Stroomverbruik meten vanwege onverwachte toename verbruik

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeVanD
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 08-09 14:12
Vanwege een onverwacht hoge elektriciteitsrekening, wil ik het geregistreerde verbruik van mijn"nieuwe" tweedehands elektriciteitsmeter (ISKRA ME162-D1A52-V12-K0) gaan controleren.

Omdat mijn meter een gewone meter is en geen "slimme", zijn er wel opties, maar niet zo veel aangezien de meeste apparaten werken met een P1 aansluiting.
Er zijn wel oplossingen te vinden, maar veel zijn niet meer leverbaar en ik wil mij niet op meters uit China (alibaba, banggood, etc.) gaan richten. Een meter op de DIN rail heb ik overwogen, maar daar is geen plek meer voor helaas.

Een slimme meter wil ik niet, hooguit als ik deze "slimme" meter achter de gewone meter kan plaatsen en dit een exemplaar zonder sim is >:)

Ik zoek dus een betaalbare oplossing, waarmee ik het actueel verbruik kan registreren per x minuten.
De gegevens wil ik het liefst in een eenvoudig tekst bestand dumpen op mijn lokale server, zodat ik er zelf iets mee kan doen.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
Wat wil je precies meten? Wat wil je met de gegevens doen/bereiken?

De betrouwbaarheid van de meter? Verbruik van specifieke apparatuur? Of er ergens 'ongemerkt' stroom verbruikt wordt?

Zonder daar een duidelijk beeld van te hebben, is moeilijk te bepalen wat een goede keuze is aan meetapparatuur/methode

[ Voor 6% gewijzigd door Ivow85 op 11-05-2020 22:28 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• iDaniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-03 21:36
Je zou met een simpel Arduino ontwerpje die meter kunnen uitlezen, dus een fotodiode plakken op het 1000 imp/kWh ledje. Daarmee kun je het verbruik berekenen en loggen. Kost 10 euro en misschien een half middag afhankelijk hoe handig je zelf bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Meest betaalbare oplossing is waarschijnlijk met een arduino of esp (evt. een pi zero) icm met een lichtsensor de pulsjes van de led te registreren.

@iDaniel was me net voor :P

[ Voor 10% gewijzigd door u_nix_we_all op 11-05-2020 22:38 ]

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:15
Die beide oplossingen werken toch niet voor dit doel. Als je de huidige meter wil gaan controleren heeft 't geen zin om die meter uit te gaan lezen.

Je wilt geloof ik een tweede kWh-meter tussen de meter van de netbeheerder en je meterkast.

Als je wilt weten welke gebruiker veel stroom verbruikt zul je apparaten 1 voor 1 moeten gaan uitsluiten, door ze individueel te meten en/of af te koppelen

Wil je puur controleren of de meter in de meterkast registreert wat die moet registreren kun je ook alles behalve 1 verbruiker in huis afkoppelen en voor een bepaalde periode die lokaal gaan meten en kijken of dat overeen komt met je meterstand.

[ Voor 45% gewijzigd door S-te-fan op 11-05-2020 22:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
MikeVanD schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:24:
Een meter op de DIN rail heb ik overwogen, maar daar is geen plek meer voor helaas.
Nou... dan hang je er een kastje met vrije DIN rail naast. Of een meter met eigen kastje;

https://www.sandervunderink.nl/tussenmeters/kwh-meter/

Je hebt een hoofdschakelaar? Enkelfase? 3-fase?

Wat is trouwens "onverwacht hoog"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Ik wil inderdaad een 2e kWh-meter plaatsen om de werking van de 1e meter te controleren, maar ook of er eventueel toch grote belastingen zijn en wanneer die plaatsvinden. Dan kan ik gericht gaan zoeken naar het apparaat. De meest voor de hand liggende veroorzakers (boiler, vriezer, afwasmachine, wasmachine, droger) heb ik al gemeten en verbruiken niks meer dan verwacht.

Een tweede DIN-kastje kan idd een optie zijn. De hoofdstop zit onder kniehoogte en de meter van de netwerkbeheerder zit op gezichtshoogte, gevolgd door een hoofdschakelaar en direct daarboven de stoppenkast (jaren 50 woning). Er moet dan een vrij lange kabel naar beneden komen naar de 2e meter en dan ook weer omhoog? I neem aan dat de meter tussen de hoofdschakelaar en de stoppenkast moet komen, of kan dit gewoon afgetakt worden als extra groepenkast?
ik heb geen 3 fase.

