Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Upgrade zoekende voor huidig Dell workstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:38

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Een jaar terug kocht ik voor een vriendelijk prijsje een Dell Precision T1650 workstation.
Er zit 32GB ram in, een i7-3770 cpu en is in principe vlot genoeg voor wat ik wil, en dat is vooral sporadisch videobewerken en af en toe eens een game (iets oudere shooters, WoW, Fallout 4, dat soort zaken). Ik probeer graag een nieuwe game maar wil zeker geen 'cutting edge' games op volle kwaliteit spelen. Ik heb wel de wens om op korte termijn (zeg, binnen een jaartje) zo'n VR setje te kopen voor Half Life Alyx (en eigenlijk ook alleen daarvoor, ik wil de serie graag voortzetten).

Dat gezegd hebbende, ik kwam er na aanschaf pas achter (stom, vergeten te controleren) dat mijn huidige workstation geen PEG connectoren heeft vanuit de (krap bemeten) voeding. Ik dacht er gewoon een GPU in te knallen en klaar, maar door het ontbreken van voldoende stroomtoevoer heb ik me destijds beperkt tot een GTX1650, het maximale wat je zonder PEG stroomtoevoer kunt voeden.

En daar steekt het, want ik heb wel een 34" 4k display waar ik graag gebruik van maak, en dat hindert de games toch enigzins. Ik ben echter totaal niet ontvreden met de config: Het systeem is vrij vlot en zou in principe voldoende zijn als ik geen 4k scherm had gebruikt. Systeem is stil genoeg, heerlijk om aan te werken (de opbouw van een workstation aan de binnenzijde is zeer praktisch) en ook niet lelijk om te zien. Ook de videokaart doet het gezien de situatie nog best aardig. Het systeem is echter onstabiel geworden, en ik weet nog niet waar het aan ligt (ik voer later vandaag een format + reinstall uit om software uit te sluiten, plus een memtestje) maar ik hou er rekening mee dat er wat nieuws moet komen.

Ik overweeg dus een vergelijkbare stap: Een 2ehands workstation kopen en daar een fatsoenlijke videokaart in steken, zeg een middle-of-the-pack GTX2xxx serie. Geluid is ook vaak niet fatsoenlijk aanwezig in zo'n ding dus een aparte Soundblaster XFI kaart heb ik ook voorhanden.

Waar loop ik nou tegenaan: De CPU's. Mijn i7 is op zich helemaal niet traag, maar als ik een upgrade ga kopen moet het wel een upgrade zijn, en veel van de Xeons (E3 en E5) die ik tegenkom in deze systemen zijn helemaal niet sneller; soms zelfs trager dan mijn I7. Ik zit op een passmark score van ongeveer ~6400 en dan wil ik toch minimaal op 8000 of hoger uitkomen anders is het de moeite niet.

Zijn er opties tot pakweg 600-700 euro (ex GPU), 2ehands, die de moeite van het overwegen waard zijn? Kan ik beter zelf wat bouwen? Als het echt moet kan dat wel, maar de simpliciteit van een vendor-built systeem vind ik eigenlijk wel fijn. Ik overweeg dan de Z-serie van HP, de Precision lijn van Dell en het equivalent van Lenovo.

Voorbeeldje:

https://link.marktplaats.nl/a1090818809

ziet er best aardig uit voor de prijs en deze CPU doet bijna 10k in dezelfde benchmark.

Beste antwoord (via HTT-Thalan op 13-05-2020 21:49)

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Zo te zien kun je wel een andere voeding erin stoppen, al dan niet met een adapter. Al zeggen ze dat het voor een T1650 niet nodig is.. Pin me er niet op vast ;)

YouTube: Precision T1500 T1600 T1650 T1700 T3620 Power Supply Replacement and...

Alle reacties

• Rev!
  • Niet online
Wat voor voeding zit erin? Als hij sterk genoeg is kan je ook molex/sata naar 6/8 pin converters gebruiken.

En anders is het geen standaard ATX formaat?

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Rev! schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:36:
Wat voor voeding zit erin? Als hij sterk genoeg is kan je ook molex/sata naar 6/8 pin converters gebruiken.

En anders is het geen standaard ATX formaat?
Stelt niks voor, nog geen 300w geloof ik. Precies bemeten op wat erin zit. Die connectoren zijn mij voorgesteld destijds, maar voor meer dan 100w aan GPU vermogen is gewoon geen ruimte (los van de ontbrekende stekkers). Of het een ATX standaard is weet ik niet maar het is wel 'custom' in de kast dus een reguliere voeding erin prakken werkt ook niet.

[ Voor 12% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-05-2020 13:39 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Rev!
  • Niet online
Zo te zien kun je wel een andere voeding erin stoppen, al dan niet met een adapter. Al zeggen ze dat het voor een T1650 niet nodig is.. Pin me er niet op vast ;)

YouTube: Precision T1500 T1600 T1650 T1700 T3620 Power Supply Replacement and...

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Rev! schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:47:

Maar dát is interessant... ik dacht destijds te hebben gevonden dat het niet mogelijk was. Dit kan dus wel? Dan moet ik mijn berekening even opnieuw maken, en kijken hoe interessant deze CPU (nog) is om een dikkere GPU op te zetten.

https://pc-builds.com/cal..._RTX_2080_Ti/0es12nlu/32/

Klopt deze berekening? Mijn CPU is meer dan snel genoeg om een RTX2080 te plaatsen vermits ik dat qua ruimte en voeding voor elkaar krijg in de kast?

Niet dat die kaarten qua prijs interessant zijn natuurlijk, maar:

pricewatch: Inno3D GeForce RTX 2060 Super Twin X2 OC

plus een knappe voeding:

pricewatch: be quiet! System Power 9 700W CM

ben ik voor 500 euro het mannetje. Zelfde prijs als een andere workstation...

https://www.videocardbenc...Force-RTX-2060/4078vs4037

Een 2060 is wel sneller dan de 1650 die ik nu heb, maar schókkend wil ik het nu ook weer niet noemen.
Zou dit voldoende zijn om mijn games consistent boven de 50fps te houden op mijn display?

[ Voor 40% gewijzigd door HTT-Thalan op 12-05-2020 16:37 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ik ben uiteindelijk voor de genoemde Be Quite voeding gegaan icm een Asus 2070 Mini OC (ik heb maximaal 20cm lengte-ruimte voor de kaart in de kast, nog los van de voeding). Leek me een betere prijs/performance balans dan de 2060 editie en mijn CPU is er klaarblijkelijk snel genoeg voor. Thanks voor de hulp :).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Update:

de voeding slotte inderdaad precies in de kast... zelfs in de originele beugels. Heel fijn. De kaart werkt, W10 is nu aan het installeren. Heel blij :).
Pagina: 1