Nieuwe buren, WiFi problemen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:38
Beste Tweakers.

Ik heb sinds een week nieuwe buren. Sinds hun komst heb ik WiFi problemen. Ze hebben Ziggo als provider, ik zit bij Online. Ik vermoed dat de Ziggo modem de mijne stoort, aangezien hun signaal hier 3x zo sterk is als de mijne, en ik op 2 meter van mijn eigen modem geen tot heel weinig signaal heb sinds hun komst. Nu wijs ik gelijk naar de modem en vermoed dat een beter/sterker modem mijn oplossing zal zijn.

Budget voor dit probleem is +/- €100

Heb zelf al denk ik alles geprobeerd kwa instellingen met de huidige ondermaatse zyxel modem (enkel 2.4Ghz) van Online zonder enig resultaat.

Tips en tricks zijn van harte welkom.

Beste antwoord (via FvGa op 14-05-2020 17:46)

• caspar M
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-12 23:03
FvGa schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:39:

Heb zelf al denk ik alles geprobeerd kwa instellingen met de huidige ondermaatse zyxel modem (enkel 2.4Ghz) van Online zonder enig resultaat.

Ok enkel 2.4Ghz lijkt inderdaad wel als een inmiddels ouderwetse modem. Ik zou eerst eens vragen aan de provider of dit inmiddels niet vervangen kan worden voor een nieuwer model?

Je zou zelf ook een eigen aparte router met Wifi achter de modem kunnen plaatsen...
Maar weet je zeker dat je geen beter ontvangst kan krijgen als je niet op een andere frequentie gaat zitten als de buren? Je kan even scannen welke frequentie in nabije buurt nog redelijk zou werken.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• caspar M
FvGa schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:39:

Ok enkel 2.4Ghz lijkt inderdaad wel als een inmiddels ouderwetse modem. Ik zou eerst eens vragen aan de provider of dit inmiddels niet vervangen kan worden voor een nieuwer model?

Je zou zelf ook een eigen aparte router met Wifi achter de modem kunnen plaatsen...
Maar weet je zeker dat je geen beter ontvangst kan krijgen als je niet op een andere frequentie gaat zitten als de buren? Je kan even scannen welke frequentie in nabije buurt nog redelijk zou werken.

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 12:45
Ik kan het mij bijna niet voorstellen, maar het kan zijn dat beide routers in hetzelfde kanaal hun werk proberen te doen.
Dit kun je makkelijk checken met bijvoorbeeld de Wifi Analyzer app voor Android. Hier kun je van beide netwerken zien op welk kanaal deze werken. Als ze op hetzelfde kanaal zitten, dan moet jij het kanaal van jou router even handmatig aanpassen in de configuratie van de router.

Normaal passen de wifi routers dit gewoon zelf aan, dus ik geef het een kleine kans. Maar het zou zonde zijn als het geld kost, terwijl dat niet nodig is. :)

• Bart_GR
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Als bovenstaande niet werkt staat er op de frontpage een nuttig artikel voor je, met alle info die je zoekt :)

[ Voor 4% gewijzigd door Bart_GR op 12-05-2020 10:47 ]

• FvGa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 30-08 17:38
caspar M schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:44:
[...]

Ja de modem van Online is een drama. Alle kanalen geprobeerd zonder verbetering. Klantenservice kan er niet veel mee zeggen ze. Heb er nu een router aangehangen. Plug and play eigenlijk, makkelijker dan verwacht, nu wel sterk 2.4 en 5 Ghz signaal dat in wifi analyzer boven iedereen uitsteekt.

• caspar M
FvGa schreef op donderdag 14 mei 2020 @ 17:46:
[...]

Ja de modem van Online is een drama. Alle kanalen geprobeerd zonder verbetering. Klantenservice kan er niet veel mee zeggen ze. Heb er nu een router aangehangen. Plug and play eigenlijk, makkelijker dan verwacht, nu wel sterk 2.4 en 5 Ghz signaal dat in wifi analyzer boven iedereen uitsteekt.
Ok als het nu goed werkt, prima. Maar je zou nog even aan de provider kunnen vragen of jij (of zij op afstand) de Modem dan in een Bridge mode willen zetten ipv de nu modem/router functie. een router achter een router is vaak vervelend ivm poorten open zetten. (en DHCP problemen)

Ik zou ook zeker het WIFI gedeelte van je modem uitzetten als je het niet gebruikt.
Pagina: 1