Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vittok
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-09 19:02
Goedemiddag tweakers,

Mijn vraag
Ik zou graag advies willen voor een camera om te gebruiken bij productfotografie

Relevante software en hardware die ik gebruik
Nikon D50, kitlens en Nikon AF 50mm f/1.8D
Hoya polarisatiefilter 58mm
Adobe Lightroom

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Filteren in de pricewatch levert alsnog 43 modellen op.

Zoals gezegd ben ik op zoek naar een camera om producten te fotograferen. Daarnaast zullen er ook sfeerbeelden voor de website e.d. gemaakt moeten worden. Op dit moment werk ik met mijn oude Nikon D50 waarvan ik moet zeggen dat de foto's in principe dikke prima zijn alleen mis ik toch wel functionaliteiten.

Wensenlijst
Foto's direct op laptop zichtbaar, dit zou via wifi een mogelijkheid moeten zijn met de meeste camera's die ik zo zie.
Nikon, graag blijf ik bij Nikon omdat ik de interface inmiddels kan dromen.
Draaibaar liveview scherm.
Functie om te filmen.
Flinke focusmogelijkheden, de producten zijn voornamelijk terrariums waar soms door het glas gefotografeerd moet worden.
Een ISO waarde die verder gaat dan 1600 ;)

Zoals benoemd gaat het om terrariums waar soms ook door het glas gefotografeerd wordt. De producten variëren van 30x30cm tot 100x100cm. Grotendeels maak ik gebruik van studiolampen en backdrops.
Daarnaast zullen er ook sfeerfoto's gemaakt worden die enorm uitlopen, foto's buiten en binnen.

Ik zoek voornamelijk advies voor de body. Ik heb gemerkt dat ik eigenlijk prima uit de voeten kan met de kitlens maar ik sta open om een nieuwe lens aan te schaffen.

Het budget hoop ik op 400 te houden. Het hoeft absoluut geen spiksplinternieuwe camera te zijn. Ik denk zelf dat ik met een tweedehands prima verder kan.

Hopelijk heb ik het duidelijk omschreven en kunnen jullie mij van advies voorzien of de juiste richting op duwen.

Beste antwoord (via Vittok op 09-10-2020 11:19)

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:53

bobcom

Dedicated dabbler

Orion84 schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 19:24:
Hoe draaibaar wil je dat scherm hebben? Als je bij Nikon DSLR wilt blijven heeft alleen de D5x00 serie echt een draaibaar scherm. De D7500 heeft enkel een kantelbaar scherm en verder heeft alles wat binnen budget valt een vast scherm als ik me niet vergis.

Zoals gezegd heeft die D5x00 serie geen autofocus met die 50mm AF-D die je hebt.

En let met die wifi functies even op wat je er precies mee kan: vaak is dat enkel voor gebruik met een iOS / android app, niet voor koppelen met een PC.
qDSLR Dsahboard werkt voor Canon, Nikon en Sony op zo'n beetje elk platform - van Android via Ios tot Windows.

Als je bij een spiegelreflex wilt blijven heb je de keus tussen D5600( wel klapschermpje, geen scherpstelhulpjes, geen af met je 50mm, ietsa minder heldere pentamirror-zoeker) en D71/7200 (geen klapschermpje, geen scherpstelhulpjes, wel af met je 50mm, iets helderder pentaprisma-zoeker).

Of je kunt overstappen naar een totaal ander (spiegelloos) systeem. Voordeel daarvan is wysiwyg: in je zoeker kun je zien hoe je belichting uitpakt. Daarnaast heb je hulpjes als focus peaking en detailvergroting van je zoekerbeeld. Nadeel is volgens sommigen de kwaliteit van het (video)zoekerbeeld en de beperkte accuduur - minder dan de helft van die van een spiegelreflex.

EenSony A6000 met kitlens is binnen je budget te vinden, heeft klapschermpje en scherpstelhulpjes (focus peaking, Bediening is behoorlijk wennen - nogal anders dan de Nikon. Kun je via adapters gebruiken met alle mogelijke handmatig scherp te stellen lenzen. Sony aps-c lensaanbod is i.h.a. een beetje mwah.

Ook bij Olympus mft (kleinere sensor, wellicht wat ruisgevoeliger) vind je binnen budget mogelijkheden. Qua af-lenzen meer keus en kwaliteit - afaik, maar gebruik van oude handmatige lenzen is beperkter - alles wordt 2x vergroot. (op je Nikon en de Sony is dat 1,5 x)

Maar je wilt sowieso eerst uitzoeken welke kant je op wilt.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 29-08 22:18
Vittok schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:15:
Flinke focusmogelijkheden, de producten zijn voornamelijk terrariums waar soms door het glas gefotografeerd moet worden.
Ik vraag me af wat ik me hier precies bij moet voorstellen. Is het focus peaking (zoals op een Sony camera), want volgens mij biedt Nikon dat niet aan.

