Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Ik heb een vreemd probleem.

Vanavond de PC gebruikt (stond gewoon aan, al een paar dagen omdat ik Standby even uit heb gezet de afgelopen week). Gezien het browser scherm helemaal zwart was, besloot ik de PC opnieuw op te starten. Dit deed hij nog goed, maar bij het opstarten van Chrome bevroor het scherm en moest ik een hard-reset doen met de Power knop.

Dit was meteen de laatste keer dat ik Windows heb gezien vanavond. De PC start niet meer door naar Windows namelijk. Het BIOS ziet de Boot schijf wel (alle andere schijven ook), maar wordt niet meer als Boot zodanig herkend na het laden van de BIOS, gezien de melding ''No Bootable devices found''. Als ik CSM aan uit zet in de BIOS, krijg ik deze foutmelding niet maar wordt er automatisch naar een ''oplossing gezocht'', waarna ik in de Automatisch Herstellen lus terecht kom. Een herstelpunt terugzetten ''lukt'' wel, maar heeft geen effect. De PC doet net alsof de 970 EVO Plus helemaal geen Windows 10 bevat. Ook merkte ik dat de BIOS was gereset naar Default (heb nu mijn eigen Profiel weer teruggezet, maar geen effect). Ook Default lijkt niet te helpen.

Een tijd terug heb ik precies hetzelfde gehad. Ik heb uiteindelijk toen de schijf om laten ruilen bij Samsung en een nieuwe gekregen (970 EVO Plus in plaats van de reguliere EVO, dank Samsung goede service). Het lijkt me echter sterk dat het überhaupt aan de schijf lag. Gezien hetzelfde probleem nu weer opeens speelt.

Relevante specs:

Schijven:
Samsung EVO 970 Plus 1TB (Nvme) (Boot schijf C, maar staat nu als E: zag ik in Systeemherstel)
Samsung EVO 960 (Nvme) 1TB game schijf (F:, hoort eigenlijk D: te zijn)
Samsung QVO 960 (Sata SSD) 1TB opslag (staat nu als C: schijf listed ipv E: of F: weet ik niet zeker meer)
Crucial MX500 (Sata SSD) 2TB opslag (films / downloads) (Staat nu als D: in plaats van E: of F:)

Plek in BIOS: SATA3_2 Samsung SSD 860 QVO (opslag)
SATA3_A1: CT20000MX500SSD1 Crucial 2TB Sata (opslag)
M2_1: SSD 960 EVO 1TB (Nvme, opslag)
M2_2: Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB (Nvme Boot schijf)

Moederbord: ASRock Fatal1ty Z370 Gaming K6 bios P3.30
Proc: Intel i7 8700K stock
RAM: 32 GB RAM (4 x 8GB Dual Channel Corsair DDR4 @ 3000Mhz stock)
Voeding: Corsair RMx650 (2018)

Windows 10 Pro laatste grote update.

Ik heb het gevoel alsof de combinatie moederbord + 970 EVO serie niet lekker werkt. Vreemd is wel dat de schijf er alweer een paar maanden in zat. De laatste keer dat hij niet meer opstartte was toen ik 2 maanden in het buitenland geweest was. Ik gaf toen de schuld maar aan de schijf zelf, dat de PC in z'n algemeenheid te lang ''stil'' gestaan heeft.

Inmiddels word ik tuureluurs van alle opties in het BIOS, waarbij ik CSM aan had staan (Nu uitgezet), Boot Manager uit heb gezet (werkt zowel niet zonder als met Boot Manager, PC blijft doen alsof er geen Windows aanwezig is).

Ik ga zo de schijven weer loskoppelen stuk voor stuk, maar de Nvme's zitten op een vervelende plek dus dan moet ik eerst de 1080ti er weer uit halen wat geen favoriete bezigheid is met de vrij moeilijk bereikbare moederbord met PCIE klemmetje (die moet ik met een schroevendraaier indrukken om de kaart los te krijgen).

Wellicht heeft iemand nog een idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Ik kan uiteraard Windows weer opnieuw gaan installeren op de 970 EVO, maar alle programma's weer installeren etc. zal wel weer een halve dag in beslag nemen, iets wat ik natuurlijk liever voorkom door uit te vinden wat er nu mis mee kan zijn? Vooral vreemd dat het weer maanden lang gewoon gewerkt heeft. Ook in Standby uren lang, uit uren lang, aan uren lang. Zonder enige freeze of foutmelding. Tot aan de freeze van vandaag.

Lang verhaal kort:

PC start niet meer op naar Windows, BIOS laat netjes alle schijven zien.

