Oneindige herstellingen monitor bij vandenborre.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 22:38
Hallo,

Hoop dat iemand hier mij een advies kan geven wat ik het beste doe aangezien ik bijna 6 maand zonder degelijk werkende monitor zit.
Mijn excuses voor de boek info maar wil een duidelijk beeld schetsen.

28inch UHD monitor van Samsung.

Aankoopdatum 30/08/2018
Inclusief
Service Plus Garantie
Geniet 5 jaar lang zorgeloos van je pc-scherm
(eerste monitor terug mogen brengen wegens kras in het scherm en naar een andere winkel een nieuwe mogen halen)

Op 28/11/19 retour gebracht in winkel wegens een 5tal dode pixels die verschenen in de linkerbovenhoek.

Op 24/12/19 scherm mogen ophalen in winkel, dode pixels zijn hersteld.
Tijdens placeren van monitor schade opgemerkt aan bovenkant behuizing (door hersteldienst amateuristisch open gedaan.)

Dit telefonisch gemeld en mocht deze terug naar de winkel brengen, pas tijd na de feestdagen hiervoor maar was geen probleem.
Tijdens de feestdagen kort getest voor dode pixels en al snel opgemerkt dat hdmi 2 poort steeds verbinding verliest en uitzonderlijk het paneel af en toe paar frames volledig grijs beeld geeft.

Tijdens het retour brengen vond de verkoper dit al te lang duren en mochten de monitor daar niet laten tot als er een vertegenwoordiger aanwezig was die een tegoed bon of een nieuw vervangtoestel zou kunnen geven. Zodra er iemand van die functie aanwezig was gingen ze contact opnemen.

Volgende dag telefoon gekregen dat we de monitor moetten binnen brengen en deze toch terug voor herstel moet gestuurd worden.
Hierdoor nog een extra rit naar de winkel voor niets mogen doen.

Op 24/01/20 Monitor dan retour in winkel voor schade in behuizing, hdmi 2 poort en grijze frames.

Op 25/02/20 Naar winkel geweest voor ophaling, daar gecontroleerd en moederbord is vervangen maar zelfde dag terug retour wegens schade aan behuizing niet hersteld.

??/04/20 Wegens quarantaine was het ophalen van mijn herstelling niet mogelijk maar ergens begin april mijn monitor terug gekregen met de post en de behuizing is vervangen.

Jammer genoeg is het beeld nu omzeep bij het testen...
Het scherm is verdeeld in 5 of 6 vakken met verticale lijnen die wisselen met 1 vak donkerder, 1 vak helderder, 1 vak donker,...
Op zeer heldere beelden zo goed als onzichtbaar maar zodra er even een donkere scène is valt dit enorm duidelijk op en is het vrij tot zeer storend.
Mijn originele probleem van dode pixels waren minder storend.

Opnieuw contact opgenomen en aangezien winkels niet open waren moest ik wachten tot de deze terug open mochten maar ik ging deze keer een onmiddellijke oplossing krijgen.
Daarop gevraagd voor dit nog op mail te sturen zodat dit wat vlotter kan gaan voor ons in de winkel maar hebben we dan niet ontvangen.

Wegens de heropening van de winkels opnieuw gebeld voor deze mail zodat we dit niet hoeven lang te bepreken in de winkel maar aan telefoon wordt er wordt nu opnieuw gezegd dat ik mijn monitor terug moet binnen brengen voor op te sturen voor herstel.

Iemand die iets van advies heeft hoe ik dit best verder afhandel?

Heb reeds in januari mijn oude monitor al terug in huis gehaald aangezien ik niet kon blijven zonder zitten
En heb eerlijk gezegd geen enkele intresse mijn samsung monitor van bij vandenborre ooit nog te gebruiken na alle frustratie, tijd en km's rijden heb ik het er volledig mee gehad ookal was ik er zeer tevreden van...

Beste antwoord (via Lagoyaz op 13-05-2020 20:34)

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
In essentie zit het garantiestelsel in België als volgt in elkaar:
Je hebt twee jaar wettelijke garantie. De eerste zes maanden wordt aangenomen dat een defect het resultaat is van een productiefout en is het aan de verkoper om aan te tonen dat dit niet het geval is. Na die zes maanden wordt de bewijslast omgekeerd en moet de koper dit aantonen.

