Hi all,
Vorige week heb ik de meeste onderdelen uit mijn PC vervangen en nu dat ik mijn videokaart eindelijk stabiel heb gekregen, heeft het volgende probleem zich weer voorgedaan. Mijn Ryzen 3600 wordt onder belasting (OCCT stresstests, maar ook games) na enkele minuten al 90 graden en klimt dan langzaam naar 95 graden. Nu begreep ik dat het niet erg is als de cpu onder maximale belasting rond de 80-85 graden wordt met de stock cooler, maar 95 is volgens AMD de max temperatuur en dus veel te warm.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd om de temperatuur omlaag te krijgen, maar tot nu toe helpt niets. Voordat ik een CPU koeler koop wil ik graag even checken of ik niets over het hoofd zie.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 5 3600 Boxed
MSI B450M-A PRO MAX
Crucial Ballistix 16GB 3200 (XMP)
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G
Corsair RM650x
Behalve het XMP profiel en agressievere fan curves heb ik niets aangepast in de BIOS
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
BIOS geüpdatet
Meest recente chipset/moeder bord drivers geïnstalleerd
Fan curve in de BIOS aangepast (halt max 1900 rpm, las online dat hij 2700 moet halen?)
Verschillende power plans geprobeerd
Kast aan beide kanten open gezet om te kijken of het aan de air flow ligt
Nieuwe koelpasta aangebracht
XMP uit / aan
...
Vorige week heb ik de meeste onderdelen uit mijn PC vervangen en nu dat ik mijn videokaart eindelijk stabiel heb gekregen, heeft het volgende probleem zich weer voorgedaan. Mijn Ryzen 3600 wordt onder belasting (OCCT stresstests, maar ook games) na enkele minuten al 90 graden en klimt dan langzaam naar 95 graden. Nu begreep ik dat het niet erg is als de cpu onder maximale belasting rond de 80-85 graden wordt met de stock cooler, maar 95 is volgens AMD de max temperatuur en dus veel te warm.
Ik heb meerdere dingen geprobeerd om de temperatuur omlaag te krijgen, maar tot nu toe helpt niets. Voordat ik een CPU koeler koop wil ik graag even checken of ik niets over het hoofd zie.
...
Relevante software en hardware die ik gebruik
AMD Ryzen 5 3600 Boxed
MSI B450M-A PRO MAX
Crucial Ballistix 16GB 3200 (XMP)
Gigabyte Radeon RX 5700 XT Gaming OC 8G
Corsair RM650x
Behalve het XMP profiel en agressievere fan curves heb ik niets aangepast in de BIOS
...
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
BIOS geüpdatet
Meest recente chipset/moeder bord drivers geïnstalleerd
Fan curve in de BIOS aangepast (halt max 1900 rpm, las online dat hij 2700 moet halen?)
Verschillende power plans geprobeerd
Kast aan beide kanten open gezet om te kijken of het aan de air flow ligt
Nieuwe koelpasta aangebracht
XMP uit / aan
...