Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 18:06
Afgelopen weekend ben ik bezig geweest om een Edgrouter X als router in te stellen voor T-mobile thuis glasvezel. In eerste instantie heb ik de basis configuratie doorgelopen (WAN+2LAN2) en heb ik de router als experiment achter de T-mobile router (Huawei) geplaats.

Internet <=> Media converter <=> Huawei WAN, Huawei LAN <=> Edgerouter WAN, Edgerouter LAN <=> eenvoudige switch <=> PC

Dit werkte. Daarna heb ik gepoogd om de Huawei router er tussen uit te halen. Ik had mij al ingelezen (o.a. https://www.robinvanbrugg...er-with-edgerouter-x-sfp/), maar het is mij nog niet gelukt. Er ontbreekt wat kennis om de instructies/voorbeelden goed te begrijpen.

Ik heb alleen internet en ik begreep dat ik daarvoor vlan 300 moet instellen. Ik heb, nadat ik mij de eerste keer van de Edgerouter had buitengesloten, een nieuwe vlan configuratie ingesteld, waar de LAN poorten ieders andere VLANs toegewezen hebben gekregen. Zie de afbeelding: https://imgur.com/gallery/EnYlfww. Ik had verwacht dat ik via ethernet poort 2 verbinding zou moeten krijgen, maar dat is niet gelukt en ik kreeg ook geen IP. Kan iemand mij op weg helpen?

Note:
- Uiteraard heb ik de media converter op de WAN poort (eth 0) aangesloten.
- Op de afbeelding staat eth 4 aangesloten. Op die poort kreeg ik een IP en kon in de router inloggen. Ik had niet verwacht dat ik op die poort internet verbinding zou krijgen.
- Voor iedere VLAN heb ik een DHCP server ingesteld met een eigen range. Ik verwacht eigenlijk niet dat dat nodig is voor mijn doel, maar dat heb ik overgenomen van een voorbeeld.
- Ik heb het ook getest zonder de eenvoudige switch. Dit gaf ook niet het gewenste resultaat.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Op https://www.robinvanbrugg...er-with-edgerouter-x-sfp/ zit vlan300 uitsluitend op de wan-interface (eth5). De truc is dat andere pc's niet in vlan 300 zitten, en je op die manier dus NAT (en een firewall) kunt instellen.

Als je daarnaast tv wilt hebben, moet de WAN-interface onderdeel zijn van switch0 zodat verkeer op vlan 640 zonder firewall terechtkomt op de poort met je tv die ook in vlan 640 zit.

In de voorbeeldconfiguratie zie je dat de ER-X op vif 300 een adres krijgt via DHCP (je publieke ip-adres), terwijl er op vif 640 geen ip-adres wordt toegewezen.

[ Voor 49% gewijzigd door GlowMouse op 12-05-2020 01:20 ]

• rickybobby
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-08 15:06
Hi allen,

Ik ben ook inmiddels in bezit van een edgerouter X en zou hem graag op Tmobile willen draaien.

Zou iemand bereid zijn om hier zijn config file te delen?

8)7

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:25

lier

MikroTik nerd

Heb je het linkje in de reactie van @GlowMouse al bekeken?

8)7

Eerst het probleem, dan de oplossing

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@rickybobby het kicken / kapen van topics is niet gewenst. Zou je even een nieuw topic aan willen maken?

Dit topic is gesloten.