Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Op dit moment heb ik de mogelijkheid om een huis te kopen (K.K.), wat gebouwd wordt door een particulier. Het huis is nog in aanbouw en dus tot op heden nog niet bewoond. Hoe zit het in dit geval met overdrachtsbelasting?

Alvast dank

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentjuh
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 16:32
Ik zou hierover advies vragen aan een belastingadviseur of andere financieel expert. Maar op basis van wat je zegt klinkt het dus als gewoon nieuwbouw en daar betaal je meestal btw over en dan geen overdrachtsbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Is de prijs VON of KK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kosten Koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aurum
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:02
Voor zover ik weet mag je dan gewoon overdrachtsbelasting betalen. Alleen als het V.O.N. geregeld kan worden niet.

Let wel, ik weet niet wat voor "particulier" het huis aan het bouwen is, maar een hypotheek verstrekker kan verdomd moeilijk doen als dit geen aannemer met bouwverzekering(afbouwgarantie) is om voor jou daarvoor een hypotheek te verstrekken. Maar misschien hoef je uberhaupt geen hypotheek dat zou kunnen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Symsonic
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Symsonic

Hmm... ok

Toevallig heb ik ditzelfde meegemaakt in november afgelopen jaar. Ik had bij 2 notarissen een prijsopgaaf gevraagd en 1 van hen gaf aan dat er vrijstelling van de belasting was voor de aanneemsom. Dat scheelde in ons geval toch 50% van de overdrachtsbelasting waar ik al op had gerekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heb je wellicht een naam van deze notaris ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kollekadore
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 20:54
Zowel kosten koper of vrij op naam heeft niets te maken met btw of met overdrachtsbelasting. In beginsel is het overdrachtsbelasting bij onroerend goed, maar omdat het een nieuw huis betreft zou ik zeggen btw. De vraag is misschien hoe particulier deze particulier is en niet gewoon een btw-ondernemer als deze een nieuw huis bouwt voor de verkoop. Elke notaris zou hier een goed antwoord op moeten kunnen geven. Hij is ook nog eens aansprakelijk voor de overdrachtsbelasting. Ik zou de notaris bezoeken en het voorleggen. Het kan zijn dat de woning plotseling een beetje duurder wordt als je k.k. hebt afgesproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Aurum schreef op maandag 11 mei 2020 @ 21:28:
Voor zover ik weet mag je dan gewoon overdrachtsbelasting betalen. Alleen als het V.O.N. geregeld kan worden niet.

[…]
VON en KK zeggen niets over welke kosten er bij een overdracht zijn, maar alleen wie die kosten betaalt. Overigens, bij nieuwbouw is VON gebruikelijk, maar ik geloof niet dat de verkoper daadwerkelijk de overdrachtskosten voor zijn rekening neemt. De koopprijs is gewoon al met dat bedrag verhoogd.

De vraag is of er overdrachtsbelasting of btw moet worden betaald. Zoals @kollekadore zegt.
Pagina: 1