Het lijkt mij dat dit de goedkoopste Nikon is die aan jou eisen voldoet:
pricewatch: Nikon D5600 Zwart

[Voor 19% gewijzigd door Swagger op 12-05-2020 15:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Vittok
Swagger schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 15:45:
[...]

Ik vraag me af wat ik me hier precies bij moet voorstellen. Is het focus peaking (zoals op een Sony camera), want volgens mij biedt Nikon dat niet aan.

Het lijkt mij dat dit de goedkoopste Nikon is die aan jou eisen voldoet:
pricewatch: Nikon D5600 Zwart
Hi Swagger,

Bedankt voor je antwoord. Focus peaking had ik nog nooit van gehoord maar zit er wel goed uit. Zeker dat je direct kan zien wat er in focus is. Wat je er bij voor moet stellen is dat ik wel eens planten fotografeer in het terrarium en dit best lastig kan zijn vanwege het glas. Ik merk dat ik altijd blijf stoeien om alles juist in focus te krijgen vandaar dat ik het expliciet noem.

De camera die je noemt ziet er op het eerste oog prima uit. Zie niet zo snel of ik iets mis maar ga hem vanavond even uitgebreid bekijken. De prijs is inderdaad boven het genoemde budget vandaar dat ik ook voornamelijk naar tweedehands opties kijk. Tenzij deze echt perfect voldoet aan mijn verwachtingen. Het budget is redelijk vrij, slechts een indicatie.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:32
Let op dat je met een AF-D lens geen autofocus hebt.

• Jur_
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-09 10:31
Voor het fotograferen van statische objecten (planten bijvoorbeeld) zou je ook handmatige focus kunnen gebruiken icm live view: op je schermpje kun je inzoomen om (live) van een detail te zien of het in focus is. Dit is ook hoe macrofotografen vaak aan het werk gaan.

Dat kan naar mijn weten op elke moderne DSLR of systeemcamera van de afgelopen jaren.

5D4 | 24-70 f/2.8L II | 85 f/1.4L IS | 100 f/2.8L IS | 135 f/2L

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

@Vittok Focus peaking kun je vergeten met een Nikon DSLR - je moet gewoon op het balletje in de zoeker vertrouwen. Gezien je budget en wensen komt imo een D7100 het dichtst in de buurt. Heeft itt de 5600 wel autofocus met de 1.8 Af-D, en je kunt hem met een kabeltje "tethered" op je laptop gebruiken,

Er is ook een klein dongeltje (WU 71a, rond de 60€) dat je in de camera prikt en waarmee je draadloos tethered kan schieten op mobiel of tablet met de "control my nikon"-app. Kan ook met een eye-fi sd-kaartje.

Een truukje dat voor Nikon in de buurt van focus peaking komt wordt hier beschreven.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 18-06 19:17
bobcom schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:57:
@Vittok ... Gezien je budget en wensen komt imo een D7100 het dichtst in de buurt. Heeft itt de 5600 wel autofocus met de 1.8 Af-D, ...
Met een beetje geduld/geluk vind je voor 400€ een goede D7200.
@Vittok Volgens mij voldoet de D7500 geheel aan je wensen, maar dan moet je je budget verhogen. Ook voor een 2e hands exemplaar.
Alternatief een D5600 kopen, en de 50mm vervangen door een Af-s lens, evt. de 35mm/1.8

gezocht: Panasonic GM5

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:27

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hoe draaibaar wil je dat scherm hebben? Als je bij Nikon DSLR wilt blijven heeft alleen de D5x00 serie echt een draaibaar scherm. De D7500 heeft enkel een kantelbaar scherm en verder heeft alles wat binnen budget valt een vast scherm als ik me niet vergis.

Zoals gezegd heeft die D5x00 serie geen autofocus met die 50mm AF-D die je hebt.

En let met die wifi functies even op wat je er precies mee kan: vaak is dat enkel voor gebruik met een iOS / android app, niet voor koppelen met een PC.

[Voor 12% gewijzigd door Orion84 op 14-05-2020 19:25]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• bobcom

bobcom

Dedicated dabbler

qDSLR Dsahboard werkt voor Canon, Nikon en Sony op zo'n beetje elk platform - van Android via Ios tot Windows.