Als koper heb je het recht om vervanging of herstelling te vragen maar je moet rekening houden met wat redelijk te verwachten valt. Je kan dus niet zomaar vervanging eisen als dit niet redelijk is. Je zou wel kunnen argumenteren dat na een aantal herstelpogingen het redelijk wordt om vervanging te eisen.

Als herstellen of vervangen onmogelijk is of te veel hinder met zich meebrengt kan je ook de ontbinding van de koop vragen. Volgens mij mag de verkoper hierbij wel een deel van de som houden als je al een tijd genot van het product hebt gehad. Zo kan je redelijkerwijze niet verwachten de volle som terug te krijgen als je TV na bijna 2 jaar stuk gaat want je hebt wel bijna 2 jaar TV kunnen kijken.

De garantietermijn wordt overigens opgeschort zolang een herstelling duurt. Hou dus zeker goed bij wanneer je monitor weg was voor herstelling.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
België, neem ik aan?

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Ja dat klopt... 😅

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:15
Klinkt als een koopovereenkomst ontbinden(geloof dat Belgie dat ook kan).
Je hebt de winkel genoeg tijd gegeven. Maar een goede monitor leveren kunnen ze niet. Dus al je geld terug. En lekker ergens anders kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:24

paQ

Beroerde hersteldienst, maar bovendien had Vanderborre eea ook wel even kunnen controleren / testen de afgelopen paar keer vind ik, alvorens jou te berichten dat het weer klaar stond. :N

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
In Nederland mag je volgens mij je aankoop ongedaan maken. Een reparatie moet altijd binnen een redelijke termijn en zonder teveel overlast gebeuren. 6 maanden een monitor kwijt, lijkt me niet binnen een redelijke termijn zonder veel overlast.

Ik zou eens uitzoeken of dit ook geldt in België.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:04
Ik zou in ieder geval voortaan een computer meenemen naar de winkel zodat je ter plekke kan testen, scheelt elke keer toch weer een ritje mocht het niet goed zijn. Verder: succes...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:59
Valorian schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:24:
Ik zou in ieder geval voortaan een computer meenemen naar de winkel zodat je ter plekke kan testen, scheelt elke keer toch weer een ritje mocht het niet goed zijn. Verder: succes...
Een raspberry pi is net dat tikkeltje draagbaarder.

Ik koop er nooit meer omdat ik hetzelfde hobbelige amateuristische traject mee maakte met de enige 2 dingen die ik er ooit kocht. Onbegrijpelijk...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Dreigen met het klagen bij de consumentenorganisatie Test Aankoop wil ook wel eens helpen als je vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Allemaal al bedankt om te helpen meedenken, zoeken en de succeswensen, had niet veel reactie verwacht maar ben heel blij het tegenovergestelde te zien!

In principe waren we van plan een korte test in de winkel te geven aangezien we er geen vertrouwen meer in hadden.
Aangezien ophalen niet mogelijk was wegens quarantaine, thuis geleverd gekregen met de post.
Zou hier normaal zeer blij mee zijn maar moet nu toch nog eens rijden dus blijft beetje het zelfde.

Vind weinig degelijke informatie wat typisch is voor België natuurlijk, zover ik het begrijp:
moet de herstelling onder garantie gebeuren binnen redelijke termijn voor het toestel.

Een redelijke termijn kon wel wat specifieker beschreven zijn binnen een paar grote groepen huiselectronica, maar die vind ik niet.

Zoals ik het nu begrijp is mijn enige keus tijdens het afleveren de herstelling weigeren wegens de lange tijd ik zonder zit en zelf een vervanging heb moeten kopen en hopen dat ze akkoord gaan en een waardebon aanbieden zodat ik een ander toestel kan kopen.

Als ze niet akkoord gaan zeggen dat ik eerst zelf tot een opslossing moest proberen komen met de verkoper en als dat niet lukte ik verder moet gaan met een klacht bij de consumenten ombudsdienst.

Of ga ik beter via testaankoop? we zijn daar wel geen lid van jammer genoeg.

De moed voor hier nog mee verder te gaan begint eerlijk gezegd al heel diep te zitten.
Ben al een tijdje zeker dat de kostprijs van de monitor mij de stress, tijd en moeite niet waard is geweest.

