Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-01 02:44
Mijn dochter is opzoek naar een digitale spiegel reflex camera, gezien haar budget een 2de hands.
Ze heeft tussen de 300 en 400 euro te besteden dan moet er wel minimaal 1 lens bijzitten.

Zij zal de camera gebruiken om dieren maar ook sport te fotograferen (BMX/MTB/Windsurfen).
Wat fijn zou zijn als ze makkelijk de foto's van de camera kan halen, bv via de telefoon.

Wat zijn een beetje redelijke camera's waar zij ervaring mee kan opdoen? Ik zie echt door de bomen het bos niet meer, je komt echt van alles tegen :?

#NoGas #Freubelaar #Loria6008DUO #12xSF170/SMA #6xCSUN355/APS #Domoticz

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 22-05 13:34
sgsdebruijn schreef op maandag 11 mei 2020 @ 20:31:
... om dieren maar ook sport te fotograferen (BMX/MTB/Windsurfen).
Snelle autofocus en een telezoom. Voor MTB en alledaagse motiefjes nog een standaardzoom.
Gaat voor 300-400€ lastig worden. Zelfs een 2e hands spiegelreflex gaat duurder uitpakken, omdat een telezoom met snelle AF zo rond de 250-300€ begint. Dat kost een 2e hands Sigma 70-200/2.8 HSM zonder stabilisatie ongeveer. Met minder heb ik aan sportfotografie geen lol.
Goedkope oude camera met snelle AF is bijv. de Nikon D300, die je voor rond de 150-200€ vindt. Nieuwere camera's zijn ofwel duidelijk duurder, danwel missen een slagvaardige AF voor sport.
Welke consessies zijn mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-06 15:20

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Met deze wensen is een camera met beetje knappe autofocus (en tracking) wel een vereiste. En dan ook nog een telelens erbij voor max 400 is best een uitdaging.

De D300 die @Vanoverdegrens voorstelt, is inderdaad geen verkeerde keuze. Maar aangezien het vooral sporten zijn die buiten plaats vinden (MTB en surfen sowieso), zou ik eerder voor een Nikon 70-300 AF-S gaan. Ook prima lens (zeker als je genoeg licht hebt) met prima AF en meer bereik. En ook nog eens beter passend binnen het budget (ze komen voor onder de 300 voorbij soms).

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:02
Nikon D300s is een goede body daarvoor.

+ Snelle AF
+ Body volledig afgedicht
- Geen foto’s naar mobiel

Misschien starten met een goedkope 70-300 lens en hopen op redelijk licht? Daarna doorsparen voor beter glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Een Af-s 70-300 gaat voor gemiddeld net over de 200€ weg: https://www.ebay.de/sch/i...c&LH_Sold=1&LH_Complete=1 (die worden genoeg aangeboden om op marktplaats ook te slagen rond dat bedrag. Stevig onderhandelen, de vraag is beperkt)
Meer tele in vergelijking met een Sigma 70-200 en kleiner/lichter zijn idd 2 voordelen. De AF van de Sigma is wel sneller. https://www.ebay.de/sch/i...omplete=1&rt=nc&LH_Sold=1 Deze ging voor een leuke prijs weg: https://www.ebay.de/itm/S...0e3572:g:HWAAAOSwf4lepvAD (als je dat op marktplaats voor elkaar krijgt, gaat 400€ incl alles nog lukken, evt met een D90+standaardzoom)

@Joris748 Een D300s is iets duurder dan de voorganger D300. Imo niet genoeg voordelen voor het prijsverschil. Vind ze vaak te dicht bij een goedkoop aangeboden D7100 zitten. Die zou dan mijn voorkeur hebben. Dingetjes als foto-->mobiel moet je helaas laten varen bij deze zoektocht. Voor een dubbeltje zit je niet op de 1e rang. ;)
Een goedkope 70-300 is wmb een noodoplossing die frustratie gaat opleveren. Vermijden!

[ Voor 73% gewijzigd door Vanoverdegrens op 11-05-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
@Vanoverdegrens Je hebt gelijk, de d300 is prima voor dit gebruik. Ben bevoordeeld met een D300s (die ligt te verstoffen na aankoop van een Z6). O-)

Met dit budget moet je denk ik wel zoeken naar noodoplossingen. Vanaf de waterkant is 300 mm op een DX al behelpen. Maar wel goed genoeg om technieken te oefenen zoals meetrekken.
Of ze moet eisen mbt windsurfen laten vallen. MTB en BMX gaat prima met 200 mm op een DX. Of bedoel je ‘goedkoper dan de genoemde 70-300?’

[ Voor 52% gewijzigd door Joris748 op 11-05-2020 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
@Joris748 Ik bedoel goedkoper dan de Af-s 70-300, bijv. de goedkope <100€ lenzen van Tamron/Sigma.
En 200mm is idd weinig tele voor windsurfen. De Sigma 100-300/4 is een leuke oude lens voor 300mm. Wel loodzwaar en lomp, maar snel en scherp. (evt. een 1,4x converter bij de 70-200!?)
En 400mm of meer met bruikbare AF gaat met het budget nooit lukken. Die consessie staat vast.

[ Voor 14% gewijzigd door Vanoverdegrens op 11-05-2020 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Kijk, fijn al wat reacties, mijn dochter is bijna 13 en maakt nu met haar mobiel al leuke foto's, ze is hard aan het sparen en d'r verjaardag kotm eraan dus alles voor een camera.
Het belangrijkste is foto's van dieren en natuur, als extra BMX en MTB, windsurfen is het minst belangrijk.

