Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 29-07-2023
Hi all,

Vorige week heb ik de meeste onderdelen uit mijn PC vervangen en nu dat ik mijn videokaart eindelijk stabiel heb gekregen, heeft het volgende probleem zich weer voorgedaan. Mijn Ryzen 3600 wordt onder belasting (OCCT stresstests, maar ook games) na enkele minuten al 90 graden en klimt dan langzaam naar 95 graden. Nu begreep ik dat het niet erg is als de cpu onder maximale belasting rond de 80-85 graden wordt met de stock cooler, maar 95 is volgens AMD de max temperatuur en dus veel te warm.

Ik heb meerdere dingen geprobeerd om de temperatuur omlaag te krijgen, maar tot nu toe helpt niets. Voordat ik een CPU koeler koop wil ik graag even checken of ik niets over het hoofd zie.

...

Relevante software en hardware die ik gebruik

AMD Ryzen 5 3600 Boxed
MSI B450M-A PRO MAX
Crucial Ballistix 16GB 3200 (XMP)
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G
Corsair RM650x

Behalve het XMP profiel en agressievere fan curves heb ik niets aangepast in de BIOS
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
BIOS geüpdatet
Meest recente chipset/moeder bord drivers geïnstalleerd
Fan curve in de BIOS aangepast (halt max 1900 rpm, las online dat hij 2700 moet halen?)
Verschillende power plans geprobeerd
Kast aan beide kanten open gezet om te kijken of het aan de air flow ligt
Nieuwe koelpasta aangebracht
XMP uit / aan
...

Beste antwoord (via icetouched op 13-05-2020 14:15)

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:15
icetouched schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:46:
Hoe heet zou de heatsink moeten worden? Ben nu ruim een half uurtje op volle toeren aan het draaien. Alhoewel hij iets warmer is, kan ik hem nog prima aanraken terwijl de processor de gehele stress test op 90+ met pieken naar 94,5 (uitgelezen met ryzen master) draait.
Als je een beetje op het internet rond zoekt zijn dit niet hele gekke temperaturen. Bij veel reviews zie je dat bij een stress test na een paar minuten al temps van rond de 85 graden wordt gehaald. Dus jou test van een half uur in wellicht minder gunstige omstandigheden zijn niet raar.
En hij blijft keurig onder zijn max. van 95 graden.

Bekijk dit filmpje maar eens:
YouTube: Ryzen 5 3600 Stock Cooler Temps vs. Hyper 212 Evo ( Thermals vs Wrai...
(willekeurig gevonden)
Toevallig ook met de vergelijking met de Hyper 212 Evo koeler.

Als ik jou was zou ik die kopen, erg goede koeler voor de prijs.
Zelf heb ik er een noctua fan opgezet dus hoor je hem helemaal niet.
Eventueel kan ik er nog een tweede fan opzetten.

En een stock cooler verkeerd monteren is bijna onmogelijk, dus ga de oplossing ergens anders zoeken.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:40
Check of de heatsink van de koeler ook heet wordt.
Indien niet, dan is er een slecht contact tussen CPU en koeler.
Koelpasta is wellicht wel goed, maar zit de koeler ook strak genoeg aangedraaid?
En ja, boxed koeler van zowel AMD als Intel zijn niet super goed.
Ik ga altijd voor een aftermarket koeler toren met minimaal 12cm fan of groter (wat past op het mobo)

Edit: gezien je zelf al pasta heb vernieuwd, zorg voor dunne gelijkmatige spreiding over de gehele heatspreader van de CPU.
1 a 2 rijstkorrels

[ Voor 16% gewijzigd door GarBaGe op 12-05-2020 11:23 ]

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:22
Moet ergens iets niet kloppen, maar zet je fancurves eens normaal ook?
Heb dezelfde CPU met een aftermarket koeler en die wordt max 60 graden.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 13:59

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Wellicht te veel koelpasta gebruikt?

