Switch tussen router en ISP

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 09:02
Ik wil voor beter bereik mijn router uit de meterkast halen en verplaatsen naar de woonkamer. Nu loopt er één netwerkkabel naar mijn woonkamer waar ik de router op kan aansluiten (WAN). In de meterkast zitten echter nog apparaten die ik van internet moet voorzien (Hue,Somfy) echter als ik een switch plaats tussen de ISP en mijn router krijgen deze apparaten geen IP-adres, dat kan ik verklaren omdat de netwerkkabel naar de WAN poort gaat van de router.

De router van de ISP staat in bridge mode want ik wil de WiFi router gebruiken om het netwerk te bewerken. Hebben jullie een idee hoe ik, zonder een kabel te trekken, de apparaten kan voorzien van internet?

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Alle reacties

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

De hele boel in de meterkast laten staan en een acces point in de woonkamer bedraad aansluiten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 00:42
Als ik je goed begrijp heb je een router/modem van je provider, en een losse Wifi router? Of heb je alleen de modem/router van je provider? Als het het tweede is idd dat wat @Verwijderd zegt, anders je losse Wifi router in accespoint mode zetten en op de kabel naar je woonkamer aldaar aansluiten

[ Voor 9% gewijzigd door martyw op 12-05-2020 07:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:17
Managed switch met VLANs. Wordt je setup wel een stuk complexer van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:10
switch tussen ISP en jouw router gaat niet werken aangezien je standaard slechts 1 publiek IP van de provider krijgt. Ik heb het ook wel eens geprobeerd, maar dat ging niet werken.
Je moet/kan alleen een swtich na je router plaatsen (vanaf internet gezien)

Oplossing: router naar de meterkast verplaatsen en eventueel in de woonkamer een accesspoint aansluiten op de kabel en de andere kant van de kabel in de LAN kant van je router steken

[ Voor 26% gewijzigd door SniperGuy op 12-05-2020 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvanmegen
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08-10 09:02
Ik heb idd een router/modem van de provider en een WiFi router. "Probleem" is dat ik een Mesh-netwerk (Amplifi) heb en die accespoints best duur zijn. Nu staan er dus 2 van die kastjes beneden, 1 in de meterkast en 1 in de woonkamer om het netwerk in de lucht te houden. Met verplaatsen van de router naar de woonkamer is het netwerk wel een stuk sneller geworden en dat wil ik eigenlijk zo houden. Wat @Verwijderd zegt is nu dus eigenlijk het geval, al wil ik het eigenlijk met één.

Live today! Nobody promised you tomorrow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
_JGC_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 07:31:
Managed switch met VLANs. Wordt je setup wel een stuk complexer van.
Ben toch erg benieuwd hoe jij denkt hoe dit de TS gaat helpen? Als je deze switch plaatst heeft ie nog steeds een interne ip nodig.

Zoals ciris al zei een AP plaatsen in de woonkamer is het beste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-10 09:10
Arthion-nl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Ben toch erg benieuwd hoe jij denkt hoe dit de TS gaat helpen? Als je deze switch plaatst heeft ie nog steeds een interne ip nodig.

Met een managed switch/VLANS kan je dit probleem best oplossen hoor. Echter voor de normale thuisgebruiker lijkt me dit niet een relevante oplossing.

Router in meterkast, kabel naar kamer en daar een wifi accesspoint ophangen lijkt me het handigst.

Of een bedraad routertje kopen, die in de meterkast zetten, daar al je apparaten in de meterkast op aansluiten en je huidige router herconfigureren (DHCP uit) en in de kamer aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Arthion-nl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:33:
[...]

Je maakt een poort untagged VLAN 2 op de switch, daar prik je modem in. Kabel naar router zet je poort tagged VLAN 2 op en op de andere kant van de kabel doe je dat ook met een manager switch of je router. Heb je alleen wel een managed switch nodig en een router waar je VLANs op kunt instellen. Met een router die OpenWRT kan draaien is dat over het algemeen mogelijk.

FYI: nagenoeg alle consumenten routers bestaan uit een 5 poorts switch met daarop 2 VLANs en intern een tagged vlan verbinding naar de router interface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-09 20:31
_JGC_ schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:43:
[...]

Je maakt een poort untagged VLAN 2 op de switch, daar prik je modem in. Kabel naar router zet je poort tagged VLAN 2 op en op de andere kant van de kabel doe je dat ook met een manager switch of je router. Heb je alleen wel een managed switch nodig en een router waar je VLANs op kunt instellen. Met een router die OpenWRT kan draaien is dat over het algemeen mogelijk.

FYI: nagenoeg alle consumenten routers bestaan uit een 5 poorts switch met daarop 2 VLANs en intern een tagged vlan verbinding naar de router interface.
Is dan niet makkelijker om vanuit de router in de woonkamer een kabel terug te trekken en dan een domme switch te plaatsen. Minder complex en simpeler.

Bedankt voor de uitleg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Arthion-nl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Is dan niet makkelijker om vanuit de router in de woonkamer een kabel terug te trekken en dan een domme switch te plaatsen. Minder complex en simpeler.

Bedankt voor de uitleg !
Waarschijnlijk wel. Ik heb dergelijke setups bij klanten draaien om bijvoorbeeld patchkasten aanelkaar te knopen. Gaan dan wel wat meer VLANs over dat kabeltje dan 2, en meestal zijn ze dan ook dubbel uitgevoerd voor redundancy en performance.

Heb destijds ook een klant gehad die in de meterkast waar modem zat allerlei apparatuur moest ophangen. Verbinding naar de serverruimte/router was enkelvoudig en de doorvoeren waren allemaal voorzien van brandwerende tussenschotten en taaie kit. Dan is het makkelijker om zo'n managed switch setup te maken dan een extra kabel te trekken door die brandwerende tussenschotten (kans is dat je ook weer opnieuw mag certificeren daarna).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11-10 21:40
Arthion-nl schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 16:58:
[...]

Bedankt voor de uitleg !
Voor diegene die niet met vlans op kan gaan wel. Ik zou zelf altijd voor vlans gaan, dan kun je alles overal leveren, ook met 1 kabel.

Asus X570-E AMD ryzen 5800x3D 64Gb Sapphire 7900xtx X-vapor nitro+

Pagina: 1