Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 17-06-2020
Mijn vraag:

Ik ben op zoek naar een goed klinkende geluid systeem voor mijn computer. Ik kwam de Z906 tegen natuurlijk en ben al verschillende dingen tegen gekomen. Ik heb een budget tot maximaal 250 euro. Ik wil bass en het liefst een soort surround daarom heen. Ik begrijp dat wat ik zoek meestal qua kwaliteit meestal wel behoorlijk wat meer kost, maar ik wil weten wat jullie me uit eigen ervaring kunnen aanbevelen.

Wat zijn de alternatieven wat betreft de Z906 aangezien dit systeem toch al rond de 9 jaar oud is.

Ik heb 3 opties grondig onderzocht

1: Trust Trust GXT 698 Torro (5.1) (ik kom niet echt ver met het uitzoeken van deze set) beetje argwaan om dit setje te willen kopen terwijl er zo weinig reviews of wat dan ook over te vinden is.

2: Logitech G560 ik hoor een hoop maar ik twijfel of het geluid ook daadwerkelijk naar mijn wens is.

3: Logitech Z623 ook een setje dat al heel wat verouderd is

Er is niet veel aanbod in deze prijs klasse.

Dus ik hoop op wat alternatieven die ik nog niet gevonden heb.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies, ik verhuis het topic die kant op: AUD > CEA

Op het gebied van 5.1 PC setjes is er eigenlijk weinig keuze. De Logitech die je hebt gevonden is de bekendste. Vroeger had Edifier nog een 5.1 set maar die was meer dan twee keer zo duur. In principe maakt de leeftijd niet echt uit. Ja de Z906 mist enkele codecs die nu standaard zijn maar voor een setje met die kwaliteit/segment mis je die toch niet. Let wel dat je voor een surround in games iets van DTS Connect of Dolby Digital Live nodig hebt als je digitaal aan gaat sluiten. Analoog aansluiten (3 x 3,5mm jack) heeft geen verdere eisen.

Persoonlijk zou ik liever een goede 2.0 (of 2.1) neerzetten dan een mindere 5.1. Voor die stereo zou ik dan wel kijken naar andere merken dan Logitech, eerder naar actieve (studio) monitoren. De JBL LSR305 was altijd een aanrader, helaas niet meer gemaakt. Ik geloof dat de JBL 305P de opvolger is. Let op, deze speakers gaan per stuk maar vallen wel in budget. Genoeg andere merken die dit soort speakers leveren. Ik zou wel voor een model met rond een 5" woofer gaan, geeft de speaker toch net wat meer body in het laag. Een subwoofer is leuk maar heeft meer nodig dan men over het algemeen denkt. Dat je een subwoofer overal neer kan zetten omdat deze alleen lage tonen doet bijvoorbeeld. Deels klopt het, je oren kunnen tonen vanaf 100 Hz pas lokaliseren. Echter zijn er genoeg setjes waar de subwoofer (ver) boven de 100 Hz speelt. De Z906 is er zo één. Redelijk inherent aan de opbouw van de set: kleine speakers (met een minimaal bereik) waardoor de subwoofer het over moet nemen en deze dus een stuk meer aanwezig wordt. Toegegeven, er zijn genoeg mensen die dat helemaal het einde vinden. Enfin, de subwoofer zomaar ergens neerzetten gaat verder ook fout op het punt dat lage tonen zeer worden beïnvloed door de ruimte. Ga je voor een set die extreem op de subwoofer leunt wordt dat laatste punt alleen maar erger.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Ik heb pas een nieuw moederbord gekocht die DTS en dolby ondersteunt ALC1220. Ik heb me daar overigens niet verder in verdiept maar ik zie in mij HD audio manager dat DTS en Dolby sowiezo worden ondersteunt door mijn moederbord ik heb dus ook de optical S/PDIF Out connector. Dat Dolby live enzo dat is compleet nieuw voor me.

Het is voor mij zo lang geleden dat ik met surround bezig ben geweest dat ik sowieso het onderscheid tussen THX en al die andere certificatie's die er zijn bij gekomen niet meer kan bij houden. Is bijvoorbeeld THX genoeg? Scheelt me weer in mijn budget. Zijn die setjes bijvoorbeeld van Trust 5.1 de moeite waard? Je hebt de Tytan (5.1) en de Torro die dolby gecertificeerd is, ga ik uberhout verschil horen tussen deze 2 setjes?