Ze heeft een Android A70, wellicht kan ik wat verzinnen om de geheugenkaart van de camera in te kunnen lezen.

Belangrijkste is een richting voor een body en dan kijken welke lenzen er eventueel bij aangeboden worden of zoals jullie aangeven en losse scoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgsdebruijn
Las dat de Nikon D3300 ook een mooie camera is, welliswaar instapper maar wel goed en redelijk recent

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17:29
Ligt de keuze voor een spiegelreflex vast? Zeker als je een wat grotere zoom lens er bij pakt krijg je behoorlijk wat gewicht voor een 13 jarige.

Alternatief zou kunnen zijn een systeemcamera.

Wat betreft zoomlenzen heb ik positieve ervaringen met de canon 55-250 IS STM (kost nieuw vaak maar 150 euro dus moet goedkoop te vinden zijn) of met een olympus 40-150 (ook nog geen 150 euro nieuw).

Beide zijn optisch niet de beste ooit maar hebben ok autofocus en zijn vooral licht en betaalbaar. Iets minder bereik dan de 300mm lenzen maar mogelijk wel al voldoende?

Zowel het MFT (olympus/panasonic) als canon systeem is veel tweedehands te vinden dus dat moet ook wel lukken.

Wat betreft fotos over zetten kan mogelijk met een app. Alternatief is om een micro-sd met sd adapter in de camera te gebruiken, dan kan je het micro sd kaartje zo in je telefoon steken (als die een handige manier daar voor heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Voor de camera met gsm uitlezen er zijn sd cards met wifi verkrijgbaar... dan kun je bijna met elke camera de foto`s bekijken met de telefoon.

kijk eens naar een 550 - 600D 700D met een redelijke lens.. dat moet lukken voor 400€

euhmmmm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
sgsdebruijn schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:20:
Kijk, fijn al wat reacties, mijn dochter is bijna 13 en maakt nu met haar mobiel al leuke foto's, ze is hard aan het sparen en d'r verjaardag kotm eraan dus alles voor een camera.
Het belangrijkste is foto's van dieren en natuur, als extra BMX en MTB, windsurfen is het minst belangrijk.

Ze heeft een Android A70, wellicht kan ik wat verzinnen om de geheugenkaart van de camera in te kunnen lezen.

Belangrijkste is een richting voor een body en dan kijken welke lenzen er eventueel bij aangeboden worden of zoals jullie aangeven en losse scoren.
Wat betreft foto's overzetten: pak een microSD kaart met zo'n SD adapter en stop die in je DSLR. Wil je de foto's dan op je telefoon: trek de microSD uit de adapter en zet die in je telefoon.

Alternatief is zo'n USB on the go card reader of een dure SD kaart met wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15-06 14:58
PageFault schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 10:26:
[...]

Wat betreft foto's overzetten: pak een microSD kaart met zo'n SD adapter en stop die in je DSLR. Wil je de foto's dan op je telefoon: trek de microSD uit de adapter en zet die in je telefoon.

Alternatief is zo'n USB on the go card reader of een dure SD kaart met wifi.
De meeste recente Panasonic MFT camera's hebben een app waarmee je makkelijk foto's via wifi van de camera naar je telefoon haalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
sgsdebruijn schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 08:20:

Een nadeel van een D3300 is dat hij geen scherpstelmotor in de body heeft, waardoor veel glas onbruikbaar is (met AF). Dit beperkt je enorm in de keuze van oudere (betaalbare) lenzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Heb recent ervaring met een D3200 en ik vond hem enorm traag vergeleken met een D300s. Zelfs met een lichtsterke 50 mm f/1.8. Scherpstellen ging traag en ik vond dat de sluiter weinig gevoel heeft. Voor actiefotografie zou ik daarom geen instap DSLR overwegen, ook geen recente.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
Philip Ross schreef op dinsdag 12 mei 2020 @ 09:30:

Wat betreft zoomlenzen heb ik positieve ervaringen met de canon 55-250 IS STM (kost nieuw vaak maar 150 euro dus moet goedkoop te vinden zijn) of met een olympus 40-150 (ook nog geen 150 euro nieuw).

Beide zijn optisch niet de beste ooit maar hebben ok autofocus en zijn vooral licht en betaalbaar.
Als je het echte "sportglas" te groot, zwaar en duur vindt, zijn dit idd 2 alternatieven, die er niet al te veel voor onderdoen, zolang het om actie buiten in goed licht gaat.
Met de 55-250 op 1,6x crop heb je 400mm (kleinbeeld) wat nuttige 100mm meer is dan de olympus 40-150. (300mm kleinbeeld)

Dan nog de beste body + standaardlens erbij vinden. Ken Canon niet zo goed, dus weet niet exact wat de beste deal is bij de oudere modellen. Qua prijs past een 70D of 750D in het budget. (~250€ body)
De eerste "professioneler" met betere AF uit 2013. De tweede compacter en uit 2015, maar een klasse lager.

Zoiets lijkt me voor een 12/13 jarige wel een aardige start.
Systeemcamera is natuurlijk in principe niet verkeerd, maar wordt snel te duur voor het budget. Een olympus OM-10 mkii met 2 kitlenzen gaat minder dan 400€ kosten, maar deze camera + 40-150 kit telezoom zou ik minder graag voor actie/sport/dieren gebruiken, dan een 70D + 55-250.
Pagina: 1