Nieuwe voeding gezocht

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• N.Uckerman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-04-2024
Hallo iedereen,

Mijn systeem is er helaas mee opgehouden (geen reactie meer na het duwen op de AAN knop) en het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de voeding. Ik ben dus opzoek naar een nieuwe voeding. Aangezien ik te weinig verstand heb van pc's, hoop ik dat jullie mij eentje kunnen aanraden. Als het kiezen van de juiste voeding op een eenvoudige manier te bepalen is, dan hoor ik dat graag. Dan kan ik namelijk in de toekomst zelf een voeding kiezen en hoef ik jullie niet meer lastig te vallen hier:

Mijn systeem inclusief oude voeding:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-7600K Boxed€ 283,75€ 283,75
1MoederbordenMSI Z270 SLI Plus€ 0,-€ 0,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenSeagate Desktop HDD, 2TB€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenCooler Master Silencio 452€ 73,52€ 73,52
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 EVO€ 29,32€ 29,32
1Geheugen internCorsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 81,23€ 81,23
1VoedingenCooler Master V550 Semi-Modular€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesCrucial MX100 256GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 467,82

Mijn randapparatuur: (of hebben deze componenten niks te maken met het vermogen van de voeding)?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1MonitorenDell Alienware AW2518HF Zwart€ 368,90€ 368,90
1ToetsenbordenHyperX Alloy FPS (Cherry MX-Red) Qwerty US€ 89,-€ 89,-
1MuizenLogitech Pro Wireless€ 119,-€ 119,-
1MuismattenSteelseries QcK XXL€ 35,70€ 35,70
1Game-accessoiresTrust GXT 707 Resto Gaming Chair (v1)€ 239,-€ 239,-
1Gaming headsetsHyperX Cloud II Red€ 81,34€ 81,34
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 932,94

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:02

br00ky

Moderator Harde Waren
N.Uckerman schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:18:
Mijn systeem is er helaas mee opgehouden (geen reactie meer na het duwen op de AAN knop) en het ligt hoogstwaarschijnlijk aan de voeding.
Kan, maar zou je dit niet eerst fatsoenlijk uitzoeken voor je geld gaat uitgeven?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:34
Kan net zo goed een een defecte knop of defect moederbord zijn. Frontheaders loskoppelen en de powerswitch + en - kortsluiten met een schroevendraaier. Als het systeem dan nog niet aan gaat dan heb je iig de powerknop van de behuizing uitgesloten.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
@N.Uckerman Als het de voeding is. En dat is een nogal grote als. Zit er dan niet nog garantie op? De voeding komt namelijk met 5 jaar garantie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• N.Uckerman
Ik ga dus eerst powerswitch + en - kortsluiten om de AAN knop uit te sluiten. Ik heb nu een zaak gevonden die bereid is om een voeding aan mij te lenen om te testen. Als het niet de voeding zou zijn, dan moet het het moederbord zijn toch? Of kunnen het nog steeds andere dingen zijn?

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-01 12:21
Het kan ook nog het ram-geheugen zijn, of de processor (al is dat niet heel waarschijnlijk), of de videokaart, of de ssd, misschien is er ergens kortsluiting...

Als je de voeding en de AANknop hebt uitgesloten als oorzaak, dan sluit je daarna de rest uit door te testen.

Bouw je pc opnieuw op buiten de kast (op een niet-geleidend oppervlak!), om kortsluiting uit te sluiten. Laat alleen het strikt noodzakelijke aangesloten (zonder videokaart etc.) en probeer eerst je ene ramlatje één voor één in alle beschikbare ramsloten, daarna je andere.

Als hij in al die minimale configuraties ook geen enkele respons geeft (geen draaiende CPU-fan/lampjes/etc), is je moederbord inderdaad de meest waarschijnlijke oorzaak.

• N.Uckerman
@thomas_n @-The_Mask- @Uszka

Dag mannen, bedankt voor de antwoorden.
Ik heb het volgende geprobeerd:

- Ik heb met een schroevendraaier de + en - powerswitch op het moederbord proberen te kortsluiten en ook hier geeft de pc geen reactie —> de powerknop lijkt me dus uitgesloten.

