docker cloud local ?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik heb veel vm's draaien met meerdere taken .. eigenlijk ideaal voor docker

nu heb ik 1 a 2 nassen (oude + synology)
en paar "servers" .. en rpi's
online "drives" (backup)
De rest laat ik gemaks halve achterwege (desktops etc etc ..)

backup van cv/foto's en andere persoonlijke meuk is niet relevant die back ik regelmatig up.

ik hoef niet a-z details (hoe ik het bouw ga ik echt wel googlen) . ik zou het al prettig vinden als ik wat pointers krijg waarop ik juist wel/niet hoef te letten.

ik speel / werk al jaren met linux en zo ook wat ervaring met bv puppet en ik wat ik gelezen heb over docker denk ik echt wel dat node-red, domoticz of andere dingen wel aan de praat ga krijgen..

Nu wil ik een aantal dingen bereiken
- High availabilty (uitval mag, dus 5 a 10 min is acceptabel)
- host independend ..
- resource sharing / clustering
- local cloud ? (als het zo heet ?)
- rolling updates (dus een nieuwe sessie updaten .. testen en na akkoord oude sessie uitzetten.)
- Onderscheid tussen test/productie .. (resources)

Het uiteindelijke doel is dat ik mijn smart home, HW onafhankelijk wil gaan draaien .. productie is wat ik "af" verklaar en voor het gezin in het dagelijks leven bruikbaar is.. test is lekker prutsen ..

Data wat ik belangrijk vind zijn voornamelijk settings en wat basis historische data (gas/elektra verbruik enzo) zeg een gb of 4 ??

Belangrijkste is dat ik straks als een nas of server omver valt ik naar de winkel kan stormen en de HW voorzien van wat basic settings binnen no-time weer up and running heb..

Als ik nu zoek op cloud krijg ik allemaal host(ers) maar ik wil niks online aanbieden (beter zoeken?)

of wil weer iets wat niet kan ?

edit:
ik heb natuurlijk wel gezocht op tweakers/google .. en ik vraag niet om een a-z verhaal . alleen een beetje hulp van mensen die wat verder in de materie zijn zou erg welkom zijn

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 11-05-2020 21:14 ]

Tja vanalles

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielRB
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online

michielRB

Back 2 the Future

Als het perse docker moet zijn, dan zou ik zeker eens naar portainer kijken. Als het niet perse docker hoeft te zijn en je hebt voldoende aan VM's en LXC (Linux containers) dan zou ik naar proxmox kijken.
Proxmox heeft een zeer degelijke HA optie. Dan moet je wel daar de hardware voor hebben. Als je ook nog eens live migratie wil, dan heb je naast een shared storage ook 3 proxmox nodes nodig. Dit kunnen prima bijv een 3tal zotac nano's zijn.
Overigens is er voor NethServer een portainer module gecreëerd, zodat de installatie zeer eenvoudig is.
dit laatste als mijn biased push voor een project waar ik actief ben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@michielRB vm's (vmware/proxmox/hyperv) leuk maar is voor mij meer test / spielerij .

ik ben geen bedrijf en je andere opties hoewel niet super relevant zijn wel gewaardeerd (het meedenken) ..
En nee het hoeft niet perse docker te zijn,

Voor mij gaat het meer om bv pfsense, pihole, node-red, domoticz, mqtt, grafana, influx, mariadb(sql) usenetleecher, kodi, en andere meuk hw independent kunnen draaien ..

bv ik vind kodi bagger draaien op mijn RPI1 dat ik simpel kan verhuizen naar een RPi 3 of 4 of andere HW ..