Er is wel wat keus en het zal ook een keuze worden tussen die ik nu eerder genoemd heb, het is erg lastig kan ik je zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je slecht surround geluid of goed stereo geluid? Want dat zijn je opties voor max. 250,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Ik denk inderdaad dat ik me focus moet verleggen naar een goede 2.1 set. Ik heb nu de Logitech Z533 al een paar jaar en die voldoet echt hoor, maar ik wil net dat stapje hoger. Dus zal ik moeten gaan kijken naar ongeveer de Z623.

Alle suggesties zijn welkom natuurlijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Logitech maakt natuurlijk geen echt goede speakers. Wellicht kun je ook kijken naar de Edifier R2000 of R2730. Zijn 2.0 stereosets en schijnen behoorlijk goed te zijn. De JBL die Fear aanhaalt lijkt mij ook een betere keuze dan een Logitech Z623.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ondergetekende heeft een Z906, al een jaar of 4 en word dagelijks intensief gebruikt. Setje hangt aan de tv voor 5.1 geluid bij films en games. Daarnaast hangt er een chromecast audio aan. Als niet-audiofiel ben ik nog steeds erg blij met de set, de dts en ac3 ondersteuning over toslink maakt dat je toch goede 5.1 ervaring hebt voor een studentenbudget.

Over de audioweergave zelf kunnen we kort zijn, dat is niet meer dan acceptabel tot redelijk. Je mist duidelijk middentonen en de subwoofer is erg aanwezig. Voor films en games vind ik het niet storend. Voor muziek zijn er veel betere setjes te vinden.

Tip: logitech maakt leuk spul, maar als je echt een upgrade wilt zou ik eerder kijken naar merken zoals edifier.
Verder zou ik heel ver weg blijven van alles wat "trust" heet; echte Chinese rommel.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2020 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Ik mis bij Edifier een subwoofer en ja ik geloof ook zeker dat de opties die hier voorbij zijn gekomen goede opties zijn. Ik lees ook erg goede reviews over dit merk. Ik ben geen audiofiel zoals ze dit noemen. Een stevige bass met wat helder geluid erdoor is voor mij prima. Ik denk dat Logitech best wel goede speakers maakt voor de niet audiofiel. Mijn Z533 klinkt gewoon super goed, alleen wil ik net iets meer bass en betere hoge tonen. Voor echte kwaliteit is natuurlijk een versterker met goede boxen het minimum en dat zijn bedragen die ik niet kan ophoesten. Dus kijk ik naar wat wel kan en slechter dan de Z533 kan het niet zijn.

Dus kijk ik naar het segment Z623 en de Z906 ergens daar tussen in zal vast iets wezen wat voldoet. Ik geloof bijvoorbeeld niet in de G560 al ziet het er leuk uit. De Katana soundbar lijkt me ook leuk en die van Razer lijkt me ook wel wat. Echter twijfel ik over het compacte en de lichtjes die het produceert is voor mij niet boeiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Natalska schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:25:
Ik heb pas een nieuw moederbord gekocht die DTS en dolby ondersteunt ALC1220. Ik heb me daar overigens niet verder in verdiept maar ik zie in mij HD audio manager dat DTS en Dolby sowiezo worden ondersteunt door mijn moederbord ik heb dus ook de optical S/PDIF Out connector. Dat Dolby live enzo dat is compleet nieuw voor me.

Het is voor mij zo lang geleden dat ik met surround bezig ben geweest dat ik sowieso het onderscheid tussen THX en al die andere certificatie's die er zijn bij gekomen niet meer kan bij houden. Is bijvoorbeeld THX genoeg? Scheelt me weer in mijn budget. Zijn die setjes bijvoorbeeld van Trust 5.1 de moeite waard? Je hebt de Tytan (5.1) en de Torro die dolby gecertificeerd is, ga ik uberhout verschil horen tussen deze 2 setjes?