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:08
Folie van de CPU cooler gehaald?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• chrisborst
Installeer om te beginnen Ryzen Master, want die leest de temperatuur correct uit.
Verder is het bekend dat Ryzen proc's redelijk warm draaien.
Het kan sowieso geen kwaad om een nieuwe koeler erop te zeten.
Heb zelf ook een Ryzen 3600 met deze koeler erop:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Black Edition
Bij licht gebruik, zit de temp rond de 38 graden.
Het power-profiel staat dan wel op Eco.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:40

MsG

Forumzwerver

Flimovic schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:24:
Wellicht te veel koelpasta gebruikt?
Dat bestaat eigenlijk niet. Hoogstens druk je het overschot weg bij het aandraaien van de koeler. Maar met goed aandraaien gaat de koeler niet opeens hoger staan door een extra laagje koelpasta. Snap niet waarom je dit nog best vaak tegenkomt op Tweakers. Te veel koelpasta is hoogstens zonde van de verspilling, en geeft je meer werk de boel op te ruimen na het aandraaien van de koeler.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:15
@icetouched Heb je toevallig MSI Dragon center op de verkeerde stand gezet? ( Extreme performance )
Dit zal automatisch over clocken, en dus hoge temps veroorzaken. ( Te hoog met de stockcooler)

[ Voor 4% gewijzigd door corporalnl op 12-05-2020 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
Dank voor de suggesties allemaal. Zal de heatsink vanmiddag even controleren om te kijken of daar iets mis gaat.

Tweetal aanvullende vragen:

As far as I know is de koeler zonder folie geleverd (of heb ik deze onbewust er direct vanaf gehaald), welke folie hebben we het dan over? De koeler wordt geleverd met aangebrachte pasta, dus daar zat sowieso geen folie.

MSI dragon center heb ik niet geïnstalleerd, dus daar zouden geen problemen uit moeten voortvloeien. Kan me bijna niet voorstellen dat het niet geïnstalleerd hebben van MSI software problemen met zich mee zou brengen, wel?

[ Voor 4% gewijzigd door icetouched op 12-05-2020 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-09 13:59

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

MsG schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:46:
[...]

Dat bestaat eigenlijk niet. Hoogstens druk je het overschot weg bij het aandraaien van de koeler. Maar met goed aandraaien gaat de koeler niet opeens hoger staan door een extra laagje koelpasta. Snap niet waarom je dit nog best vaak tegenkomt op Tweakers. Te veel koelpasta is hoogstens zonde van de verspilling, en geeft je meer werk de boel op te ruimen na het aandraaien van de koeler.
Never knew, weer wat geleerd vandaag.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
Hoe heet zou de heatsink moeten worden? Ben nu ruim een half uurtje op volle toeren aan het draaien. Alhoewel hij iets warmer is, kan ik hem nog prima aanraken terwijl de processor de gehele stress test op 90+ met pieken naar 94,5 (uitgelezen met ryzen master) draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:44

Thomg

Aww yiss

Probeer eens de koeler aan te drukken onder load. Zie je wat veranderen in de temperatuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corporalnl
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 15-09 22:15
icetouched schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 12:10:
Dank voor de suggesties allemaal. Zal de heatsink vanmiddag even controleren om te kijken of daar iets mis gaat.

Tweetal aanvullende vragen:

As far as I know is de koeler zonder folie geleverd (of heb ik deze onbewust er direct vanaf gehaald), welke folie hebben we het dan over? De koeler wordt geleverd met aangebrachte pasta, dus daar zat sowieso geen folie.

MSI dragon center heb ik niet geïnstalleerd, dus daar zouden geen problemen uit moeten voortvloeien. Kan me bijna niet voorstellen dat het niet geïnstalleerd hebben van MSI software problemen met zich mee zou brengen, wel?
Nee lijkt mij niet. Op welke clockhoogte draait de CPU?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me dat de heatsink niet goed contact maakt met de processor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

De koeler nogmaals goed aandraaien.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
Als je een beetje op het internet rond zoekt zijn dit niet hele gekke temperaturen. Bij veel reviews zie je dat bij een stress test na een paar minuten al temps van rond de 85 graden wordt gehaald. Dus jou test van een half uur in wellicht minder gunstige omstandigheden zijn niet raar.
En hij blijft keurig onder zijn max. van 95 graden.