Of dat mijn mail server(vm of niet) overlijd dat ik een RPI instant kan bijschakelen naar als smart home server (tijdelijk) ..
Beetje versie beheer is prettig (linux upgrade gaat verkeerd) .. easy terug ..

tuurlijk kan het allemaal met VM's maar ach docker leek me wat meer HW hongerig en kan wellicht beter verspreiden .. net zoals een bedrijf zijn onze wensen ook niet zeer statisch :)

portainer lijkt me wel intressant thx ik ga ff lezen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 27-04 20:42
Ik zou het inderdaad in Docker proberen.
Één host voor je Docker.
En maak je volumes via nfs beschikbaar vanaf een nas bv, met RAID zodat er een hdd kan uitvallen.
Je configuratie van elke container kan je bv in GitHub opslaan.
En bijvoorbeeld als je Home Assitant gebruikt zijn er ook scripts om die configuratie steeds naar GitHub te sturen.

[ Voor 0% gewijzigd door Andre_J op 11-05-2020 22:49 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Andre_J schreef op maandag 11 mei 2020 @ 22:48:
Ik zou het inderdaad in Docker proberen.
Één host voor je Docker.
En maak je volumes via nfs beschikbaar vanaf een nas bv, met RAID zodat er een hdd kan uitvallen.
Je configuratie van elke container kan je bv in GitHub opslaan.
En bijvoorbeeld als je Home Assitant gebruikt zijn er ook scripts om die configuratie steeds naar GitHub te sturen.
nfs/iscsi ach .. dat kan idd

RAID is niet relevant, waardeloze zooi .. echte mannen zetten hun backup op internet :+
github wil ik juist lokaal hosten .. helemaal niks op internet behalve me backup hosten doe ik wel intern (maar hoe)
crontab --> script --> done

ps ik draai domoticz en mijn beide en nas 1 = raid 1 (mirror) en nas 2 = raid 10 (miror + stripe)

Thx voor het meedenken maar dit is niet helemaal wat ik vroeg/zocht :)

[ Voor 11% gewijzigd door vso op 11-05-2020 23:03 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:10

FREAKJAM

"MAXIMUM"

vso schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:01:
[...]

nfs/iscsi ach .. dat kan idd

RAID is niet relevant, waardeloze zooi .. echte mannen zetten hun backup op internet :+
github wil ik juist lokaal hosten .. helemaal niks op internet behalve me backup hosten doe ik wel intern (maar hoe)
crontab --> script --> done

ps ik draai domoticz en mijn beide en nas 1 = raid 1 (mirror) en nas 2 = raid 10 (miror + stripe)

Thx voor het meedenken maar dit is niet helemaal wat ik vroeg/zocht :)
Je vraagstelling is ook niet echt duidelijk. Je omschrijft wat je hebt, je vraagt om pointers, maar je geeft niet echt aan wat je wil. Ook is onduidelijk hoe je het (je vm's) nu precies hebt draaien.

PS Proxmox als hypervisor kan ook prima voor containers. Check ook het Proxmox topic voor meer info. Bekijk Rancher anders ook eens.

Meer leesvoer:
Create the Ultimate Virtualization and Container Setup (KVM, LXC, Docker) with Management GUIs

[ Voor 22% gewijzigd door FREAKJAM op 11-05-2020 23:24 ]

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
FREAKJAM schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:14:
[...]

Je vraagstelling is ook niet echt duidelijk. Je omschrijft wat je hebt, je vraagt om pointers, maar je geeft niet echt aan wat je wil.

PS Proxmox als hypervisor kan ook prima voor containers. Check ook het Proxmox topic voor meer info.

Meer leesvoer:
Create the Ultimate Virtualization and Container Setup (KVM, LXC, Docker) with Management GUIs
hoe kan ik duidelijker zijn als ik alleen "vaag" weet te omschrijven .. ik denk dat ik het met docker kan bereiken maar dat is wellicht om dat ik de volledige scope nog niet begrijp .. en ik vaker teleurgesteld ben in Opensource oplossingen dat wat ik wil/denk toch niet helemaal mogelijk is ..

ik heb me OP zo goedmogelijk de criteria neer gezet wat het moet kunnen ..

proxmox is toch "betaald" product ?? ..

er zijn veel oplossingen die zaken uit de grond stampen .. wat ik vooral zoek is dat ik bv een container/vm tussen Host A en B kan verplaatsen en/of teminste de settings veilig gesteld zijn ..