Er is wel wat keus en het zal ook een keuze worden tussen die ik nu eerder genoemd heb, het is erg lastig kan ik je zeggen.
THX is een certificatie; de rest zijn codecs. Kort gezegd betekent een THX-logo op een apparaat dat het apparaat is gekeurd en voldoet aan de eisen die THX er aan stelt. Als alle apparaten in je keten er aan voldoen, en je ook media afspeelt die er op is gekalibreerd, zoals een film met THX-certificatie, dan klinkt alles precies zoals de audio engineer van de betreffende film het bedoeld heeft.

Dat is althans de theorie. In de praktijk spelen akoestiek van de kamer en afstellingen in je apparatuur een veel grotere rol. Er is een heel vakgebied die de luister/kijkruimte en je apparatuur inricht en kalibreert om een bioscoopbeleving te garanderen.

Dolby-"certificatie" voor consumentenelectronica stelt niet zoveel voor (wel als het gaat om bioscopen en geluidsstudios met dat bordje naast de deur; maar dat is een ander verhaal). Het recht (eigenlijk zelfs plicht) om het Dolby-logo op je consumentenapparaat te plakken krijg je als bedrijf als je een Dolby-licentie afneemt. En dat betekent dan alleen dat het apparaat legaal over de betreffende Dolby-codecs (DD, DDEX, DTHD, D-Atmos etc.) beschikt en er voor betaald is door de fabrikant.

Idem met DTS (DTS:ES, DTS:HDM, DTS:X). Daarnaast heeft DTS ook DTS: Connect en DTS: PlayFi; dat zijn protocollen om streams in een van de overige surroundcodecs van A naar B te transporteren (resp. via een S/PDIF-glasvezelkabel en draadloos), maar het zijn dus geen losstaande audiocodecs.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:15
Natalska schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:26:
Ik mis bij Edifier een subwoofer en ja ik geloof ook zeker dat de opties die hier voorbij zijn gekomen goede opties zijn.
Ik denk dat de Edifier en JBL speakers die hier voorbij komen een mooier laag geven dan de subwoofers van Logitech. Als je persé surround wil met veel bass (ik noem het liever bonken O-) ) dan is een Logitech Z906 wellicht geen gekke keus. Ik zou op marktplaats kijken of je nog een Logitech Z-5500 op de kop kan tikken. Dat is de voorganger van de Z906, maar die zit qua bouwkwaliteit beter in elkaar.

[ Voor 6% gewijzigd door Hulleman op 12-05-2020 11:15 ]

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Allemaal bedankt voor de reacties

Mijn keuze zal ik gaan maken tussen de Z623 en de Z906 wat in elk geval op valt is dat de subwoofer bijna gelijk is van beide sets. Nu is het dus nog puur de keuze uit 2.1 of 5.1 ze zijn beide THX gecertificeerd wat natuurlijk goed is. Is het die 100 euro meer waard voor de 5.1 set?

Z623 is erg aantrekkelijk vanwege zijn prijs, en heeft goede reviews.

Ik waardeer enorm de reacties en de adviezen.

Daar voor dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Natalska schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 17:01:
...ze zijn beide THX gecertificeerd wat natuurlijk goed is.
Neuh, pure marketing en een leuke sticker op de set. Het niet hebben van een THX badge maakt het product zeker niet minder. Persoonlijk (!) zou ik diverse merken zonder THX sticker verkiezen boven Logitech.
Is het die 100 euro meer waard voor de 5.1 set?
Daar kan maar één persoon antwoord op geven: jij. Kan je 5.1 een beetje goed kwijt? Als het antwoord daarop "nee" is dan is de Z906 al niet de goede keuze. Mocht je voor de Z906 gaan let dan op wat ik zei betreffende software a la DTS Connect dan wel Dolby Digital Live. Vertel anders je moederbord, checken we het na. Alleen een DTS en Dolby Digital logo zeggen niet genoeg. Maar als je analoog aan gaat sluiten kan je dat vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Mijn moederbord is de: B450 AORUS PRO (rev. 1.0)

https://www.gigabyte.com/.../B450-AORUS-PRO-rev-10#kf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Dus als ik het goed begrijp moet je betalen voor Dolby surround? Moet toch niet gekker worden natuurlijk. Maar ik mag aan nemen dat als ik de Z906 neem het toch gewoon alles in dolby omzet? Of is het ook zo dat Windows dit signaal niet doorgeeft zonder zo,n abbonoment van Dolby?