Genomen acties:
- Systeemherstel (herstelpunt teruggezet van 10 mei)
- Boot Manager AAN / UIT
- CSM UIT / AAN
- Boot order veranderen (alle schijven geprobeerd mocht Windows door mijn slechte geheugen toch op een andere boot staan zoals de 960 EVO wat ik niet verwacht maargoed alles uitsluiten).

P.s. Gezien ik niet weet of dit een Windows Client probleem is of hardware (vermoed het laatste), staat het topic hier. Hoor / verneem graag als het verplaatst moet worden.

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Na een dertigtal pogingen is het weer gelukt om te Booten vanaf de 970 EVO Plus. De Boot schijf staat nu heel frappant ook weer als C: schijf nadat ik deze eerder tevergeefs heb aangepast naar C: in Diskpart.

Geen idee waar het dus aan ligt? Ik ga nog proberen wat dingen uit te sluiten, ook door waarschijnlijk een ander moederbord te testen op een regenachtige dag...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Is je BIOS-batterij nog wel goed?
Dat zou ook de veranderde driveletters kunnen verklaren.
Een BIOS-batterij kost weinig en die zou ik in elk geval eerst vervangen.

En als het weer gebeurde zou ik alle schijven behalve C: even losmaken/verwijderen en zo eerst zorgen dat Windows weer goed en betrouwbaar opstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 12:06
Op welke schijf staat de EFI system partition (dat kan je zien in Disk Management)? Als je NIET in CSM mode zit (daar wil je met een moderne PC en OS ook niet in zitten) zou die partitie automatisch gevonden moeten worden. Op de EFI system partition staat de bootmanager die vervolgens Windows gaat starten.

Aangezien je in "Automatisch Herstellen" komt vermoed ik echter dat bovenstaande allemaal lukt, en dat het probleem bij Windows ligt. Maar het zou misschien nog kunnen liggen aan de schijf waarom de EFI system partition staat.

Als je CSM mode aan zet ga je terug naar het oude BIOS starten, en ga je zelf een schijf moeten aanwijzen waarvan je PC moet booten. Vervolgens moet die schijf ook nog bootbaar zijn, wat misschien niet het geval is omdat je altijd met CSM uit hebt gewerkt.

Ik heb eigenlijk nog niet echt een idee wat er speelt bij jouw PC, maar ik hoop dat je hiermee wat inzicht krijgt in het bootproces. Het is ook allemaal een stuk ingewikkelder dan ik stel, maar het is wel zowat de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Ik zal de batterij vervangen inderdaad, nog niet aan gedacht.

PC lijkt nu weer prima te werken, maar ik ben nog wel bedachtzaam. Ik zie overigens ook bij MSconfig dat er twee keer Windows staat, wat de korte keuze zou kunnen verklaren die ik soms te zien krijg in een soort Windows Setup menu.
Giesber schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:18:
Op welke schijf staat de EFI system partition (dat kan je zien in Disk Management)? Als je NIET in CSM mode zit (daar wil je met een moderne PC en OS ook niet in zitten) zou die partitie automatisch gevonden moeten worden. Op de EFI system partition staat de bootmanager die vervolgens Windows gaat starten.
...
In Schijfbeheer zie ik twee verschillende EFI-systeempartities, eentje op Schijf 0, partitie 2 en eentje op Schijf 1, partitie 2. Schijf 1 is de Boot schijf 970 EVO Plus NVMe, Schijf 0 is de Samsung QVO 960 (SSD).

Zou het hierdoor stuk lopen soms?

CSM Mode stond aan, omdat het blijkbaar destijds was ingesteld na een boel instellingen te proberen om maar te kunnen booten. Daarna niet meer aangezeten onder het motto ''If it ain't broken..... don't fix it''.

Ik kon met bootrec ook weinig verbeteren, omdat werd aangegeven dat de boel niet gevonden kon worden. Na een andere poging kon ik opeens wel bootrec commands uitvoeren, wellicht dat dit ook geholpen heeft.

Het blijft een vaag probleem maar ik ga in elk geval de batterij vervangen en zorgen voor een backup van de C zodat ik eventueel later alles terug kan zetten mocht het weer fout gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
Royeboi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:02:
In Schijfbeheer zie ik twee verschillende EFI-systeempartities, eentje op Schijf 0, partitie 2 en eentje op Schijf 1, partitie 2. Schijf 1 is de Boot schijf 970 EVO Plus NVMe, Schijf 0 is de Samsung QVO 960 (SSD).

Dat zou zomaar kunnen. Niet handig om 2 ESPs te hebben op vaste disks; als je UEFI vergeet van welke hij moest booten dan zou het zomaar eens kunnen dat je tegen de problemen aanloopt die je hier beschrijft.