Dat het 5 minuten bij wijze van spreken op zijn gat ligt tja boeiend .. ik wil alleen niet uren aan het prutsen zijn om mijn domotica omgeving aan de praat te krijgen .. ik moet bv die RPi die nu aan de tv hangt met paar simple commands tot domotica server (of dat nu openhab/domoticz is is punt 2)

Ik heb al gezien dat je tijdens de install van ubuntu/rasbian snel een docker instance de lucht in trapt .. (denk ik) ..

thx voor de leesvoer btw

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiRo
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 04-04 23:24
Ik gebruik fijn Proxmox hier. Local cloud zoals jij het noemt doe ik met Nextcloud. Overigs heb ik nog een aparte lxc container voor de file gerelateerde software zoals Duplicati backup, deluge torrent, Plex etc.
Als replication kan je de ingebouwde ZFS gebruiken. Heb je wel wat RAM voor nodig.
Proxmox is trouwens gratis, de enterprise versie is meestal overkill.

EDIT: Ik heb trouwens ook al veel goede dingen over openHab gehoord, werkt blijkbaar ook leuk en smooth op een rPi maar heb er zelf geen ervaring mee.

[ Voor 17% gewijzigd door NiRo op 11-05-2020 23:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Goede setup voor je zou kunnen zijn:
Xen-server als hypervisor
RancherOS als vm OS
Rancher als k8s orchestrator
Je nas als nfs backend in je containers

Dan kan je een k8s (docker) cluster opbouwen een daarop je home automation draaien, een gitlab server voor je docker files en images en elke andere soort container.

Alles is gratis en een leuke uitdaging om het goed op te zetten. Verwacht alleen niet dat het makkelijk en snel gaat. Aan deze stack zit nogal een learning curve

[ Voor 3% gewijzigd door g1n0 op 11-05-2020 23:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
g1n0 schreef op maandag 11 mei 2020 @ 23:52:
Goede setup voor je zou kunnen zijn:
Xen-server als hypervisor
RancherOS als vm OS
Rancher als k8s orchestrator
Je nas als nfs backend in je containers

Dan kan je een k8s (docker) cluster opbouwen een daarop je home automation draaien, een gitlab server voor je docker files en images en elke andere soort container.

Alles is gratis en een leuke uitdaging om het goed op te zetten. Verwacht alleen niet dat het makkelijk en snel gaat. Aan deze stack zit nogal een learning curve
ik snap niet de xen server in dit verhaal .. docker en kubernate werkt toch goed samen ?

rancherOS, (found de site) intressant, zit hier nog een backstory aan die je wilt delen ? waarom juist deze en niet een LTS versie van xyz distro ..

ik verwacht niks :+ ik zal v.d week eens de rancherOS aanslingeren

gitlabserver +1 die ga ik zoiezo onthouden ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Je zult op je fysieke bak meerdere vm’s willen. (Lijkt me).

Ik vind RancherOS gewoon lekker werken gezien het kleine formaat en dockerized os (lekker in updaten). Heb geen ervaring met xyz tbh.
(RancherOS werkt ook goed met Rancher zelf, duh) :)

Draai zelf Rancher en RacherOS al een tijd in productie en het werkt gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
g1n0 schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 00:12:
Je zult op je fysieke bak meerdere vm’s willen. (Lijkt me).

Ik vind RancherOS gewoon lekker werken gezien het kleine formaat en dockerized os (lekker in updaten). Heb geen ervaring met xyz tbh.
(RancherOS werkt ook goed met Rancher zelf, duh) :)

Draai zelf Rancher en RacherOS al een tijd in productie en het werkt gewoon goed.
ik wil eigenlijk af van VM's .. (in productie) ..

Oud topic in 2011 vso in "Xen op freebsd als Domain 0 (host) + vga,usb,sound"
Ben al sinds 1999 bezig met linux/windows en meuk ..

maar goed nooit te oud om te leren :)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Dan zou je de hypervisor laag er tussenuit kunnen halen laag er tussenuit kunnen halen. Rest van de setup blijft dan van kracht. :)
Pagina: 1