Voorraadmanagement/inventarisatieoplossing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wij zijn een kleine keten van winkels die bloemen verkoopt (6). Ik heb als taak professionaliseren en structureren. Daar hoort oa bij dat we digitaliseren om beter en preciezer te kunnen sturen. Zo wordt er nu nog geen voorraad bijgehouden, maar geschat op basis van omzet wat de inkoop moet zijn. Dat leidt tot miskleunen en derving.

Het idee is nu om om de dag (later dagelijks) de voorraad bij benadering te inventariseren en op basis daarvan een inkoopplan te maken.

Mijn gedachte is om winkelmedewerkers te laten tellen en doe telling digitaal door te geven. Daarbij is grbruiksgemak van groot belang, want digitale vaardigheden en tijd zijn beperkt. In de winkels zijn iPads aanwezig die gebruikt kunnen worden.

De dagelijkse inventarisatie moet een overzichtelijke tabel met soort en kleur (gelimiteerd op ongeveer 7) opleveren met de voorraad per winkel. De inkoper kan dan bepalen hoe veel hij inkoopt en hoe hij het ingekochte product verdeelt.

Mijn idee was om met LimeSurvey CE een enquête te maken die de dames invullen. Het opgemaakte rapportje gaat naar de inkoper. Liever nog gaat de input van alle winkels gezamenlijk naar de inkoper.

Andere oplossingen waar ik aan dacht waren Forms (Google of Microsoft), maar daar is het moeilijk een 2d tabel in te maken die ingevuld kan worden (soort en kleur als assen). Andere enquête software brengt veel expliciete kosten met zich mee die nu even nietvwelkom zijn.

Professionele Voorraad Management Software is lastig te grbruiken, want die tellen af vanuit een begin voorraad en dat vereist te veel procesaanpassingen. Bovendien is dat soort software voor ons (nog) niet te bekostigen.

Mijn vragen zijn:
* is LimeSurvey een goede oplossing of zijn er betere?
* als er betere zijn, welke?
* ken je misschien vergelijkbare use cases?
* nog wel 100, maar dit is voorlopig voldoende denk ik

Helaas laat de corona crisis zijn sporen achter in de liquiditeit, dus er is nauwelijks ruimte om een pro een mooie oplossing te laten programmeren.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Beste antwoord (via theredspecial op 23-06-2020 10:15)

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:33
je zou bijvoorbeeld met google forms iets kunnen doen, deze kan ook teruggekoppeld worden in google sheets. als je daar een mooi voorblad voor opstelt kun je er denk ik best iets moois en makkelijk van maken

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• arjan445
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:33
je zou bijvoorbeeld met google forms iets kunnen doen, deze kan ook teruggekoppeld worden in google sheets. als je daar een mooi voorblad voor opstelt kun je er denk ik best iets moois en makkelijk van maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-10 14:13
Het klinkt alsof je emotioneel gezien al een keuze hebt gemaakt en hier bevestiging komt halen om het rationaal te kunnen verantwoorden.

Waarom zou een standaard oplossing niet werken? Heb je hier ervaring mee?

Je weet hoeveel je inkoopt, als je aan het einde van de dag (of automatisch via de kassa) de verkochte items eraf trekt heb je de huidige voorraad. Als je dan bestelniveaus hebt kun je met een druk op de knop bestellen, die boek je bij aankomt weer in en dan is de cirkel rond.

De meeste bedrijven denken dat hun processen uniek zijn en niet met standaardsoftware gedekt kunnen worden, maar 99% van de gevallen klopt dit niet. Nu zal een full blown SAP implementatie overkill zijn, maar er is genoeg software te vinden die precies doet wat je nodig hebt. Zelfs gratis en open-source.

Mensen handmatig aan het einde van de dag de voorraad laten tellen is echt zonde van de tijd en foutgevoelig.
Stel dat per filiaal 1 iemand 10 minuten bezig is met tellen, dan is dit voor 6 filialen een uur per dag. Een uur per dag à 10 euro per uur is 200 euro per maand. En dit is vanuit kosten rekenend, die persoon kan die 10 minuten ook besteden aan het verkopen van bloemen (iets wat die persoon wss leuker vind ook).

Als je er zelf belang bij hebt om consultancy uren te schrijven dan moet je inderdaad via Google Forms, een Wordpress CMS met WooCommerce kassa en hele moeilijke excelsheets gaan werken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik zie niets wat met Softwareontwikkeling van doen heeft; zie ook Waar hoort mijn topic?

DEV >> CSA

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
Alle voorraadmanagementsystemen werken op basis van startvoorraad - verkocht/verzonden + retouren = eindvoorraad.

Daarom is de vraag waarom standaard software niet werkt is vrij simpel: het kost enorm veel tijd om vast te leggen welke bloemen in een boeket gaan, zeker als de klant zelf iets laat mengen. Kassasoftware laten aftellen is daarmee onbetrouwbaar. De beginvoorraad vastleggen is nog te doen, naar wat er uitgaat is enorm lastig te monitoren.

Je zou kunnen kiezen voor standaardboeketten, maar zo positioneren we ons niet in de markt. Een supermarkt kiest voor zijn vers, voor zover ik weet, vaak een aanpak gebaseerd op gewicht. De pakken pasta tellen ze netjes af op aantallen, maar de appels op basis van verkocht gewicht. Ik heb alleen nog geen werkbaar proces kunnen bedenken waarin zoiets ook zou kunnen werken bij ons.

Welke open source software zou je bijboirbeeld aan denken HenkEisjedies? Ik heb wel eens naar Odoo gekeken, maar dat werkt ook op die manier.

NB excuses voor verkeerde forum.

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredspecial
  • Niet online
We hebben uiteindelijk voor een oplossing met Google Sheets gekozen. Voornamelijk om zo het proces onder de knie te krijgen.

Pagina: 1