Bekijk dit filmpje maar eens:
YouTube: Ryzen 5 3600 Stock Cooler Temps vs. Hyper 212 Evo ( Thermals vs Wrai...
(willekeurig gevonden)
Toevallig ook met de vergelijking met de Hyper 212 Evo koeler.

Als ik jou was zou ik die kopen, erg goede koeler voor de prijs.
Zelf heb ik er een noctua fan opgezet dus hoor je hem helemaal niet.
Eventueel kan ik er nog een tweede fan opzetten.

En een stock cooler verkeerd monteren is bijna onmogelijk, dus ga de oplossing ergens anders zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:37
Zoizo de stock coolers zijn niets meer dan ok en daar is het wel mee gezegd, een betere koeler is dan echt een goede investering, deze zorgen voor een koelere CPU, een stillere PC en stabielere prestaties.

Ik gebruik zelf een 3700x met een scythe mugen 5 PCGH, deze haald de 40dB nog niet eens als je het zou willen. Maar zelfs met de meest extreme benchmarks blijft de cpu rond de max 70 graden hangen en heb hem nog nooit over de 73 gezien.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-07-2024

brid

Onze excuses voor het ongemak

corporalnl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 11:59:
@icetouched Heb je toevallig MSI Dragon center op de verkeerde stand gezet? ( Extreme performance )
Dit zal automatisch over clocken, en dus hoge temps veroorzaken. ( Te hoog met de stockcooler)
Om aan te haken, toevallig game mode geactiveerd in de bios?
Kan ook helpen om een voltage offset van -0.05v in de bios in te stellen?

Blijft je cpu onder de hogere temperatuur hoog boosten of gaat deze naar zijn base speed?

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
Aandrukken heeft geen effect op de temperaturen. Daarnaast heb ik mijn BIOS voor de test gereset en draait alles op stock snelheden. De clocksnelheden komen niet boven de geadverteerde maximale snelheden, dus daar zal het probleem niet zitten. Wordt toch een nieuwe koeler.

Dank allemaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

icetouched schreef op woensdag 13 mei 2020 @ 14:15:
Aandrukken heeft geen effect op de temperaturen. Daarnaast heb ik mijn BIOS voor de test gereset en draait alles op stock snelheden. De clocksnelheden komen niet boven de geadverteerde maximale snelheden, dus daar zal het probleem niet zitten. Wordt toch een nieuwe koeler.

Dank allemaal!
Jammer dat ze besparen op de koeler, die nu van Foxconn is ipv Coolermaster. koelt +-8gr. minder en maakt meer toeren en herrie. voor paar tientjes heb je: pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
@icetouched Laat je straks nog even weten hoe het gaat met je nieuwe cooler?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rcthans
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-09 04:07
Ik heb toevallig een 3700x verkocht hier op tweakers, en de koper had ook vrij hoge temperaturen. Als je je bedenkt dat bij de 3700x al een "betere" koeler geleverd wordt vind ik het niet gek dat je temps zo hoog zijn.

Overigens zweer ik bij de volgende aio watercooler, voor het geld echt top!
pricewatch: Cooler Master MasterLiquid ML240L RGB

Als je daar ruimte voor hebt zou ik dat eerder aanschaffen dan een dure lucht koeler.

Daarmee is mijn 3700x idle 35 tot 40 graden, en heb ik nog geen temps boven de 70 gezien tijdens het gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H.Boss
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

H.Boss

Hugo Boss

Ik heb zelf nu sinds vandaag de be quiet! Dark Rock Pro 4 op mijn 3700x zitten en heb nu idle temps van 34 en bij max. belasting(met Prime95) blijft die hangen op 59/60. En ook onhoorbaar, hele goede koeler. Je zou voor jouw 3600 de normale Dark Rock 4 (non-Pro) kunnen nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door H.Boss op 13-05-2020 22:15 ]

"Would you prefer my normal method of conflict resolution?" - Dexter Morgan-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icetouched
Uiteindelijk de Gelid Tranquillo Rev 4 gehaald en hij is onder zware belasting 75-80 in plaats van 90-95. Dank allemaal voor de suggesties! :)
Pagina: 1