- ik heb met een paperclip pin 16 en 17 op de 24-pins van de voeding verbonden en de voeding aan gezet. De fan van de voeding begon (helaas) te draaien. —> de voeding is dan ook het probleem niet (toch?)

- ik heb alles eruit gehaald en het systeem gestart met voeding,moederbord, cpu+koeler. Geen reactie.

Concluderend kan ik dus zeggen dat er ergens kortsluiting wordt gemaakt of datceen van de bovengenoemde 3 componenten defect is toch??

Ik heb geen onderdelen waarmee ik kan testen, dus het lijkt mij het beste om de kast op te sturen naar een zaak toch?

Bedankt voor jullie moeite!
-

• thomas_n
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-01 12:21
N.Uckerman schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:31:
- ik heb alles eruit gehaald en het systeem gestart met voeding,moederbord, cpu+koeler. Geen reactie.
Wel ook tenminste één ramlatje? Helemaal zonder geheugen start hij niet, zelfs als alle componenten goed zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door thomas_n op 12-05-2020 17:39 ]

• N.Uckerman
@thomas_n oooh nee dat had ik inderdaad niet gedaan. Dan ga ik even proberen met een ram latje erbij!

• -The_Mask-
  • Niet online
Als er geen enkele reactie is of hooguit een ventilator die een heel klein beetje beweegt of één rondje draait bijvoorbeeld. Dan betekend dit dat er kortsluiting is en dat de kortsluitbeveiliging van de voeding in grijpt zodat niet alles helemaal doorbrand en weg smelt. Hiervoor hoef je geen werkgeheugen in de PC te hebben. Sterker nog, je hoeft alleen een moederbord aan de voeding te sluiten via de 24 pin ATX stekker en 8 pins EPS stekker. Daarmee kun je al testen of je kortsluiting hebt of niet. Als je het mobo aanzet en de fan van de voeding gaat draaien (je hebt dus niet een passief of semi-passief gekoelde voeding nodig, dan kun je beter nog een extra ventilator aansluiten) dan heb je dus geen kortsluiting op het moederbord.

AMD Nieuwsdiscussie

• N.Uckerman
@-The_Mask-

Oke ik als leek vind het een klein beetje onduidelijk. Dus even ter verduidelijking: Ik heb gestest met ram+cpu+cpukoeler+voeding. Resultaat = totaal geen reactie.

Ik moet dus nu de voeding en het moederbord uit de kast halen en alleen deze twee componenten gaan testen? Dit kan ik doen door deze op elkaar aan te sluiten hoe jij dat vermeld en vervolgens moet ik dan weer de + en - van de powerswitch kortsluiten om het moederbord aan te zetten?

Als dan de fan van de voeding begint te draaien dan heb ik geen kortsluiting ten opzicht van het moederbord.

Als de fan NIET begint te draaien, betekent dit dan dat er 100% zeker kortsluiting is? Het moederbord kan natuurlijk ook nog steeds gewoon kapot zijn toch?

Hartstikke bedankt voor je moeite!

• -The_Mask-
  • Niet online
Moederbord uit de behuizing halen idd, ergens opleggen, bijvoorbeeld karton, hout of plastic. Niet iets van metaal want dan maak je alsnog kortsluiting. Alleen het moederbord is nodig, dus CPU kan er in principe uit. En dan alleen de 24 pins ATX stekker aansluiten en 8 pins EPS stekker. Dan de stekker in het stopcontact doen of de voeding aanzetten met de on/off knop achterop de voeding. En dan goed kijken naar de fan als die begint te draaien of ook maar een heel klein beetje beweegt. Soms start het moederbord namelijk direct al als er stroom op de voeding komt. Als dat niet het geval is kun je het moederbord starten door de twee pins op het moederbord te verbinden waar de aanknop van de behuizing normaal gesproken op zit aangesloten. Begint de fan van de voeding dan te draaien dan heb je waarschijnlijk geen kortsluiting in het moederbord. Draait de fan extreem kortstondig, dus een fractie van de seconde, dan heb je hoogstwaarschijnlijk kortsluiting in het moederbord. Als je al getest had dat de voeding wel gewoon deed als je hem alleen teste zonder mobo.

AMD Nieuwsdiscussie

Pagina: 1