"Onverwacht hoog" is een stijging van het verbruik met 40%, terwijl ik niet meer elektrisch kook, 75% van de verlichting naar LED heb gebracht en een oudere vriezer vervangen heb door een nieuwe A+++ en geen nieuwe apparaten heb aangeschaft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 18:20
De werking van de meter min of meer controleren kan heel makkelijk met een elektrisch kacheltje.

1: Alle verbruikers in huis uit zetten (groepen uit)
2: Stekker van het kacheltje in het wasmachine stopcontact doen, wasmachine groep aanzetten
3: Kacheltje op maximaal zetten
4: Kijken welk verbruik gemeten wordt door je kWh meter en dat vergelijken met het vermogen van je kacheltje.

een 2000W kachel een uur lang aanzetten, zou moeten resulteren in een verbruik van 2kWh. Doe je de test een half uur, kom je uiteraard op 1kWh.
Het element van een goedkoop elektrisch kacheltje is natuurlijk niet geijkt, dus een paar procent afwijking kan voorkomen. Heb je nog altijd het vermoeden dat je meter teveel afwijkt, sluit dan hetzelfde kacheltje eens volgens bovenstaande stappenplan aan bij kennissen in huis. En kijk of er dan een vergelijkbare afwijking geconstateerd wordt ten opzicht van het (theoretische) verbruik van het kacheltje, of dat er een andere afwijking uit de proef komt.
Bij min of meer gelijke afwijking op basis van 2 verschillende kWh meters, kun je met redelijke zekerheid zeggen dat de afwijking komt doordat het kacheltje niet exact 2000W verbruikt en dat de meters prima werken.

Let op: Het is buiten niet heel koud meer. Het is belangrijk om er bij de kacheltjes-test 100% zeker van te zijn dat tijdens de test het kacheltje niet middels de thermostaat het element in- en uitschakelt. Maar dat het element in de kachel écht tijdens de hele test aan het verwarmen is.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaFlub
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54
een oplossing als tweaker:

Enkelfasig: https://shelly.cloud/shel...fi-smart-home-automation/ (hier kun je eigenlijk 2 dingen meten, ofwel zonnepanelen, ofwel een specifiek circuit naar keuze

3fasig: https://shelly.cloud/shel...fi-smart-home-automation/

Ik heb de eerste hangen. is klein genoeg om in de meterkast te hangen. afwijking is klein, ik kan het mooi vergelijken met wat m'n zonnepanelen hebben opgebracht op de omvormer zelf tov wat er gerapporteerd wordt in de shelly app.

AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:56
Met een Youless kun je direct vanaf de meter het verbruik meten. Dan kun je erna een voor een de apparaten stroomloos maken om te kijken waar het verbruik in zit. Ook kun je via grafieken zien wanneer je veel stroomverbruik hebt en wanneer niet.

Is dit wat je wilt?

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Treur
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-09 10:16
DutchKel schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 13:07:
Met een Youless kun je direct vanaf de meter het verbruik meten. Dan kun je erna een voor een de apparaten stroomloos maken om te kijken waar het verbruik in zit. Ook kun je via grafieken zien wanneer je veel stroomverbruik hebt en wanneer niet.

Is dit wat je wilt?
Zelf onlangs ook de youless aangeschaft, icm enelogic (betaalde versie) of de app van de youless kan je sluipverbruik elimineren en per 10sec zien wat het actuele stroomverbruik is. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Maar de Youless is geen oplossing als je geen vertrouwen hebt in de nauwkeurigheid van de desbetreffende meter van de netbeheerder. Dan kun je beter zonder eerst geld uit te geven de methode van Ivow85 gebruiken.

Mocht je dan je energiemeter geloven dan kun je vervolgens gaan spelen met een arduino, youless of desnoods een apart kWh-meter ertussen knuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVanD
Voor mij staat het vast dat het een extra kWh-meter gaat worden, omdat ik dan met 1 aanpassing in de meterkast alle mogelijke problemen kan adresseren; Als de meter van de netbeheerder foutief is, kan ik dat aantonen met de 2e meter. Mocht de meter wel kloppen, dan moet er iets bij mij in huis zijn wat ongemerkt stroomgebruikt. Dat komt dan ook gelijk naar voren, mits ik het verbruik met kleine intervallen kan registreren.

Tot nu toe ben ik nog geen kWh-meter tegengekomen die een P1 uitgang heeft. Wel ModBus, maar daar is lang niet zo veel voor te krijgen (bordjes solderen is niet aan mij besteed helaas).
Iemand de gouden tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Wellicht kun je 1 vinden met een s0 uitgang, een pulsteller. Dan zul je daar iets voor moeten maken die dat kan uitlezen. Bv dit
Pagina: 1