Zou even uitzoeken welke je gebruikt en dan de andere verwijderen.
CSM Mode stond aan, omdat het blijkbaar destijds was ingesteld na een boel instellingen te proberen om maar te kunnen booten. Daarna niet meer aangezeten onder het motto ''If it ain't broken..... don't fix it''.
Zou CSM uitzetten als je het niet echt nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Thralas schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:41:
[...]

...

Zou even uitzoeken welke je gebruikt en dan de andere verwijderen.
open a command prompt with admin privileges (approve UAC if demanded)

start diskpart -> diskpart

select your disk with efi partions -> sel disk 1 (if disk 1 is the correct disk)

list your available partitions -> list part

if partition 2 that is the efi partition -> sel part 2

detail part

Partition 2
Type : c12a7328-f81f-11d2-ba4b-00a0c93ec93b
Hidden : Yes
Required: No
Attrib : 0X8000000000000000
Offset in Bytes: 524288000
Now when the Required: property is set to No, you know that is the EFI partition you can delete. The other EFI partition will have the Required: property set to Yes. Do not delete that partition.

more info about the Required property, scroll to: gpt attributes on this page.
Ik gebruik die methode, maar hij geeft aan dat beide ESP's niet ''Required'' zijn?

Disk 0 (is de 960 SSD)
Disk 1 (is de 970 NVMe)

Sel disk 0
List Part
Sel part 2 (system)
detail part: Required: No

Sel disk 1
List Part
Sel part 2 (system)
Detail part: Required: No

Uit die post zou moeten blijken welke ESP er actief is, maar ze zijn beide niet Required? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
Royeboi schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 12:02:
Ik zal de batterij vervangen inderdaad, nog niet aan gedacht.

PC lijkt nu weer prima te werken, maar ik ben nog wel bedachtzaam. Ik zie overigens ook bij MSconfig dat er twee keer Windows staat, wat de korte keuze zou kunnen verklaren die ik soms te zien krijg in een soort Windows Setup menu.

[...]

Dat zou niet mogen. Ik dacht dat Linux installaties dit zelfs standaard doen, om niet in de problemen te komen als je ooit een schijf uit je PC haalt.

Zelf ben ik het vergeten: SSD uit oude PC opnieuw gebruikt en een nieuwe snellere SSD bij de nieuwe PC gekocht. Vervolgens Windows geïnstalleerd, en omdat ik al een EFI systeempartitie had op de oude schijf maakt Windows geen nieuwe aan. Nu kan ik de oude schijf niet verwijderen omdat daar de EFI systeempartitie op staat. En op de nieuwe kan ik geen EFI partitie maken, want die is al gepartitioneerd.

Ik had eigenlijk gepland op elke SSD-schijf een EFI systeempartitie te zetten, om de flexibiliteit te behouden. Maar bij het installeren van Windows was ik het dus vergeten.

Linux maakt om die reden op elke schijf een EFI systeempartitie dacht ik (al kan dat van de Linux distributie afhangen), Windows doet dat niet om geen onnodige ruimte te verspillen. Voor beide valt iets te zeggen. Maar het zou wel moeten werken, en ik kan zo niet meteen een reden bedenken waarom je er één zou moeten verwijderen. De Windows bootloader (die op de EFI systeempartitie staat) doet zowat alles vanzelf (detecteren van een OS, en de boel runbaar maken), dus welke hij gebruikt zou niet zoveel mogen uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 14:11
Dat is vreemd.

Maargoed, je kunt het natuurlijk ook proefondervindelijk bepalen dmv. het bootmenu van je UEFI. Als je 970 het nieuwste is dan zal de bijbehorende ESP ook wel degene zijn die de laastste installatie is weggeschreven.
Linux maakt om die reden op elke schijf een EFI systeempartitie dacht ik (al kan dat van de Linux distributie afhangen),
Nee, dat is niet zinnig. Maar het kan wel goed dat deze altijd op de disk wordt geplaats waar ook de rest van het OS staat (zou eigenlijk verwachten dat Windows dat ook afdwingt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Giesber
Thralas schreef op vrijdag 15 mei 2020 @ 14:29:
Nee, dat is niet zinnig. Maar het kan wel goed dat deze altijd op de disk wordt geplaats waar ook de rest van het OS staat (zou eigenlijk verwachten dat Windows dat ook afdwingt).
Ik heb mij slecht uitgedrukt. Ik bedoelde daarmee inderdaad op elke schijf waarop een OS geïnstalleerd wordt. Dus niet op schijven waar geen OS op staat, en ook niet op schijven waar al een oud OS op staat.

Maar Windows dwingt dat dus niet af: heb je op één van de schijven een EFI systeempartitie, dan zal Windows er geen bijmaken als je het op een andere schijf installeert. En dat is heel vervelend als je de schijf met de EFI systeempartitie wil wegdoen.
Pagina: 1