Toon posts:

nog 2 vraagjes voor m'n low budget stabiel systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer. Bedankt voor de reacties.
Ik ben er al bijna uit wat ik ga kopen voor m'n vader:

1 Ghz P3
mobo met Intel 815 chipset
IBM 40 Gig HD
Matrox G450 DH
512 MB ECC ram

Ik weet dat ECC iets langzamer is en eigenlijk alleen voor servers nodig is maar ietsjes stabieler is ietjes stabieler en m'n vader slaapt er beter op wetende dat het ECC is. ECC wordt dus om psychologische redenen gemomen om het zo maar te zeggen ;)

PC133 - 256 Mb - 168 PIN SDRAM - Dane Elec - ECC fl 124,66
PC133 - 256 Mb - 168 PIN SDRAM - Dane Elec - R.ECC fl 179,93
PC133 - 512 Mb - 168 PIN SDRAM - Dane Elec - ECC fl 336,72

Klopt het dat registred niet op een normaal mobo past? In dat geval is het een keus tussen unbuffered 2x256 of 1x512. In het mobo kan toch niet meer dan 512 dus voor de lege geheugenslots hoef ik het niet te laten. 2x256 Dan maar omdat het het goedkoopst is of is er nog een reden die ik niet weet waarom 1x512 toch beter is?

Mobo wordt of een Intel 815EPEA2 (350,-).

Voor ongeveer 480,- (extra hd+cooler+ander mobo) meer kan ik er ook een RAID systeem van maken. Dat wordt dan een Abit SA6R mobo (ook 815 chipset, highpoint ide raid). Maakt ik daar het systeem stabieler mee of niet? (Abit < Intel, raid controller die problemen kan geven)

• Ritch
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-08 14:45
Kan de i815 wel eens mer ecc werken? En die extra stabiliteit die dat zou moeten geven is onzin. Als je trouwens stabiliteit wil haal dan geen abit en zeker geen abit met een highpoint controller, abit is voor overklokken perfect, stabiliteit leveren ze daarmee wel een beetje in en die highpoint controller is gewoon brak, kun je beter een promise hebben.
trouwens, wat is er lowbudget aan een 1ghz p3 met 512mb ram??

Verwijderd

Topicstarter
Wat er low budget aan is? Het is geen P4 met SCSI. Dat er zoveel mem in zit zegt niet zoveel met de huidige geheugenprijzen.
Tja het kan nog half zo goedkoop (duron systeem met brakke HD en VIA chipset) maar dan krijg ik het niet stabiel.

Het mobo kan ECC SDRAM aan. Opgezocht op Intel website.

Bedankt voor de info over Abit. Da's precies wat ik moest weten. Wel jammer dat Raid dan niet meer zo goedkoop is want HD's willen nog wel eens uitvallen.

Verwijderd

Abit is echt top, superstabiel (i815 dan, SA6R en Abit BH6 (440BX)). Heb er nooit problemen meegehad. En over die Highpoint controller, die is echt rete snel.

Het probleem is dat de BIOS wel gewoon "technische" termen gebruikt waardoor sommigen hun moederbord niet eens goed in kunnen stellen en dan zeggen dat die onstabiel is of windows niet eens kunnen installeren. >:)

Oh ja, koop geen Intel moederbord, daar kan je bijna niks instellen.