvoudig over de schuurtjes heen gebouwd worden zonder dat je het schuurtje ook maar met een vinger aan hoeft te raken. Bel een gerenomeerd steigerbouwbedrijf en die kan dit zo voor je uittekenen en plaatsen.
Wil je de gevel waar de schuurtjes tegen aan staan goed volledig isoleren dan zullen ze toch weg moeten.

• Hsb-3
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 19:21
@Pizza_Boom onder de 35 m2 asbest per perceel mogen particulieren zelf verwijderen nadat ze een sloopmelding hebben gedaan. Asbestinventarisatierapport is dan ook niet nodig.
Neem aan dat de schuurtjes per stuk geen 35m2 zijn.

Vind het wel bijzonder dat die schuurtjes er staan, want volgens mij mag je niemand belemmeren in het doen van onderhoud.

Let ook wel op, door het aan de buitenkant isoleren kan het zijn dat je over de perceelsgrens gaat. Grenzen liggen vaak op de buitengevel. En daar hoeven de buren niet mee akkoord te gaan. Dus mogelijk vervalt heel die optie.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Een schuurtje tegen de gevel bouwen waarbij delen van het schuurtje verankerd worden aan de gevel mag niet zomaar.

Wel mag de buurman een schuurtje bouwen 1 cm naast de gevel, wanneer de gevel tegen de erfgrens staat. Want dan staat het schuurtje volledig op het eigen erf van de buurman.

In praktijk kun je dan ook beter wél toestaan dat het schuurtje van de buurman op deugdelijke wijze tegen je gevel gebouwd wordt met een goede loodslab tussen gevel en schuurdak.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True