Lichter verwarmingselement energie zuiniger?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:56
Ik hou mij al enige tijd bezig met espressomachines, en dan de machines met boiler.
Deze boilers hebben een bedrijfsdruk van ~1.1-1.4 bar het verwarmingselement in van deze boilers wordt geschakeld door een pressostaat (drukschakelaar). Dat is een simpele aan uit schakeling.

Nu kan ik voor veel van deze machines kiezen voor een tweetal wattages verwarmingselementen, meestal iets van 1200W vs 1800W of 1500W vs 2000W.

Nu heb ik altijd geredeneerd dat het voor het stroomverbruik niet zoveel moet uitmaken. Immers, een boiler met een element met een hoger wattage is sneller op temperatuur en schakelt dan ook uit. Een boiler met een lager vermogen element zal er langer over doen om op te warmen en daardoor ook langer aanstaan.

Alleen dit is alleen een gevoel en ik kan dat niet onderbouwen. Maar klopt mijn gevoel?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Je gevoel klopt.

Om een bepaalde hoeveelheid water op 100 graden te moeten brengen heb je een bepaalde hoeveelheid energie nodig. Een element van 2000W zal deze energie in kortere tijd afgeven dan een element van 1200W. Het verschil uit zich dus in de tijd die nodig is om het water op temperatuur te krijgen.

Bij een 2000W apparaat zal de stroom hoger zijn maar de tijd korter dan bij een 1400W apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klopt. Uiteindelijk moet je dezelfde hoeveelheid water opwarmen, en de energie die daarvoor nodig is is altijd hetzelfde (C*M*deltaT) en als je dat in een kortere tijd doet, heb je waarschijnlijk nog een beter rendement ook dan wanneer je dat in een langere tijd doet, door warmte die weglekt. (al is dat verschil waarschijnlijk niet zo groot binnen die boiler)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magicw00b
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:56
Yay, toch fijn dit soort bevestigingen :-) Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
In principe verwarmd het element de hoeveelheid energie die 'weglekt' door middel van warmtestraling van de boiler of doordat er warm water uitgaat/koud water inkomt.

Een groter element kan vooral meer water/minuut opwarmen en dus koffie/minuut zetten.

Als je naar de details zou kijken zou een hoger vermogen element zuiniger zijn.
Als het apparaat sneller opwarmt is er minder 'wachtttijd' en dus minder tijd waarop er warmte kan weglekken.
Al zal dit alleen uitmaken als je het apparaat uitzet, meestal wordt aangeraden om zo'n apparaat aan te laten staan.