Als je bij een spiegelreflex wilt blijven heb je de keus tussen D5600( wel klapschermpje, geen scherpstelhulpjes, geen af met je 50mm, ietsa minder heldere pentamirror-zoeker) en D71/7200 (geen klapschermpje, geen scherpstelhulpjes, wel af met je 50mm, iets helderder pentaprisma-zoeker).

Of je kunt overstappen naar een totaal ander (spiegelloos) systeem. Voordeel daarvan is wysiwyg: in je zoeker kun je zien hoe je belichting uitpakt. Daarnaast heb je hulpjes als focus peaking en detailvergroting van je zoekerbeeld. Nadeel is volgens sommigen de kwaliteit van het (video)zoekerbeeld en de beperkte accuduur - minder dan de helft van die van een spiegelreflex.

EenSony A6000 met kitlens is binnen je budget te vinden, heeft klapschermpje en scherpstelhulpjes (focus peaking, Bediening is behoorlijk wennen - nogal anders dan de Nikon. Kun je via adapters gebruiken met alle mogelijke handmatig scherp te stellen lenzen. Sony aps-c lensaanbod is i.h.a. een beetje mwah.

Ook bij Olympus mft (kleinere sensor, wellicht wat ruisgevoeliger) vind je binnen budget mogelijkheden. Qua af-lenzen meer keus en kwaliteit - afaik, maar gebruik van oude handmatige lenzen is beperkter - alles wordt 2x vergroot. (op je Nikon en de Sony is dat 1,5 x)

Maar je wilt sowieso eerst uitzoeken welke kant je op wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:48

Cheesy

Was eerder niet Cheesy

Inderdaad, dat hele wifi-verhaal valt best tegen bij Nikon. Het is meer iets voor als je op vakantie bent en aan het einde van de dag wat foto's wil sturen naar je smartphone (eigen ervaring met D7500)

Toevallig kwam ik afgelopen week wel een prima gratis programma tegen die via een USB-verbinding werkt: www.digicamcontrol.com. Werkt ook met live-view.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• Vittok
Goedemiddag allemaal,

Thanks voor de goede tips, ik ben aardig aan het researchen geweest met jullie suggesties.

Het is duidelijk dat beelden direct op de laptop met de meeste types via usb gaat. Dit is geen enkel probleem en ik denk dat ik met de sites die @Cheesy en @bobcom noemen wel uit de voeten kan.

Het klapscherm is wel een harde eis, dat hij draaibaar is een pré. De 5600 en 7500 voldoen hier aan.
Ook is me duidelijk geworden dat het budget omhoog moet, dit is opzich geen probleem vanwege vakantiegeld :) wel hoop ik onder de 750 te blijven.

Ik blijf het lastig vinden welke camera ik nou moet nemen. Ik ben toch wel benieuwd naar hoe andere merken presteren. Zeker gezien de scherpstel hulpmiddelen die ander merken toch wat uitgebreider voeren.
Daarom heb ik besloten om eerst eens langs de fotowinkel hier in de buurt te gaan. Om de verschillende camera's zelf even te "voelen" en van dichtbij te zien.

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02:09
Ik zou je huidige set even helemaal loslaten en rondkijken naar wat het beste past bij je behoeftes. Misschien kom je dan bij een heel ander merk uit. Persoonlijk lijkt me een systeemcamera handiger want toekomstbestendiger en beter in live view (schermpje/digitale zoeker gebruiken in plaats van optische zoeker).
Kijk vooral ook naar wat je qua objectieven nodig hebt.

• Vittok
Goedemorgen allemaal,

Even een update van mijn kant. Uiteindelijk ben ik naar de locale fotoboer geweest om me eens te
laten adviseren. Hier heb ik diverse camera's vast gehouden, waaronder de A6000 maar die was
echt te klein voor mijn lompe handen. Na dat ik de Fujifilm X-T 10 had vastgehouden was ik verkocht
en daar ben ik dan nu ook de trotse eigenaar van. Ook heb ik me laten adviseren voor een lens voor
de product foto's en dat is de MCOplus 1.6 35mm geworden.

En man wat ben ik blij met mijn aankoop. Het handmatig focussen i.c.m. focuspeaking werkt echt perfect!
De liveview maakt het leven zoveel makkelijker.

Inmiddels is fotografie ook een van mijn grootste hobbies geworden en in mijn afgelopen vakantie op Terschelling ben ik volledig los gegaan met de camera. Ik zit er aan te denken om hier een testcase voor
aan te maken.

In ieder geval hartelijk dank voor alle adviezen! Mijn huidige set loslaten en gewoon de fotowinkel binnen wandelen was inderdaad het beste wat ik kon doen.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-09 14:58
Leuk om te lezen. Gefeliciteerd met je mooie Fuji!
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee