ASRock 5700 xt challenger - AIO koelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkert
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 18-02-2024
Hoi!

Ik heb 3 maanden geleden voor het eerst mijn eigen pc gebouwd, erg blij mee maar als ik er op games speel en de GPU lekker laat werken word de GPU naar verloop van tijd 80-85 graden.

Mijn CPU is water gekoeld en blijft 55 graden.

Nu zit ik er over te denken om een NZTX kraken g12 te kopen om een AOI water koeling er op te monteren.

Heeft iemand daar ervaring mee en is dat te doen voor iemand met weinig ervaring in het bouwen van computers?

Bij de lijst met compatible GPUs staat niet de 5700xt, we een hele hoop andere binnen de AMD GPUs. Zou dit gewoon moeten passen?

Sorry voor de, misschien eenvoudige, vragen maar ik kon niet de juiste info hierover online vinden.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08 14:52
Dat kan, maar is het echt nodig en is het de investering waard? (Ik zou zeggen nee)
Voor het geld wat je dan aan koeling uit geeft had je ook een 2070S kunnen halen.

[ Voor 33% gewijzigd door unfor op 12-05-2020 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Kan je niet een hoop ondervangen met degelijke casekoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-09 20:18
Spekkert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:39:
Heeft iemand daar ervaring mee en is dat te doen voor iemand met weinig ervaring in het bouwen van computers?
Voor iemand die alleen maar complete desktops koopt en gaat hyperventileren bij het idee een kast open te moeten schroeven zou ik dat niet adviseren.
Je schrijft dat je zelf de pc hebt gebouwd met ook CPU waterkoeling, dus het lijkt me dat een AIO op een GPU zetten dan ook wel mogelijk is.
Bij de lijst met compatible GPUs staat niet de 5700xt, we een hele hoop andere binnen de AMD GPUs. Zou dit gewoon moeten passen?
Geen idee, wat heb je zelf al gezocht? Je zal vast niet de eerste zijn met dit idee.
Er zijn meer mensen met die vraag.
Sorry voor de, misschien eenvoudige, vragen maar ik kon niet de juiste info hierover online vinden.
Maar wat kon je al wel vinden?
unfor schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:43:
Dat kan, maar is het echt nodig en is het de investering waard? (Ik zou zeggen nee)
Voor het geld wat je dan aan koeling uit geeft had je ook een 2070S kunnen halen.
Tjsa, dat blijft een persoonlijke keuze. Goede kans dat Spekkert deze AIO ook weer voor een volgende GPU kan gebruiken. Is ook wat waard.

edit: typo's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkert
unfor schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:43:
Is het niet een vrij algemene investering waar ik ook bij mijn volgende GPU plezier van zal hebben?
418O2 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:45:
Kan je niet een hoop ondervangen met degelijke casekoeling?
Ik twijfel of dat goed genoeg zal zijn. Momenteel heb ik een Cooler Master MasterLiquid ML240L als CPU koeler, die 2 fans blazen van koude lucht van de voorkant naar binnen. Verder heb ik achterin 2 fans zitten die bij de case kwamen (NZXT H510). Die heb ik wel is op vol vermogen gezet om te testen wat het zou doen met de temperatuur maar maakt vrij weinig verschil. Misschien wel voor de andere onderdelen, maar de GPU word 2-3 graden minder.

@daan! Ik heb inderdaad de pc zelf gebouwd en durf het wel aan. Maar wilde even zeker weten over er haken en ogen aan zaten die ik misschien over het hoofd heb gezien.

Die links zijn super! Ik heb lang zitten googlen maar blijkbaar op de verkeerde zoektermen. Dank hiervoor!
Dat het met losse koperen heatsinks moet vind ik het al wel gelijk een ander verhaal maken. Twijfel of het dan nog steeds iets is voor mij of dat ik dan wel begin te hyperventileren haha.

Dank allemaal voor de snelle en behulpzame reacties!

Die video had ik inderdaad als enige ook gevonden, maar mijn Duits vrij slecht dus ik begreep er niets van qua info wat de voor en nadelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 00:35
GPU koelblokken zijn vaak relatief duur vergeleken met CPU koelblokken en zijn naar mijn weten ook erg gebonden aan het type GPU dat je hebt, er zitten meer onderdelen op een videokaart die door een normale luchtkoeler koel gehouden worden waardoor je dus een kleine kans hebt dat je koeler past op een andere kaart.

Dan moet ik wel zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan maar ik heb wel laatst geprobeerd het koelblok van mijn MSI GTX680 twin frozr om te zetten naar mijn MSI GTX560TI twin frozr, het lukte niet omdat de schroefgaten anders geplaatst waren.

Misschien is komt er niet genoeg lucht bij de gpu fans? je zou ook de koelpasta eens kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 25-09 11:11
Dus je gebruikt de ventilatoren van de radiator als intake? Verander dat dan eerst maar eens. Als het kan altijd de radiator de warme lucht uit de kast laten blazen.
Zie nu de kast staan, dat gaat niet. Tenminste, dan zou je alles om moeten draaien, en dat is waarschijnlijk ook niet bevorderlijk.
Zit ook wel een heel dicht voorpaneel op, wat doet hij zonder dat paneel?

Denk dat je het beste naar een andere kast kan kijken, dit is geen goede kast voor koeling. Als je je radiator bovenin zou kunnen doen zou het waarschijnlijk ook al een hele hoop schelen.
YouTube: NZXT H510 Elite Case Review: Making Things Worse

Als hij niet in de support lijst staat, en er al bij staat dat je soms shims nodig hebt, zou ik het niet aan een beginner aanraden. Goede kans dat er dan toch iets is waar je tegenaan loopt.

Maar, 85C is toch helemaal niet zo'n gekke temperatuur? Beetje warm, maar niet belachelijk.

[ Voor 85% gewijzigd door WEBGAMING op 12-05-2020 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:19

Thomg

Aww yiss

De 5700XT Challenger is gewoon zo shit :+

Het is gewoon bijzonder lastig een 5700XT goed aftermarket te koelen. Ik heb het geprobeerd met een Arctic IV en kleine heatsinks, maar de geheugen temperaturen... oncomfortabel. Ik verwacht dat je hetzelfde gaat ervaren met een G12.

Met wat undervolten kom je al een heel end, zeker met een cap op 1900MHz, maar ik vraag me toch af waarom je niet een wat betere 5700XT hebt gekocht. Je had imo beter wat meer uit kunnen geven dan wat je hebt betaald voor de challenger...

Edit: Je kan het zelfs zien in de video van de duitser dat de geheugen te heet wordt. Jottem :D
En je ziet ook dat hij vraagtekens zet waarom je dit zou doen en niet een nitro + zou halen :z

[ Voor 15% gewijzigd door Thomg op 12-05-2020 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkert
Thomg schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:33:
De 5700XT Challenger is gewoon zo shit :+

Het is gewoon bijzonder lastig een 5700XT goed aftermarket te koelen. Ik heb het geprobeerd met een Arctic IV en kleine heatsinks, maar de VRM temperaturen... oncomfortabel. Ik verwacht dat je hetzelfde gaat ervaren met een G12.

Met wat undervolten kom je al een heel end, zeker met een cap op 1900MHz, maar ik vraag me toch af waarom je niet een wat betere 5700XT hebt gekocht. Je had imo beter wat meer uit kunnen geven dan wat je hebt betaald voor de challenger...

Edit: Je kan het zelfs zien in de video van de duitser dat de geheugen te heet wordt. Jottem :D
En je ziet ook dat hij vraagtekens zet waarom je dit zou doen en niet een nitro + zou halen :z
Ja dit achteraf gezien. Ik had verwacht dat het goed genoeg was voor wat ik wil. Helaas niet dus. En aangezien het mijn eerste PC was en ik hiervoor een macbook had moest ik letterlijk alles kopen. Had een limit gesteld inclusief fijn scherm, toetsenbord en muis en daar wilde ik hoe dan ook binnen blijven. Misschien niet de slimste zet geweest, maar het is was het is nu :)
WEBGAMING schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:16:
Dus je gebruikt de ventilatoren van de radiator als intake? Verander dat dan eerst maar eens. Als het kan altijd de radiator de warme lucht uit de kast laten blazen.
Zie nu de kast staan, dat gaat niet. Tenminste, dan zou je alles om moeten draaien, en dat is waarschijnlijk ook niet bevorderlijk.
Zit ook wel een heel dicht voorpaneel op, wat doet hij zonder dat paneel?

Denk dat je het beste naar een andere kast kan kijken, dit is geen goede kast voor koeling. Als je je radiator bovenin zou kunnen doen zou het waarschijnlijk ook al een hele hoop schelen.
YouTube: NZXT H510 Elite Case Review: Making Things Worse

Als hij niet in de support lijst staat, en er al bij staat dat je soms shims nodig hebt, zou ik het niet aan een beginner aanraden. Goede kans dat er dan toch iets is waar je tegenaan loopt.

Maar, 85C is toch helemaal niet zo'n gekke temperatuur? Beetje warm, maar niet belachelijk.
Helaas heb ik geen front paneel. Alleen aan de zijkanten. Ik lees inderdaad overal dat de 5700 volgens AMD tot 110c kan gaan zonder problemen. Wil dat niet testen, maar het schijnt te kunnen. Misschien moet ik dan proberen om een fan te vervangen of te verplaatsen. Momenteel is dit mijn binnenkant https://imgur.com/WxwljnX niet zo mooi als de meeste builds I know haha.

Ben benieuwd wat dan een oplossing zou kunnen zijn. Ben ook niet echt bang voor de huidige temperaturen, maar vooral voor de zomers zoals vorig jaar, als het weer richting de 40c gaat buiten en ik geen airco binnen heb...
sj0nsj44k schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:52:
GPU koelblokken zijn vaak relatief duur vergeleken met CPU koelblokken en zijn naar mijn weten ook erg gebonden aan het type GPU dat je hebt, er zitten meer onderdelen op een videokaart die door een normale luchtkoeler koel gehouden worden waardoor je dus een kleine kans hebt dat je koeler past op een andere kaart.

Dan moet ik wel zeggen dat ik dit nog nooit heb gedaan maar ik heb wel laatst geprobeerd het koelblok van mijn MSI GTX680 twin frozr om te zetten naar mijn MSI GTX560TI twin frozr, het lukte niet omdat de schroefgaten anders geplaatst waren.

Misschien is komt er niet genoeg lucht bij de gpu fans? je zou ook de koelpasta eens kunnen controleren.
Kan het zijn dat de koelpasta niet goed gedaan is bij het produceren? De kaart is namelijk nog geen 4 maanden oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:19

Thomg

Aww yiss

Nette no nonsense build, maar ik moet wel vraagtekens zetten bij dit.
Spekkert schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:55:
[...]
Had een limit gesteld inclusief fijn scherm, toetsenbord en muis en daar wilde ik hoe dan ook binnen blijven. Misschien niet de slimste zet geweest, maar het is was het is nu :)
En dan zie ik meteen waterkoeling en een relatief luxe moederbord.

Enfin, gekocht is gekocht. Zoeken naar problemen in de kaart zelf heeft geen zin, hij performt hetzelfde als de challenger die ik had.

De enige "oplossing" hier is een undervolt.

[ Voor 13% gewijzigd door Thomg op 12-05-2020 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spekkert
Thomg schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:01:
Nette no nonsense build, maar ik moet wel vraagtekens zetten bij dit.

[...]

En dan zie ik meteen waterkoeling en een relatief luxe moederbord.

Enfin, gekocht is gekocht. Zoeken naar problemen in de kaart zelf heeft geen zin, hij performt hetzelfde als de challenger die ik had.

De enige "oplossing" hier is een undervolt.
Ja, qua moederbord heb ik inderdaad een wat luxere genomen om hem future proof te maken. Ik zal hem inderdaad is wat lager proberen te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 00:35
Je kunt er ook vrede mee hebben. Misschien hebben meer ervaren AMD gebruikers hier wat op te zeggen maar die kaart zou op 85 graden ook een lang leven kunnen hebben.
Pagina: 1