Had ik een glazen bol die de toekomst voorspelde zou ik wel leren leven hebben met de dode pixels 🙈

[ Voor 5% gewijzigd door Lagoyaz op 12-05-2020 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
loki504 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 06:15:
Klinkt als een koopovereenkomst ontbinden(geloof dat Belgie dat ook kan).
Je hebt de winkel genoeg tijd gegeven. Maar een goede monitor leveren kunnen ze niet. Dus al je geld terug. En lekker ergens anders kopen.
Ga hier na mijn eten dit specifiek nog eens opzoeken maar ze zullen er waarschijnlijk opnieuw niet met akkoord gaan volgens wat ik telefonisch heb mogen horen.
Zou zelf akkoord zijn met een waardebon van de winkel zodat ik mij een bruikbaar toestel kan kopen maar ging blijkbaar niet.

Dus een van de komende dagen is luisteren in de winkel en zeggen ze het zelfde moet ik dreigen met een klacht die ze waarschijnlijk geen probleem vinden en mag ik mijn tijd in dat volledige proces beginnen steken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15:59
Lagoyaz schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 18:56:
[...]
Zou zelf akkoord zijn met een waardebon van de winkel zodat ik mij een bruikbaar toestel kan kopen maar ging blijkbaar niet.
Zo heb ik de 2de aankoop bij hen nochtans kunnen ontbinden. Wat extra volk in de winkel wil wel eens helpen. >:)

Het was ook met een bon, maar de volgende keer dat ik ging kocht ik er iets mee wat zo'n €100 minder kostte en ze betaalden (na wat morren) het verschil terug.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
In essentie zit het garantiestelsel in België als volgt in elkaar:
Je hebt twee jaar wettelijke garantie. De eerste zes maanden wordt aangenomen dat een defect het resultaat is van een productiefout en is het aan de verkoper om aan te tonen dat dit niet het geval is. Na die zes maanden wordt de bewijslast omgekeerd en moet de koper dit aantonen.

Als koper heb je het recht om vervanging of herstelling te vragen maar je moet rekening houden met wat redelijk te verwachten valt. Je kan dus niet zomaar vervanging eisen als dit niet redelijk is. Je zou wel kunnen argumenteren dat na een aantal herstelpogingen het redelijk wordt om vervanging te eisen.

Als herstellen of vervangen onmogelijk is of te veel hinder met zich meebrengt kan je ook de ontbinding van de koop vragen. Volgens mij mag de verkoper hierbij wel een deel van de som houden als je al een tijd genot van het product hebt gehad. Zo kan je redelijkerwijze niet verwachten de volle som terug te krijgen als je TV na bijna 2 jaar stuk gaat want je hebt wel bijna 2 jaar TV kunnen kijken.

De garantietermijn wordt overigens opgeschort zolang een herstelling duurt. Hou dus zeker goed bij wanneer je monitor weg was voor herstelling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lagoyaz
Super bedankt @Hackus en @Admiral Freebee!
Daar heb ik nog eens de informatie van @Admiral Freebee nog eens op papier 👌!
Heb zelfs specifiek gevonden wat ik nodig had bij de veelgestelde vragen.

Hier het artikel:
"Mijn toestel (vb. fototoestel, ...) is reeds twee keer in herstelling geweest gedurende zes maanden in totaal. Ik heb het een derde keer laten herstellen en heb het nog altijd niet teruggekregen.
Ik ben ongerust want de garantietermijn van twee jaar is nu reeds bijna overschreden.
Kan ik om een nieuw toestel vragen?

Antwoord:
De garantietermijn wordt opgeschort tijdens de periode die vereist is voor de herstelling van het toestel.

De herstelling moet binnen een redelijke termijn gebeuren en zonder al te groot nadeel voor u. Dit wordt niet verder gepreciseerd in de wet en verschilt van geval tot geval. Er moet ook rekening worden gehouden met de aard van het product en het gebruik ervan.

Als de reparatie niet binnen een redelijke termijn wordt uitgevoerd of als deze u ernstige overlast oplevert, is het mogelijk om een prijsvermindering of terugbetaling te eisen.

De terugbetaling kan verminderd worden, rekening houdend met het effectieve gebruik dat u van het fototoestel reeds had sinds de aankoop ervan."

Nu vraag ik mij af wat een redelijk bedrag is aangezien de monitor ong 1 van de 5 jaar garantie heb gebruikt?

Als ik mij niet vergis heb ik 250 euro betaald voor de monitor
+35 euro voor 3 jaar extra service plus garantie
(hiermee geniet je 5 jaar zorgeloos van je scherm volgens het verkoopspraatje.)

Ook liefst rekening houdend dat ik voor deze monitor sinds mijn eerste aankoop,
al 8 x 16,2km heb moeten rijden en elke keer mijn tijd mogen verdoen voor installeren, testen en opnieuw in de doos steken...

Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp en steun!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Ondertussen wat vrienden gevraagd wat zij als minimum bedrag zouden aanvaarden in deze situatie.
Merk wel dat dit niet de beste vraag is voor vrienden aangezien de meeste zeggen dat ze enkel het volledige bedrag zouden aanvaarden 😅.

Zou graag jullie mening is horen wat een jullie een acceptabel bedrag vinden in deze situatie.

Nieuwprijs monitor
250 euro
+ service plus garantie (5 jaar zorgeloos genieten van je scherm
35 euro.

Totaal 285 euro en in totaal 150km voor moeten rijden.

Ook twijfel ik welke route van contact ik hiervoor het beste kies...
Telefonisch, mail of in de winkel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08:15
Ik zou ook 285 euro als uitgangpunt hebben(maar het Nederlandsrecht haat daar ook vanuit). Het product heeft je genoeg hoofdpijn opgeleverd.

Ik zou voor mail kiezen. Heb je bewijs En gewoon kort en duidelijk zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door loki504 op 19-05-2020 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Lagoyaz schreef op maandag 18 mei 2020 @ 21:57:
in totaal 150km voor moeten rijden.
Hier kun je niks mee. Het is vervelend voor jezelf maar meer ook niet. Had je graag een kilometerdeclaratie ingevuld voor de verkoper? Ga je gang, misschien kweek je wat medelijden, ik zou er alleen niet te veel op rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

cadsite schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 19:16:
[...]

Zo heb ik de 2de aankoop bij hen nochtans kunnen ontbinden. Wat extra volk in de winkel wil wel eens helpen. >:)
Met Corona wat lastiger, maar anders wil je klacht uitgebreid en luid toelichten op zaterdagmiddag vaak wel helpen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
sypie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 06:48:
[...]

Hier kun je niks mee. Het is vervelend voor jezelf maar meer ook niet. Had je graag een kilometerdeclaratie ingevuld voor de verkoper? Ga je gang, misschien kweek je wat medelijden, ik zou er alleen niet te veel op rekenen.
Je toont daarmee aan dat beiden partijen hierdoor kosten (geld of tijd) hebben gehad. Ik zou echt helemaal klaar zijn op deze winkel en m’n geld volledig terugwillen.

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lagoyaz
Blij dat jullie er nog even bij blijven, bedankt!

Dus ben niet aan het overdrijven als ik 230 euro als minimum bedrag terug wil...?
Jammer genoeg hier in België geen exacte info over wat je kan terug krijgen.
sypie schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 06:48:
[...]

Was juist voor een duidelijk beeld te maken wat ik er al heb moeten voor doen.
Was niet echt bedoeld voor als vergoeding te eisen want denk dat ik al blij mag zijn met een degelijke terugbetaling van de monitor.

Je wilt uw mening van eerlijk bedrag toch niet delen zodat ik nog een breder beeld heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liberque
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-10 15:46

liberque

Vrijzinnig!

" Geniet 5 jaar lang zorgeloos van je beeldscherm " valt eigenlijk best wel af. Je loopt er al 6 maanden mee te leuren. Als je jezelf echter in de schoenen van de winkel verplaatst is dit ook alles behalve een leuke deal geweest voor hen. Al die tijd die er keer op keer aan besteed wordt van die winkel is immers ook niet gratis. Die paar 10'tjes die jij opgebracht heb aan winstmarge op het scherm en extra garantie zijn inmiddels al volledig verdampt aan alleen de werknemer die iedere keer het apparaat inneemt en weer uitleverd en dus ben je een kostenpost.

Hier moet je jezelf natuurlijk niet druk over maken, maar je zou het wel kunnen gebruiken als argument. Ventileer aan de winkel dat het in beider belang is om gewoon die monitor te vervangen voor een gelijkwaardig exemplaar met idem specs. Dat bespaart jouw tijd/geld/frustratie en dat bespaart de winkel tijd/geld en frustratie. Geef daarbij aan dat als ze hier niet voor kiezen je best bereid bent om hun gehele traject te volgen tot de monitor volledig in orde is, maar gezien de 6 maanden dat je nu zonder monitor zit een leentoestel wilt met minstens gelijkwaardige specs totdat het probleem ook daadwerkelijk is opgelost.

Try looking into that place where you dare not look! You'll find me there, staring out at you!

Pagina: 1