In elk geval een hele rare (geld makende) constructie, vroeger was het een 5.1 set kopen en aansluiten en genieten van surround.

Afijn wie weet begrijp ik het verkeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Natalska schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:34:
Afijn wie weet begrijp ik het verkeerd.
Ja :Y
Je haalt track en codec door elkaar. De producent betaalt voor DTS en Dolby. Of één van de twee zoals Sonos bijvoorbeeld die geen DTS ondersteunt. Jouw PC/bron verstuurt een bepaalde track en de receiver (in dit geval de Z906) zet deze om. Het is niet dat de Z906 on the fly Dolby 5.1 maakt. Daar heb je Dolby Digital Live voor nodig.

Je moederbord ondersteunt zo te zien geen Dolby Digital Live of DTS Connect dus ik zou analoog aansluiten. Dan heb je met heel Dolby ook niets meer te maken omdat je niet digitaal naar de set aan het verzenden bent. Of je moet dubbel aansluiten, dat kan ook. Met films zal je wel bitstream kunnen verzenden namelijk. Voor games schakel je dan naar de analoge input op de Z906 (en de analoge output van je moederbord) en met films naar de digitale input dan wel output.

Edit:
Ik krijg het idee dat bovenstaande het niet veel duidelijker maakt met nog meer termen :P

[ Voor 26% gewijzigd door FeaR op 12-05-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Ah duidelijk

Maar heb ik dan wel gewoon DTS en Dolby via de receiver?

Ongeacht wat ik afluister.

Dus zou een setje die gewoon virtueel surround (zonder keurmerk of licentie) ook dus gewoon voldoende zijn.

Dit hele concept geeft alleen maar meer vragen -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
FeaR schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Edit:
Ik krijg het idee dat bovenstaande het niet veel duidelijker maakt met nog meer termen :P
Haha dat geeft niets, het is allemaal wel een hele rare bedoeling :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
FeaR schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 20:45:
[...]

Ja :Y
Het is niet dat de Z906 on the fly Dolby 5.1 maakt. Daar heb je Dolby Digital Live voor nodig.
Ik vertik dus om Dolby Digital te nemen om daar dan 100 euro extra voor neer te leggen is dus zinloos.

Dan ga ik toch echt kijken naar de Z623 :) 2.1 setjes zegmaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tav de DTS/AC3 enz. discussie: ik denk wel dat het juist een voordeel is dat je de z906 ook analoog kan aansluiten op je PC, dan heb je geen gedoe met codecs die niet door de z906 ondersteunt worden.

Ip kan je dan alle codecs afspelen. Over toslink kan dat niet zo eenvoudig

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2020 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Natalska schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 21:09:
[...]
Ik vertik dus om Dolby Digital te nemen om daar dan 100 euro extra voor neer te leggen is dus zinloos.
Die honderd euro zit in de drie extra speakers en de veel meer aansluitmogelijkheden van de Z906. Die Dolby (en DTS, want dat heeft de Z906 ook) is eerder centen of euro werk, geen idee wat het exact is. Je laat je te gek maken door de terminologie. Vergeet dat deel en kies wat je liever hebt: 2.1 of 5.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 21:55
Pluk een Logitech Z5500 van Marktplaats, euro of 120-150. Klinkt goed, kan hard en heeft lekker veel laag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Dank allen voor het advies ik ben tegendraads geweest door toch voor de Trust Tytan 5.1 te gaan.

Ik had de Z533 van Logitech die klonk goed en met die van trust is het een klein stapje hoger op. Ik ben geen audiofiel als er maar bass en wat helder geluid uitkomt vind ik het prima.

Ik heb de Trust ook genomen omdat over het algemeen mensen erg tevreden over het setje is. Op de bekende webshops wordt positief gereageerd.

En betaalbaar voor 99 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Natalska
Ik heb de Trust Tytan inmiddels terug gestuurd. Het werd al hier gezegd maar ik moest het toch even proberen.

Het is echt zeer slecht en ga nu keihard voor de Z906 echter, moet ik daar voor nog even tot 5 juni geduld hebben.
Pagina: 1